Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Ställa in riktantenn 4g

Någon som vet ett bra gratisprogram som man kan använda för att rikta in sin 4g antenn med? Där man kan mäta rssi mm.
Är inte så beroende av snabbt nät, utan helst stabilt.

Permalänk
Medlem

Du har det som 4G modemet kan ge dig. Brukar finnas en status sida.
Det viktiga är bra kvalitet på signalen. Tyvärr visar inte alla modem signal kvaliteten.
Induo har en sida som förklarar de olika termerna:
https://www.induo.com/b/signalstyrka-for-4g-router/

Om du har antennen ansluten till mobilen så finns Network Cell Lite som ger en hel del info.
Open signal ger dig ungefärlig riktning till masten
Cellmapper.net är en sida där man leta upp vilka master som finns.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Fick 94% på 800 bandet med 4g nu. Dock är hastigheten bara 11Mbit/s på bredbandskollen. Tycker hastigheten är lite för låg, men det verkar inte som jag får ut mer.
Har en dovado router med sticka i, och en Poynting A-xpol 4g antenn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av genes:

Fick 94% på 800 bandet med 4g nu. Dock är hastigheten bara 11Mbit/s på bredbandskollen. Tycker hastigheten är lite för låg, men det verkar inte som jag får ut mer.
Har en dovado router med sticka i, och en Poynting A-xpol 4g antenn.

Prova en annan sida en bredbandskollen. Jag får 2mbit där medans jag får runt 22mbit på andra sidor.

Permalänk

Open signal

Testa appen open signal
Kör på Android oc den visar på karta vilket torn jag går mot.
Ändrade riktning på min 4g och kom upp i 96mbit

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av genes:

Fick 94% på 800 bandet med 4g nu. Dock är hastigheten bara 11Mbit/s på bredbandskollen. Tycker hastigheten är lite för låg, men det verkar inte som jag får ut mer.
Har en dovado router med sticka i, och en Poynting A-xpol 4g antenn.

Låga hastigheter kan ju även bero på en belastad mast eller att något i din hårdvara begränsar. Det kan ju vara så att en mast med lite sämre signalkvalitet ändå ger högre hastighet, förutsatt att den inte belastas lika hårt.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk

Provade appen open signal i telefonen här efter tipset ovan i tråden och flyttade runt min 4g antenn litegrann, dom om min förvåning när jag gick från 7 till 45mbit/s genom att.. Peka den rakt ner i backen från balkongen?!

Well appen funkade bra iaf, pekade den mot en av de närliggande masterna och fick en avsevärd höjning av hastigheten. återstår att se hur mkt den droppar när folk vaknar och börjar använda nätet igen. vad gör man inte i brist på fiber ??

open signal får 4/5 stjärnor av mig. gjorde jobbet och kostade mig 10 minuters justerande av antennen och inget mer

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar 👍