Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Har jag fattat rätt om överklockning?

Permalänk
Medlem

Har jag fattat rätt om överklockning?

Säg att jag ska överklocka min processor. Den är som standard på 3.5 ghz, jag kör upp den till 4.0 samt ökar vcore till 1.3. Allt funkar men jag vill få ner tempen, kan jag då bara sänka vcore lite i taget samt stresstesta datorn emellan och så länge den inte fryser/krashar så är allt lugnt?
Är det så simpelt? Hittar man den optimala blandningen när man sänker vcore tills den krashar och sedan höjer lite, precis där den inte krashar?
Är det skadligt för processorn om den får för lite eller för mycket vcore satt den krashar -och om allt fryser, är de bara och starta om den då så är allt nollställt och tillbaka som det ska vara?

Visa signatur

Mvh.

Permalänk
Medlem

Du är inne på helt rätt spår, precis så man gör (i alla fall jag). Mixtra fram och tillbaka med mhz / vcore tills man hittar sin "sweet spot".

Permalänk
Medlem

ja typ... lite så. nu har man dock fler faktorer att tänka på också. Men i det stora hela är det MHZ vs VOLT vs annat som kan ta "stryk" som man inte tänker på samt spread spectrum. skulle kanske börja med stock volt och jobba mig uppåt och se hur högt jag kommer, Men detta beror klart på vilken CPU/MB du använder också. Ryzen känner jag är knepigare än när jag körde Intel för övrigt, men dock kul att överklocka då man får tänka lite och justera lite för att jaga det lilla sista.

Permalänk
Medlem

Okej tack för svar. Har en fråga till bara. Tar CPU stryk när den kraschar eller är det så minimalt så de ej spelar nån roll?

Visa signatur

Mvh.

Permalänk
Medlem

Cpu tar inte stryk när den kraschar/fryser.
För hög volt och/heller för hög värme däremot!

Det som kan ta stryk vid krascher är främst filsystemet/en på hd/ssd/usb/sdkort oftas blir det bara ett "ej avstängt på rätt sätt" fel.
Men det kan ställa till problem om det skrivs när det kraschar, och snurrande hårddisk är det mer risk med (mest för att dom är slöare dock).
Så man bör vid detta testande ej ha mer än det nödvändiga inkopplat när de handlar om hd/ssd/usb/sd enheter.

Sen brukar det för det mesta tipsas om att man startar med original volt, klockar cpu ett snäpp tills den blir ostabil, höjer volt tills stabil, klockar cpu ett snäpp igen, osv,osv,osv.
Hur mycket man höjer volt bör vara ganska lite för varje försök, men har man tex klockat cpu ett snäpp till och det kraschar väldigt fort så kan man ju höja volt lite mer tills det blir lite stabilare för att då börja med små steg igen.
Sen när man hittat en stabil volt så lägger i alla fall jag till 1-2 steg till.

Sen som whizeguy var inne på ryzen finns det en hel del mer att pilla med, nyare intel finns en del till med men inte lika mycket.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Nyfiken fråga från en noob. Får man egentligen ut så mycket av överklocklning kontra stock? Från det jag läser, utan att vara insatt alls dock, så ser det för mig ut mer som att det är "en kul grej" och mer för att tweeka sitt system liiite, liiite mer än att få ut någon egentlig skillnad och användbar effekt.

Mer som en del av att bygga sin dator precis som man vill och tweeka den precis som man vill. Så att man får frid i sinnet helt enkelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tom76:

Nyfiken fråga från en noob. Får man egentligen ut så mycket av överklocklning kontra stock? Från det jag läser, utan att vara insatt alls dock, så ser det för mig ut mer som att det är "en kul grej" och mer för att tweeka sitt system liiite, liiite mer än att få ut någon egentlig skillnad och användbar effekt.

Mer som en del av att bygga sin dator precis som man vill och tweeka den precis som man vill. Så att man får frid i sinnet helt enkelt

https://www.sweclockers.com/test/29606-intel-core-i9-10900k-o...

I vissa fall finns det absolut mer prestanda att hämta! Däremot känner jag att "förr i tiden" fanns det betydligt mer att hämta ur en överklock.
Min 6700k körde jag 4.9ghz 24/7 istället för 4.2 som är stock.

Längre tillbaka i tiden 2500k som landade på 5.0 om jag inte minns fel.

Sen hade jag nån core2duo som man kunde skrämma upp något kopiöst 😂🤷‍♂️

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tom76:

Nyfiken fråga från en noob. Får man egentligen ut så mycket av överklocklning kontra stock? Från det jag läser, utan att vara insatt alls dock, så ser det för mig ut mer som att det är "en kul grej" och mer för att tweeka sitt system liiite, liiite mer än att få ut någon egentlig skillnad och användbar effekt.

Senaste generationerna processorer från Intel och AMD är rätt bra på att dynamiskt justera klockfrekvens och spänning själva beroende på belastning, så där får man ofta inte ut så mycket extra av manuell överklockning - med undantag om man stänger av alla begränsningar för hur mycket ström de får dra, för då går det inte så sällan att få ordentlig överklockning och prestandaboost till priset av extrem värmeutveckling.

För äldre processorer som körde med en fix klockfrekvens däremot så gick det ibland att få ut rejäla hastighetsökningar med överklockning. Ett klassiskt exempel är Intel Celeron 300A, en budgetprocessor som ofta gick att överklocka från stock 300MHz till 450MHz, vilket gav den samma prestanda som dubbelt så dyra processorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

https://www.sweclockers.com/test/29606-intel-core-i9-10900k-o...

I vissa fall finns det absolut mer prestanda att hämta! Däremot känner jag att "förr i tiden" fanns det betydligt mer att hämta ur en överklock.
Min 6700k körde jag 4.9ghz 24/7 istället för 4.2 som är stock.

Längre tillbaka i tiden 2500k som landade på 5.0 om jag inte minns fel.

Sen hade jag nån core2duo som man kunde skrämma upp något kopiöst 😂🤷‍♂️

Skrivet av Erik_T:

Senaste generationerna processorer från Intel och AMD är rätt bra på att dynamiskt justera klockfrekvens och spänning själva beroende på belastning, så där får man ofta inte ut så mycket extra av manuell överklockning - med undantag om man stänger av alla begränsningar för hur mycket ström de får dra, för då går det inte så sällan att få ordentlig överklockning och prestandaboost till priset av extrem värmeutveckling.

För äldre processorer som körde med en fix klockfrekvens däremot så gick det ibland att få ut rejäla hastighetsökningar med överklockning. Ett klassiskt exempel är Intel Celeron 300A, en budgetprocessor som ofta gick att överklocka från stock 300MHz till 450MHz, vilket gav den samma prestanda som dubbelt så dyra processorer.

Yes, jag förstår., tack. Följdfråga då, hur märker man av detta rent konkret utöver rena benchningar?

Tänker att t.ex. spelprestanda inte verkar påverkas jättemycket när man jämför klockade kort och processorer mot oklockade dito, iallafall när man tittar på de nyare varianterna (precis som ni skrivit här ovan). Skillnaden på att få ut t.ex. 125 fps på en viss upplösning kontra 132 fps på samma upplösning måste ju vara försumbar och mer av karaktär att man kan känna sig nöjd över att ha ett så väl presterande system som bara möjligt.

Kan dock tänka mig att att man kan ha nytta av att klocka om man har grafikkort och processor som ligger precis i någon brytpunkt av vad de klarar av i förhållande till vad man vill att de skall klara av. T.ex. grafikkort som är på gränsen i förhållande till det spel man vill köra i 1440 med höga fps eller så. Antingen om man är på gränsen med komponenterna eller en bit in i livscykeln.