Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Prisskillnad på datorer. Blivit lurad?

Permalänk
Avstängd

Prisskillnad på datorer. Blivit lurad?

Hej gott folk!

Min mor skulle köpa en ny dator och bad om råd. Jag kollade runt och gav henne följande förslag, som bör täcka hennes behov att betala räkningar, bokföring och användning av InDesign.

Hon kontaktade sedan ett lokalt företag i stan som sa att hennes förslag (dvs mitt ovan) var för "konsumentbruk" men att deras förslag passade hennes kontorsbehov bättre, dock till det dubbla priset.

Vad jag kan se så skiljer sig datorerna i princip endast på två punkter:
1) CPU. Rysen 7 vs i5. Av jämförelse är Ryzen 7 något bättre än i5:an, dvs den billigare är bättre.
2) Storleken på SSD. 512 vs 256 gb, där den billigare är större. Kan dock inte utläsa hastigheter osv, utöver att båda är M2-format.

Min slutsats är därmed att jag har svårt att se att datorn för det dubbla priset skulle vara bättre? Är dock osäker på om jag missar något som skulle kunna legitimera en prisökning på ca 7tkr?

Uppskattar all input i frågan.

Permalänk

Jag har haft många Elitebooks under åren riktigt sköna datorer och det brukar finnas bra dockningsstationer till dem. Så inget direkt fel på dem. HPn är en klassisk konsumentdator, ofta säljs dessa på rea och man kan göra ett fynd om man hittar en på rea.

På frågan vad ska man välja. Har man ett stort företag många anställda och en massa kostnader vid datorstrul, så kan man få lite bättre dator i helhet med Elitebooken. Men annars så kan man köra budget, när det gäller bokföring så gör många det i webben idag och de kan tom sitta på en surfplatta, skulle det vara så att datorn skulle gå sönder, så är det bara ta en ny dator.

Så när ditt lokala företag i stan sa att man skulle undvika konsumentprylar, ja det beror helt på vad din mor sa. Sa hon att hon är redovisningsekonom på ett medelstort eller större företag, så kan jag hålla med om att undvik konsumentdator.
Angående ordvalet Medelstort företag säg fler än 30 anställda, även om det är skillnad på 30st seniora svindyrt personal och 30 billiga.

Permalänk
Medlem

Nej, det prisökningen är inte grundat på prestandan. Prisskilnad beror på andra faktorer och är inte alls kopplad till prestandan man får. Nu vet jag inte om lokalföretag är dustin eller om de köper in från dustin och sedan säljer vidare. Men dustin inriktar sig just på att sälja till företag till överpris, för att de kan. Som konsument skulle jag aldrig köpa därifrån(just nu iaf, för ca 6-8 år sedan var de rätt ok). Som konsument skulle jag välja den optimala nivå mellan prestanda och pris. Och det verkar inte vara den andra förslaget från lokalt företag.
P.S: - den andra förslaget har ockjså singe channel ram till skillnad från din ursprungliga som har dual channel. Detta kommer att påverka prestandan en del. Samtidigt det är 4 kärnor mot 8.
Alltså jag personligen ser ingen nytta att handla en sämre produkt till överpris om man nu inte vill stödja lokala butiker.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800x3D | MSI X570 Tomahawk | Crucial Ballistix DDR4 2x16GB@3600MHz CL16 | MSI 6800XT Reference| Sabrent Rocket PCIe4 2TB | BeQuiet Dark Rock 4 Pro | Corsair RM850x v2 | BeQuiet Pure Base 500 | Asus ROG Swift PG279Q 27" | Cherry | Logitech G305 | HyperX Cloud II Wireless

Permalänk
Skrivet av DEADushka:

Nej, det prisökningen är inte grundat på prestandan. Prisskilnad beror på andra faktorer och är inte alls kopplad till prestandan man får. Nu vet jag inte om lokalföretag är dustin eller om de köper in från dustin och sedan säljer vidare. Men dustin inriktar sig just på att sälja till företag till överpris, för att de kan. Som konsument skulle jag aldrig köpa därifrån(just nu iaf, för ca 6-8 år sedan var de rätt ok). Som konsument skulle jag välja den optimala nivå mellan prestanda och pris. Och det verkar inte vara den andra förslaget från lokalt företag.
P.S: - den andra förslaget har ockjså singe channel ram till skillnad från din ursprungliga som har dual channel. Detta kommer att påverka prestandan en del. Samtidigt det är 4 kärnor mot 8.
Alltså jag personligen ser ingen nytta att handla en sämre produkt till överpris om man nu inte vill stödja lokala butiker.

Angående lokala butiker så kan man se olika fördelar. Om man köper där så kan man enklare få hjälp när det krånglar. Det brukar man kunna få köpa ändå. Men det finns lite fördelar. Samma sak gäller när man köper gräsklippare och annat.
Håller närbutiken samma pris som dustin så är det inget överpris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag har haft många Elitebooks under åren riktigt sköna datorer och det brukar finnas bra dockningsstationer till dem. Så inget direkt fel på dem. HPn är en klassisk konsumentdator, ofta säljs dessa på rea och man kan göra ett fynd om man hittar en på rea.

På frågan vad ska man välja. Har man ett stort företag många anställda och en massa kostnader vid datorstrul, så kan man få lite bättre dator i helhet med Elitebooken. Men annars så kan man köra budget, när det gäller bokföring så gör många det i webben idag och de kan tom sitta på en surfplatta, skulle det vara så att datorn skulle gå sönder, så är det bara ta en ny dator.

Så när ditt lokala företag i stan sa att man skulle undvika konsumentprylar, ja det beror helt på vad din mor sa. Sa hon att hon är redovisningsekonom på ett medelstort eller större företag, så kan jag hålla med om att undvik konsumentdator.
Angående ordvalet Medelstort företag säg fler än 30 anställda, även om det är skillnad på 30st seniora svindyrt personal och 30 billiga.

Har Elitebook i jobbet också och gillar datorn. Dock ser jag inget behov av den om man inte behövert docka eller koppla till en extern skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DEADushka:

Nej, det prisökningen är inte grundat på prestandan. Prisskilnad beror på andra faktorer och är inte alls kopplad till prestandan man får. Nu vet jag inte om lokalföretag är dustin eller om de köper in från dustin och sedan säljer vidare. Men dustin inriktar sig just på att sälja till företag till överpris, för att de kan. Som konsument skulle jag aldrig köpa därifrån(just nu iaf, för ca 6-8 år sedan var de rätt ok). Som konsument skulle jag välja den optimala nivå mellan prestanda och pris. Och det verkar inte vara den andra förslaget från lokalt företag.
P.S: - den andra förslaget har ockjså singe channel ram till skillnad från din ursprungliga som har dual channel. Detta kommer att påverka prestandan en del. Samtidigt det är 4 kärnor mot 8.
Alltså jag personligen ser ingen nytta att handla en sämre produkt till överpris om man nu inte vill stödja lokala butiker.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Angående lokala butiker så kan man se olika fördelar. Om man köper där så kan man enklare få hjälp när det krånglar. Det brukar man kunna få köpa ändå. Men det finns lite fördelar. Samma sak gäller när man köper gräsklippare och annat.
Håller närbutiken samma pris som dustin så är det inget överpris.

Förmodar att lokala butiken räknar med vinst i form av tilläggskostnader för att installera program eller framtida support. Ser dock inte att priset från Dustin inte motsvarar prestandaökningen (minskningen till och med?) som det kostar.

Permalänk
Medlem

Utgår från att din mor skall ha datorn till jobb. Då är det fel fokus att titta på priset. Det är ett verktyg som skall fungera. Bra verktyg kostar pengar, Elitebook är kvalitet och man bör titta på next bussinesday på plats support avtal. Dyrt, Ja. Men fråga din mor vad blir påverkan om hon inte kan jobba på en vecka för att hon behöver skicka in datorn.

Permalänk
Medlem

EliteBook 850 G7 är ju en riktigt, riktigt fin kvalitetsdator och svårt att jämföra med en konsumentdator, men en Elitebook kanske inte till mor som ska betala räkningar. Men om hon använder InDesign och annat i något slags professionellt arbete så kanske det kan vara en bra idé.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.