Kvalitetsskillnader på olika RTX3080?

Permalänk
Medlem

Kvalitetsskillnader på olika RTX3080?

Hade tänkt vänta till senare i vår med att lägga en order på ett 3080 men när man ser hur priserna bara stiger och knappast kommer sjunka nämnvärt det kommande året iaf så funderar jag på att lägga en order nu.

Men vilket kort ska man välja?
Är det fortfarande skillnader i kvalitet på komponenter från olika märken, t.ex. med kondingar som det rapporterades om i höstas?
Vilka märken och modeller är det isf som har komponenter med riktigt bra kvalitet?

Har till en början tänkt köra med den luftkylare som medföljer kortet för att senare i år byta den mot vattenblock från EK.

Visa signatur

ASUS Rampage V Extreme, Intel Core i7-6900K, Corsair Vengeance 4x8GB 3200C17, Corsair 1000HX, ASUS RTX3080Ti STRIX OC, WD SN850 2TB SSD, Intel 730 256GB SSD x2 RAID-0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hamilton:

Hade tänkt vänta till senare i vår med att lägga en order på ett 3080 men när man ser hur priserna bara stiger och knappast kommer sjunka nämnvärt det kommande året iaf så funderar jag på att lägga en order nu.

Men vilket kort ska man välja?
Är det fortfarande skillnader i kvalitet på komponenter från olika märken, t.ex. med kondingar som det rapporterades om i höstas?
Vilka märken och modeller är det isf som har komponenter med riktigt bra kvalitet?

Har till en början tänkt köra med den luftkylare som medföljer kortet för att senare i år byta den mot vattenblock från EK.

Om jag inte missförstod läget så handlade det om viss skillnad gällande designval för strömförsörjningen, inte egentligen att det handlade om kvalitetsskillnad på komponenterna.

Vad jag minns så dog hela den diskussionen tvärt när Nvidia efter uppståndelsen om detta gjorde någon justering i drivrutinerna och alla korten plötsligt fungerade som man kan förvänta sig.

Såvitt jag förstått så kan du bortse från just den frågan, inte för att korten nödvändigtvis ändrats så att de är lika utan för att det i retrospekt verkar ha varit en storm i ett vattenglas.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304