Samsung Galaxy S21 dålig högtalare?

Permalänk
Medlem

Samsung Galaxy S21 dålig högtalare?

Har den "vanliga" S21 5G. Dvs inte ultra.

Och jag tycker att högtalaren vid normala samtal är otroligt kass.

Hörs nästan mer för de runtomkring mig än för mig slm pratar i telefon.

Väldigt burkigt/torrt/skränigt ljud

Har jag fått ett måndagsexemplar eller är detta något återkommande?

Upplever en klar fötsämring mot min S8 men även fruns S9

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

Har den "vanliga" S21 5G. Dvs inte ultra.

Och jag tycker att högtalaren vid normala samtal är otroligt kass.

Hörs nästan mer för de runtomkring mig än för mig slm pratar i telefon.

Väldigt burkigt/torrt/skränigt ljud

Har jag fått ett måndagsexemplar eller är detta något återkommande?

Upplever en klar fötsämring mot min S8 men även fruns S9

Låter som ett måndags ex, jag har inga problem med ljudet i min S21.
Nu kör jag Googles telefon app, vet inte hur mycket själva appen påverkar om den gör det alls.

Permalänk
Medlem

Använder ni ansiktsupplåsningen? Funkar den eller lika värdelös som på S20?

Visa signatur

R9 5950X| Noctua NH-D14 | Corsair Vengeance K70

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av oobum:

Har den "vanliga" S21 5G. Dvs inte ultra.

Och jag tycker att högtalaren vid normala samtal är otroligt kass.

Hörs nästan mer för de runtomkring mig än för mig slm pratar i telefon.

Väldigt burkigt/torrt/skränigt ljud

Har jag fått ett måndagsexemplar eller är detta något återkommande?

Upplever en klar fötsämring mot min S8 men även fruns S9

Menar du vid högtalartelefon, eller när du har örat mot telefonen?

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av oobum:

Har den "vanliga" S21 5G. Dvs inte ultra.

Och jag tycker att högtalaren vid normala samtal är otroligt kass.

Hörs nästan mer för de runtomkring mig än för mig slm pratar i telefon.

Väldigt burkigt/torrt/skränigt ljud

Har jag fått ett måndagsexemplar eller är detta något återkommande?

Upplever en klar fötsämring mot min S8 men även fruns S9

Jag testade lite nu, och om jag har örat lite längre ner på skärmen så känns det som att själva öronloben täcker mycket av ljudet. Högtalaren har ju sina primära utsläpp "uppåt", så testa justera hur du håller telefonen lite? Det kan hända att det behövs en liten programvarujustering också, så klart.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Edit: När jag har telefonen mot örat.
Första två gångerna jag pratade i telefon var jag tvungen att dubbelkolla att jag inte hade råkat slå på högtalartelefonen, så illa låter det alltså.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av oobum:

Edit: När jag har telefonen mot örat.
Första två gångerna jag pratade i telefon var jag tvungen att dubbelkolla att jag inte hade råkat slå på högtalartelefonen, så illa låter det alltså.

Det låter onekligen som att det skulle kunna vara något fel på högtalaren. Har du varit i kontakt med supporten?

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Det låter onekligen som att det skulle kunna vara något fel på högtalaren. Har du varit i kontakt med supporten?

Är på väg, haft telefonen sen i torsdags och inte riktigt haft tid att kontakta dem.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

Är på väg, haft telefonen sen i torsdags och inte riktigt haft tid att kontakta dem.

Du har ju även Samsung Service i Kista och på Kungsgatan där dem kan ta en snabb titt och bekräfta om den är trasig eller inte

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Skrivet av oobum:

Har den "vanliga" S21 5G. Dvs inte ultra.

Och jag tycker att högtalaren vid normala samtal är otroligt kass.

Hörs nästan mer för de runtomkring mig än för mig slm pratar i telefon.

Väldigt burkigt/torrt/skränigt ljud

Har jag fått ett måndagsexemplar eller är detta något återkommande?

Upplever en klar fötsämring mot min S8 men även fruns S9

Jag har exakt samma problem, fast med Ultra. Hittade du någon lösning? 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mariadejure:

Jag har exakt samma problem, fast med Ultra. Hittade du någon lösning? 😊

Om du har wifi samtal och VoLTE aktiverat så prova stäng av detta, jag har själv märkt sämre ljud med dessa även om det kanske inte varit fullt så dåligt som beskrivningen i första posten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Om du har wifi samtal och VoLTE aktiverat så prova stäng av detta, jag har själv märkt sämre ljud med dessa även om det kanske inte varit fullt så dåligt som beskrivningen i första posten.

Jag skulle inte råda att stänga av VoLTE, då vissa operatörer har börjat stänga ner en hel del 3G master. Tele2 och Telia har verkligen börjat stänga av 3G sändare över hela landet.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag skulle inte råda att stänga av VoLTE, då vissa operatörer har börjat stänga ner en hel del 3G master. Tele2 och Telia har verkligen börjat stänga av 3G sändare över hela landet.

Så du menar att 4G inte räcker?
Dom 2 sakerna är det första jag stänger av på en mobil och jag har inte haft några problem än så länge.

Sen är det ju en felsökning för att se om det är det som påverkar eller det helt enkelt är fel på högtalarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Så du menar att 4G inte räcker?
Dom 2 sakerna är det första jag stänger av på en mobil och jag har inte haft några problem än så länge.

Sen är det ju en felsökning för att se om det är det som påverkar eller det helt enkelt är fel på högtalarna.

Stänger du av VoLTE så gör du inte samtal över 4G. VoLTE är precis Voice over 4G. Stänger du av VoLTE så ringer du över 3G om det finns, annars över 2G. Ringer du över 2G så kan du inte ha ett samtal aktivt och surfa samtidigt.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Stänger du av VoLTE så gör du inte samtal över 4G. VoLTE är precis Voice over 4G. Stänger du av VoLTE så ringer du över 3G om det finns, annars över 2G. Ringer du över 2G så kan du inte ha ett samtal aktivt och surfa samtidigt.

Där ser man, jag har alltid tolkat VoLTE som samtal över det mobila 4G datanätet, men att det varit separerat från "telefon" delen så att säga.
Får prova aktivera det igen och se om det blir någon skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mariadejure:

Jag har exakt samma problem, fast med Ultra. Hittade du någon lösning? 😊

Nä, tyvärr inte.

Pratar i mina Buds 90% av tiden, så har inte orkat masa mig till en Samsungverkstad. Och nu känns det som att det gått för lång tid

Dock nu när jag tänker efter så har det nog blivit lite bättre med tiden. Så kanske någon uppdatering som släppts som hjälpt?

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.