Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Skatta vid betalning med Bitcoin?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Så för att summera så blir det liknande som en deklaration ser ut vid aktiehandel utanför isk?

För efterföljande värdeändring ja, det är samma som aktiedepå.

Men inte för mining-delen när du får din kryptovaluta till att börja med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TechGuru:

Summera ja, men varje klump av kryptovaluta du tjänat in har haft olika växelkurser när du fick dem.

Om du gräver krypto 2021:
2021-01-01 12:05: 0.0001 BTC = 17 kr
2021-01-01 18:25: 0.0001 BTC = 19 kr
2021-02-17 09:15: 0.0001 BTC = 31 kr
2021-05-28 10:45: 0.0001 BTC = 23 kr
2021-07-28 02:20: 0.0001 BTC = 10 kr
Summa 2021: 17 + 19 + 31 + 23 + 10 = 100 kr (0.0005 BTC men det är inte relevant för inkomst av tjänst).

2022 års deklaration (inkomstår 2021):
Överskott av hobby: 100 kr
Schablonavdrag, 25 procent av 100 kr: -25 kr (schablon egenavgifter)
Resultat: 75 kr, tas upp som inkomst av tjänst i Inkomstdeklaration 1.
Kvar efter skatt ca 52 kr beroende på din kommunalskatt.

Ingen mining 2022, men du måste ändå korrigera egenavgifterna som du drog av med schablon mot de riktiga.

2023 års deklaration (inkomstår 2022):
Överskott av hobby: 0 (ingen mining 2022)
Schablonavdrag 2021: +25 (schablon tillbaka från förra året)
Påförda egenavgifter enligt slutskattebeskedet 2021: -27 kr (den faktiska egenavgiften det blev)
Summa: -2 kr

Tyvärr får man inte dra av förluster i hobbyverksamhet, men du kan spara förlusten till något framtida år om du börjar gräva igen och dra av den från det årets vinst.

Så ja, summera, men använd rätt kurs. Bara exempelsiffror här för att visa att kursen när varje klump kryptovaluta du får är det som gäller. Man kan göra avdrag för el och förslitning på hårdvaran också.

Du kan alltså inte ta växelkursen 2021-12-31 23:59:59 och applicera den på summan 0.0005 BTC.

Sen om du växlar kryptovalutan mot svenska kronor så ska du använda 100 kr / 0.0005 som omkostnadsbelopp. Du slipper alltså skatta kapital på en del iaf. Om bitcoin går upp 50% och dina 0.0005 BTC då är värda 150 kr och du växlar till kronor så ska du på nästa deklaration ta upp 150 (försäljningspriset) - 100 kr (omkostnadsbeloppet) som inkomst av kapital.
Skatt på det 30%, så du har 35 kr kvar av den uppgången på 50 kr.

Rekommenderas inte om man är det minsta självmordsbenägen.

Den här siffran om ”100kr om dagen med ett 3080” blev mest ett luftslott efter den uträkningen.

Permalänk

komplicerad tråd men tror inte att dom jagar folk om dom gräver 10-200e i månaden och sen köper tex via webhallen någon pryl Men som någon sa tidgare och folk gjort nui flera år om du är osäker köp av varor och tjänster och lämna tillbaka 1-3 mån öppet köp. Sen riggar kostar ju en gävla massa pengar och el. Har 900kr i mån i el räkning på en stor 1a. Men det är pågrund av akvariums kan bara tänka mig om jag skulle dra igång en mining rig också sen varför allt tjat om att betala skatt som att vi alla är helgon tror inte att ni betalar skatt på allt??? du vet att alla tjänster är mer eller mindre skatt på? så även om din dotters pojkvän fixar din bil eller målar om somarstugan så är det skatt på det me. Den dagen pengar används till vad de är till för i grunden då gävlar ska jag betala tillbaka alla mina skulder som jag dragit på mig senaste 20 åren. Roligt att vi pratar om skatt efter vad vi har utsatt det här landet för senaste 30 åren frågan är hur många % har gått till vård skola och omsorg/hämtjänst inte mycket kan jag lova åren 2020 2021 är det värsta jag sätt i hela mitt liv vad man har utsatt äldre och sjuka människor för. När chansen kommer lämnar jag det här skit landet ända bra jag kan se som var bra med sverige var att vi var tidiga med fiber haha. Och sen måste man ju ha något att förlora också trodde folk hade lärt sig att inte skriva saker eller äga saker i sitt eget namn vid det här laget O-o

fel stavning
Permalänk
Skrivet av Pamudas:

Då min summa var så pass låg när jag provade på lite mining, så ansåg Skatteverket att det inte vart lönt att skatta på. Deklarerade givetvis summan även fast den understeg 1000kr då det inte direkt är så att du vill få Skatteverket efter dig pga du struntat i att deklarera en inkomst

Om jag förstår det rätt har du pratat med skatteverket som själva sagt att du inte behöver deklarera inkomsten på mining?

Permalänk

Här hittar du all info du behöver
https://skatteverket.se/privat/skatter/vardepapper/andratillg...

Och nej du måste även deklarera dina köp.