Gratis (bank) privatkonto, finns det?

Permalänk
Medlem

Gratis (bank) privatkonto, finns det?

Sitter här och försöker hitta ett bankkonto där jag inte behöver betala en avgift på 20-30 kronor i månaden för något vardagspaket som jag inte är intresserad av. Jag vill bara ha ett simpelt konto som jag kan koppla swish till och sedan använda för att få betalningar till samt skicka ut pengar till ett kort via swish. Men alla de stora bankerna verkar ta någon liten summa, så finns det några valmöjligheter eller det är bara att betala?

Permalänk
Medlem

Jag tror att Skandia fortfarande är gratis om man vägrar alla kort. Men inte säkert på att det går.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem

Har tittat på de allra flesta stora om man ska byta från Swedbank, men har kommit fram till att man knappt tjänar något alls. Skandiabanken tittade jag inte på då, men ser ju ut att vara gratis om man då kan vägra kort. Bara man har Bankgiro också. Annars kostar de ett par hundra per år.
Kolla med Skandia-banken och fråga vet jag. (meddela gärna här sedan )

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Sitter här och försöker hitta ett bankkonto där jag inte behöver betala en avgift på 20-30 kronor i månaden för något vardagspaket som jag inte är intresserad av. Jag vill bara ha ett simpelt konto som jag kan koppla swish till och sedan använda för att få betalningar till samt skicka ut pengar till ett kort via swish. Men alla de stora bankerna verkar ta någon liten summa, så finns det några valmöjligheter eller det är bara att betala?

Fast det är väl inte fel att betala för en tjänst? 20kronor i månaden är ju överkomligt om det är så att banken inte tjänar en massa pengar på dig (att du t.ex. sparar pengar) osv.

Permalänk
Medlem

Beror nog lite på din övriga situation. Har du ex.vis bolån så kan du säkert få ett konto gratis om du betalar ränta istället...

Visa signatur

|| ASrock Z77E-itx || MSI HD6950 Twin Froster III Power Edition || i5 3570K @ 4,2 GHz || Corsair VENGEANCE LP 8GB (2x4096MB) 1600Mhz || 128 Gb Samsung 830-serie SSD || be quiet! Pure Power L8 530W || Inklämt i Cooler Master Elite 120 advanced

Permalänk
Medlem

Om du kan samla massa saker så att du blir guldkund hos länsförsäkringar så blir det gratis med konto och kreditkort

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING ->i5 8600K -> be quiet! Pure Rock -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> Corsair Vengeance LPX 3200 32GB -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> Samsung 960 EVO 500GB -> 2 * Western Digital Black 2 TB -> Samsung 850 EVO Basic SSD 500GB

Permalänk
Medlem

Hittade denna efter en googlesökning.

https://lunar.app/se/

Kanske värt att chansa på, har ingen aning om deras trackrecord men dom erbjuder Swish.
Men man kanske ska läsa det finstilta och se vad man egentligen får betala för gratislunchen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Sitter här och försöker hitta ett bankkonto där jag inte behöver betala en avgift på 20-30 kronor i månaden för något vardagspaket som jag inte är intresserad av. Jag vill bara ha ett simpelt konto som jag kan koppla swish till och sedan använda för att få betalningar till samt skicka ut pengar till ett kort via swish. Men alla de stora bankerna verkar ta någon liten summa, så finns det några valmöjligheter eller det är bara att betala?

Jag rekommenderar Skandiabanken samt Avanza. Båda är gratis med möjlighet att koppla Swish.

Själv har använder jag Skandiabanken till lönekonto, betala räkningar samt Swish. Sparar/investerar gör jag via Avanza.

Ang. 20:-/mån, så blir det ganska mycket pengar i slutändan, då iallafall jag haft 3-4 aktiva bankkonton samtidigt via olika banker. Är inte sugen på att ge bort 1000-tals kronor utan motprestation från bankerna.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av walkir:

Jag rekommenderar Skandiabanken samt Avanza. Båda är gratis med möjlighet att koppla Swish.

Själv har använder jag Skandiabanken till lönekonto, betala räkningar samt Swish. Sparar/investerar gör jag via Avanza.

Det går inte att koppla Swish till Avanza så vitt jag vet?

Man kan sätta in pengar via Swish men det är inte riktigt samma sak.

Permalänk
Medlem

Handelsbanken tar inte en krona för lönekonto, spar, swish, internetbank osv. Flyttade huslånet från dom pga räntor men behöll allt övrigt då vi tycker att resterande funkar fint och är gratis.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bankai:

Sitter här och försöker hitta ett bankkonto där jag inte behöver betala en avgift på 20-30 kronor i månaden för något vardagspaket som jag inte är intresserad av. Jag vill bara ha ett simpelt konto som jag kan koppla swish till och sedan använda för att få betalningar till samt skicka ut pengar till ett kort via swish. Men alla de stora bankerna verkar ta någon liten summa, så finns det några valmöjligheter eller det är bara att betala?

Har du inget bankkonto alls idag? Om det bara är ett separat konto du är ute hos så går det att lägga till ett extra konto gratis på de flesta bankerna.

Jag tror du kan få bättre svar om du förklarar lite närmare vad det är för problem du försöker lösa.

Permalänk
Skrivet av OC&Burn:

Handelsbanken tar inte en krona för lönekonto, spar, swish, internetbank osv. Flyttade huslånet från dom pga räntor men behöll allt övrigt då vi tycker att resterande funkar fint och är gratis.

Jo, de tar 300:- om året ifall du inte har något bankkort.

Däremot väljer du ett bankkort så får du betala 300:- för kortet men då blir kontot gratis.

https://www.handelsbanken.se/sv/privat/baserbjudande

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Jo, de tar 300:- om året ifall du inte har något bankkort.

Däremot väljer du ett bankkort så får du betala 300:- för kortet men då blir kontot gratis.

https://www.handelsbanken.se/sv/privat/baserbjudande

Handelsbanken har till skillnad från många andra banker en tradition att låta de enskilda kontoren bestämma väldigt mycket, så det kan gott och gärna vara det lokala kontoret som gått med på en rabatt.

Oavsett känns det så här i minusräntetider rätt logiskt att bankerna tar betalt för sina tjänster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Sitter här och försöker hitta ett bankkonto där jag inte behöver betala en avgift på 20-30 kronor i månaden för något vardagspaket som jag inte är intresserad av.

Länsförsäkringar låter rätt för dig. Enda som kostar är om man vill ha deras betalkort men det har jag löst på annat håll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Jo, de tar 300:- om året ifall du inte har något bankkort.

Däremot väljer du ett bankkort så får du betala 300:- för kortet men då blir kontot gratis.

https://www.handelsbanken.se/sv/privat/baserbjudande

Möjligt, men det är som någon skrev nyss att lokala kontor kan göra undantag. Vi betalar varken för tjänsten eller kort.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Har du inget bankkonto alls idag? Om det bara är ett separat konto du är ute hos så går det att lägga till ett extra konto gratis på de flesta bankerna.

Jag tror du kan få bättre svar om du förklarar lite närmare vad det är för problem du försöker lösa.

Det är inte till mig utan till min fru. Hon har ingen anställning idag, är inte svensk medborgare men har svenskt personnr och har ICA banken idag men det kostar 25:- i månaden, och jag tycker det är lite onödigt att behöva betala 25 kronor i månaden, därav letar jag efter ett konto som hon kan ha för att slänga in lite pengar på och sen swisha över pengar till sitt Rocker kort. Det verkar dock ont om banker som erbjuder detta för personer över 27 år, något som jag förstår helt och hållet.

Ska testa med Skandia och återkommer med svar!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bankai:

Det är inte till mig utan till min fru. Hon har ingen anställning idag, är inte svensk medborgare men har svenskt personnr och har ICA banken idag men det kostar 25:- i månaden, och jag tycker det är lite onödigt att behöva betala 25 kronor i månaden, därav letar jag efter ett konto som hon kan ha för att slänga in lite pengar på och sen swisha över pengar till sitt Rocker kort. Det verkar dock ont om banker som erbjuder detta för personer över 27 år, något som jag förstår helt och hållet.

Ska testa med Skandia och återkommer med svar!

Tänk på att du också måste vara kund hos en bank för att ha BankID

Finns andra e-legitimationer t.ex. Freja men de funkar ju inte för allt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Länsförsäkringar låter rätt för dig. Enda som kostar är om man vill ha deras betalkort men det har jag löst på annat håll.

Men har du lönekonto/internetbank och kan betala bank/giro-räkningar för 0:-/ år?

Vad jag kan läsa ut kostar privatgiro 300/år separat (pdf).

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Men har du lönekonto/internetbank och kan betala bank/giro-räkningar för 0:-/ år?

Vad jag kan läsa ut kostar privatgiro 300/år separat (pdf).

Yes. Betalar inte ett öre (LF Bohuslän)

Permalänk
Inaktiv

Marginalens I’m Yours är gratis. Konto + Mastercard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Yes. Betalar inte ett öre (LF Bohuslän)

Vad intressant. Ska fråga på LF Östgöta när jag tänkt att byta om några år

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Handelsbanken har till skillnad från många andra banker en tradition att låta de enskilda kontoren bestämma väldigt mycket, så det kan gott och gärna vara det lokala kontoret som gått med på en rabatt.

Oavsett känns det så här i minusräntetider rätt logiskt att bankerna tar betalt för sina tjänster.

Skrivet av OC&Burn:

Möjligt, men det är som någon skrev nyss att lokala kontor kan göra undantag. Vi betalar varken för tjänsten eller kort.

Det kan ni ha rätt i, men det är isåfall något man förhandlat fram själv och inget de erbjuder generellt.

Jag har inte blivit erbjuden det, kanske man skulle slå en signal imorgon och hänvisa till tråden.

Permalänk

Jag undersökte det här för ungefär ett år sedan när Handelsbanken (där jag är kund) började ta betalt.
Problemet var att hitta något som inte kostar men utfärdar BankID. Då fanns inget gratisalternativ när jag gick igenom alla utfärdare.
Om någon går igenom listan nu och hittar något gör en @ på mig tack.
https://www.bankid.com/kontakt/utfaerdare

Visa signatur

ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC - AMD Ryzen 9 5900X - ASUS TUF GAMING B550M-PLUS - HyperX Fury Black DDR4 3200MHz 32GB (2x16GB)

Permalänk
Medlem

Jag har mitt lönekonto, internetbank, bankID, Swish mm hos en Kinda-Ydre Sparbank och betalar inga avgifter.
Har dock inget bankkort hos dem.
Sparkonton har jag hos Avida Finans och Marginalen. Inte heller där betalar jag några avgifter.

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Goatfriend:

Jag undersökte det här för ungefär ett år sedan när Handelsbanken (där jag är kund) började ta betalt.
Problemet var att hitta något som inte kostar men utfärdar BankID. Då fanns inget gratisalternativ när jag gick igenom alla utfärdare.
Om någon går igenom listan nu och hittar något gör en @ på mig tack.
https://www.bankid.com/kontakt/utfaerdare

Skitenkelt. Skandia är gratis och utfärdar BankID. @Goatfriend

Permalänk
Medlem

Som nämnt ovan. Skandia är gratis och utfärdar BankID. Vill man ha kontokort kostar det extra. Men det finns kreditkort hos andra, ex. Komplett bank, som inte har några avgifter (ja, förutom en ocker-ränta om man skuille missa en betalning).

Sen, som också nämnt tidigare, går det att förhandla till sig kostnadsfria kort, etc. hos vilken bank som helst. Du är ju i ett mer gynnsamt läge om du har lönekonto, sparande, etc.

Permalänk
Medlem

Fixade ett konto hos Skandia, och precis som ett par här säger så är det helt gratis. Tackar för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Hej!

Har lite samma o vill öppna ett konto för pojkvännen som mest behöver ett bankID just nu.

Jag kollade på skandia som folk tipsade om här men det man hittar är om att ansöka om deras vardagspacket, vart går man för att få gratis kontot och vilket typ av konto är det? Jätte svårt att hitta på deras sida. Och om de inte har den infon upp och man måste konktakta dom, vad är det för konto man ska fråga efter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Men har du lönekonto/internetbank och kan betala bank/giro-räkningar för 0:-/ år?

Vad jag kan läsa ut kostar privatgiro 300/år separat (pdf).

Privatgiro är något annat. I prislistan du länka står det "betala räkningar via internetbank och mobilspel 0kr."
Så LF är gratis för bl.a. Swish, betala med bankgiro/plusgiro och BankID.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sedra:

Hej!

Har lite samma o vill öppna ett konto för pojkvännen som mest behöver ett bankID just nu.

Jag kollade på skandia som folk tipsade om här men det man hittar är om att ansöka om deras vardagspacket, vart går man för att få gratis kontot och vilket typ av konto är det? Jätte svårt att hitta på deras sida. Och om de inte har den infon upp och man måste konktakta dom, vad är det för konto man ska fråga efter?

Du behöver bara lite Google-fu, Skandia kallar det lönekonto: https://www.skandia.se/vardagstjanster/konton-kort/lonekonto/.

Kan han inte ansöka med bankid får han ringa.