Apple Macbook Air M1 – ett långtidstest av en kompetent batterikämpe

Permalänk
Melding Plague

Apple Macbook Air M1 – ett långtidstest av en kompetent batterikämpe

Sedan lanseringen har "wittwang" klämt på Apples enklaste dator med M1-processor och nu är det dags att sammanfatta intrycken.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Känns ungefär som man förväntar sig av denna dator, vilket är bra.

För egen del så kommer jag vänta till gen 2 eller 3 innan jag köper.

Dock tror jag inte att bristen på uppgradering är ett problem, så länge apple hanterar dessa macar som de gjort med sina iPhones senaste 5-6 åren. Ty iPhone 6s och 7 är ju snabba enheter trots att ramminnet eller cpun inte går att uppgradera och ändå har senaste operativsystemet

Permalänk
Moderator
Testpilot

Tack för en trevlig genomgång. Det ger en mycket mer nyanserad bild när det är ett långtidstest. Fortsätter du testet? Kanske kan få en halvårssummering också?

Jag är väldigt sugen på en MacBook Air M1. Min 2012 börjar kännas rätt uråldig nu.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Riktigt fin genomgång! Jag bytte ut min Air från 2013 utan Retina-skärm mot en ny M1 Air och eftersom jag fick hela 3k vid inbyte så landade slutsumman på runt 8-9k vilket är helt otroligt sett till vilket lyft man får. Batteritid, skärm, och prestanda upplevs som mångdubbelt bättre.

Permalänk
Medlem

Hoppas Blizzard gör en M1-port av Starcraft 2, likt de nyss gjort med WoW. Tyvärr är SC2 inte direkt spelbart på M1.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Har du märkt av ssd swap? Har sett vissa vars ssd swappar så pass mycket att hårddisken når TBW max gränsen inom 2 år

https://linustechtips.com/topic/1306757-m1-mac-owners-are-exp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av HULTAS:

Riktigt fin genomgång! Jag bytte ut min Air från 2013 utan Retina-skärm mot en ny M1 Air och eftersom jag fick hela 3k vid inbyte så landade slutsumman på runt 8-9k vilket är helt otroligt sett till vilket lyft man får. Batteritid, skärm, och prestanda upplevs som mångdubbelt bättre.

Vart och hur?

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av Dinoman:

Tack för en trevlig genomgång. Det ger en mycket mer nyanserad bild när det är ett långtidstest. Fortsätter du testet? Kanske kan få en halvårssummering också?

Jag är väldigt sugen på en MacBook Air M1. Min 2012 börjar kännas rätt uråldig nu.

Testet kommer absolut att fortsätta! Eftersom mjukvarusidan är under ständig utveckling kan det ju verkligen finnas anledning till ett återbesök, och hur hårdvaran åldras över tid är ju också intressant – särskilt SSD-aspekten som @Valetudo_swe påpekade

Skrivet av Valetudo_swe:

Har du märkt av ssd swap? Har sett vissa vars ssd swappar så pass mycket att hårddisken når TBW max gränsen inom 2 år

https://linustechtips.com/topic/1306757-m1-mac-owners-are-exp...

Tack för upplysningen! Det här är en aspekt som helt flugit under min radar, men nu har jag kikat närmare: Totalt har 20 TB skrivits till disken och SMART-verktyget rapporterar att 1% är förbrukad, vilket ju är lite oroväckande efter bara 3 månader. Det är långt ifrån de 3% av en 2 TB-disk som syns i tråden, men helt klart värt att hålla ett öga på!

Permalänk

Bra artikel. Jag själv är alltid tveksam till första versionen av något och därför avvaktar.
Det jag nu mest stör mig på M1an är att den inte stöder dubbla skärmar utan docka om jag har förstått. Det innebär för min egen del att jag blir tvungen att ha en docka i väskan hela tiden och då kan jag likaväl ha min 15,6" laptop istället för den utan docka tar mindre plats.
*edit*
Vart jag än går så pluggar jag alltid i min laptop i 2st externa skärmar, visst den man besöker har en 50" skärm så går det säkert jobba med enbart en skärm. Men det har ännu ej inträffat. Och jag har besökt väldigt många och typ alla jag ser inom It som besöker andra gör likadant.

Permalänk
Medlem

Har du testat låta CSGO stå och tugga med svart skärm i några minuter?

Har haft samma upplevelse på Linux efter någon av de senare uppdateringarna. Efter mycket Google och hårslit så tog jag ett tips och lät den stå på med den svarta skärmen. Efter säkert 5 minuter, om inte mer, kickade det igång och loggan dök upp. Därefter startar det lika snabbt som vanligt.

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem

Balansen mellan helt nedlåst hårdvara och att ha en dator som troligen är fräsch även om 5år...

Man luras ju nästan köpa till överpris för att man kanske behöver det sen, samtidigt som man kanske vill ha nytt när det blir en begränsning ändå...

Jag tycker i alla fall att det är dumt att köpa en PC-laptop när de är så långt efter i effektivitet. Denna passiva enhet är ju lika rapp som det mesta andra. Ofattbart och fantastiskt på en gång!

Permalänk
Skrivet av medbor:

Jag tycker i alla fall att det är dumt att köpa en PC-laptop när de är så långt efter i effektivitet. Denna passiva enhet är ju lika rapp som det mesta andra. Ofattbart och fantastiskt på en gång!

Ultratunna 13" pc-laptop gäller ditt argument endast för. Där jag stör mig på att många av dessa pc också är otroligt dyra och i många fall är M1an även billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Ultratunna 13" pc-laptop gäller ditt argument endast för. Där jag stör mig på att många av dessa pc också är otroligt dyra och i många fall är M1an även billigare.

Precis så. Men om några månader kommer ju 8+4 varianten av M1 (M1X?) som kommer troligen prestera bättre än det mesta som andra laptops har att erbjuda, på ca 20-30W...

Sen är det snack om 32 eller mer kärnor på gång efter det.

Så snart är det inte bara 13” som är i ’fara’

Permalänk
Medlem

Har en mb pro (late 2016) som visserligen funkar helt ok med undantag för några tangenter som bråkar, men tänker att en prestandaskjuts i lightprodukter skulle sitta fint. Pga låg momssatser där jag bor kan jag knipa en M1 för knappt 9000.

Jag har dock inte lyckats hitta ett test mellan 2.0 GHz dualcore i5 och M1 i lightroom. Någon som är skickligare än jag?

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valetudo_swe:

Har du märkt av ssd swap? Har sett vissa vars ssd swappar så pass mycket att hårddisken når TBW max gränsen inom 2 år

https://linustechtips.com/topic/1306757-m1-mac-owners-are-exp...

Kan ju inte bli mer Apple-design än så, integrerad hårddisk som inte går att byta som självdör lagom tills nästa modell släpps. Planned obsolescence i ett nötskal!

Även om det här är det mest spännande som hänt på länge vad gäller bärbara tycker jag det är riktigt tråkigt att Apple inte kör med touchskärm också, hade nog nästan varit ett garanterat köp isåfall.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Priset? Tja är den värd mer så är det billigt!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Bytte ut vår MacBook Pro 13 (2009) som använts som allmän surfdator till en MacBook Air M1 i slutet av förra året. Tycker den har fungerat fint än så länge, med rapp prestanda och batteri som håller ett par dagar.

Hade dock vissa mjukvarumässiga problem i början som verkar vara relaterade till MacOS Big Sur och MBA M1. Kör dubbla användare på datorn, och i vissa fall kunde skärmsläckaren kicka igång på det icke-aktiva användarkontot och lägga sig över den aktiva sessionen - sjukt störigt!

Permalänk
Medlem

Mycket välkomponerad recension. Fantastiskt beskrivande och genomgående detaljerad.

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Skrivet av bubbelbabbel:

Har en mb pro (late 2016) som visserligen funkar helt ok med undantag för några tangenter som bråkar, men tänker att en prestandaskjuts i lightprodukter skulle sitta fint. Pga låg momssatser där jag bor kan jag knipa en M1 för knappt 9000.

Jag har dock inte lyckats hitta ett test mellan 2.0 GHz dualcore i5 och M1 i lightroom. Någon som är skickligare än jag?

Lämna in den till appleverkstad så byter dom upper case with battery kostandsfritt.

Visa signatur
Permalänk
Musikälskare

Trevlig med lite Mac recensioner!

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Trevlig recension. Det ser ut att vara en trevlig dator och eftersom de både har kontroll över mjukvara och hårdvara så kan de göra något riktigt bra. Samtidigt är det farligt då de styr över det hela. De tar redan bra med betalt för den och ännu mer för uppgraderingarna där minst hårddisken på 512GB skulle vara standard alternativ.

Intressant som skrivs här i tråden om swap. Då hårddisken är så snabb så märker man inte att den swapar heller, och eftersom de nu har full koll på både mjukvara och hårdvara kan de göra det helt transparent. Antingen slita ut hårddisken eller begränsa swap över en viss "wear-level", vilket istället gör den trött.

Jag tycker det är synd att de begränsat skärmstödet som om det var en sak de inte han med att bygga in. Eftersom det är en så kompetent maskin vill man kunna använda den mer än när man är på språng.

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterholm1:

Lämna in den till appleverkstad så byter dom upper case with battery kostandsfritt.

Jag har läst det också, men att det bara gällde i fyra år från försäljningsdatum. Kanske att de är schyssta, även om den fyllt 4,5 år?

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Avstängd

Kör denna med 16GB minne istället för en 2019 i9. Fungerar utmärkt och är riktigt bärbar. Använder den oftast utan laddare och känner mig mer mobil än tidigare. Lirar lite Civ VI på den och det fungerar fint. Gjort en del videoredigering och det fungerar också felfritt.

Visa signatur

There is more stupidity than hydrogen in the universe, and it has a longer shelf life. /Frank Zappa

Permalänk
Medlem

Jag har haft min Macbook Pro M1 i snart en månad för jobb.
Sitter mest i videomöten och Office-paketet hela dagarna. För mig är batteriet det viktigaste.

Måste säga att det är över förväntan. Glömt laddare hemma flertal gånger och klarat mig i över 10 timmar med bara batteri. Då har jag suttit i videomöten nästintill hela dagen.

Jag är helnöjd än så länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valetudo_swe:

Har du märkt av ssd swap? Har sett vissa vars ssd swappar så pass mycket att hårddisken når TBW max gränsen inom 2 år

https://linustechtips.com/topic/1306757-m1-mac-owners-are-exp...

Jag har haft min M1 MBA 256 GB sedan i november förra året, och den har skrivit 1,41 TB enligt samma verktyg som de i tråden du länkade har använt. Det där problemet verkar således inte drabba alla. Kanske är någon applikation som spökar för vissa?

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super

Permalänk
Medlem

Jag har en Mac mini M1 16/256. Är helnöjd. Bytte ut min speldator en AMD2600X och 32GB ram. Minin är absolut lika snabb eller snabbare. Nu väntar jag bara på att cloud gaming ska ta fart. Datorn är alltid på, vaknar snabbt, använder inte min bärbara windowsdator längre.

Permalänk
Medlem

Alldeles för dyr, annars hade det kunnat vara lite kul att testa. Min gräns går vid halva priset, så det kommer inte hända.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Datavetare

Har haft min M1 MacMini sedan november och använder den både privat och som jobbdator. Nu har den i.o.f.s. en extern 1 TB USB3-disk där det mesta jobbrelaterade ligger, vilket lär lindra mängden som skrivs. Har också 16 GB RAM, vilket även det kan lindra antalet skrivningar om det nu är swapp:ande som ligger bakom.

Skrivit 2,45 TB så här långt till den interna disken.

Har köpt en M1 MBA till dottern och frugan, är definitivt den bärbara jag skulle köpa idag. Men försöker skjuta på min egen laptopuppgradering då jag vill ha M1X versionen av 16" MBP.

Efter att kör M1; förstår Intels skräck för "livsstilsföretaget". Är inte intresserad av "släpbar" laptop, i segmentet "ultrabooks" känns det som det är väldigt mycket spel mot ett mål för tillfället. Apple är så långt före allt annat i detta segment just nu att det är lite skrämmande...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valetudo_swe:

Har du märkt av ssd swap?

Ligger på under 500 GB här än så längre. Har haft min MacBook Air M1 16 GB RAM, 512 GB SSD sedan slutet av December.

https://binaryfruit.com/drivedx

Kan tillägga att jag inte använder iCloud samt har bytt ut Adobe CC mot Affinity Photo/Designer, Pixelmator och Capture One. Har egentligen aldrig fått datorn att börja swappa här.

Permalänk
Medlem

En fråga till recensenten.
Gillar du din dator?
I texten känns du som (och säger dig också vara) en PC-användare som testar något annat, men du kör fortfarande program som är hämtade från Windowsmiljön. Vilket blir lite av ”hur funkar MacBooken som PC”. Och även om den kan göra ett OK jobb under de premisserna, så rekommenderar jag dig att titta på/växla till program som faktiskt är skrivna för MacOS och Mac-användare. Om du gör det tror jag att du kommer att uppskatta (eller reta dig på) miljön mer.