Permalänk
Medlem
Skrivet av P.E:

Har aldrig förstått varför man ska hålla på och plåga Cpu-n med stresstester.
Kör själv en deliddad I7 7700K i 5Ghz i ett antal olika krävande spel/simulatorer i VR och har aldrig haft en krasch vilket för mig är det viktigaste.
Om Cpu-n klarar ett stresstest skiter jag fullständigt i. (Ursäkta uttrycket)

Jag håller med, delvis. För en del är det jätteviktigt att veta att deras dator är helt stabil oavsett vad dom gör.
Varför dom överklockar då är en fråga för en annan gång.

För mig är det viktigt att den klarar spel, och det märks tydligt om det är så
Håller inte på med massa tester som tar en timme eller ett dygn.

Jag tror även att för vissa att det är en sorts E-penis - kolla kolla jag har klockat och den är mer stabil än Zlatan.
Samt att det är ett intresse för andra att pilla o pula och jämföra med andra.

Tycker ändå att vi ska vara tacksamma mot dom som testar och testar och testar. Vi kan lära oss av deras inställningar.
Inte rakt av så klart, men vi ser inställningar som vi själv kan prova och vid behov justera.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Jag håller med, delvis. För en del är det jätteviktigt att veta att deras dator är helt stabil oavsett vad dom gör.
Varför dom överklockar då är en fråga för en annan gång.

För mig är det viktigt att den klarar spel, och det märks tydligt om det är så
Håller inte på med massa tester som tar en timme eller ett dygn.

Jag tror även att för vissa att det är en sorts E-penis - kolla kolla jag har klockat och den är mer stabil än Zlatan.
Samt att det är ett intresse för andra att pilla o pula och jämföra med andra.

Tycker ändå att vi ska vara tacksamma mot dom som testar och testar och testar. Vi kan lära oss av deras inställningar.
Inte rakt av så klart, men vi ser inställningar som vi själv kan prova och vid behov justera.

Jag håller med, är väldigt intresserad och läser själv mycket om andras olika erfarenheter angående överklockning/undervoltning m.m.
Men stresstester är ofta onödigt tuffa anser jag och till vardags så är jag som sagt mer än nöjd om datorn är stabil till mitt användande.

Visa signatur

CPU: Intel I9 11900K | RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX 3600 Mhz 32 GB | Moderkort: MSI MAG Z590 Tomahawk WIFI | GPU: MSI RTX4090 Gaming X Trio | PSU: Seasonic Focus GX 850W | Kylare: Noctua NH-U12A | Fläktar: Noctua NF-A14 IPPC-3000 | Chassi: INET Taurus R2 Miditower | OS: Windows 10 | SSD1: Samsung 860 EVO 1TB SSD2: Samsung 970 EVO 1TB | Monitor: LG Ultragear 38GN950 | VR Headset: HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Utan AVX klarar min 5GHz också men varför hålla på på det viset? Till och med vissa spel använder ju AVX

Om syftet med överklockning är att få en så snabb dator som möjligt är AVX offset en utmärkt funktion. Du har då möjlighet att få ut maximalt både från applikationer som använder AVX och de som inte använder AVX. Klarar din dator maximalt 4,7 GHz med AVX kanske du kan köra den i 5,0 Ghz i applikationer utan AVX, med AVX Offset på 3. Det är ju faktiskt ganska dumt att inte nyttja den möjligheten ... om du vill ha en så snabb dator som möjligt, vill säga.

/MM

Visa signatur

Intel i9-9900K 5.2 GHz | Corsair 64GB DDR4 3200 MHz | ASUS Rog Strix Z390-F | ASUS Rog Strix RTX 2080 OC | Samsung 970 EVO Nvme 500 GB | Samsung 860 EVO 1 TB | Seagate Barracuda 4 TB | Corsair RM650i | Corsair H150i Pro | Fractal Design Define S2 TG |

Permalänk
Medlem

Jag kör 4.8 till 5.1 över mina 18 kärnor. En del är för dåliga och kräver nästan 1.4V för 5.0 ghz och det ger för mycket värme och låg livslängd. Med en bättre bin är 5.0ghz på alla 18 möjligt. Ändå har jag en löjligt overkill kyllösning.

Visst jag kan sätta alla på 5 ghz och bencha något men sedan ställer jag ned de då hög last skulle trottla de inom 20 min.

Edit: Utan offset AVX, men AVX512 är 500mhz lägre.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mountain Man:

Om syftet med överklockning är att få en så snabb dator som möjligt är AVX offset en utmärkt funktion. Du har då möjlighet att få ut maximalt både från applikationer som använder AVX och de som inte använder AVX. Klarar din dator maximalt 4,7 GHz med AVX kanske du kan köra den i 5,0 Ghz i applikationer utan AVX, med AVX Offset på 3. Det är ju faktiskt ganska dumt att inte nyttja den möjligheten ... om du vill ha en så snabb dator som möjligt, vill säga.

/MM

Det jag menar är att då är datorn inte stabil på 5GHz utan på 4,7GHz. Tyvärr ganska vanligt ändå att folk påstår 5GHz vara stabilt, då tycker jag det är viktigt att de skriver att de har AVX offset också

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Det jag menar är att då är datorn inte stabil på 5GHz utan på 4,7GHz. Tyvärr ganska vanligt ändå att folk påstår 5GHz vara stabilt, då tycker jag det är viktigt att de skriver att de har AVX offset också

Yes, det håller jag absolut med om.

/MM

Visa signatur

Intel i9-9900K 5.2 GHz | Corsair 64GB DDR4 3200 MHz | ASUS Rog Strix Z390-F | ASUS Rog Strix RTX 2080 OC | Samsung 970 EVO Nvme 500 GB | Samsung 860 EVO 1 TB | Seagate Barracuda 4 TB | Corsair RM650i | Corsair H150i Pro | Fractal Design Define S2 TG |

Permalänk

alla ryzen 3000 och 5000 cpuer jag testat klarar 5ghz+ med kompressorkylning
benchmark stabilt

Visa signatur

Ryzen 9 7950x@6199,64mhz https://valid.x86.fr/qvqwa0
Ryzen 5 7600x@6371mhz http://valid.x86.fr/b43lhj
rx7900XTX Red Devil, asus crosshair x670e hero