Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Kreativ utmaning: IT/teknik-strategi för äldre hus

Permalänk
Medlem

Kreativ utmaning: IT/teknik-strategi för äldre hus

Hej!

Jag har flyttat in i ett hus byggt 1939 och spenderat ett par månader med att renovera delar av det, dra in fiber m.m. Jag har en nu en stor utmaning i att lyckas omforma huset utefter mina önskvärda behov gällande IT/teknik. Jag skulle verkligen behöva er hjälp med att komma på en lösning för hur jag ska lyckas uppnå det jag vill. Jag har skissat upp en mycket förenklad bild av mitt hus som jag bifogar och kommer referera till.
BILD:
https://imgshare.io/image/huslayout-it.pCFaKl

Jag ska här försöka ge en förklaring vad de olika rummen innebär för mig och vilken typ av "målbild" jag har för rummen:
Gamingrum/Kontor: Detta rum huserar min PC där jag har mängder med filer, nedladdat material m.m.. Fungerar som "huvuddator" för huset.
Allrum uppe: Ett sekundärt vardagsrum, där t.ex. jag/frugan/barn själva kan vara separerade från ev. stoj på nedervåningen. Utrustat med en icke-smart-TV, men har ChromeCast. Eventuellt lyckas jag dra en HDMI-kabel från min "huvuddator" till denna TV också, men är inte helt säkert.
Vardagsrum: Den huvudsakliga platsen för umgänge/häng. Ska utrustas med Smart-TV, PS4 m.m. Ethernetkabel är dragen från router, som är i samma rum, till TV-platsen. Ljudsystemet här utgår från förstärkare, kan kanske nämnas.
Snickarbod: Mitt privata krypin där jag kommer hålla på med mina diverse projekt, och kommer således spendera en hel del timmar där. Jag har en större bildskärm där, och god WIFI-mottagning.

Jag vill ha hjälp med att hitta en så billig lösning som möjlit och som är realistiskt genomförbar för en semi-kompetent teknikintresserad person som mig.
Vad är då min "målbild"? Jo, jag vill från Vardagsrummet, Snickarboden och eventuellt från Allrummet ha möjligheten att kunna:
- Browsa och välja bland mina filer som ligger på hårddisk på "huvuddatorn" (alltså, att bara casta från datorn till andra platser duger inte, får då måste jag springa upp till datorn och casta på nytt så fort jag vill byta fil eller klipp)
- Kunna streama åtminstone Youtube i 1080p, Spotify, Netflix m.m., prata på Discord och surfa kontinuerligt utan störningar/lagg. Inte mycket annat förutom dessa program behöver installeras/sparas "lokalt" på någon annan enhet än huvuddatorn.
- Kunna koppla upp trådlöst headset.
- Rummen behöver inte kunna göra detta samtidigt, utan det räcker att ett i taget kan det, förutsatt att det är väldigt smidigt att byta emellan (t.ex. om någon liten enhet väldigt enkelt kan förflyttas mellan rummen).

Jag tänker mig ha trådlös mus & tangetbord tillgängligt för detta (kanske ett par i varje rum?), men i övrigt vet jag inte hur jag ska göra.. Jag funderade på att köpa 3 st Mini-PC, men det är för dyr lösning och knöligt att sätta upp. Att ha 1 mini-PC låter väldigt jobbigt att byta mellan rum. Är kanske en Stick-PC en bra idé, om den klarar kraven? Ska man göra någon moln-lösning? Raspberry Pi (hur fan man nu gör det)? Hjälp

Hoppas ni förstår mitt dilemma som jag har försökt förklara här. Alla idéer är välkommna, men jag vill gärna in backa på min "målbild".

Låt kreativiteten flöda!

Permalänk
Medlem

Kan du inte köra remote desktop mot en android tablet för att styra din pc?
Fungerar det ok skulle jag satsa på någon nvidia shield eller googles kommande chromcast med inbyggd andorid tv så att man kan installera appar och köra samma lösning där. (steam streaming fungerar nog också, men är väl mer nishat mot spel - funkar nog dock med raspberry om du går all in på DIY)

Tanken är väl ändå att du behöver fixa lite och hämta hem filer, men sedan använder plex eller liknande för att starta själva streamen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Kan du inte köra remote desktop mot en android tablet för att styra din pc?
Fungerar det ok skulle jag satsa på någon nvidia shield eller googles kommande chromcast med inbyggd andorid tv så att man kan installera appar och köra samma lösning där. (steam streaming fungerar nog också, men är väl mer nishat mot spel - funkar nog dock med raspberry om du går all in på DIY)

Tanken är väl ändå att du behöver fixa lite och hämta hem filer, men sedan använder plex eller liknande för att starta själva streamen.

Hej, tack för svar!

Läste in mig lite på vad du föreslog, allt var saker jag inte ens kände til fanns.

Gällande remote desktop mot android var det ju en intressant grej, får kika lite mer på hur användarvänligt det är. En lite negativ grej verkar väl vara att man "låser" PCn när man har uppkopplingen aktiv, vilket jag säkert kommer lyckas störa mig på på något sätt.

Plex och sådana tjänster kände jag inte heller till, men det var ju lite spännande. Men det blir ju mest endast som en medie-startare. Jag förstår dock inte helt varför jag behöver ha både Plex och köra Remote Desktop? Blir det inte lite kaka på kaka?

Tänker att antingen kan man köra Remote Desktop på en tablet, och sedan streama över hela desktopen till vilken skärm jag nu vill i huset mha cast-enheterna du nämner. Eller så har jag min telefon bara som en medie-startare m.h.a. Plex, som jag sedan går casta över till valri skärm med cast-enheterna.

Men om jag förstår rätt så tappar jag ändå möjligheten till att med enkelhet kunna surfa/googla runt, connecta headset och så..?
Du kanske menade att jag ska använda Remote Desktop + Plex, får då kan jag starta igång mina filer via Plex, men om jag vill kan jag också ha min Desktop uppe på skärmen också och surfa runt?

Är jag på rätt spår :)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ellem:

Hej, tack för svar!

Läste in mig lite på vad du föreslog, allt var saker jag inte ens kände til fanns.

Gällande remote desktop mot android var det ju en intressant grej, får kika lite mer på hur användarvänligt det är. En lite negativ grej verkar väl vara att man "låser" PCn när man har uppkopplingen aktiv, vilket jag säkert kommer lyckas störa mig på på något sätt.

Plex och sådana tjänster kände jag inte heller till, men det var ju lite spännande. Men det blir ju mest endast som en medie-startare. Jag förstår dock inte helt varför jag behöver ha både Plex och köra Remote Desktop? Blir det inte lite kaka på kaka?

Tänker att antingen kan man köra Remote Desktop på en tablet, och sedan streama över hela desktopen till vilken skärm jag nu vill i huset mha cast-enheterna du nämner. Eller så har jag min telefon bara som en medie-startare m.h.a. Plex, som jag sedan går casta över till valri skärm med cast-enheterna.

Men om jag förstår rätt så tappar jag ändå möjligheten till att med enkelhet kunna surfa/googla runt, connecta headset och så..?
Du kanske menade att jag ska använda Remote Desktop + Plex, får då kan jag starta igång mina filer via Plex, men om jag vill kan jag också ha min Desktop uppe på skärmen också och surfa runt?

Är jag på rätt spår :)?

föreslår Emby i stället för plex samt att du använder mi box i stället för chromecast, detta ger dig möjlighet att bläddra på din dator med fjärren och den har chromecast ultra inbyggt om man vill chasta.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

föreslår Emby i stället för plex samt att du använder mi box i stället för chromecast, detta ger dig möjlighet att bläddra på din dator med fjärren och den har chromecast ultra inbyggt om man vill chasta.

Hej!

Har kollat upp Emby, men förstår inte riktigt vilka fördelar det erbjuder jämfört med Plex? Verkar bara vara dyrare..?

Mi box var intressant. Kollade även upp Nvidia Shield m.m.. Antar att de blir mer eller mindre samma, men Mi box är väl billigast. Är dock osäker på om jag kan koppla in både trådlöst tangentbord, mus och hörlurar till någon av dem..

Eftersom man kan köra Remote Desktop från en Andriod Tablet, borde man inte kunna det från en AndroidTV (dvs Mi box). Tycker det borde gå? Men hittar dåligt med information om det?

Jag tänker alltså typ en setup där jag har en Mi box i vardagsrummet, en i allrummet och en i snickarboden. Sedan kör jag Plex eler dylikt så jag kommer åt mina filer när jag vill. MEN jag vill verkligen också kunna med tangentbord och mus kunna browsa internet från dessa platser. Jag tycker dessa funktioner verkar...sådär... på Mi box osv, så det bästa vore kanske om man kunde köra Remote Desktop och koppla ihop med min huvuddator...Men jag vet inte om det går?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ellem:

Hej!

Har kollat upp Emby, men förstår inte riktigt vilka fördelar det erbjuder jämfört med Plex? Verkar bara vara dyrare..?

Mi box var intressant. Kollade även upp Nvidia Shield m.m.. Antar att de blir mer eller mindre samma, men Mi box är väl billigast. Är dock osäker på om jag kan koppla in både trådlöst tangentbord, mus och hörlurar till någon av dem..

Eftersom man kan köra Remote Desktop från en Andriod Tablet, borde man inte kunna det från en AndroidTV (dvs Mi box). Tycker det borde gå? Men hittar dåligt med information om det?

Jag tänker alltså typ en setup där jag har en Mi box i vardagsrummet, en i allrummet och en i snickarboden. Sedan kör jag Plex eler dylikt så jag kommer åt mina filer när jag vill. MEN jag vill verkligen också kunna med tangentbord och mus kunna browsa internet från dessa platser. Jag tycker dessa funktioner verkar...sådär... på Mi box osv, så det bästa vore kanske om man kunde köra Remote Desktop och koppla ihop med min huvuddator...Men jag vet inte om det går?

det kan du göra från mibox och Shield med, tex via vnc eller teamviewer, det är inga problem, du kan använda mus och tangent bord mot dom, eller använda en fjärr med tangentbord
sedan kommer du troligen rätt snart märka att det är smidigare att browsa med telefonen och starta filmen på mibox i stället för att gå till datorn först
emby tar mindre resurser jämfört med plex, har stöd för gpu transkodning, gratis appar till närmast obegränsat, det brukar stå typ 15 personer men jag har kört hundratals när vi delat tävlingsvideo via emby och största fördelen, den klarar att spela upp flera format utan att transkoda.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.