Permalänk
Medlem

Porshe fråga

Kanske fel forum, men jag hänger mest här.

Jag har sneglat på en Porshe Cayman, men är lite osäker med hur det funkar med servicen. "Måste" man serva bilen på Porshes egna verkstad för att låta/behålla värdet på bilen?

Eller är det "värt" att köpa en Porshe (cayman) överlag?

Permalänk
Medlem

Nu gissar jag bara, men varumärket ingår i VAG och således bör vilken verkstad som helst kunna jobba med bilen som har servicemanualerna samt mjukvaran för att läsa av samt flagga "utförd-service" med datorn via OBD-porten. Bara att kolla med någon verkstad som servar bl.a. Volkswagen, Audi, Seat och Skoda.

Gällande reservdelar så är det värre för mig att svara på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pinkaywr:

Kanske fel forum, men jag hänger mest här.

Jag har sneglat på en Porshe Cayman, men är lite osäker med hur det funkar med servicen. "Måste" man serva bilen på Porshes egna verkstad för att låta/behålla värdet på bilen?

Eller är det "värt" att köpa en Porshe (cayman) överlag?

”Värt”. Troligtvis inte. Vilken årsmodell kollar du på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pinkaywr:

Jag har sneglat på en Porshe Cayman, men är lite osäker med hur det funkar med servicen. "Måste" man serva bilen på Porshes egna verkstad för att låta/behålla värdet på bilen?

Ja, i princip. Eller såhär, du lär ju inte serva den på vilken verkstad som helst i varje fall. Det finns säkert riktigt seriösa verkstäder som är experter på Porsche utan att vara ett Porsche center eller Porsche servicecenter. Jag gissar att http://www.nordslingan.com/porsche-service är ett sådant, det är inte så många år sedan dom var ett Porsche servicecenter. Ett gammalt klassiskt exempel var K3 Autocenter i Haninge som hade extremt gott rykte trots att dom inte var auktoriserade, numer är dom dock Porsche Service Center Haninge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pinkaywr:

Kanske fel forum, men jag hänger mest här.

Jag har sneglat på en Porshe Cayman, men är lite osäker med hur det funkar med servicen. "Måste" man serva bilen på Porshes egna verkstad för att låta/behålla värdet på bilen?

Eller är det "värt" att köpa en Porshe (cayman) överlag?

För att behålla garantier m.m. behöver du inte serva bilen på en Porsche-auktoriserad verkstad så länge servicen är i enlighet med rutiner och fackmannamässigt. För värdet skulle jag dock tro att det är stor fördel om den servas hos Porsche. Tror det är många som skulle bli skeptiska om en bil för 700 000 + har tveksam servicehistorik eller har servats hos någon liten okänd verkstad, så jag skulle inte ha sparat på det.

Värt det är det nog aldrig om man pratar ekonomiska termer, men det gäller för många bilar och mycket i livet. Har man råd och är intresserad tycker jag att det absolut kan vara värt det att köpa en Porsche och jag drömmer själv om att göra det en dag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob I am:

”Värt”. Troligtvis inte. Vilken årsmodell kollar du på?

Sneglar lite på 2011 till 2015. Då jag vill få ner både försäkringen och skatt. Men ändå att den ska ha "nyare" funktioner.

Skrivet av sebastian383:

För att behålla garantier m.m. behöver du inte serva bilen på en Porsche-auktoriserad verkstad så länge servicen är i enlighet med rutiner och fackmannamässigt. För värdet skulle jag dock tro att det är stor fördel om den servas hos Porsche. Tror det är många som skulle bli skeptiska om en bil för 700 000 + har tveksam servicehistorik eller har servats hos någon liten okänd verkstad, så jag skulle inte ha sparat på det.

Värt det är det nog aldrig om man pratar ekonomiska termer, men det gäller för många bilar och mycket i livet. Har man råd och är intresserad tycker jag att det absolut kan vara värt det att köpa en Porsche och jag drömmer själv om att göra det en dag

Aiit, jag har räknat på att jag kan leva med den försäkring, bränsle osv. Men är mer kluven på resterande kostnader, reperation, service osv.

700k+ ligger inte min budget på nu, utan hälften av det.

Permalänk
Medlem

Jag har en 718 Cayman GTS 2019 och farsan har en Panamera GTS 2019. Enligt Porsche Center behöver man serva bilen i deras verkstad för att nybilsgaranti ska gälla. Även Porsche original delar måste användas för att nybilsgarantin ska gälla. Däremot har man endast nybilsgaranti i två år och serviceintervallerna är även två år. Dvs, under tiden du har din nybilsgaranti behöver du inte serva bilen. I ditt fall kommer du inte ha nybilsgaranti kvar och behöver således inte tänka så mycket på det.

När nybilsgarantin går ut så överlämnas hela ansvaret till försäkringsbolaget. Försäkringsbolagen har inte krav på att bilen ska servas hos Porsche Center eller "auktoriserad verkstad". Däremot kräver försäkringsbolagen att bilen ska servas enligt tillverkarens rekommendationer och föreskrifter. När jag ska serva min nästa gång blir det en av de kända "Porsche verkstäderna", finns mycket att läsa om dessa på diverse Porsche forum t.ex. Porsche Club Sverige.

Vi servade båda bilarna på Porsche Center nyligen. För Panameran gick det på 10800kr och Cayman 8800kr (med 15% rabatt), liten service på båda. Häggenäs Auto tog istället ca 4500kr för samma service på min Cayman.

En annan fördel om man servar en lite nyare bil på återförsäljarens verkstad är att man kanske blir lite bättre behandlad vid eventuella problem. Exempelvis har jag en släkting som nyligen fick turbo-ras på sin Panamera Turbo 2018 på 5500 lugna mil. Då han servat bilen på Porsche Center erbjöd sig Porsche att ta turboraset på goodwill istället för att försäkringsbolaget skulle ta det och han slapp självrisken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xervz:

Jag har en 718 Cayman GTS 2019 och farsan har en Panamera GTS 2019. Enligt Porsche Center behöver man serva bilen i deras verkstad för att nybilsgaranti ska gälla. Även Porsche original delar måste användas för att nybilsgarantin ska gälla. Däremot har man endast nybilsgaranti i två år och serviceintervallerna är även två år. Dvs, under tiden du har din nybilsgaranti behöver du inte serva bilen. I ditt fall kommer du inte ha nybilsgaranti kvar och behöver således inte tänka så mycket på det.

När nybilsgarantin går ut så överlämnas hela ansvaret till försäkringsbolaget. Försäkringsbolagen har inte krav på att bilen ska servas hos Porsche Center eller "auktoriserad verkstad". Däremot kräver försäkringsbolagen att bilen ska servas enligt tillverkarens rekommendationer och föreskrifter. När jag ska serva min nästa gång blir det en av de kända "Porsche verkstäderna", finns mycket att läsa om dessa på diverse Porsche forum t.ex. Porsche Club Sverige.

Vi servade båda bilarna på Porsche Center nyligen. För Panameran gick det på 10800kr och Cayman 8800kr (med 15% rabatt), liten service på båda. Häggenäs Auto tog istället ca 4500kr för samma service på min Cayman.

En annan fördel om man servar en lite nyare bil på återförsäljarens verkstad är att man kanske blir lite bättre behandlad vid eventuella problem. Exempelvis har jag en släkting som nyligen fick turbo-ras på sin Panamera Turbo 2018 på 5500 lugna mil. Då han servat bilen på Porsche Center erbjöd sig Porsche att ta turboraset på goodwill istället för att försäkringsbolaget skulle ta det och han slapp självrisken.

Har inte EU bestämt att biltillverkan inte kan kräva märkesverkstad för att garantierna ska gälla? Oavsett är det nog att föredra så länge man har i alla fall nybilsgaranti, sen är det ju en fråga om vad man vill lägga och så. En entusiastbil håller ju sitt värde ganska bra och där är det absolut ett stort plus om den är servad av en märkesverkstad eller liknande, för andrahandsvärdet. Men en mer vanlig bil har det ju ingen betydelse för, bara serviceboken är stämplad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xervz:

Jag har en 718 Cayman GTS 2019 och farsan har en Panamera GTS 2019. Enligt Porsche Center behöver man serva bilen i deras verkstad för att nybilsgaranti ska gälla. Även Porsche original delar måste användas för att nybilsgarantin ska gälla. Däremot har man endast nybilsgaranti i två år och serviceintervallerna är även två år. Dvs, under tiden du har din nybilsgaranti behöver du inte serva bilen. I ditt fall kommer du inte ha nybilsgaranti kvar och behöver således inte tänka så mycket på det.

När nybilsgarantin går ut så överlämnas hela ansvaret till försäkringsbolaget. Försäkringsbolagen har inte krav på att bilen ska servas hos Porsche Center eller "auktoriserad verkstad". Däremot kräver försäkringsbolagen att bilen ska servas enligt tillverkarens rekommendationer och föreskrifter. När jag ska serva min nästa gång blir det en av de kända "Porsche verkstäderna", finns mycket att läsa om dessa på diverse Porsche forum t.ex. Porsche Club Sverige.

Vi servade båda bilarna på Porsche Center nyligen. För Panameran gick det på 10800kr och Cayman 8800kr (med 15% rabatt), liten service på båda. Häggenäs Auto tog istället ca 4500kr för samma service på min Cayman.

En annan fördel om man servar en lite nyare bil på återförsäljarens verkstad är att man kanske blir lite bättre behandlad vid eventuella problem. Exempelvis har jag en släkting som nyligen fick turbo-ras på sin Panamera Turbo 2018 på 5500 lugna mil. Då han servat bilen på Porsche Center erbjöd sig Porsche att ta turboraset på goodwill istället för att försäkringsbolaget skulle ta det och han slapp självrisken.

När säger porshe att vilken service ska ske, gentemot liten som stor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob I am:

”Värt”. Troligtvis inte. Vilken årsmodell kollar du på?

Du har inte kört en Cayman va?
Finns nog inte en roligare bil för pengarna!
Den har inte störst motor för pengarna men väghållningen är helt magisk och styrningen är knivskarp.
Bilen ger sån feedback från vägen att man känner minsta lilla defekt och man känner sig väldigt trygg bakom ratten.

Har inte pressat min särskilt hårt än men toppade 1.2G i sidoacceleration i en rondell utan att tappa grepp och har sett forumposts där folk ligger på 1.35-1.4G när de kör på bana.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Har inte EU bestämt att biltillverkan inte kan kräva märkesverkstad för att garantierna ska gälla? Oavsett är det nog att föredra så länge man har i alla fall nybilsgaranti, sen är det ju en fråga om vad man vill lägga och så. En entusiastbil håller ju sitt värde ganska bra och där är det absolut ett stort plus om den är servad av en märkesverkstad eller liknande, för andrahandsvärdet. Men en mer vanlig bil har det ju ingen betydelse för, bara serviceboken är stämplad.

Jo i teorin tror jag man bestämde det, men finns många sätt för tillverkarna att slingra sig ur detta tyvärr.
Ett väldigt enkelt exempel på detta (och vanligt förekommande problem ) är att man köper däck som inte är märkta med tillverkarens certifiering.
I Porsches fall är det "N" märkning. BMW har en stjärna, Mercedes MO(E) etc.
https://www.goodyear.eu/en_gb/consumer/car-manufacturers-oe/w...

Då kan tillverkaren neka en garanti för man inte använder rätt delar, även om det som gått sönder inte har någon koppling till däcken. Vi hade en BMW F10 535d vars motor rasade, det första bärgaren tittade på var om däcken hade stjärnan. Han sa att han inte hade plockat upp bilen om däcken inte hade stjärnan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pinkaywr:

När säger porshe att vilken service ska ske, gentemot liten som stor?

På 718 vill jag minnas att det är följande, har papperna hemma så kan kolla senare

liten - 2 år eller 3000 mil
mellan - 4 år eller 6000 mil
stor - 6 år eller 9000 mil

sen börjar det om igen med liten, mellan, stor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pinkaywr:

Kanske fel forum, men jag hänger mest här.

Jag har sneglat på en Porshe Cayman, men är lite osäker med hur det funkar med servicen. "Måste" man serva bilen på Porshes egna verkstad för att låta/behålla värdet på bilen?

Eller är det "värt" att köpa en Porshe (cayman) överlag?

Nej du måste inte serva de hos de och alla garantier som de lovar ifall du servar hos de gäller inte hos de utan hos Porsche i Stuttgart.
Jag server alla mina bilar hos en oberoende märkesverkstad även fast bilarna är dyra. Serviceavtal är inte heller värt det så hoppa inte på något sånt.

Min svärfar äger en Porsche Macan S och jag kör den ofta. Generellt kan jag tycka att det är en lyxig sportbil hela vägen där man har tummat lite kring komforten utöver är den svinkul att köra men är det fokus på komfort så tycker iaf inte jag att den bilen är det i jämförelse mot min GLC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xervz:

Du har inte kört en Cayman va?
Finns nog inte en roligare bil för pengarna!
Den har inte störst motor för pengarna men väghållningen är helt magisk och styrningen är knivskarp.
Bilen ger sån feedback från vägen att man känner minsta lilla defekt och man känner sig väldigt trygg bakom ratten.

Har inte pressat min särskilt hårt än men toppade 1.2G i sidoacceleration i en rondell utan att tappa grepp och har sett forumposts där folk ligger på 1.35-1.4G när de kör på bana.

Jag har aldrig kört en Porshe. Därför frågar jag för att få lite mer svar på det som jag är osäker på. Jag äger nu en Mini Cooper S(JCW). Och är nu ute efter en annan bil som sticker ut lite. Det är just kostnaderna utöver, skatt, försäkring och bränsle som jag behöver lite mer svar på (:

Permalänk
Medlem
Skrivet av xervz:

Du har inte kört en Cayman va?
Finns nog inte en roligare bil för pengarna!
Den har inte störst motor för pengarna men väghållningen är helt magisk och styrningen är knivskarp.
Bilen ger sån feedback från vägen att man känner minsta lilla defekt och man känner sig väldigt trygg bakom ratten.

Har inte pressat min särskilt hårt än men toppade 1.2G i sidoacceleration i en rondell utan att tappa grepp och har sett forumposts där folk ligger på 1.35-1.4G när de kör på bana.

Nej, jag har inte kört en Cayman. Men på pappret är den lite för tung för min smak. Säkerligen en utmärkt bil men i den prisklassen finns det tuff konkurrens. En ny Cayman är nog svår att kalla prisvärd, men en begagnad är nog mer ”värt”.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xervz:

Du har inte kört en Cayman va?
Finns nog inte en roligare bil för pengarna!
Den har inte störst motor för pengarna men väghållningen är helt magisk och styrningen är knivskarp.
Bilen ger sån feedback från vägen att man känner minsta lilla defekt och man känner sig väldigt trygg bakom ratten.

Har inte pressat min särskilt hårt än men toppade 1.2G i sidoacceleration i en rondell utan att tappa grepp och har sett forumposts där folk ligger på 1.35-1.4G när de kör på bana.

Jag har kört den och tycker faktiskt inte den är så speciell, den ”nya” med 4:an låter inte speciellt bra heller. Skulle mycket hellre ta en BMW M2 vilket var en av bilarna jag jämförde den med.

Det är ju ingen dålig bil men man skall vara ute och köra rätt hårt och ofta för att det skall vara värt det tycker jag.

Det var väl det båda bilarna föll på till sist för mig, jag beger mig ut för att ”köra roligt” på småvägarna på tok för sällan och jag kör aldrig bana. Då tycker jag helt enkelt den här typen av bil är ovärd och kan lägga pengarna på något annat.

Permalänk
Medlem

Hej,
kan också tipsa om service och liknande på häggenäs hört att det ska vara bra & ha vettiga priser.
Beroende på hur mycket du kan göra själv på bilen (t.ex byta bromsar) så sprar du enorma summor pengar.

själv så skulle jag inte köpa en Cayman.
- gubbig
- Lite trött
- Låter trist

+ rolig att köra med på tekniska banor (men då ska man ha råd att köra den på track days)

Edit: Vad ska du ha bilen till? Är det bankörning eller köpa glass?

Permalänk
Skribent
Skrivet av sajtantheone:

Hej,
kan också tipsa om service och liknande på häggenäs hört att det ska vara bra & ha vettiga priser.
Beroende på hur mycket du kan göra själv på bilen (t.ex byta bromsar) så sprar du enorma summor pengar.

själv så skulle jag inte köpa en Cayman.
- gubbig
- Lite trött
- Låter trist

+ rolig att köra med på tekniska banor (men då ska man ha råd att köra den på track days)

Edit: Vad ska du ha bilen till? Är det bankörning eller köpa glass?

Hur får du en Cayman till gubbig? Det är ju den enda bilen Porsche säljer som inte kräver hemorojdkudde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pinkaywr:

Jag har aldrig kört en Porshe. Därför frågar jag för att få lite mer svar på det som jag är osäker på. Jag äger nu en Mini Cooper S(JCW). Och är nu ute efter en annan bil som sticker ut lite. Det är just kostnaderna utöver, skatt, försäkring och bränsle som jag behöver lite mer svar på (:

Måste bara småfnissa över att du fortfarande skriver "Porsche" som Porshe

Provkör en Cayman med några år på nacken och känn efter, sen får du oftast mycket mer utrustade objekt än parkbänkarna här i Sverige om du börjar kika i Tyskland.

Jämför med en M2 också som någon jämförde här om du redan har en BMW produkt

Permalänk
Medlem

För att vara petig så finns det faktiskt inte något krav på att lämna in bilen på verkstad alls. Kravet lyder att "arbetet skall vara fackmannamässigt utfört".

Även om nu både märkesverkstäder och försäkringsbolag kan krångla utav bara h-e om man har otur så är man trots allt i regel lite säkrare med det alternativet givetvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

För att vara petig så finns det faktiskt inte något krav på att lämna in bilen på verkstad alls. Kravet lyder att "arbetet skall vara fackmannamässigt utfört".

Även om nu både märkesverkstäder och försäkringsbolag kan krångla utav bara h-e om man har otur så är man trots allt i regel lite säkrare med det alternativet givetvis.

Jo, tjejens brorsa har en egen stämpel så han kan ordna serviceböckerna när han servar själv. Annars är det ju ett stort minus fortfarande.

Permalänk
Medlem

Först och främst så om du vill att värdet ska behållas måste du hitta ett exemplar som är välskött. Manuella har en tendens att få mindre värdeminskning överlag då majoriteten väljer PDK. I detta fall särskilt 911. Sen beror det på vilken modell du är ute efter också och vilken prisbild du tänker dig för att man ska kunna hitta rätt. Men det absolut viktigaste att göra innan du köper en är att se till att den har blivit fullt inspekterad av Porsche (Har glömt vad deras checklista med 100 punkter kallas egentligen) och ännu viktigare återigen om du köper en manuell så vill du se en rev range report innan.

Låter krångligare än vad det är men eftersom du verkar mån om att hitta en sweetspot där du får ut mest körglädje och minst påverkan på plånboken råder jag dig att åka och titta på några olika exemplar innan du bestämmer dig.

Förresten, vad är tanken med bilen? att ha en rolig grocery shopper eller har du planerat att ta med den på banträffar runtom i sverige?

Och till dig som tipsade om M2, Det är en mycket kompetent och rolig bil men den har lite svårt att hänga med på bana på grund av en uppf*kkad aerodynamik.

Permalänk
Medlem

Då jag mest tittar på att byta bil, och tycker att Cayman ser riktigt bra ut, så lutar det mer åt en sådan. Men detta är just en spontan känsla.

Nuvarande tanken är ju att byta ut mina 2 bilar, till 1 bil. All round bil, till och från jobbet(6 mil totalt), oavsett väder. Men jag är inte så jätte intresserad av BMW, dom må vara fina. Men vill ändå ha något som sticker ut lite mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pinkaywr:

Då jag mest tittar på att byta bil, och tycker att Cayman ser riktigt bra ut, så lutar det mer åt en sådan. Men detta är just en spontan känsla.

Nuvarande tanken är ju att byta ut mina 2 bilar, till 1 bil. All round bil, till och från jobbet(6 mil totalt), oavsett väder. Men jag är inte så jätte intresserad av BMW, dom må vara fina. Men vill ändå ha något som sticker ut lite mer.

Du behöver inte serva på Porsche eller auktoriserade verkstäder, men det gör att det blir lättare att sälja sedan.
Porscheköpare är oftast väl pålästa och har höga krav, att visa att man servat den på "Bosses Bil" är då inte vidare positivt, om inte Bosses Bil verkar vara välkänd i Porsche-kretsar som kunnig.
Tänk Rennsport.se (där kan du förövrigt se priser på service).

Porsche är grymma bilar, men tänk (som vanlig)t på att reservdelar/service kostar lika mycket som till begagnade "billiga" Porsche som till nya, dvs ganska mycket.
Se till att ha buffert.

En annan sak, 30mil/vecka => 1200+ mil/år, anses vara väldigt mycket för Porsche, kommer nog trycka ner värdet en hel del.
Sikta därför på en, väl underhållen, bil som redan gått en hel del mil, de är billigare och kommer inte påverkas så mycket av din DD-körning.

Permalänk
Medlem

Glöm inte att se till att den där dyra 50.000-100.000:- extra utrustningen som kallas blinkers finns installerat när du köper beg!
Den måste ju gå på den prislappen då så många bilar idag saknar den!
Är ju dock mer vanligt att den saknas på Audi/Mercedes och speciellt BMW där det knappt verkar vara nån som har råd med den.

Permalänk
Medlem

2011 - 2015 betyder antingen 987 eller 981 och prisskillnaden mellan dessa är ganska stor.
Samma gäller väghållning och fartresurser, det är ett stort generationsskifte precis där.
Priset på service o reservdelar skiljer sig givetvis med.

På 987 har du bara 2 modeller, bas och S.
Medans 981 har 4 modeller, bas - S - GTS och GT4
På 987 var inte optionslistan så lång medans på 981 kan det nästan fördubbla priset på bilen.
Är man inte hemma bland modellerna så kan det bli lite snårigt.

Med det sagt, jag har ägt flertalet Boxsters - Caymans sedan 2000 och tar dom framför 911 pga väghållningen.
Som @xervz nämner så är gränsen för vad man kan nå i sidoacceleration imponerande.
Och vill man maxa en boxersexan så ska du inte gå ligga under 5000rpm

Går man på dom nyare 718 så snackas det mest om att dom låter knepigt och mindre om att bilen är helt otrolig.
Tyvärr så kommer Porsche aldrig låta plattformen gå fullt ut.
Tex så bromsas GT4:orna av utväxlingen, den blir ett hot mot 911 annars......