Hardware Unboxed: Radeon-kort är snabbare i CPU-begränsade scenarion

Permalänk
Hedersmedlem

Hardware Unboxed: Radeon-kort är snabbare i CPU-begränsade scenarion

Det här måste vara ett av de mest intressanta resultat jag sett på ett tag, lite av en svart svan!

För att sammanfatta, Hardware Unboxed testar Geforce och Radeon-grafikkort med långsammare CPU:er (Ryzen 5 2600, Intel Core i3-10100F) och kommer fram till det oväntade resultatet att Radeon-drivrutinerna använder mindre CPU-kraft än Nvidias drivrutiner. Det leder till att, om man sitter med en CPU som inte är särskilt snabb, till den grad att flaskhalsen är CPU snarare än GPU, så är Radeon-korten i det specifika scenariot snabbare än Geforce-korten.

Ett exempel nedan visar ett RX 5600 XT slå ett RTX 3070 i Watch Dogs: Legion vid 1080p, Medium när man använder en långsam CPU som är CPU-begränsande.

Tittar man däremot på resultatet för en 5600X så visar den att 3070-kortet är snabbare, när det CPU inte är flaskhalsen.

Det här tycker jag är ett intressant inlägg i debatten om hur man ska testa grafikkort. Nästan alla grafikkortstester som görs idag, testas ju med en maximal "high-end"-CPU av modernaste snitt. Det gör att resultaten kanske inte direkt går att översätta i vilket grafikkort som är bättre för att uppgradera en äldre dator.

Den som ska köpa ett grafikkort till en äldre dator, och prioriterar FPS framför renderingskvalitet, eller är väldigt CPU-begränsad av andra anledningar, kanske kan fundera på om ett Radeon-kort är en bättre lösning för att uppgradera en äldre dator?

Vore ju spännande och se om någon annan kommer fram till ett liknande resultat för fler än två spel!

Permalänk
Medlem

hehe ser att du han före mig vi får hoppas att Nvidia fixar deta

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av stenis72:

hehe ser att du han före mig vi får hoppas att Nvidia fixar deta

Undrar om detta är något som Nvidia kan "fixa", eller om det har att göra med hur Radeon-kort är utformade, som gör att det går att skriva effektivare drivrutiner. Jag misstänker att det inte finns någon "quick fix".

Men givet att det går att fixa det, så är det ju bara positivt om Nvidia gör det, gratis prestanda för de som sitter med äldre CPU:er.

Permalänk
Medlem

ja annars kommer Nvidia få det hett om öronen men med så många ingenjörerer som dom har lär väll dom fixa det.

Permalänk
Medlem

Lite djupare genomgång av det tekniska som förklarar skillnaden mellan AMD och Nvidias teknik. Kort sagt (och väldigt förenklat) så nyttjar Nvidia en mer mjukvarubaserad lösning medan AMD kör mer hårdvarubaserat. Detta gav/ger Nvidia en fördel i DX11 där man "enklare" kunde nyttja fler av processorns kärnor effektivt än AMD, i DX12 och Vulkan så fungerar däremot AMDs hårdvarulösning bättre och kräver mindre CPU resurser för samma prestanda.

Permalänk
Medlem

men gäller det på Nvidias 3000 serie. För vad jag har läst så ska nvidia vara lika bra som amd på directx 12 nu men kan ha fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stenis72:

men gäller det på Nvidias 3000 serie. För vad jag har läst så ska nvidia vara lika bra som amd på directx 12 nu men kan ha fel.

Testet inkluderar 3090/3070. Nvidia är snabba på DX12, så länge man inte är CPU-begränsad. En vanlig fråga brukar ju vara "flaskar min CPU denna GPU?" och i det här fallet kan man säga "ja, som om korken är kvar på flaskan".

Permalänk
Medlem

Var väldigt förvånad över dessa resultat, och tyvärr påverkar det mitt val av CPU. Har funderatr på att skippa 5600x och 5800x och istället köra på tex. 3600 men nu känns ju det som en mindre bra idé.

Permalänk
Medlem

Fint att HUB skiner lite ljus på detta problem. Det har ju egentligen varit känt en tid men bara i mycket små kretsar, och det är väl egentligen först med förra och denna generationens GPU:er som det har börjat märkas. Tidigare än så fanns det inte så många DX12/Vulkan spel.

Att observera är att detta beteende är specifikt till DX12/Vulkan pga hur Nvidia's drivrutin och scheduler funkar. I DX11 så har Nvidia en fördel då deras mjukvaru-drivrutins lösning kan göra lite magi för att få dåligt multitrådade applikationer att bättre utnyttja flera trådar. I DX12/Vulkan så behövs dock inte denna mjukvaru lösning då dessa applikationer har inbyggt stöd för multithreading, vilket gör att Nvidia:s lösning inte tillför något, den äter bara mer CPU resurser.

Permalänk
Medlem

Fortsatt diskussion i ämnet av Hardware Unboxed.