Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Att skänka bort reservationer?

Permalänk
Medlem

Att skänka bort reservationer?

Jag har en fråga till moderatorer då jag har lite funderingar.

Av det jag sett moderatorer skriva i trådar (3060/3070/PS5 osv) så får man inte ge bort butiksreservationer. Moderatorerna hänvisar alltid till marknaden men efter en konversation jag hade med en moderator över PM så tillåts man inte att SKÄNKA bort en butiksreservation i marknaden då man enligt den moderatorn måste ha direkt tillgång till varan. Inte heller posta öppet i tråden som sagt..

Är inte detta en ganska dålig inställning?
Det är väl bara bra om fler folk på sweclockers får möjlighet att hämta ett kort? Givetvis skänkes.

Kan ta ett exempel då jag ofta köper på mig allt jag ser (får notiser från distill m.m) då allt försvinner så fort vilket gör att jag t.ex har 3 stycken 3070 kort reserverade. Säg att man då bara ska ha ett själv men således har 2 reservationer över man skulle kunna ge bort till folk på sweclockers men som reglerna är nu är detta inte möjligt.

För mig spelar det ingen som helst roll då jag lika gärna kan avboka men då kanske grafikkortet går till miners och folk som bara köper för att lägga upp på tradera. Visst, det kan det väl göra här också om jag skickar ett nummer för att hämta ett kort på t.ex webhallen men då kan man snabbt scanna igenom den personens post-historik och se om det är en gamer eller ett nytt konto..

Bara en fundering. Varför får man inte ge bort kundreservationer i butik där köparen själv betalar? Det är ju inga pengar som ska skickas mellan medlemmar utan bara några siffror så en person kan hämta ett kort i butik? Ser varken risken eller problemet med det?

Exempel/kort förklaring: Kalle har beställt två stycken 3070 kort för att försäkra/öka chansen att han får något. Han får båda med uthämtning OCH betalning i butik. Han vill skänka glädjen till någon som inte lyckats få ett kort men får inte det? Trots att Kalle inte vill ha någon ersättning utan bara vara snäll. Varför?

Min fundering härstammar mest från PS5 tråden där flera varit snälla och gett bort reservationer men mods har då gått in och städat.. förstår inte grejen riktigt då det hela är rätt snällt/uppskattat?

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Hej. I stora drag handlar det om att de trådarna/annonserna trots goda intentioner i regel slutar med att folk börjar budgiva antingen öppet eller via PM.
Så om vi förbjuder något i säljesannonser behöver vi helt enkelt förbjuda det i byte och skänkes också.

Givetvis har vi stand up citizens som säger nej till sådant. Men det är omöjligt att avgöra från fall till fall och framförallt i förväg.

Så konsekvensen blir att vi tyvärr måste vara lite mer restriktiva än vi egentligen önskat.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Hej. I stora drag handlar det om att de trådarna/annonserna trots goda intentioner i regel slutar med att folk börjar budgiva antingen öppet eller via PM.
Så om vi förbjuder något i säljesannonser behöver vi helt enkelt förbjuda det i byte och skänkes också.

Givetvis har vi stand up citizens som säger nej till sådant. Men det är omöjligt att avgöra från fall till fall och framförallt i förväg.

Så konsekvensen blir att vi tyvärr måste vara lite mer restriktiva än vi egentligen önskat.

Tack för ditt svar!

Typexempel på vad jag menar:
#18990097
(Inlägget är kvar sedan 14-tiden ish. Kanske för att ingen rapporterat det?)

"Har två stycken RTX 3060 bokade som jag ska avbeställa hos Elgiganten på måndag.
Tänkte någon kanske har svårt att få tag i ett kort och vill att jag behåller bokningen?
1st Palit GeForce RTX 3060 dual OC 12GB - planerad leverans 14/4 - bokad för 5290:-
1st Asus GeForce RTX 3060 dual 12GB - planerad leverans 14/4 - bokad för 4890:-"

Det verkar väldigt luddigt kring det här med att ge bort reservationer i trådar?
Verkar ju ske hela tiden (bara jag som följer reglerna?) när jag kollar runt.

Jag skänker bort flertalet reservationer på främst grafikkort på annat håll, mest för att det är jäkligt kul att glädja andra som sitter utan kort och jag bokar allt jag kan komma över där man betalar vid uthämtning i butik. Tjänar absolut ingenting förutom möjligtvis lite XP hos webhallen vilket räcker gott nog.
Folk blir löjligt glada när de får möjligheten att åka och hämta ut kort.

Synd att man inte får glädja andra här på SWEC dock.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Calma:

Tack för ditt svar!

Typexempel på vad jag menar:
#18990097
(Inlägget är kvar sedan 14-tiden ish. Kanske för att ingen rapporterat det?)

"Har två stycken RTX 3060 bokade som jag ska avbeställa hos Elgiganten på måndag.
Tänkte någon kanske har svårt att få tag i ett kort och vill att jag behåller bokningen?
1st Palit GeForce RTX 3060 dual OC 12GB - planerad leverans 14/4 - bokad för 5290:-
1st Asus GeForce RTX 3060 dual 12GB - planerad leverans 14/4 - bokad för 4890:-"

Det verkar väldigt luddigt kring det här med att ge bort reservationer i trådar?
Verkar ju ske hela tiden (bara jag som följer reglerna?) när jag kollar runt.

Jag skänker bort flertalet reservationer på främst grafikkort på annat håll, mest för att det är jäkligt kul att glädja andra som sitter utan kort och jag bokar allt jag kan komma över där man betalar vid uthämtning i butik. Tjänar absolut ingenting förutom möjligtvis lite XP hos webhallen vilket räcker gott nog.
Folk blir löjligt glada när de får möjligheten att åka och hämta ut kort.

Synd att man inte får glädja andra här på SWEC dock.

Ja men det håller jag med om. Får se om vi kan hitta något sätt att släppa genom sådant!

Som sagt är ju reglerna inte eviga. Blir det inte bra resultat får vi tänka om

Visa signatur

240p är livet