Få tag på gamla barndomsserier. Främst i Mumindalen

Permalänk
Medlem

Få tag på gamla barndomsserier. Främst i Mumindalen

Jag börjar på riktigt bli frustrerad över att dom serier man såg och växte upp med inte går att få tag på fullständigt. Har gett upp försöka få tag på majoriteten av dom, tänker främst på flertalet Disney serier som:
Ducktales
Luftens Hjältar
Goof Troop/Långbens galna gäng
Bumbibjörnarna
mm.. the list goes on and on. Har inte kollat in Disney+ än, men av vad jag förstått så finns det inte hela material av serierna där? Ducktales har väl ex inte alla?

Nu försöker jag få tag på I Mumindalen, hela serien samlad. Verkar som att det är smått omöjligt? Har sett några enstaka DVD:er med några avsnitt, ungefär som Ducktales som släpptes i 3 volymer? Har dom 3 hemma. Men varför släpper man inte dessa samlade?
För mig är I Mumindalen ett av mina absoluta favoritprogram, kan se om det än idag fast jag snart är 35 år. Det är nostalgi och minnen som kommer tillbaka.

Så efter mycket rabblande, finns det nåt sätt att få tag på I Mumindalen på dvd eller liknande?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Det närmsta jag kom är att hitta Säsong 1 på Engelska.. Verkar riktigt svårt att hitta på svenska, de flesta resultaten jag fick upp handlade om 2019/2020 varianten.
https://www.amazon.com/Moomin-1-Complete-DVD/dp/B00122M2R4

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Det närmsta jag kom är att hitta Säsong 1 på Engelska.. Verkar riktigt svårt att hitta på svenska, de flesta resultaten jag fick upp handlade om 2019/2020 varianten.
https://www.amazon.com/Moomin-1-Complete-DVD/dp/B00122M2R4

Är dom jag också hittat, dock som med allting annat som man gör en remake av så blir resultatet oftast en redig besvikelse

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Är dom jag också hittat, dock som med allting annat som man gör en remake av så blir resultatet oftast en redig besvikelse

Jo brukar vara så. Tradera har ju detta just nu, kanske är av något intresse men verkar ju mest vara kortfilmer och inte själva serien.
https://www.tradera.com/search?q=mumindalen&categoryId=13
Prova kontakta Moomin och se vad de säger om materialet finns någonstans att köpa.
Salmisaarenranta 7 M, 00180 Helsinki, Finland
Tel: +358 92311 3200
E-mail: moomin.characters@moomin.com
www.moomin.com

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Många avsnitt finns på Youtube

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av maximm:

Nej denna https://www.youtube.com/watch?v=6Uig45nIceE

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meto:

Många avsnitt finns på Youtube

Tror jag har dom flesta därifrån, emn kan vara bra att dubbelkolla. Kan stämma av och dra ner dom man eventuellt inte har.
Tack.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Tror jag har dom flesta därifrån, emn kan vara bra att dubbelkolla. Kan stämma av och dra ner dom man eventuellt inte har.
Tack.

Varsågod kan varmt rekommendera att läsa originalböckerna också. Lätt att det glöms bort..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meto:

Varsågod kan varmt rekommendera att läsa originalböckerna också. Lätt att det glöms bort..

Har faktiskt planer på att införskaffa dom, som sagt Mumin är nog bland det mest nostalgiska jag sett i yngre dagar.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Är det nåt trauma du behöver återuppleva eller 😁 , mumin var ju seriöst skrämmande och den lille Adlersparre satt ofta och darrade bakom kudden 😂.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adlersparre:

Är det nåt trauma du behöver återuppleva eller 😁 , mumin var ju seriöst skrämmande och den lille Adlersparre satt ofta och darrade bakom kudden 😂.

Hehe, nej verkligen inget trauma.
Försöker bara återuppleva gamla minnen helt enkelt, tyckte verkligen inte Mumin var skrämmande. Men vi är ju alla olika

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Inaktiv

Nostalgi!

Skrivet av Adlersparre:

Är det nåt trauma du behöver återuppleva eller 😁 , mumin var ju seriöst skrämmande och den lille Adlersparre satt ofta och darrade bakom kudden 😂.

Morran(?) med sin isiga blick, de där välfyllda kond... hattifnattarna som blir vilda. Troligen första animen man faktiskt såg med.

Hade tänkt kika på lite akvarietema i helgen (jag håller på och funderar på att börja igen, finns så mycket bra på Youtube på temat idag) men tror att det blir att kika på Mumin faktiskt.

Permalänk
Medlem

Vill man samla på I Mumindalen så är det nog enklast att skaffa den finska samlingsutgåvan. Det som är dubbat har svenska röster.

Då den inte tryckts på många år blir även det svårt dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Jag börjar på riktigt bli frustrerad över att dom serier man såg och växte upp med inte går att få tag på fullständigt. Har gett upp försöka få tag på majoriteten av dom, tänker främst på flertalet Disney serier som:
Ducktales
Luftens Hjältar
Goof Troop/Långbens galna gäng
Bumbibjörnarna
mm.. the list goes on and on. Har inte kollat in Disney+ än, men av vad jag förstått så finns det inte hela material av serierna där? Ducktales har väl ex inte alla?

Jag är 90% säker på att Disney+ har alla avsnitt av Goof Troop och Bumbibjörnarna. Mitt abonnemang är inte aktivt längre, men vill minnas att jag tyckte det var så få säsonger av Goof Troop på Disney+ och när jag googlade så var det alla avsnitt. Bumbibjörnarna har åtminstone 5-6 säsonger på Disney+.

Dom har bara nyversionen av Ducktales, inga gamla goda avsnitt.

Jag tror att dom serier som finns på Disney+ generellt är ganska kompletta, iaf dom serier jag gått igenom.

Visa signatur

MSI B450 TOMAHAWK MAX | AMD Ryzen 7 3700X + Noctua NH-U12S | Gigabyte RTX 2080 Windforce OC 8GB | 32GB Kingston HyperX Fury 3200MHz | Seasonic Focus GX 750W | WD Green SN350 2TB | 32" LG UltraGear 32GP850

Lenovo LOQ 15APH8 | AMD Ryzen 7 7840HS | RTX 4060 8GB | 2X8GB Samsung 5600MHz | WD Green SN350 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av favouredhawk:

Jag är 90% säker på att Disney+ har alla avsnitt av Goof Troop och Bumbibjörnarna. Mitt abonnemang är inte aktivt längre, men vill minnas att jag tyckte det var så få säsonger av Goof Troop på Disney+ och när jag googlade så var det alla avsnitt. Bumbibjörnarna har åtminstone 5-6 säsonger på Disney+.

Dom har bara nyversionen av Ducktales, inga gamla goda avsnitt.

Jag tror att dom serier som finns på Disney+ generellt är ganska kompletta, iaf dom serier jag gått igenom.

kan bekräfta alla Goof Troop avsnitt finns på disney+ med svenskaröster.

Bumbibjörnarna är det en annan historia, de har 6 säsonger men de saknar lite av snitt här och där. Tur så har man exakt alla avsnitt på datorn med svenska röster så tycker det konstigt att en del inte finns på disney+.
Ducktales så finns det 63/100 avsnitt och vet inte varför det saknsas 37st.
Luftenhjältar finns inte och det tycker jag är skumt men kanske bara en tidsfråga men har en del på DVD.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Vill man samla på I Mumindalen så är det nog enklast att skaffa den finska samlingsutgåvan. Det som är dubbat har svenska röster.

Då den inte tryckts på många år blir även det svårt dock.

Är dålig på finska, har du nåt namn att gå på som man kan söka efter?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av favouredhawk:

Jag är 90% säker på att Disney+ har alla avsnitt av Goof Troop och Bumbibjörnarna. Mitt abonnemang är inte aktivt längre, men vill minnas att jag tyckte det var så få säsonger av Goof Troop på Disney+ och när jag googlade så var det alla avsnitt. Bumbibjörnarna har åtminstone 5-6 säsonger på Disney+.

Dom har bara nyversionen av Ducktales, inga gamla goda avsnitt.

Jag tror att dom serier som finns på Disney+ generellt är ganska kompletta, iaf dom serier jag gått igenom.

Ok, blandad kompott men aningen bättre i så fall än jag trodde. GOOF TROOP har jag inte sett på länge, ska kolla in Disney+
Tack.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av favouredhawk:

Jag är 90% säker på att Disney+ har alla avsnitt av Goof Troop och Bumbibjörnarna. Mitt abonnemang är inte aktivt längre, men vill minnas att jag tyckte det var så få säsonger av Goof Troop på Disney+ och när jag googlade så var det alla avsnitt. Bumbibjörnarna har åtminstone 5-6 säsonger på Disney+.

Dom har bara nyversionen av Ducktales, inga gamla goda avsnitt.

Jag tror att dom serier som finns på Disney+ generellt är ganska kompletta, iaf dom serier jag gått igenom.

De har lagt upp säsong 1 av gamla Ducktales på senare tid, varav en del avsnitt är omdubbade inför D+ lanseringen, medan andra har kvar den gamla dubben. Får se om de lägger ut flera säsonger senare

Skrivet av hellmix:

Luftenhjältar finns inte och det tycker jag är skumt men kanske bara en tidsfråga men har en del på DVD.

Japp, det kom ut 9 DVD:er med luftens hjältar för några år sen tror jag det var, med svenskt tal. Så de flesta avsnitten av serien har kommit ut på dvd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fent:

Japp, det kom ut 9 DVD:er med luftens hjältar för några år sen tror jag det var, med svenskt tal. Så de flesta avsnitten av serien har kommit ut på dvd

Japp men tyvärr så är det inte alla som har sänts på svenska.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Är dålig på finska, har du nåt namn att gå på som man kan söka efter?

Det får du nog hitta offline på någon loppis i Finland

Alternativt får du buda 10 000 kr på en finsk auktionssida.

Muumi - täydellinen kokoelma eller Mumin - den kompletta samlingen gavs ut 2014 av Yle/VLMedia, EAN 6416415697270. Kan inte finska så kan inte leta i den finsktalande världen, men då den förmodligen bara trycktes 2014/15 så finns den inte på nätet och beställa. Ibland kallas den bara Muumi - Juhlakokoelma, alltså specialutgåva. 34-skivors-varianten har bara finska röster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Alternativt får du buda 10 000 kr på en finsk auktionssida.

Kanske inte riktigt så illa – https://www.huuto.net/kohteet/muumi-juhlakokoelma-26-dvd/5387...

Permalänk
Medlem

Titta runt lite på tradera. Brukar komma någon här och där som säljer praktiskt taget alla dvd'er som getts ut på svenska. När man köpt dom för en hundring kan man plocka upp ev kvarvarande. Tyvärr långt ifrån alla, tror det är 44st avsnitt. (men kanske tillräckligt för minnen?)

Den finska utgåvan hade varit härlig...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det får du nog hitta offline på någon loppis i Finland

Alternativt får du buda 10 000 kr på en finsk auktionssida.

Muumi - täydellinen kokoelma eller Mumin - den kompletta samlingen gavs ut 2014 av Yle/VLMedia, EAN 6416415697270. Kan inte finska så kan inte leta i den finsktalande världen, men då den förmodligen bara trycktes 2014/15 så finns den inte på nätet och beställa. Ibland kallas den bara Muumi - Juhlakokoelma, alltså specialutgåva. 34-skivors-varianten har bara finska röster.

Wow, that's much information.
Har lite kött på benen att gå på nu 🙂

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det får du nog hitta offline på någon loppis i Finland

Alternativt får du buda 10 000 kr på en finsk auktionssida.

Muumi - täydellinen kokoelma eller Mumin - den kompletta samlingen gavs ut 2014 av Yle/VLMedia, EAN 6416415697270. Kan inte finska så kan inte leta i den finsktalande världen, men då den förmodligen bara trycktes 2014/15 så finns den inte på nätet och beställa. Ibland kallas den bara Muumi - Juhlakokoelma, alltså specialutgåva. 34-skivors-varianten har bara finska röster.

Fan kan dom inte släppa denna i en nordisk utgåva? 2000+ min med nostalgi.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Yles motsvarighet till svtplay har iaf två säsonger på svenska tillgängliga: https://areena.yle.fi/1-4583749

Dock är det begränsat till att man måste vara i Finland för att se dem.