Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Nvidias Grace är ARM-baserad processor med skyhög bandbredd

Permalänk
Melding Plague

Nvidias Grace är ARM-baserad processor med skyhög bandbredd

Under GTC 2021 presenterade Nvidia processorn Grace, som ska erbjuda ett massivt prestandalyft tillsammans med bolagets grafikkort.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jensen har alltid drömt om att tillverka CPU, nu verkar det som att hans drömmar besannas. Alltid kul när utvecklingen går framåt.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Jensen har alltid drömt om att tillverka CPU, nu verkar det som att hans drömmar besannas. Alltid kul när utvecklingen går framåt.

Ja. Samt att det känns som de jobbat lite på ARM längre än innan de ville köpa hela rubbet. Pengarna från Nintedo Switch motiverade nog lite till. Jag har en gammal nVidia shield, den är som sirap nu men de visade vad de kunde göra med ARM redan då. Tyvärr var den samt Nintedo's Switch. Inte Denver men tor inte det var den som nämns på Wikipedia.
https://en.wikipedia.org/wiki/Tegra
Tror inte det var Cortex-A15 R3. Men den ARM implementationen var ganska långsam. IPC, framförallt ihop med klockfrekvens.

Kollade upp det. Har en NVIDIA Shield Tablet K1 8" den är från 2016 och använder ARM tydligen Cortex-A15 R3. SoC namnet är Tegra K1-32.

ARM går framåt. Det är bra.
Off:
@Yoshman
Allmän fråga.
AMD K7 är nog den enda whitepapper jag läst hela då det kommer till CPU's. Där tog det upp hur de hade löst RISK>CISK
ARM är RISK så vitt jag vet. Står det på wiki i alla fall.
Någon kanske kan fylla i här.

Jag skulle även vilja se nvidias x86. Den lär de jobbat med men fått lägga ner då de inte har någon licens. De ville ha VIA's men det vart nej.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Jensen har alltid drömt om att tillverka CPU, nu verkar det som att hans drömmar besannas. Alltid kul när utvecklingen går framåt.

De var ju inne på en x86 licens under nForce dagarna men Intel vägrade.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

De var ju inne på en x86 licens under nForce dagarna men Intel vägrade.

De försökte köpa VIA som dotterbolag men det köpet gick inte igenom. AMD har en fördel då de har så många patent i bland anat x86-64 så de kan förhandla med Intel.
VIA har lite problem med det men det finns i en hel del industri utrustning.
Så Nvidia fick testa ARM istället.

Tror, att nvidia fick litte kalla fötter då Intel låste dem ute efter nforce 4. Sen köpte AMD ALI och nvidia var helt utlåst från chippset marnaden. Så då får man hitta på något nytt. I detta fall, att köra ARM och köpa rubbet. Sen att det har gått som det gått är en annan sak.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk

Utvecklingen går mer åt att bara mer och mer körs på serverside. Vad man har för klient blir bara mindre intressant för varje år. Och då pratar jag om alla grupper. Där såklart vissa grupper var extremt beroende av den lokala hårdvaran och fortfarande kommer vara det. Men det minskas. Och det är inom detta område som Nvidia storsatsar på vilket visades i presentationen.

Permalänk
Inaktiv

Men Nvidia har ju redan dödförklarat processorn.

https://www.sweclockers.com/nyhet/7628-nvidia-dodforklarar-pr...

Permalänk
Medlem

Kunde ju kanske vara något att mina XMR med!

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Citat:

Grace är en nischad produkt som är ämnad för några få speciella segment. De första som får tillgång till hårdvaran är forskare på CSCS och Los Alamos National Laboratory under år 2023.

Så ett av dessa speciella segment är alltså forskning på kärnvapen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vedträd:

Så ett av dessa speciella segment är alltså forskning på kärnvapen...

När man inte får testa live är det simuleringar som gäller. Närmare 25 år sen CTBT.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Bra fynd, hehe.
Hans arrogans gör inget honom gott Jensen. Kommer ni ihåg de tre första Tegra med undermålig prestanda?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av hACmAn:

Ja. Samt att det känns som de jobbat lite på ARM längre än innan de ville köpa hela rubbet. Pengarna från Nintedo Switch motiverade nog lite till. Jag har en gammal nVidia shield, den är som sirap nu men de visade vad de kunde göra med ARM redan då. Tyvärr var den samt Nintedo's Switch. Inte Denver men tor inte det var den som nämns på Wikipedia.
https://en.wikipedia.org/wiki/Tegra
Tror inte det var Cortex-A15 R3. Men den ARM implementationen var ganska långsam. IPC, framförallt ihop med klockfrekvens.

Kollade upp det. Har en NVIDIA Shield Tablet K1 8" den är från 2016 och använder ARM tydligen Cortex-A15 R3. SoC namnet är Tegra K1-32.

ARM går framåt. Det är bra.
Off:
@Yoshman
Allmän fråga.
AMD K7 är nog den enda whitepapper jag läst hela då det kommer till CPU's. Där tog det upp hur de hade löst RISK>CISK
ARM är RISK så vitt jag vet. Står det på wiki i alla fall.
Någon kanske kan fylla i här.

Jag skulle även vilja se nvidias x86. Den lär de jobbat med men fått lägga ner då de inte har någon licens. De ville ha VIA's men det vart nej.

RISC vs CISC har varit en rätt poänglös distinktion under många år. Sedan AMD K5 och Intel Pentium Pro fungerar x86 väldigt snarlikt vilken RISC som helst internt.

Finns egentligen ingen bra definition av RISV vs CISC. ARM32 och ARM64 (som är två olika ISA) har väldigt många och framförallt ARM32 har rätt komplexa instruktioner, samtidigt räknas PDP-8 som en CISC trots att den i grunden bara har 8 st instruktioner varav 8 är väldigt grundläggande.

Den egentligen distinktionen är huruvida instruktioner som utför beräkningar kan referera minne eller om de bara kan referera register. Vi kallar de i första gruppen för "CISC" och de i andra gruppen för "RISC".

Det ARM64 (och möjligen även RISC-V) gjort som är så rätt är observationen att "ingen" människa lägre skriver maskinkod, man går via kompileratorer och i allt större utsträckningar även via olika former av JIT direkt från kod (Python, JavaScript, m.fl.).

Idag är det därför långt viktigare att ha en instruktionsuppsättning som är enkelt för kompileratorer/JIT att jobba med än att ha massa komplicerade instruktioner som möjligen kan användas i hand-kodad assembler.

Har sett lite bud på att x86 kod kan vara väldigt kompakt även ställd mot ARM32, medan andra undersökning stämmer bättre med min egen erfarenhet: ARM32 är riktigt kompakt (så är även RISC-V när man använder "compressed subset"), dessa är mer kompakt än ARM64 och x86_64 som är väldigt snarlikt.

Skillnaden hos undersökningarna verkar vara att x86/x86_64 kan vara rejält kompakt om man skriver handkodad assembler (men här undrar man om personen/erna som skriver är lika bra på alla assembler-varianter...) medan det relevant idag är vad som kommer ut ur kompilatorer och JITs. I det senare fallet är ARM64 och x86_64 ungefär lika kompakt, men designen på ARM64 ISA möjliggör betydligt mycket mer ILP -> man kan få betydligt högre "IPC" (mängd utfört arbete per cykel) i en ARM64 design jämfört med en transtorbudgetekvivalent x86_64.

RISC vs CISC är irrelevant. Ett växande problem för x86_64 är att majoriteten av alla instruktioner är i stort sätt poänglösa för kompilatorer / JIT, men dessa instruktioner måste finnas kvar för bakåtkompatibilitet och tar därmed upp "kodningsutrymme" som gör nya moderna funktioner större.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av scara:

Bra fynd, hehe.
Hans arrogans gör inget honom gott Jensen. Kommer ni ihåg de tre första Tegra med undermålig prestanda?

Hehe, var på jakt efter något Laughabee-citat men snubblade över den där istället. Vid tidpunkten hade de sin beef mot Intel.

Hade en Nexus 7 med någon tidig Tegra. Slö som fan vill jag minnas men härligt format för en tablet på den tiden. Kostade nästan inget heller (2000-2500kr?).

Den som sitter i Switchen är rätt imponerade trots dess ålder. Har rätt skapliga förväntningar på Nvidias satsning personligen, men vi får se. Jensen är bra på att snacka, inte alltid lika bra på att leverera.

Edit: Min sista netbook körde Atom+ION, HP Mini 311C. Funderade först om det var Tegra i den, men Tegra är för ARM. Lite grävande senare så hittade jag både modellen och bestyckningen.

Saknar verkligen inte netbook-konceptet, prestandan var aldrig bra och de var förhållandevis dyra. Nu vet jag inte vad som egentligen ersatte men vi fick ju ultrabook-konceptet senare samt Chromebooks förstås.

https://en.wikipedia.org/wiki/HP_Mini#311
https://support.hp.com/gb-en/document/c02432928

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Hehe, var på jakt efter något Laughabee-citat men snubblade över den där istället. Vid tidpunkten hade de sin beef mot Intel.

Hade en Nexus 7 med någon tidig Tegra. Slö som fan vill jag minnas men härligt format för en tablet på den tiden. Kostade nästan inget heller (2000-2500kr?).

Den som sitter i Switchen är rätt imponerade trots dess ålder. Har rätt skapliga förväntningar på Nvidias satsning personligen, men vi får se. Jensen är bra på att snacka, inte alltid lika bra på att leverera.

Edit: Min sista netbook körde Atom+ION, HP Mini 311C. Funderade först om det var Tegra i den, men Tegra är för ARM. Lite grävande senare så hittade jag både modellen och bestyckningen.

Saknar verkligen inte netbook-konceptet, prestandan var aldrig bra och de var förhållandevis dyra. Nu vet jag inte vad som egentligen ersatte men vi fick ju ultrabook-konceptet senare samt Chromebooks förstås.

https://en.wikipedia.org/wiki/HP_Mini#311
https://support.hp.com/gb-en/document/c02432928

Jag saknar netbooks, framförallt balanserade sådana. Hade en för länge sedan som var så händig att jag kunde slänga med den i handväskan men sen efter att batteriet dog så tjänar den som en på-plats klientdator. Något som de var exceptionellt bra var DPI. Skärmen var så skarp fast den inte var högupplöst. Dåtidens 4K. ^^

Nej, skulle inte dra mig från att köpa en ny, vettig, om det kom tillbaka. Gillar de bra mycket mer än plattor och telefoner.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Balconette:

Jag saknar netbooks, framförallt balanserade sådana. Hade en för länge sedan som var så händig att jag kunde slänga med den i handväskan men sen efter att batteriet dog så tjänar den som en på-plats klientdator. Något som de var exceptionellt bra var DPI. Skärmen var så skarp fast den inte var högupplöst. Dåtidens 4K. ^^

Nej, skulle inte dra mig från att köpa en ny, vettig, om det kom tillbaka. Gillar de bra mycket mer än plattor och telefoner.

På sätt och vis var de nog rätt fina. Minns själv mest de sämre bitarna, små laptops var ovanligare då, och dyra. Idag känns det lite som att 15,6" börjar fasas ut i förmån för 14".

Tanken som slår mig är Asus EeePC och Acer, exempelvis Aspire One. De var rätt vanliga vid tidpunkten: https://en.wikipedia.org/wiki/Acer_Aspire_One