Sony backar på nedstängningen av Playstation 3 och PS Vita

Permalänk
Melding Plague

Sony backar på nedstängningen av Playstation 3 och PS Vita

Efter stort engagemang fortsätter Sony sälja spel till Playstation 3 och Playstation Vita, men Playstation Portable går i graven.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

härligt när jag äger den första versionen - stor med minneskort med 60gb hårddisk...

Visa signatur

<<< AMD Ryzen 7 3700X | Corsair DDR4 16GB 3200mhz PRO RGB | WD SN850X m2 - Gigabyte 1tb m2 - Samsung 256gb SSD | Gigabyte RTX 3060 Vision 12GB OC
Fractal Design Define Compact vit TG | 2 st Acer 24" skärmar >>>

Permalänk
Medlem

Troligen billig pr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Troligen billig pr.

De trodde väl att ingen skulle bry sig men lite konstigt att eof inte skrevs ut mer tydligt med större framhållning.

Sen är det säkert en viss kostnad att driva servrarna men känns som en icke kostnad sätt till vad deras film division som skiter ut skräpfilm, en film efter annan där de hoppas på en block buster vart 10e film.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Bra. För de som vill ha spel till en portabel konsol så finns det ju några spel till Vita som inte portats till 3DS eller Switch. Det här är ju också trevligt för de som vill spela igenom hela Metal Gear Solid-serien med digitala köp då MGS 4 endast finns på PS3.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk

$ony lyssnar? Kors i taket.

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk
Medlem

Tror väl framförallt att problemet låg i att det inte finns någon emulator till Vita, och emulator till ps3 fortfarande är i ett tidigt stadium. Preservation av spel är viktigt.

Permalänk
Medlem

Det märkliga är ju att Sony gick ut och och var så stolta över spel som just släppts till Vita, och så ska de släcka den marknadsplatsen bara någon månad efter, kul för de utvecklarna.

Permalänk
Medlem

Har i flera år funderat på att skaffa begagnad PS3a för att kunna spela några klassiker som inte finns på annan konsol. Så detta är positivt. Frågan är om det i mitt fall blir av. Kommer som så ofta något annat som är mer intressant upp.
Vet inte hur mycket krångel det är men om de hade lastbalansering på servrarna mellan systemen så ja det blir iofs en hel del support. Kanske skriva att supporten är begränsad. Tänkte lite som att Dice/EA vet att då de släpper ett nytt BF så blir det mindre belastning på de gamla spelen. Åtminstone en tid. Sedan hittar ofta folk tillbaks till sin favorit. Har ingen statisitik på det men ser ut som många har gått tillbaka till BF4. Mindre belastning på 1 och 5. Serverprestanda bara omprioriterad. Självlöart inte så enkelt olika spel kräver olika förutsättningar och många slutar spela och svårt att veta hur många som kommer tillbaks då man släpper ett nytt spel.
Detta är en av anledningarna till att jag inte gillar day1 patches. Även om man har skivan kan man inte spela om de läger ner nätverket.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Har i flera år funderat på att skaffa begagnad PS3a för att kunna spela några klassiker som inte finns på annan konsol. Så detta är positivt. Frågan är om det i mitt fall blir av. Kommer som så ofta något annat som är mer intressant upp.
Vet inte hur mycket krångel det är men om de hade lastbalansering på servrarna mellan systemen så ja det blir iofs en hel del support. Kanske skriva att supporten är begränsad. Tänkte lite som att Dice/EA vet att då de släpper ett nytt BF så blir det mindre belastning på de gamla spelen. Åtminstone en tid. Sedan hittar ofta folk tillbaks till sin favorit. Har ingen statisitik på det men ser ut som många har gått tillbaka till BF4. Mindre belastning på 1 och 5. Serverprestanda bara omprioriterad. Självlöart inte så enkelt olika spel kräver olika förutsättningar och många slutar spela och svårt att veta hur många som kommer tillbaks då man släpper ett nytt spel.
Detta är en av anledningarna till att jag inte gillar day1 patches. Även om man har skivan kan man inte spela om de läger ner nätverket.

Det jag upplevde när jag köpte ett "nostalgi" ps3 förra året är den sjukt dåliga FPS'en, vi snackar alltså 15-25fps i de flesta titlar samt inputlagen i kontrollerna som i princip är borta på moderna trådlösa handkontroller.

men ska du satsa på något så är slim modellerna av ps3 de är av bäst kvalitet iallafall, super slim är 100% plast och fat modellerna lider av överhettning.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Det jag upplevde när jag köpte ett "nostalgi" ps3 förra året är den sjukt dåliga FPS'en, vi snackar alltså 15-25fps i de flesta titlar samt inputlagen i kontrollerna som i princip är borta på moderna trådlösa handkontroller.

men ska du satsa på något så är slim modellerna av ps3 de är av bäst kvalitet iallafall, super slim är 100% plast och fat modellerna lider av överhettning.

Då ska jag tänka på det.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Det jag upplevde när jag köpte ett "nostalgi" ps3 förra året är den sjukt dåliga FPS'en, vi snackar alltså 15-25fps i de flesta titlar samt inputlagen i kontrollerna som i princip är borta på moderna trådlösa handkontroller.

men ska du satsa på något så är slim modellerna av ps3 de är av bäst kvalitet iallafall, super slim är 100% plast och fat modellerna lider av överhettning.

Ja, håller med här, beroende på vad man ska spela så kan det vara ett bättre val att köra på ett ps4 och spela olika remaster utgåvor. Jag hade ett ps3 när det väl begav sig och var faktiskt chockad över hur dålig prestanda det var i vissa titlar, fattar fortfarande inte hur t ex gta 4 kan vara hyllat i huvudtaget på den plattformen (98% metacritc!?), det är så dålig prestanda att det var i princip ospelbart. I Last of us vill jag också minnas att det drog ner spelet rejält. Är man van vid bra flyt så kommer man nog få sig en chock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Ja, håller med här, beroende på vad man ska spela så kan det vara ett bättre val att köra på ett ps4 och spela olika remaster utgåvor. Jag hade ett ps3 när det väl begav sig och var faktiskt chockad över hur dålig prestanda det var i vissa titlar, fattar fortfarande inte hur t ex gta 4 kan vara hyllat i huvudtaget på den plattformen (98% metacritc!?), det är så dålig prestanda att det var i princip ospelbart. I Last of us vill jag också minnas att det drog ner spelet rejält. Är man van vid bra flyt så kommer man nog få sig en chock.

Japp, GTA 4 rullar helt klart bäst på annat, kört det på Xbox One X i stabila 30 fps iallafall, ps3an får man vara glad om det håller sig runt 20 😂

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Playstation 3 har en speciell plats i mitt hjärta, enda konsolen jag har ägt som man kan spela online med utan betala per månad, vilket passar mig väldigt fint eftersom det kan gå veckor ibland månader mellan att jag spelar på konsol. Nu är det några år sedan jag hade en ps3 dock.

Permalänk
Medlem

Jag som höll på och bunkra en massa PS3 spel som jag inte ens spelat men varit intresserad utav.

RIP my money.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk

det är alltid intressant att se hur tex vita som är otroligt beroende av online funktioner fungerar när företaget väljer att lägga ner plat formen. det är först då man ser om det går att lita på dom. alla spel man äger skall alltid gå att laddas ner. alla spel och mjukvara som inte kräver 3dje part typ online servrar skall fungera och förutom att man inte får ny mjukvara skall allt fungera tills bolaget stänger ner. stänger bolaget ner skall det finnas en plan att flytta spel lokalt. det är ett absolut krav. annars är det bara att piratkopiera allt dom har då det du köper ändå kommer att sluta fungera när dom känner för dert eller om dom stänger ner plattformen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SockerfriKetchup:

$ony lyssnar? Kors i taket.

Deras hybris lär innebära att något annat försämras. Månadsavgift och aktivering av spel på skiva? Men man ska nog inte ge de idéer.

Inte helt orimligt med PSP. Sony skötte den dåligt och när piratkopieringen kom igång var den körd.

Dock tycker jag att Sony ska ta ansvar och supporta de kunder som faktiskt var betalande kunder. Hade Sony varit smarta hade de erbjudit bakåtkompatibilitet med inbyggd emulator. Men med deras fokus lär det nog aldrig hända.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Deras hybris lär innebära att något annat försämras. Månadsavgift och aktivering av spel på skiva? Men man ska nog inte ge de idéer.

Inte helt orimligt med PSP. Sony skötte den dåligt och när piratkopieringen kom igång var den körd.

Dock tycker jag att Sony ska ta ansvar och supporta de kunder som faktiskt var betalande kunder. Hade Sony varit smarta hade de erbjudit bakåtkompatibilitet med inbyggd emulator. Men med deras fokus lär det nog aldrig hända.

PSP och PS Vita emulatorer kan jag tycka. PS3 blir nog svårt iom att hårdvaran var så speciell.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Commander:

PSP och PS Vita emulatorer kan jag tycka. PS3 blir nog svårt iom att hårdvaran var så speciell.

Inga direkta problem ens med PS3 idag, när väl RPCS3 kom igång så gick det fort framåt. En del spel har varit krångligare än andra men vill man spela ett PS3-spel idag bör förstahandsvalet vara RPCS3, i andra hand PS3 om det är spel som är PS3-exklusiva. https://rpcs3.net/compatibility

När programmera kan få till detta på ledig tid så förväntar iallafall jag mig att Sony som ändå bör veta hur deras konsol fungerar både hårdvarumässigt och mjukvarumässigt fungerar kan lyckas med detta också.

Permalänk
Inaktiv

Halvt relaterat, PS4 och tydligen även PS5 är extremt beroende av fungerande CMOS-batteri. PSN måste fungera för att kunna byta ut batteriet: https://www.notebookcheck.net/The-PlayStation-5-requires-a-fu...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Halvt relaterat, PS4 och tydligen även PS5 är extremt beroende av fungerande CMOS-batteri. PSN måste fungera för att kunna byta ut batteriet: https://www.notebookcheck.net/The-PlayStation-5-requires-a-fu...

På ps3 när jag bytte batteriet fick man skruva isär allt i molekyler för att mötas av en lösning där man lödit fast kablage i batteriet. Det var bara att ta fram lodkitet.
Detta var relativt enkelt men som i Nintendo Switch fall när man ska byta usb-c porten så är det antingen att hoppas på att det funkar eller lämna in det professionellt. Knappast man sitter med en röntgen hemma. Alternativet är att byta hela kortet.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.