Vad är egentligen grejen med ett RTX Titan?

Permalänk
Medlem

Vad är egentligen grejen med ett RTX Titan?

Av allt att döma så presterar det kortet inte bättre än ett 3060ti, men även ungefär samma CUDA-cores, det är GDDR6, Bussbredden är högre hos titan men då en generation före Ampere så det bör väl jämna ut sig.
Jag fattar att det är andra användningsområden, men vad?
När behöver man ett 3060ti med 24gb/vram?

Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Medlem

RTX Titan är ju ett gammalt kort som inte ens säljs längre, det var det bästa grafikkortet när det lanserades men utvecklingen har gått vidare. Och även när det var nytt så var det ett väldigt nischat kort, det finns användningsområden där mycket minne kan vara bra att ha (t.ex. 3D-rendering) men för spelande var det aldrig ett särskilt bra val p.g.a. priset.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Man kan inte jämföra antalet CUDA-kärnor mellan två olika arkitekturer, antal CUDA-kärnor på ett annat sätt med RTX 3000 än tidigare.

På Nividas hemsida så marknadsförs kortet mestadels för databehandling för AI och maskininlärning samt lite 3D-renderingar.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

RTX Titan är ju ett gammalt kort som inte ens säljs längre, det var det bästa grafikkortet när det lanserades men utvecklingen har gått vidare. Och även när det var nytt så var det ett väldigt nischat kort, det finns användningsområden där mycket minne kan vara bra att ha (t.ex. 3D-rendering) men för spelande var det aldrig ett särskilt bra val p.g.a. priset.

Vad är det då "i kortet" som gör att den var bättre än 2080ti för renering?
Var det den högre bandbredden eller vad var det?
Och är den bättre än ett 3070 på någonting idag?

Skrivet av Vzano:

Man kan inte jämföra antalet CUDA-kärnor mellan två olika arkitekturer, antal CUDA-kärnor på ett annat sätt med RTX 3000 än tidigare.

På Nividas hemsida så marknadsförs kortet mestadels för databehandling för AI och maskininlärning samt lite 3D-renderingar.

Nej exakt, jag nuddade lite vid det när jag pratade om bussbredden också!

Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Jonhed:

Vad är det då "i kortet" som gör att den var bättre än 2080ti för renering?
Var det den högre bandbredden eller vad var det?
Och är den bättre än ett 3070 på någonting idag?

Nej exakt, jag nuddade lite vid det när jag pratade om bussbredden också!

I fallet med RTX TITAN så handlade det mest om VRAM bara.
3090 är ju defacto motsvarigheten till RTX TITAN ”2”.

Tidigare TITAN har ju haft andra fördelar som vissa av applikationsoptimeringarna från quadro och dubbel precision men med RTX TITAN och 3090 så är de fördelarna borta. Det som kvarstår är i princip VRAM.

Antalet kärnor är också högt trots att det inte skalar särskilt linjärt med traditionell spelprestanda. Däremot skalar det nästan linjärt för vissa typer av vanliga AI-laster.

Det är så jag uppfattar det i alla fall. Men är långt ifrån det område jag grävt ner mig djupast i så blir gärna korrigerad om jag snurrat till det!

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jonhed:

Vad är det då "i kortet" som gör att den var bättre än 2080ti för renering?
Var det den högre bandbredden eller vad var det?
Och är den bättre än ett 3070 på någonting idag?

Det är ett 2080ti men med mer av allt: fler tensor cores, fler RT cores, fler CUDA cores, mer minne, bredare minnesbuss... Det är TU102 utan någonting bortplockat eller defekt.

Den sista frågan vet jag inte, men på rak arm skulle jag säga "förmodligen inte".

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Meathim:

Det är ett 2080ti men med mer av allt: fler tensor cores, fler RT cores, fler CUDA cores, mer minne, bredare minnesbuss... Det är TU102 utan någonting bortplockat eller defekt.

Den sista frågan vet jag inte, men på rak arm skulle jag säga "förmodligen inte".

I samtliga tillfällen där du jobbar med assets som överskrider 8GB nämnvärt så är väl svaret ”ja” tänker jag.
(Inte direkt aktuellt om vi pratar spel förstås)

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

I fallet med RTX TITAN så handlade det mest om VRAM bara.
3090 är ju defacto motsvarigheten till RTX TITAN ”2”.

Tidigare TITAN har ju haft andra fördelar som vissa av applikationsoptimeringarna från quadro och dubbel precision men med RTX TITAN och 3090 så är de fördelarna borta. Det som kvarstår är i princip VRAM.

Antalet kärnor är också högt trots att det inte skalar särskilt linjärt med traditionell spelprestanda. Däremot skalar det nästan linjärt för vissa typer av vanliga AI-laster.

Det är så jag uppfattar det i alla fall. Men är långt ifrån det område jag grävt ner mig djupast i så blir gärna korrigerad om jag snurrat till det!

Skrivet av Meathim:

Det är ett 2080ti men med mer av allt: fler tensor cores, fler RT cores, fler CUDA cores, mer minne, bredare minnesbuss... Det är TU102 utan någonting bortplockat eller defekt.

Den sista frågan vet jag inte, men på rak arm skulle jag säga "förmodligen inte".

Tack för svaren!
Jag tänkte nästan att det handlade om AI osv, men det jag tyckte lät så konstigt är att Nvidia skulle ta 30.000kr för det, vilket är mycket mer än ett 3090. Ett 3090 som måste vara ENORMT mycket bättre på precis allting.

Men det kanske är att dom helt enkelt bara har kvar priset men den aldrig kommer säljas mer.
Typ som att några webshoppar har kvar 1080ti för 10.000kr men dom kommer ju aldrig in igen..

Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonhed:

Men det kanske är att dom helt enkelt bara har kvar priset men den aldrig kommer säljas mer.

Korrekt, RTX Titan tillverkas inte längre och har utgått ur sortimentet. NVIDIA brukar inte officiellt sänka priserna på gamla modeller, utan de ersätts bara av de nya och slutar säljas när lagren tar slut.

Permalänk
Viking

Som andra kanske sagt så finns det andra användningsområden där Titan RTX faktiskt presterar mycket bättre än ett 3090.

LTT nämner det kortfattat här:
https://youtu.be/YjcxrfEVhc8?t=576

Skrivet av UndaC:

I fallet med RTX TITAN så handlade det mest om VRAM bara.
3090 är ju defacto motsvarigheten till RTX TITAN ”2”.

Tidigare TITAN har ju haft andra fördelar som vissa av applikationsoptimeringarna från quadro och dubbel precision men med RTX TITAN och 3090 så är de fördelarna borta. Det som kvarstår är i princip VRAM.

Är det något 3090 fått på senare tid? För enligt videon ovanför har Titan RTX fortfarande sina fördelar.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Korrekt, RTX Titan tillverkas inte längre och har utgått ur sortimentet. NVIDIA brukar inte officiellt sänka priserna på gamla modeller, utan de ersätts bara av de nya och slutar säljas när lagren tar slut.

Tänkte det med.
Det blir lite som att söka efter ett 1080ti på prisjakt och hävda att nypris är 10.000kr!

Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Som andra kanske sagt så finns det andra användningsområden där Titan RTX faktiskt presterar mycket bättre än ett 3090.

LTT nämner det kortfattat här:
https://youtu.be/YjcxrfEVhc8?t=576

Är det något 3090 fått på senare tid? För enligt videon ovanför har Titan RTX fortfarande sina fördelar.

Okej, intressant!
Då är den alltså bättre i vissa arbetsuppgifter ändå

Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Donnerstal:

Som andra kanske sagt så finns det andra användningsområden där Titan RTX faktiskt presterar mycket bättre än ett 3090.

LTT nämner det kortfattat här:
https://youtu.be/YjcxrfEVhc8?t=576

Är det något 3090 fått på senare tid? För enligt videon ovanför har Titan RTX fortfarande sina fördelar.

Titan RTX är väl i något mellanting. Men saknar full FP64 prestanda.
För full FP64-prestanda är det gamla Volta-baserade TITAN som gäller.

Har sämre koll på övriga delar så som deivrutinsoptimeringar. Hade uppfattat som om de började strypa det redan på TITAN RTX men kanske blandar ihop det med 3090

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Kolla på Ebay vad ett Titan RTX ligger på, helt galet idag.

Och andra sidan kan man se folk sälja 1080 Ti på tradera för 6500+..

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking