Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludde72:

Någon med Ubuntu får chippa in men om jag vore på Ubuntu, så hade det varit KDE, deras software "butiker" skiljer sig en aning, om nu det är GNOME som spökar eller Ubuntu, ingen aning.
Om du är nyfiken nog så kan du ju testa Kubuntu, aldrig haft liknande problem själv med, KDE, Cinnamon, eller Ubuntu Xfce.. Ubuntu MATE software har där emot gått sönder lätt hos mig efter ny installation, tyvärr

Det roliga är att jag nu testat alla alternativ vid installationen.
Normal, Minimum, Ladda ner uppdateringar och inte. 3-parts drivisar och utan och alla möjliga kombinationer.
Allt för att komma till samma problem.
Nu börjar jag snegla mot min Win10 sticka

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

Det roliga är att jag nu testat alla alternativ vid installationen.
Normal, Minimum, Ladda ner uppdateringar och inte. 3-parts drivisar och utan och alla möjliga kombinationer.
Allt för att komma till samma problem.
Nu börjar jag snegla mot min Win10 sticka

Ne-hehe-hä! fortsätt dual-boota! besök och försök senare och ta aldrig viktiga drastiska beslut efter 22:00! 😉😎

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludde72:

Ne-hehe-hä! fortsätt dual-boota! besök och försök senare och ta aldrig viktiga drastiska beslut efter 22:00! 😉😎

hahaha
Har testat så många nu och det jag gillar med Ubuntu är temat.
Passar mig som hand i handsken. Körde en hel del Manjaro men när jag flyttar fönster där så hackar det smått.
Inte i Ubuntu. Heelt smooth. Men så finns ju dessa nackdelar

Permalänk
Inaktiv

Jag gissar på att det är den senaste ubuntun du testar... testa att installera versionen innan och se om samma fenomen uppstår.
Om det inte gör det så kan det vara en bugg.. om det även händer på den äldre versionen även att du skippar uppdateringarna(då en bugg kan vara i uppdateringen) så kan det vara något med ubuntu och din hårdvara som inte är helt hundra kompisar..
Personligen gillar jag inte ubuntu-familjen

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ludde72:

hihi varför nöja sig med dualboot.. fem OS på samma dator fungerar ju så slipper man ta beslut efter 22.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

hahaha
Har testat så många nu och det jag gillar med Ubuntu är temat.
Passar mig som hand i handsken. Körde en hel del Manjaro men när jag flyttar fönster där så hackar det smått.
Inte i Ubuntu. Heelt smooth. Men så finns ju dessa nackdelar

😜

Du kan ju ge Pop OS en chans om du gillar GNOME och Ubuntu? dem har nog inte bara finlirat temat, butiken med och säkert annat, läst att många är nöjda iaf. 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Jag gissar på att det är den senaste ubuntun du testar... testa att installera versionen innan och se om samma fenomen uppstår.
Om det inte gör det så kan det vara en bugg.. om det även händer på den äldre versionen även att du skippar uppdateringarna(då en bugg kan vara i uppdateringen) så kan det vara något med ubuntu och din hårdvara som inte är helt hundra kompisar..
Personligen gillar jag inte ubuntu-familjen

Ska kika på Kubuntu tänkte jag.
Sist jag testade KDE var när jag hade köpt Suse Linux på cd ihop med en tjock manual runt år 2001-2002
Har svårt att tro att det är något i hårdvaran då jag körde Ubuntu förra helgen med samma hårdvara
och då fungerade Ubuntu Software.
Kanske är nån uppdatering som smygit in nu som pajjat saker och ting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludde72:

😜

Du kan ju ge Pop OS en chans om du gillar GNOME och Ubuntu? dem har nog inte bara finlirat temat, butiken med och säkert annat, läst att många är nöjda iaf. 🙂

Jo jag testade den förra helgen. Den fungerade okej och det var allt
Skönt man kunde välja nvidia iso så slipper man det strulet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

hihi varför nöja sig med dualboot.. fem OS på samma dator fungerar ju så slipper man ta beslut efter 22.

Hej kära galning! (in a good way) 😅😎

Skrivet av Superthug:

Jo jag testade den förra helgen. Den fungerade okej och det var allt
Skönt man kunde välja nvidia iso så slipper man det strulet.

Lite nyfiken var Superthug kommer att landa, att du genomgår allt detta nu, been there, done that, welcome to the club 😅
Och mina upplevelser/åsikter har ju ett förfallodatum, Linux rör ju på sig och saker förbättras (oftast), tag sen jag körde Ubuntu

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ludde72:

haha
Nja med handen på hjärtat, så är det bara på mina två labbdatorer där jag testar saker, som jag har overkill multi-boot. En maskin är ren windows med xp, vista, w7, w8.1 och win10... Min Linux labddator är bara allmänt idiotsjuk.. jag har lagt ventos jag tipsade om tidigare fast på en intern primär boot-disk med alla linux isos jag någonsin laddat ner och den datorn har ytterligare 5 boot diskar i med 4partitioner på varje disk, för snabbtest av saker när jag gör vissa tester eller ska skriva någon how to guide.
Mina vanliga datorer har enbart dualboot med bios bootmeny som val, för att alltid ha ett fungerande os ifall ett kraschar i absolut fel tillfälle då jag behöver 100% driftsäkra datorer. Jag kör dessutom flera datorer parallellt ifall hårdvaran skulle paja, så växlar jag bara över med KVMswitchen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludde72:

Lite nyfiken var Superthug kommer att landa, att du genomgår allt detta nu, been there, done that, welcome to the club 😅
Och mina upplevelser/åsikter har ju ett förfallodatum, Linux rör ju på sig och saker förbättras (oftast), tag sen jag körde Ubuntu

Skönt att höra att jag inte är den enda som går igenom detta.
Kubuntu var precis som jag kommer ihåg det för 20 år sedan.
Skulle ta mig evigheter att stänga av allt lull lull. Inget för mig fortfarande.
Tur det är fredag imorgon. Får nog traska ner till apoteket och inhandla lite meducin så
jag pallar igenom några installationer till i helgen

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Superthug:

Ska kika på Kubuntu tänkte jag.
Sist jag testade KDE var när jag hade köpt Suse Linux på cd ihop med en tjock manual runt år 2001-2002
Har svårt att tro att det är något i hårdvaran då jag körde Ubuntu förra helgen med samma hårdvara
och då fungerade Ubuntu Software.
Kanske är nån uppdatering som smygit in nu som pajjat saker och ting.

Det är kanske liiiiiiiiiite skillnad mellan kde 2001 VS 2021 ..... men bara kanske. haha
en sak att ha i åtanke är att USB-minnen kan paja när man skrivit dem för många gånger, så du får en skada i iso filen.. Jag har råkat ut för det. Men det är inte överdrivet vanligt fenomen... Men det händer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Det är kanske liiiiiiiiiite skillnad mellan kde 2001 VS 2021 ..... men bara kanske. haha
en sak att ha i åtanke är att USB-minnen kan paja när man skrivit dem för många gånger, så du får en skada i iso filen.. Jag har råkat ut för det. Men det är inte överdrivet vanligt fenomen... Men det händer.

Då traskar jag förbi felgiganten och hämtar ett par nya till helgens bravader

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Superthug:

Då traskar jag förbi felgiganten och hämtar ett par nya till helgens bravader

Överväg att köra ventos på extern 2,5tums hårddisk.. då kan du skriva miljarder gånger till den utan att fundera på om det är dåliga sectorer.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ludde72:

Jag tror att det slutar med att Superthug konstaterar att en distro nära roten är bäst och att det sedan blir custom desktop på det. med custom installerade GUI's.
Så blev det för mig... jag kör Xfce i grunden med guis från gnome, kde och Xfce.. Ingen distro är perfekt out of the box.. så man får ta den som är närmast o sedan stuka om den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Överväg att köra ventos på extern 2,5tums hårddisk.. då kan du skriva miljarder gånger till den utan att fundera på om det är dåliga sectorer.

Ja just det. Har ett gäng 1TB SSD liggande här och en SATA till USB3 kabel.
Blir mumma det. Tack för påminnelsen

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Jag tror att det slutar med att Superthug konstaterar att en distro nära roten är bäst och att det sedan blir custom desktop på det. med custom installerade GUI's.
Så blev det för mig... jag kör Xfce i grunden med guis från gnome, kde och Xfce.. Ingen distro är perfekt out of the box.. så man får ta den som är närmast o sedan stuka om den.

haha jo jag kanske kikaer snett mot Gentoo handboken. Beroende om den är uppdaterad
dem senaste 10 åren

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Superthug:

Ja just det. Har ett gäng 1TB SSD liggande här och en SATA till USB3 kabel.
Blir mumma det. Tack för påminnelsen

då slapp du shoppingrundan

Skrivet av Superthug:

haha jo jag kanske kikaer snett mot Gentoo handboken. Beroende om den är uppdaterad
dem senaste 10 åren

hmmm... risken är nog överhängande att den är uppdaterad som senast efter senaste releasen. hihi

Permalänk
Medlem

Nä nu ger jag upp. Installerade Ubuntu 20.04 LTS och Ubuntu Software är lika tomt
Kan någon av er prova på en VM eller nåt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

Nä nu ger jag upp. Installerade Ubuntu 20.04 LTS och Ubuntu Software är lika tomt

Jag har ubuntu-20.10-desktop-amd64.iso liggande och kan testa imorgon för ett andra utlåtande, har du detta felet om du testar direkt från Live-USB tom så blir det ju ennu lättare att ta reda på, annars så testar jag installera helt enkelt, imorgon 😜😎

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Superthug:

Jag håller på att dra om kablaget här hemma då jag har några dagar utan jobb, så jag har bara mina tre laptops igång just nu, så jag kommer inte åt labbdatorn för att testa.
Jag har nog en eller två timmars jobb kvar med det och för att spara ryggen så är jag inte för effektiv i effektiv tid i stöten

Permalänk
Medlem

Tro det eller ej men det är lika tomt på själva Live USB'n av 21.04.

Permalänk
Skrivet av Superthug:

Gjorde en ny installation.
Startade om. Väntade tills Uppdateringarna kom. Lät den uppdatera.
Startade om. Loggade in och startade Ubuntu Software.
Möttes av detta Bild

Vad gör man nu?

Installera synaptic och ta bort det där.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Superthug:

Jag testade lite idag med några distros.
Den första jag bootade var Ubuntu Budgie 21.04.
Installationen gick bra men efter första starten såg det inte roligt ut.
Upplösningen var 1024x768 eller nåt sånt. Gick inte att ändra i inställningarna.
Provade att installera senaste nvidias drivisar genom "Ytterliggare drivrutiner" men
det failade pga dependencies. Welcome screen crashade och halva systemet är på eng.

Provade sedan openSUSE Leap.
Startade från USB men kunde inte se mycket. Allt var förvrängt
så verkar vara nåt med grafiken.

Provade sedan Solus Linux.
Installationen gick fint. Upplösningen var korrekt från start.
Gick dock ej att köra i 165Hz som är skärmens uppdateringsfrekvens eftersom
skärmen blir mycket mörk och det går ej att se lätt. Får köra i 144Hz.
Fick en popup om uppdateringar. Lät den installera och allt gick ok.
Sen startade jag om och kommer endast fram till en blinkande _
Ingen loginruta eller kommandotolk.

Hårdvaran jag har är väl ganska standard och ett par år på nacken. Så inget nytt.
z390 moderkaka, i7 8086K, GTX 1660 Super. Inga andra gadgets förutom mus och tngb inkopplat.

Ska det verkligen vara så här svårt 2021?
Är väldigt sugen på att byta ut min Windows 10 men det ser ju inte alls smidigt ut.
Har ni några tips? Prova Fedora kanske?
Jag spelar inte mycket så dem fria spelen som finns duger för mig i linux.

Har några öl och hela kvällen till godo

21.04 är senaste versionen som är lite mellan beta och stabil i mitt tycke med mycket nytt som kanske inte är helt stabilt. Ska du köra ubuntu så rekommenderar jag 20.04 som är LTS och stabilare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

Tro det eller ej men det är lika tomt på själva Live USB'n av 21.04.

Skriver från ubuntu-21.04-desktop-amd64.iso nu och jag tror dig, det ska nog vara så för att söken och programmet fungerar hur bra som helst iaf, men man kan ju ha åsikter om hur man vill att butiken ska välkomna en
Så det går ju bra att installera Synaptic Package Manager om du föredrar den som nämnts.
Inte testat GNOME 40 som är på gång, kanske den är lite mer som önskas, något att se fram emot kanske.
Jag fick instant Manjaro KDE abstinens nu iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

Ser likadant ut för min del på Ubuntu 20.10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Installera synaptic och ta bort det där.

En terminal + Synaptic är tillräckligt för oss på våra Desktops & Bärbara datorer i Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av It-nisse:

En terminal + Synaptic är tillräckligt för oss på våra Desktops & Bärbara datorer i Debian

Jo för er är det säkert fullt tillräckligt meninte för en nybörjare som gillar mus

Permalänk
Medlem

Imorse lyckades jag hitta till Gnomes version av Software programmet och den funkade men inte Ubuntus.
Kom lite updateringar idag som verkar ha löst problemet med Ubuntu Software.
Nu funkar bägge.

Vad är säkraste sättet att installera drivisar från nvidia för att det ska fungera under uppdateringarna?
Köra på "Ytterliggare drivrutiner" och välja senaste proprietär eller ska man låta installern fixa drivisar (om man låter installern fixa så går det ej att växla mellan proprietär och nouveau senare)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

Jo för er är det säkert fullt tillräckligt meninte för en nybörjare som gillar mus

jag håller med "mus" är trevligt i en del kontext