Förvärrad vattenbrist i Taiwan fortsätter hota kretstillverkningen

Permalänk
Melding Plague

Förvärrad vattenbrist i Taiwan fortsätter hota kretstillverkningen

Staden Taichung där TSMC har tillverkning är hårt drabbat, med knappt 5 procent kvarvarande kapacitet i sina två dammar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Snart kan man sälja grafikkortet och betala av huset.

Permalänk
Medlem

Vi i Sverige ska va glada att vi får drickbart vatten ur kranen.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Vi har väl tankers (båtar) av en anledning? Bara börja skeppa vatten... detta är ju en global angelägenhet

Permalänk
Medlem

För i helvete! Skicka dit några Ramlösa så vi får våra grafikkort!

Visa signatur

Clevo P170EM: i7 3610QM - 8GB RAM - Nvidia GeForce GTX 680M - Plextor M3 Pro 128 GB SSD, 750 GB 7200 RPM - IC Diamond 7

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av medbor:

Vi har väl tankers (båtar) av en anledning? Bara börja skeppa vatten... detta är ju en global angelägenhet

Med de kraven (200 000 ton/dag) krävs en stor oljetanker med vatten varje enstaka dag.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Kanske dags att lägga ner risproduktionen? Är väl en av de saker som kräver mest vatten av alla?

Permalänk
Medlem

Kanske dags att börja fundera över hur vår konsumtion av elektronik faktiskt påverkar vår omvärld?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bopp:

Kanske dags att lägga ner risproduktionen? Är väl en av de saker som kräver mest vatten av alla?

Risterasser är en av orsakerna till att vattnet hålls i bergen så länge.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem

Finns mycket vatten i havet.
Ser inga problem med lite orenat havsvatten i känslig mångmiljardutrustning

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av bopp:

Kanske dags att lägga ner risproduktionen? Är väl en av de saker som kräver mest vatten av alla?

Trist att stå utan mat om Kina utövar varublockad, men risodling kräver mycket vatten då odlingen dränks för att förhindra ogrästillväxt. Kanske räcker inte vattnet till en bra risskörd? Lättare att importera mat än vatten.. Vilken sits!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bopp:

Kanske dags att lägga ner risproduktionen? Är väl en av de saker som kräver mest vatten av alla?

Det kräver mycket vatten, men det är samtidigt ris som ger mest mat per person i förhållande till odlings-area. Det är tackvare riset vi har så mycket mat till så många människor.

Permalänk
Föredetting

Läge för TSMC att öppna plånboken och bygga anläggningar för avsaltning.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Lite läskigt faktiskt. Jag håller med en del föregående talare i andra trådar här, när jag nu får läsa och förstå hur enormt mycket resurser som mining faktiskt förbrukar. Det förefaller märkligt att, i en tid när man har brist på en så pass grundläggande vara som vatten, lägga denna resurs på att ta fram grafikkort som numera är så prisade och scalpade att säkert 90% går oavkortat till mining. Förstår att det är en ekonomisk fråga och att de täljer guld. Samtidigt verkar något vara ur balans, när så enormt mycket energi och resurser går rakt ut i ingenstans för profit. Jag är ingen person som är mycket för tvång och förbud, men läsning de senaste dagarna får mig att bli mer och mer kritisk mot mining.

Permalänk

Jag byter gärna en flaska vatten mot ett grafikkort eller två...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Kanske dags att börja fundera över hur vår konsumtion av elektronik faktiskt påverkar vår omvärld?

Instämmer! Men säg det till Vänsterpartiet och Miljöpartiet som tvingat fram elbilar. De totalstruntar i omvärldens miljö (t ex barnarbete i Kongo), bara de kan få lokala väljare att tro att något görs för klimatet och miljön.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Hjälpsam

Den perfekta stormen för internationell handel av teknik blev just ännu tydligare.

Mycket omtänk som behöver komma fram och en tydlig markör för en mer hållbar ekonomi och miljö kan vara en god idé.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Hedersmedlem

Om folk inte har vatten att dricka får de väl majna mer bitcoin så de kan köpa det?

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesoj:

Lite läskigt faktiskt. Jag håller med en del föregående talare i andra trådar här, när jag nu får läsa och förstå hur enormt mycket resurser som mining faktiskt förbrukar. Det förefaller märkligt att, i en tid när man har brist på en så pass grundläggande vara som vatten, lägga denna resurs på att ta fram grafikkort som numera är så prisade och scalpade att säkert 90% går oavkortat till mining. Förstår att det är en ekonomisk fråga och att de täljer guld. Samtidigt verkar något vara ur balans, när så enormt mycket energi och resurser går rakt ut i ingenstans för profit. Jag är ingen person som är mycket för tvång och förbud, men läsning de senaste dagarna får mig att bli mer och mer kritisk mot mining.

Det skulle vara väldigt intressant att se vad som händer med grafikkortsmarknaden, framförallt andrahandsmarknaden, om det skulle införas ett globalt förbud mot mining. Skulle den bara normaliseras eller skulle grafikkorten bli en överskottsvara som man får kämpa för att sälja?

(Ja, jag vet att ett globalt förbud är orimligt men intressant att tänka tanken i alla fall.)

Visa signatur

NZXT H1 | Sapphire RX 5600XT PULSE | AMD Ryzen 5 3600 | ASUS Strix X470-I | 16gb Crucial Ballistix RGB @3600MHz | Kingston A2000 500gb | Samsung 860 Evo 500gb| Samsung 840 Evo 250gb | Philips E-line 27" 1440p @75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Om folk inte har vatten att dricka får de väl majna mer bitcoin så de kan köpa det?

Det franska kungahuset undrar varför de inte kan dricka vin istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ocr123:

För i helvete! Skicka dit några Ramlösa så vi får våra grafikkort!

Kan ju inte skicka RAMlösa förstår du väl, då får du 3080 med 0 GB RAM...

Permalänk
Medlem

Vart vi än står politiskt eller inte så har 2020-2021 tvingat oss att börja tänka.
Dom här åren har visat och fortsätter visa hur händelser i världen hänger samman och påverkar oss alla.

Det är snudd på perverst privilegierat att bli upprörd över att kretstillverkningen påverkar en personligen för tex spel.
Kedjan är så lång och där den börjar är det fan inte kul att vara människa.

Jag är själv bitter över jag inte har ett grafikkort som motsvarar ett 1080ti då det är precis vad jag behöver men inte har råd med.
Ett 1070 är på gränsen och ibland under den för mig idag.
När tankarna på detta kryper fram så tillåter jag mig att ha dom en stund för mina känslor är faktiskt ok att ha.
Sen tar jag mig i örat och ser ett större perspektiv. Det borde alla göra, enligt mig.

Förhoppningsvis leder allt till förändringar och inte bara i plånböckerna hos redan rika.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Med de kraven (200 000 ton/dag) krävs en stor oljetanker med vatten varje enstaka dag.

Det finns nog mer än en båt senast jag kollade

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det finns nog mer än en båt senast jag kollade

Va, nej. Det finns bara precis en båt som kan frakta det och det tar en dag dit och en dag hem.
Så de kan bara få vatten varannan dag

Visa signatur

Desktop: Moderkort: ASUS STRIX B350-I Gaming | CPU: AMD R7 3700X | RAM: 2x16GB Corsair 3600MHz CL16 | GFX: Radeon RX 6950 XT Red Devil | OS: Windows 11 Pro x64 | Monitor: ASUS PG279Q & ASUS PB278Q

Notebook: ASUS UX482EG i7-1165G7 / 32 GB / 1 TB
Nintendo Switch/New 3DS XL - 1006-2151-2466

Permalänk
Medlem

Dom kan snart placera fabrikerna i Sverige och resten av världen eftersom folk tydligen är beredda att betala vad som helst!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Avstängd

Som jag sagt nu de två senaste somrarna när det varit värmebölja - trots att jag bor i mitten av Sverige och inte nere där det är som värst i Sverige - "Det kommer bara att bli värre och värre!".

Det Världen kommer att genomgå nu under sommaren kommer om bara ett par år att vara flera gånger värre.

Den förvärrade vattenbristen det talas om nu kommer att låta skrattretande jämfört med om ett par år framöver.

Den tanken ("tank", hähä) är mer skrämmande än faktumet att MSI 3090 Gaming X Trio kostar 24 lax nu medan den gick på 18-20 lax vid lansering.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

En fråga, nästan 200.000 TON vatten som används dagligen låter inte som att detta kan återanvändas? Är det pga det blir förorenat, kan man inte isånnafall på något sätt lägga in ett reningsverk intill fabriken?

Måste ju finnas något sätt att kunna återanvända det istället för förbruka och sedan skeppas iväg och dumpa fat ute i havet

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Instämmer! Men säg det till Vänsterpartiet och Miljöpartiet som tvingat fram elbilar. De totalstruntar i omvärldens miljö (t ex barnarbete i Kongo), bara de kan få lokala väljare att tro att något görs för klimatet och miljön.

Inget fel på elbilar. Däremot så tycker jag att det är hyckleri när man försöker hindra och stoppa gruvor i Sverige för att ta fram råvarorna som behövs. Vill vi ha modern teknologi så får vi stå ut med att det behövs gruvor och borde dra vårt strå till stacken.

För övrigt tycker jag crypto-mining borde förbjudas. (ny variant av det klassiska "Kartago förgöras"-citatet? ) Det får gärna finnas krypto-valutor för min del, men de ska inte bygga på att det krävs enorma resurser för att driva dem. Då får man hitta bättre algoritmer istället.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SCORPIUS:

Vart vi än står politiskt eller inte så har 2020-2021 tvingat oss att börja tänka.
Dom här åren har visat och fortsätter visa hur händelser i världen hänger samman och påverkar oss alla.

Det är snudd på perverst privilegierat att bli upprörd över att kretstillverkningen påverkar en personligen för tex spel.
Kedjan är så lång och där den börjar är det fan inte kul att vara människa.

Jag är själv bitter över jag inte har ett grafikkort som motsvarar ett 1080ti då det är precis vad jag behöver men inte har råd med.
Ett 1070 är på gränsen och ibland under den för mig idag.
När tankarna på detta kryper fram så tillåter jag mig att ha dom en stund för mina känslor är faktiskt ok att ha.
Sen tar jag mig i örat och ser ett större perspektiv. Det borde alla göra, enligt mig.

Förhoppningsvis leder allt till förändringar och inte bara i plånböckerna hos redan rika.

Äh, man kan sluta spela bara så räcker datorerna vi har nu i 100 år. Allt som släpps är ändå samma hoardingsimulator som vi spelat sedan hemdatorn kom, bara lite bättre sminkad än förra året.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Som jag sagt nu de två senaste somrarna när det varit värmebölja - trots att jag bor i mitten av Sverige och inte nere där det är som värst i Sverige - "Det kommer bara att bli värre och värre!".

Det Världen kommer att genomgå nu under sommaren kommer om bara ett par år att vara flera gånger värre.

Den förvärrade vattenbristen det talas om nu kommer att låta skrattretande jämfört med om ett par år framöver.

Den tanken ("tank", hähä) är mer skrämmande än faktumet att MSI 3090 Gaming X Trio kostar 24 lax nu medan den gick på 18-20 lax vid lansering.

Värmebölja de två senaste somrarna? Inte på västkusten i alla fall. =P
Förra sommaren var riktig skit. Få dagar med temperaturer över 20 grader och hemskt många där den låg på 15.
Satt och halvfrös på motorcykeln hela semestern.
2018 däremot var äcklig. Enda gången jag längtat efter regn.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch