Nyinflyttad, får inte internet att fungera via uttag.
Jag har precis skaffat bahnhofs efter jag flyttade, och har fortfarande inte fått internetet att fungera, de ska nämligen finnas internet i de olika socket runt om i lägenheten men inga av de fungerar? och när jag kopplar min dator direkt till routern så kmr dhcp.bahnhofs.se upp jag har gjort processen men det de säger att man ska göra är att aktivera routern men det går ju inte att aktivera den när man måste aktivera den datorn/enhet som kopplas upp?XD wifi:et funkar bara på google och youtube och vissa andra enstaka sidor. Helt efterblivet imo. Ringt de varje dag i typ 4 dagar men säger samma sak varje gång och kommer åt olika personer varje gång XD. Har nån gjort denna processen och förstår vad fan man ska göra?
Jag kan inte kolla det själv eftersom allt är innanför väggen men deras teknisk support sa att om de är så att de är 4 LAN sladdar som går in i väggen är inklopplad ska det vara så att det ska vara länkad.
Jo du kan ju ha en en dold router bakom en metalldörr i hallen eller liknande (som ska gå att öppna med mejsel eller en sked) 🙂
Förra hyresgästen kan ha valt att ha på nummer (kabel 3) t.ex eller tom stängt av stömmen helt på den, vem vet 🙂
Har du testat kopplat datorn ethernet uttag direkt i väggen och gå in på http://dhcp.bahnhof.se/ ? Behöver du fylla i något. lägenhetsnummer t.ex?
Kan du se vilken DNS du använder? om du har tidigare använt t.ex google (8.8.8.8) så avaktivera det och använd default värdet.
Jag kan inte kolla det själv eftersom allt är innanför väggen men deras teknisk support sa att om de är så att de är 4 LAN sladdar som går in i väggen är inklopplad ska det vara så att det ska vara länkad.
Om du tar bild på hur det ser ut kanske jag kan hjälpa till mer. Kan nästan garantera att du inte har 4 kablar in i lägenheten utan att det sitter en switch och en kopplingsplint någonstans där du kan komma åt den. Kanske vid/i proppskåpet? Oavsett låter det skumt att du kan surfa på en del sidor men att det generellt inte funkar.
Om du tar bild på hur det ser ut kanske jag kan hjälpa till mer. Kan nästan garantera att du inte har 4 kablar in i lägenheten utan att det sitter en switch och en kopplingsplint någonstans där du kan komma åt den. Kanske vid/i proppskåpet? Oavsett låter det skumt att du kan surfa på en del sidor men att det generellt inte funkar.
Det brukar finnas ett skåp med patchpanel . Från dessa utag (som går ut till de olika rummen i huset/lägenheten) drar du vanliga RJ45 kablar in i din router eller switch.
Ibland kan det också vara föreningens fel, jag hade ett case där personen som bodde tidigare inte hade sagt upp sitt abbonemang hos annan leverantör, och på något vis var detta en orsak till varför det inte fungerade. Var också med om en hyreslägenhet som bara inte var patchad korrekt i källaren (d.v.s. själva kabeln som går till lägenheten var nå knas på).
Har du testat kopplat datorn ethernet uttag direkt i väggen och gå in på http://dhcp.bahnhof.se/ ? Behöver du fylla i något. lägenhetsnummer t.ex?
Kan du se vilken DNS du använder? om du har tidigare använt t.ex google (8.8.8.8) så avaktivera det och använd default värdet.
Ja dhcp gör så att bara en av mina enheter fungerar. Men nu har de fuckat till vne varför jag inte kan gå in på det på min stationära med kabel men kan på min skoldator med wifi
Jo du kan ju ha en en dold router bakom en metalldörr i hallen eller liknande (som ska gå att öppna med mejsel eller en sked) 🙂
Förra hyresgästen kan ha valt att ha på nummer (kabel 3) t.ex eller tom stängt av stömmen helt på den, vem vet 🙂
Ja dhcp gör så att bara en av mina enheter fungerar. Men nu har de fuckat till vne varför jag inte kan gå in på det på min stationära med kabel men kan på min skoldator med wifi
Då har du kopplat en accesspunkt direkt till mediaomvandlaren alternativt kopplat en router i fel uttag på routern. Förutsatt att annat inte fungerar med WiFi.
Ta ett steg bakåt och ta nya tag, har du ringt in flera gånger och inte kommit någon vart så är det förmodligen för att du inte gått igenom allt. Trådstarten är på tok för spretig för att vi ska peka på en sak du gjort fel och du har förmodligen gjort flera saker fel.
Har du flera uttag runtom i lägenheten så har du ett mediaskåp med en mediaomvandlare eller ett inkommande lan-uttag. Mediaomvandlaren/lan-uttag ska patchas vidare med en nätverkskabel till valfritt uttag i lägenheten, i det uttaget ska du koppla in din router. Allt som kopplas med nätverkskabel ska sen kopplas i lan-sidan på routern.
Försöker du koppla flera saker direkt till mediaomvandlaren kommer det inte fungera. Bahnhof har inte flera publika IP-adresser nämligen och man behöver ju välja vilken enhet som får publik adress.