Permalänk
Medlem

No Signal - Display Port - ASUS XG258q

Hejsan gott folk!

Jag har nyligen införskaffat mig en ny dator och skärm där jag får felmeddelandet "No signal" med min Display Port, så nu vänder jag mig till nån av er för att ni förhoppningsvis ska rädda min kväll för jag blir inte klok på detta.

Använder mig utav dessa:

https://www.inet.se/produkt/1511029/taurus-gaming-rtx-3070-56...
https://www.inet.se/produkt/2212273/asus-25-rog-strix-xg258q-...

Känns som jag har provat det mesta man kan hitta på Youtube/Google när det kommer till felsökning och undrar om det finns någon som kan hjälpa mig att knäcka koden. Se felsökning nedan:

Felsökning:
Kopplat om allt till skärmen och datorn.
Kopplat ur strömkabeln ifrån skärmen väntat i 30 sekunder, kopplat tillbaka. Samt provat både Strömkabel och Display Port kabel med samma variant.
Har konstaterat att det fungerar med HDMI-uttaget på Skärmen och datorn.
Provat två olika Display Port kablar en som följer med skärmen och en som är inköpt ifrån Inet.
Stängt av DDC/CI på skärmen.
Laddat ner Display Widget Program.
Provat att höja sänka HZ på skärmen när HDMI varit i kopplad.

Finns det någon krigare där ute som sitter med ett ess i rockärmen och kan hjälpa mig med detta problem?

Med vänliga hälsningar
Morinio

Felstavning och förtydligande.
Permalänk
Bildexpert 📺

Vanligaste orsakenär att man ansluter till moderkortet istället för grafikkortet.

Detta följt av att man missat att ändra i skärmen att den ska använda Displayport som källa. Skärmen står på HDMI som källa och väntar på bild på HDMI tills man själv ändrar något annat. Och ja, bildskärmar är sedan länge ganska röviga på att hantera detta med olika ingångar. Envisas med att gå i strömsparläge hela tiden efter ett par sekunder. Och är så där allmänt otydliga på hur man ändra denna inställning.

Ett tecken på att man är på rätt väg – eller något är fel är också att köra HDMI och DP samtidigt. Ifall Windows upptäcker skärmen via DP – eller inte upptäcker den alls, har man ytterligare ledtrådar.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding

Tack för snabbt svar. Jag har ställt in på skärmen som "Input" att det ska vara Display Port men möts ganska fort av ett "No Signal" meddelande.

Display-Port kabeln är inte kopplad mot Moderkortet. Har även provat att koppla in min andra skärm som just nu är på HDMI och har min Display Port kabel i kopplad i den nya skärmen och till datorn, men den upptäcker tyvärr inte min ASUS skärm med Display Port, något annat jag kan prova?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Morinio:

Display-Port kabeln är inte kopplad mot Moderkortet. Har även provat att koppla in min andra skärm som just nu är på HDMI och har min Display Port kabel i kopplad i den nya skärmen och till datorn, men den upptäcker tyvärr inte min ASUS skärm med Display Port, något annat jag kan prova?

Att Windows inte inte upptäcker skärmen i andra änden är ett tecken på att något inte är helt hundra. Vilket kan vara allt från dåliga och felkopplade kablar och kablar som inte är ordentligt isatta – eller trasiga anslutningar i någon av ändarna.

Vissa grafikkort har varit känsliga med vilken DP-kontakt på kortet man använder som ett av många exempel. Här man kan behöva felsöka med andra källor och andra skärmar.

Permalänk
Medlem

Löste du problemet? Fick problem när jag fick 3080 kortet som saknar dvi..
Har dock en gammal skärm från 2016 som har DP ingång. blir "no signal" när datorn går i sleep mode? rycker man in och ur DPn så funkar den tills nästa sleep...

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Liteflax:

Löste du problemet? Fick problem när jag fick 3080 kortet som saknar dvi..
Har dock en gammal skärm från 2016 som har DP ingång. blir "no signal" när datorn går i sleep mode? rycker man in och ur DPn så funkar den tills nästa sleep...

Den gamla "klassikern" är väldigt vanlig. Stäng av Deep Sleep-funktioner i skärmen om möjligt. En del lyckas även lösa problemet med en korrekt utformad DP-kabel: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1453075-varning-for-vi...

Men med en del skärmar måste man acceptera att man inte kan lägga datorn i vila utan råka ut för detta via DP.

Ifall du har en skärm som låter sig drivas normalt via HDMI brukar det vara en mer robust lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Den gamla "klassikern" är väldigt vanlig. Stäng av Deep Sleep-funktioner i skärmen om möjligt. En del lyckas även lösa problemet med en korrekt utformad DP-kabel: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1453075-varning-for-vi...

Men med en del skärmar måste man acceptera att man inte kan lägga datorn i vila utan råka ut för detta via DP.

Ifall du har en skärm som låter sig drivas normalt via HDMI brukar det vara en mer robust lösning.

Alright tack så mycket! har stängt av sleep mode och nu har jag inte haft lika mycket problem alls, förutom att jag inte kan stänga av skärmen på knappen men det får man väl bara låta bli haha. No signal 1/3 gånger och out of range någon gång.
Testade även vända på Dp kabeln efter Inets rekommendationer (funkade ej).
Blir inte riktigt klok på det..