Microsoft fimpar Adobe Flash Player

Permalänk
Melding Plague

Microsoft fimpar Adobe Flash Player

Adobe Flash Player begravdes i slutet av 2020. För att värna om sina användares säkerhet tar Microsoft bort tillägget permanent från Windows 10.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Känns som om flash har portats, stängts av och begravts fem gånger redan.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Favoritspelet i Flash var nog Yetisports, blev nog en del slösade timmar på jobbet med kollegorna

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X / Radeon RX 6950XT / Gigabyte X570 AORUS ULTRA / 32gb Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz /, EVGA Supernova G2 850W PSU/ Lian-li O11 Dynamic /M.2 Samsung 950pro,WD BLACK SN750 /Corsair Hydro X Series XC7 RGB / Corsair K70 RGB / Dell 32" G3223D QHD + 2st 27" AOC .

Permalänk

Jag är inte mycket för total portning då det kan ställa till problem för vissa. Bättre är att göra så att vanligt folk ej kör dem.
Jag ser lite som vb6 lösningar där man får hämta vissa filer manuellt och registerna dem för att få vissa applikationer att fungera.

Även om de flesta vill skippa gamma dritt så kan det kosta miljonbelopp at bygga om. Och när denna ombyggnad ska göras är ju bäst om den sker samband med något annat.
*edit*
Längst ner stod.
För den som verkligen inte vill säga farväl till Adobe Flash Player ännu förhindrar uppdateringen inte manuell installation från en tredjepartskälla.

Ja då blev det bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Det är det som är så bra. Det innebär att utvecklare och företag har haft gott om tid på sig att skriva om eller ta bort sina applikationer.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag är inte mycket för total portning då det kan ställa till problem för vissa. Bättre är att göra så att vanligt folk ej kör dem.
Jag ser lite som vb6 lösningar där man får hämta vissa filer manuellt och registerna dem för att få vissa applikationer att fungera.

Även om de flesta vill skippa gamma dritt så kan det kosta miljonbelopp at bygga om. Och när denna ombyggnad ska göras är ju bäst om den sker samband med något annat.

Står det inte i nyheten att det fortfarande går att installera manuellt om man nu skulle vilja det?

För den som verkligen inte vill säga farväl till Adobe Flash Player ännu förhindrar uppdateringen inte manuell installation från en tredjepartskälla.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Skrivet av Baxtex:

Det är det som är så bra. Det innebär att utvecklare och företag har haft gott om tid på sig att skriva om eller ta bort sina applikationer.

Står det inte i nyheten att det fortfarande går att installera manuellt om man nu skulle vilja det?

Läste ej sista raden. Ja då blir det bättre.

Permalänk
Medlem

jag använder fortfarande adobe flash för vissa saker, jag har redan fått manuellt göra en config för att tillåta flash playern att köras i min webbläsare jag använder på lokala utvecklingsservern, jag hoppas inte denna patch bara wipar bort min redan manuella opt-in konfiguration, det vore irriterande.

Permalänk

Jag hade gärna velat se hur mycket flash faktiskt används idag. Går säkert att googla fram, men bring the topic up alltså!

-> Om man tänker på att Epic Games valde att inte ha stöd för macOS till Rocket League då bara 0.2% av spelarna använde det.

Permalänk
Medlem

Kitty cannon

Permalänk
Skrivet av NathanSwiift:

Jag hade gärna velat se hur mycket flash faktiskt används idag. Går säkert att googla fram, men bring the topic up alltså!

-> Om man tänker på att Epic Games valde att inte ha stöd för macOS till Rocket League då bara 0.2% av spelarna använde det.

Det finns tre sorters lögn: lögn, förbannad lögn och statistik.
För statistik är lätt att misstolka.

Det finns många Flashanvändare än idag de tillhör lite olika grupper.

1: Folk som av olika orsaker kör med väldigt gamla datorer. Nog vanligt i fattiga länder där de har kommit över datorer från de rika som har kasseras. De kommer knappast ej påverkas av detta då de ändå inte kommer köra denna uppdatering av windows 10.

2: Professionella användare som vet vad de gör och vilka risker de tar. Men det är en ren kostnadsfråga då det är svindyrt att byggas om. Och även om de tänker bygga om det så kanske de ej vill göra det idag.
Ta en fabrik som har en lina där HMI använder sig av någon flash. Så kanske fabriken inte vill bygga om HMI idag, om de redan efter några år tänker bygga om hela linan så de får göra om jobbet igen.
Nu kan det vara exakt samma sak med ett administrativt verktyg på ett företag, där exakt samma resonemang gäller. Om något år ska allt byggas om, att bygga om det idag innebär bara extra jobb.

3: De som inte vet vad de håller på med. Denna grupp är det som Microsoft bör hindra kunna köra flash.

Och när man pratar om statistik så vilka vill man ha det för?
Jag personligen tycker grupp 1 och är lite irrelevant i sammanhanget och frågan är inte om dessa ändå utgör majoriteten?

Permalänk
Medlem

Det räcker inte, man borde konfiskera Adobe, fängsla ledningen och utvisa deras familjer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Om du menar att du har läst det förut så håller jag med. Sweclockers gör nyheter i repris i brist på annat?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Oacceptabelt. Microsoft ska banne mig inte ta sig rätten att bestämma över vad deras användare får och inte får köra för mjukvara på Windows system.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Avstängd

Det finns tre sorters lögn: lögn, förbannad lögn och statistik.
För statistik är lätt att misstolka.

Det finns många Flashanvändare än idag de tillhör lite olika grupper.

1: Folk som av olika orsaker kör med väldigt gamla datorer. Nog vanligt i fattiga länder där de har kommit över datorer från de rika som har kasseras. de kommer knappast ej påverkas av detta då de ändå inte kommer köra denna uppdatering av windows 10.

2: Professionella användare som vet vad de gör och vilka risker de tar. Men det är en ren kostnadsfråga då det är svindyrt att byggas om. Och även om de tänker bygga om det så kanske de ej vill göra det idag.
Ta en fabrik som har en lina där HMI använder sig av någon flash. Så kanske fabriken inte vill bygga om HMI idag, om de redan efter några år tänker bygga om hela linan så de får göra om jobbet igen.
Nu kan det vara exakt samma sak med ett administrativt verktyg på ett företag, där exakt samma resonemang gäller. Om något år ska allt byggas om, att bygga om det idag innebär bara extra jobb.

3: De som inte vet vad de håller på med. Denna grupp är det som Microsoft bör hindra kunna köra flash.

Och när man pratar om statistik så vilka vill man ha det för?
Jag personligen tycker grupp 1 och är lite irrelevant i sammanhanget och frågan är inte om dessa ändå utgör majoriteten?

Jag tror faktiskt inte grupp 1 använder flash i någon större omfattning. Fattiga länder har inte snabbt internet så nyttan av flash är inte så stor, dessutom är det fortfarande ganska krävande av hårdvaran så det hade inte funkat så bra ändå.

Mycket av användningen lär vara i intranät. Jag måste exempelvis fortfarande använda IE för en del sidor på vår Sharepoint och flash är inte ovanligt på dessa gamla sidor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Oacceptabelt. Microsoft ska banne mig inte ta sig rätten att bestämma över vad deras användare får och inte får köra för mjukvara på Windows system.

Nej men det ska ju gå att installera igen, så inget direkt större problem.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Nej men det ska ju gå att installera igen, så inget direkt större problem.

Läs igen:

Citat:

utöver att den helt tar bort Flash från operativsystemet förhindrar den även att det installeras igen.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk

Då lägger jag till denna.

Citat:

Visa signatur

Lian V3000 plus | Asrock x870e Taichi | AMD 9800x3d, Watercool IV Pro| G.Skill Trident Z5 Neo RGB 32GB @ 6000 MT | EVGA 3090 FTW3 Ultra | Seasonic Prime PX 1000 | LG UltraGear 34GN850-B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Det gör de ju redan. Man kan säga till att man vill tillåta tredjepartsprogram men vissa versioner av windows tillåter det ändå inte utan uppgradering till Pro-versionen (kanske inte längre är så). Allt "för att skydda användarna mot sig själva"
Klipp från MS hjälpforum
---------------------------------------------
-- user: Why has Microsoft decided to twist us all into knots?

-- MS forum moderator:
Its intended to protect users from themselves and avoid bad software from being installed on your computer. It is only intended to run Microsoft Store apps which are properly vetted and guaranteed to be safe.

Permalänk
Medlem

För de som fortfarande vill spela era gamla flash-spel så vill jag tipsa om Flashpoint

Inte komplett, men enormt arkiv av gamla flash-spel och filmer. Antingen så tankar ni ner allt (~500GB), eller smartare deras klient som bara hämtar det ni vill ha

Permalänk
Avstängd
Skrivet av serafim:

Det gör de ju redan. Man kan säga till att man vill tillåta tredjepartsprogram men vissa versioner av windows tillåter det ändå inte utan uppgradering till Pro-versionen (kanske inte längre är så). Allt "för att skydda användarna mot sig själva"
Klipp från MS hjälpforum
---------------------------------------------
-- user: Why has Microsoft decided to twist us all into knots?

-- MS forum moderator:
Its intended to protect users from themselves and avoid bad software from being installed on your computer. It is only intended to run Microsoft Store apps which are properly vetted and guaranteed to be safe.

Jag förstår inte vad du syftar på riktigt, alla typer av Windows tillåter ju installation utanför butiken, det enda som är låst på något sätt på detta område är S-Mode eller vad de kallar det som är tänkt för miljöer där låsning är viktig, som i skolor eller andra ställen där de känner pressen från Chromebooks. Dessa kan dock alltid uppgraderas av administratören till vanligt Windows utan kostnad. Det går ju till och med att sideloada appar på XBox.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk

Finns det fortfarande kassaapparater i butiker som fortfarande kör MS-DOS?

Skrivet av snajk:

Jag förstår inte vad du syftar på riktigt, alla typer av Windows tillåter ju installation utanför butiken, det enda som är låst på något sätt på detta område är S-Mode eller vad de kallar det som är tänkt för miljöer där låsning är viktig, som i skolor eller andra ställen där de känner pressen från Chromebooks. Dessa kan dock alltid uppgraderas av administratören till vanligt Windows utan kostnad. Det går ju till och med att sideloada appar på XBox.

Jag har alltid trott att "S-Mode eller vad de kallar det" var tänkt för nybörjare som inte fattar hur en dator funkar i syfte att förhindra att personen installerar något dumt som gör att datorn pajar. Å andra sidan brukar nybörjare vilja ge ett intryck av att veta vad de sysslar med så de kanske föredrar den mest avancerade varianten istället. På en skola skulle administratören kunna vilja installera vissa program och då är det väl bättre att låsa så att barnen inte kan köra annat än vad administratören installerat.

Permalänk
Medlem

Högaffla Hage - finns numera som app i telefonen!

https://www.youtube.com/watch?v=RaDUhDxjogo

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Skrivet av Kommenterande 2:

Finns det fortfarande kassaapparater i butiker som fortfarande kör MS-DOS?

Det gör det garanterat i småbutiker. Fast pratar man västvärdeln så har svårt att se att det finns så många kvar. VB6 är dock egenligen som nya applkationer användarmässigt och det finns på flera ställen. Jag vet megastora företag som har vb6 kvar i de mer känsliga delarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det här var länge sedan, strax efter windows 10 lanserades. Många hade problem med att få sina gamla tredjepartsprogram som fungerade bra på Windows 7 och 8 att fungera på Windows 10. Följde debatten ett tag men som jag skrev, är det kanske inte så längre, och av din kommentar att döma, uppenbarligen inte.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kommenterande 2:

Jag har alltid trott att "S-Mode eller vad de kallar det" var tänkt för nybörjare som inte fattar hur en dator funkar i syfte att förhindra att personen installerar något dumt som gör att datorn pajar. Å andra sidan brukar nybörjare vilja ge ett intryck av att veta vad de sysslar med så de kanske föredrar den mest avancerade varianten istället. På en skola skulle administratören kunna vilja installera vissa program och då är det väl bättre att låsa så att barnen inte kan köra annat än vad administratören installerat.

Tja jag lägger mig inte i huruvida S-mode passar för en grupp eller en annan egentligen, men att en administratör kan begränsa vad en användare kan göra är ju knappast någon nyhet eller något konstigt.

På mitt företag exempelvis kan man, förutom utvecklare då som tur är, inte installera något som inte antingen finns i "Software Center" eller i (vår extremt nedbantade version av-) Windows-butiken. Sen har inte jag någon direkt koll på vilka möjligheter det finns i S-mode, men jag antar att det ger en administratör en del möjligheter att styra saker. Chromebooks har ju exempelvis möjligheter för en lärare att se vad eleverna gör på sina datorer under lektionen och tillfälligt ge dem tillgång till saker som annars inte fungerar och så. Sen tror jag också det handlar om kostnad, allt detta går förstås att göra i ett vanligt AD men det är inte så billigt eller enkelt att administrera.

Det sagt så är S-mode förstås inget som en hemanvändare borde vara så intresserad av på sin dator, däremot kanske om man har barn eller något.

Skrivet av serafim:

Det här var länge sedan, strax efter windows 10 lanserades. Många hade problem med att få sina gamla tredjepartsprogram som fungerade bra på Windows 7 och 8 att fungera på Windows 10. Följde debatten ett tag men som jag skrev, är det kanske inte så längre, och av din kommentar att döma, uppenbarligen inte.

Nja, det fanns vissa saker som blev deprecated när tian kom, men med kompatibilitetsläget så var det ju väldigt få program som inte fungerade. Mestadels saker som nyttjade odokumenterade funktioner och så, typ verktyg för att styra överklockning och sånt. Men det handlade inte om att MS bestämde sig för att några specifika program inte skulle funka eller liknande, utan de plockade bort lite bakåtkompatibilitet vilket fick vissa program att inte fungera helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Ah Macromedia, brings back memories!

Permalänk
Medlem

Kan inte säga att jag saknar Flash men Microsofts förmyndarstil är jäkligt obehaglig. Ogillar när dom sätter sig över folk och hindrar folk att välja. I detta fall verkar det ju som det skall gå att ta sig förbi i alla fall ett tag. Stör mig som fan på att man numera måste logga in på windows varje gång man startar om datorn. Har en HTPC där jag inte har ett tangentbord utan bara mus och det suger verkligen att behöva logga in med skärmtangentbordet. I tidigare versioner gick det att komma förbi detta elände men det har dom täppt till. Framtiden får utvisa vad nästa försämring blir

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rolfen:

Kan inte säga att jag saknar Flash men Microsofts förmyndarstil är jäkligt obehaglig. Ogillar när dom sätter sig över folk och hindrar folk att välja. I detta fall verkar det ju som det skall gå att ta sig förbi i alla fall ett tag. Stör mig som fan på att man numera måste logga in på windows varje gång man startar om datorn. Har en HTPC där jag inte har ett tangentbord utan bara mus och det suger verkligen att behöva logga in med skärmtangentbordet. I tidigare versioner gick det att komma förbi detta elände men det har dom täppt till. Framtiden får utvisa vad nästa försämring blir

Jag har automatisk inloggning på en PC kopplad till teven också, och det funkar fortfarande som det ska. Den är också uppdaterad och så, och det är ett MS-konto inte lokalt. Jag vet inte om någon inställning har försvunnit för dig eller något men det borde gå att lösa i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolfen:

Stäng av "Windows Hello" så ska det fungera med autologin.