Microsoft fimpar Adobe Flash Player

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag har automatisk inloggning på en PC kopplad till teven också, och det funkar fortfarande som det ska. Den är också uppdaterad och så, och det är ett MS-konto inte lokalt. Jag vet inte om någon inställning har försvunnit för dig eller något men det borde gå att lösa i alla fall.

Som jag har förstått det så funkar det om haft det så innan men gör man som jag en ny installation så går det inte att få bort. Jag lagt massor av timmar på detta och hittat många olika tips på nätet om hur man stänger av inloggning men alla är tyvärr gamla tips som inte funkar längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolfen:

Som jag har förstått det så funkar det om haft det så innan men gör man som jag en ny installation så går det inte att få bort. Jag lagt massor av timmar på detta och hittat många olika tips på nätet om hur man stänger av inloggning men alla är tyvärr gamla tips som inte funkar längre.

Du kan testa att trycka:
win+r

och sedan skriva:
control userpasswords2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Stäng av "Windows Hello" så ska det fungera med autologin.

Windows Hello har jag inte igång, använder heller inte några av deras online funktioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolfen:

Windows Hello har jag inte igång, använder heller inte några av deras online funktioner.

Gå till inställningar, konton, inloggningsalternativ, avmarkera "kräv Windows Hello-inloggning för Microsoft-konton"
Skriv sedan "control userpasswords2" i kör, avmarkera "Användarnamn och lösenord måste anges för användning av datorn" och simsalabim...

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Du kan testa att trycka:
win+r

och sedan skriva:
control userpasswords2

Vart skall jag trycka det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolfen:

Vart skall jag trycka det?

Tryck bara på windowstangenten och r-tangenten samtidigt så kommer det run/kör och där skriver du in: control userpasswords2
Då öppnas ett nytt fönster där du kan stänga av att det krävs lösenord vid inlogg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Gå till inställningar, konton, inloggningsalternativ, avmarkera "kräv Windows Hello-inloggning för Microsoft-konton"
Skriv sedan "control userpasswords2" i kör, avmarkera "Användarnamn och lösenord måste anges för användning av datorn" och simsalabim...

"Användarnamn och lösenord måste anges för användning av datorn" finns tyvärr inte som alternativ där. Som sagt dom har tagit bort den funktionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolfen:

"Användarnamn och lösenord måste anges för användning av datorn" finns tyvärr inte som alternativ där. Som sagt dom har tagit bort den funktionen.

Ja det finns inte som alternativ när Windows Hello är markerat, avmarkera och gå tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Ja det finns inte som alternativ när Windows Hello är markerat, avmarkera och gå tillbaka!

Jag har inget som heter "kräv Windows Hello-inloggning för Microsoft-konton" att bocka av och jag har inga Microsoft-konton, använder inte deras online prylar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolfen:

Jag har inget som heter "kräv Windows Hello-inloggning för Microsoft-konton" att bocka av och jag har inga Microsoft-konton, använder inte deras online prylar.

Testade att plocka bort MS-kontot-kontot och skapade ett lokalt konto och som du säger så får man inte upp alternativet då, märkligt. 🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Ja det finns inte som alternativ när Windows Hello är markerat, avmarkera och gå tillbaka!

Tack vare att du var så säker på att det skulle gå att lösa så tog jag ett varv till på nätet och hittade en lösning. Inte direkt smidigt men det funkade Anledning till att det bråkade med mig var att jag inte har något microsoft konto, ogillar att ha saker online. Här är lösningen (från datormagazin.se):

Om du använder ett lokalt konto och inte Microsoft-inloggning kan det hända att Windows Hello-valet inte finns med i inställningarna. Då behöver du ändra i registret för att få tillbaka din inställning.

Starta Registereditorn och gå till nyckeln HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE \ Microsoft \ Windows NT \ CurrentVersion. Skapa nyckeln PasswordLess om den inte redan finns och nyckeln Device under denna. Skapa sedan ett nytt 32-bitarsvärde (DWORD) och ge det namnet DevicePasswordLessBuildVersion. Sätt värdet till 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolfen:

Tack vare att du var så säker på att det skulle gå att lösa så tog jag ett varv till på nätet och hittade en lösning. Inte direkt smidigt men det funkade Anledning till att det bråkade med mig var att jag inte har något microsoft konto, ogillar att ha saker online. Här är lösningen (från datormagazin.se):

Om du använder ett lokalt konto och inte Microsoft-inloggning kan det hända att Windows Hello-valet inte finns med i inställningarna. Då behöver du ändra i registret för att få tillbaka din inställning.

Starta Registereditorn och gå till nyckeln HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE \ Microsoft \ Windows NT \ CurrentVersion. Skapa nyckeln PasswordLess om den inte redan finns och nyckeln Device under denna. Skapa sedan ett nytt 32-bitarsvärde (DWORD) och ge det namnet DevicePasswordLessBuildVersion. Sätt värdet till 0.

Kul att du fick till det! 😊👍

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det finns tre sorters lögn: lögn, förbannad lögn och statistik.
För statistik är lätt att misstolka.

Det finns många Flashanvändare än idag de tillhör lite olika grupper.

1: Folk som av olika orsaker kör med väldigt gamla datorer. Nog vanligt i fattiga länder där de har kommit över datorer från de rika som har kasseras. De kommer knappast ej påverkas av detta då de ändå inte kommer köra denna uppdatering av windows 10.

2: Professionella användare som vet vad de gör och vilka risker de tar. Men det är en ren kostnadsfråga då det är svindyrt att byggas om. Och även om de tänker bygga om det så kanske de ej vill göra det idag.
Ta en fabrik som har en lina där HMI använder sig av någon flash. Så kanske fabriken inte vill bygga om HMI idag, om de redan efter några år tänker bygga om hela linan så de får göra om jobbet igen.
Nu kan det vara exakt samma sak med ett administrativt verktyg på ett företag, där exakt samma resonemang gäller. Om något år ska allt byggas om, att bygga om det idag innebär bara extra jobb.

3: De som inte vet vad de håller på med. Denna grupp är det som Microsoft bör hindra kunna köra flash.

Och när man pratar om statistik så vilka vill man ha det för?
Jag personligen tycker grupp 1 och är lite irrelevant i sammanhanget och frågan är inte om dessa ändå utgör majoriteten?

Du får gärna berätta för mig hur statistik kan vara den första typen av lögner. Om statistiken säger att 2 av 1000 använder sig av något, så blir målgruppen för liten för att fortsätta utveckla mjukvaran dem använder sig utav? OM man inte räknar med att användarna ska öka drastiskt eller att det finns en ekonomisk fördel att ha kvar det?

När det gäller statistik så är den väldigt generell, det mesta handlar i slutändan om tid och pengar tror jag som nämnt. Statistik i det här fallet kan jag tycka känns relevant.

Däremot så är det inte många som är filmproducenter, men filmproducenter har alltid produkter tillverkade för dem ändå, om du förstår vad jag menar?

Permalänk
Medlem

Jag antar att det är ingen här som kände till att Adobe har blockerat Flash innehåll från att köra sedan den 12 Januari i år?

Citat:

Since Adobe is no longer supporting Flash Player after the EOL Date, Adobe blocked Flash content from running in Flash Player beginning January 12, 2021 to help secure your system. Flash Player may remain on your system unless you uninstall it.

https://www.adobe.com/products/flashplayer/end-of-life.html

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXale:

Jag antar att det är ingen här som kände till att Adobe har blockerat Flash innehåll från att köra sedan den 12 Januari i år?

Det är väl iofs helt olika Flash Players? Den artikeln handlar om är ActiveX-varianten som Microsoft bundlat med Windows och IE genom tiderna.

Precis som med Pepper Flash i Chrome, så har inte Adobe någon kontroll över Flash i IE vad jag vet.

Kanske funkar att blockera för användare av Firefox eller andra webbläsare som inte kör embeddade spelare.

Ett tips är att söka igenom datorer med Windows efter flash.ocx. Tidigare var Windows översvämmat med olika versioner av Flash, då det använts till grafik i otaliga applikationer.

Permalänk
Skrivet av eXale:

Jag antar att det är ingen här som kände till att Adobe har blockerat Flash innehåll från att köra sedan den 12 Januari i år?

https://www.adobe.com/products/flashplayer/end-of-life.html

Det där kräver nog att man har en uppdaterad version av Macromedia Flash Player. Har man en version som är något år eller två gammal kanske den funktionen saknas. Om man verkligen måste köra Flash är det säkert bara att ändra datorns datuminställning.

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg romp.com och newgrounds.

Där hade vi fina Flash grejjer.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Det är väl iofs helt olika Flash Players?

Nej. Den gäller samtliga somewhat-up-to-date versioner av Flash.

Skrivet av Kommenterande 2:

Det där kräver nog att man har en uppdaterad version av Macromedia Flash Player.

Vilket kräver att du har installerat Flash från en annan källa och därför inte är påverkad av artikeln.

Det finns workarounds - något vi vet gjordes för att fixa olika Flash beroende infrastrukturs system som blev tillfälligt nedstängda i Januari.