Sennheiser säljer hörlursavdelningen

Permalänk
Melding Plague

Sennheiser säljer hörlursavdelningen

Köps av medicinskt företag med fokus på hörapparater och cochleaimplantat, men behåller Sennheiser som produktnamn.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

RIP. Älskar mina HD650. Förhoppningsvis finns det reservdelar för en lång tid framöver.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Medlem

Sennheiser Ambeo rabatt incoming?

Permalänk
Medlem

Men nej. Jag köper bara sennheiser och har så gjort i 20år. :/

Permalänk

Många tillverkare och hårdkonkurrens och då händer sånt här. Men marknaden är så stor så för oss konsumenter så ser jag inget problem då andra tillverkare fortsätter.

Jag själv är köpsugen på headset 5000kr klassen, men när jag vet om att dessa snart är dåligt emot vad som snart kommer så avvakta jag. Bluetooth Late Audio: https://www.youtube.com/watch?v=KxI1-NdmHU8

Som jag sitter nu så har jag dubbla headset. En som jag sitter vid datorn och när telefoner ringer så en annan. Vad jag har hört så finns det bättre headset där man på en knapp kan skifta källa, men jag vill enkelt kunna skifta mellan hur många källor som helst.
-Alltså skifta mellan tvn, stationära datorn, laptoppen, mobilen, surfplattan, gymmets olika tv-apparater osv på en knapp skitsnabbt,

Permalänk
Medlem

Konstigt, de borde ha kunnat sälja hyfsat många headset med tanke på att så många jobbar hemifrån och har videosamtal etc.
Har bara haft ett par sennheiser och de var inte speciellt bra men jag trodde att de sålde friskt.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

RIP, aldrig gillat passformen i Sennheiser-lurar även om ljudet har varit bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exydia:

RIP. Älskar mina HD650. Förhoppningsvis finns det reservdelar för en lång tid framöver.

Mjo, mitt par är från -06 eller -07(!?). Vi har haft härliga vibrationer tillsammans genom åren o/

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Många tillverkare och hårdkonkurrens och då händer sånt här. Men marknaden är så stor så för oss konsumenter så ser jag inget problem då andra tillverkare fortsätter.

Jag själv 'r köpsugen på headset 5000kr klassen, men när jag vet om att dessa snart är dåligt emot vad som snart kommer så avvakta jag. Bluetooth Late Audio: https://www.youtube.com/watch?v=KxI1-NdmHU8

Som jag sitter nu så har jag dubbla headset. En som jag sitter vid datorn och när telefoner ringer så en annan. Vad jag har hört så finns det bättre headset där man på en knapp kan skifta källa, men jag vill enkelt kunna skifta mellan hur många källor som helst.
-Alltså mellan tvn, datorn, mobilen, surfplattan, gymmets olika tvapparater osv på en knapp skitsnabbt,

Vill du verkligen svettas i ett headset för 5000kr? Känns som det blir hyfsat grisigt efter någon månad och all den fukten kan ju inte vara bra för elektroniken?

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Wow.
Skapligt att köra ett familjebolag av den rangen i botten.
Minns fortfarande de sjukhusgråa HD414 (?) man fick ärva som liten parvel.

Fast Sennheiser har väl inte direkt gjort nånting som imponerat de senaste 10 åren.
Annat än priserna då, där har dom ju legat i framkant.....

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Sörjer som trogen anhängare av Sennheisers over-ear-lurar

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Haft mina HD650 i 8 år, kanske får köpa ett par backup innan det är för sent. Fördel att man kan byta delar på det också.

Visa signatur

Intel i7 10700k - Noctua NH-D15 chromax - Asus Maximus XII Hero - G.Skill 32GB 3600MHz Trident Z Neo - MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO - Corsair RM750x V2 - Phanteks P600S - Asus ROG Swift PG329Q - Sennheiser HD650

Permalänk

Fyfan! Riktiga tråkiga nyheter. Det finns ingen riktig ersättare till Sennheiser HD600.

Först Shure och nu Sennheiser. Förväntar mig att flera säljer av.

Permalänk
Skrivet av Trihxeem:

Vill du verkligen svettas i ett headset för 5000kr? Känns som det blir hyfsat grisigt efter någon månad och all den fukten kan ju inte vara bra för elektroniken?

Ja, headset är kanske dumt på gymmet. Men man skaffar en mängd olika hörlurar för olika ändåmål,
Funderar nu på hur många trådlösa jag har och det är väldigt många, men det kommer något nytt och då byter man.

Poängen är dock att jag vet om att om man köper hörlurar idag, likaså teknisk utrustning som ska sända ut ljud. Så kommer jag en dag i framtiden vara missnöjd med att de ej stöder det nya trådlösa ljudlöverförings sättet Bluetooth Le Audio. Detta gör att jag är mer sparsam och köper mindre prylar.

Permalänk
Medlem

Oväntat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Många tillverkare och hårdkonkurrens och då händer sånt här. Men marknaden är så stor så för oss konsumenter så ser jag inget problem då andra tillverkare fortsätter.

Jag själv 'är köpsugen på headset 5000kr klassen, men när jag vet om att dessa snart är dåligt emot vad som snart kommer så avvakta jag. Bluetooth Late Audio: https://www.youtube.com/watch?v=KxI1-NdmHU8

Som jag sitter nu så har jag dubbla headset. En som jag sitter vid datorn och när telefoner ringer så en annan. Vad jag har hört så finns det bättre headset där man på en knapp kan skifta källa, men jag vill enkelt kunna skifta mellan hur många källor som helst.
-Alltså skifta mellan tvn, stationära datorn, laptoppen, mobilen, surfplattan, gymmets olika tv-apparater osv på en knapp skitsnabbt,

Airpods funkar väl iprincip så? Förutom att man slipper trycka på en knapp, förutom play då, förvisso.

Permalänk
Medlem

Bra ljud men kvaliteten på deras lurar kan jag inte direkt påstå varit speciellt fantastisk på senare år.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem

Är väldigt nöjd med mina HD650 jag haft i hundra år. Men är sugen på ett par lurar som är lite varmare och fylligare i basen.

Kommer att sakna Senheiser. <3

Permalänk
Medlem

Tråkigt. Finns det någon annan vettig aktör med over ear, laddstation och som går över RF?

Kommer behålla och laga mina RS-185 så länge det är möjligt.

EDIT: Passade på att köpa ersättnings-pads innan det kanske blir för sent, totalt 187 kr inklusive frakt @ deras officiella sida.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem

haft hd600 och hd650 men sålde 650 då jag tyckte ljudet var för artificellt, hd600 är the way to go för mig iaf, sugen på hd850 eller va de heter men svårt att motivera om man inte har episk amp

Permalänk
Medlem

Mina Hd 800s låter som ett endgame förstår att det blir svårt att sälja nytt efter det

Visa signatur

E2160 @ 3,2 , scyte infinity, p35 ds3, 4gb corsair 800mhz, Sapphire 5850 1gb. Intel x-25 V 40gb, 1x western digital black. /laptop amd x2 2.2ghz 3gb 5730.

Permalänk
Moderator

Väldigt tråkigt, har varit bra nöjd med de in-ears jag haft från dem. Får tyvärr huvudvärk av on/over-ears men de verkar ju ha varit sjukt uppskattade på den fronten.

Bara utbudet som kanske försvinner nu är ju rätt sjukt, såg att de hade hela 280 listade produkter på prisjakt inom hörlurar...

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Betyder detta på slutet av möjligheten att köpa reservdelar till mina gamla HD650s?
Om de slutar sälja reservdelar kommer väldigt många av oss helt enkelt tvingas att köpa nya lurar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Betyder detta på slutet av möjligheten att köpa reservdelar till mina gamla HD650s?

Hoppas inte det. Bytte mina huvudkuddar så sent som förra veckan, haft sedan 2012.

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Hörlurar är väl lite som så att de utvecklats ganska minimalt mot många andra produkter de senaste åren.
Svårt att vara highend företag när kinesiska OEM tillverkare varje år knappar in och man fortsätter att sälja snart 20 år gamla produkter enbart till ett billigare pris.
HD650 är ett sådant exempel.
Magiska lurar när de lanserades, idag snart 20 decennium senare, fortfarande bra men det är många andras också.

Gaming och trådlösa är väl det som växer.

Permalänk
Snusfri

Har ett par Sennheiser HD 4.50 BTNC Wireless som farsan lånat, helt okej lurar för pengen.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
99:e percentilen

Låter för mig ungefär som "Intel säljer processoravdelningen". Ingår samtliga av Sennheisers lurar i "konsumentverksamheten"?

Tråkig läsning i vilket fall, då jag är mycket förtjust i Sennheisers produkter; använder HD 6XX dagligen. Fler Sennheiser x Drop-samarbeten är väl bara att glömma.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Skulle inte förvåna om många kunder likt jag sitter på sjukt bra men uråldrig hårdvara från dem. Bra image men ger inte lika bra siffror kontra all modern teknik som sälj för att kasseras inom något år :/

Visa signatur

Hörlurar : HD650 --- Förstärkare : X-Can V8 + X-Can psu

Permalänk
Medlem

Åfan. Aldrig riktigt gillat deras lurar, har bland annat dålig erfarenhet av de svindyra trådlösa lurarna jag köpte för 15+ år sedan som hade urusel mottagning och pissiga batterier. Men sköna var de, till skillnad från alla andra Sennheiserlurar jag provat, som alla varit obekväma något hemskt.

Så, jätteförvånad är jag kanske inte, även om det ju är/var ett stormärke.

Fast jag ska jag inte glömma en väldigt trevlig detalj: Sennheiser sålde reservdelar för varenda liten komponent, vilket verkligen behövdes då mina lurar gick sönder på samma sätt två gånger pga dålig konstruktion, men det kostade bara 15:- med gratis porto att få reservdel hemskickad.

Den enda Sennheiserprodukt jag faktiskt gillar är min GSX 1000, förutom att den är lite buggig och har väldigt svag signal på högtalarutgången. Men den produktserien heter ju inte ens Sennheiser längre, sedan ett tag tillbaka.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeddan:

Hoppas inte det. Bytte mina huvudkuddar så sent som förra veckan, haft sedan 2012.

Hehe jag köpte ny kabel och kuddar för två månader till min 558. Haft dem sedan 2011. Bra skit.