Mini M1 1080p skärm eller iMac?

Permalänk
Medlem

Mini M1 1080p skärm eller iMac?

Pappa kör i dagsläget Windows med 3st skärmar.
Två curvade billiga Samsung 27” och en billig Lenovo 27”, 1080p skärmar.

Han har tänkt att byta till Mac nu och antingen Mac Mini eller iMac.

Jag tycker han borde kolla på iMac pga att skärmen är väldigt mycket bättre än det han har, inbyggda högtalare, mus,tangentbord som följer med. Samt AppleCare+ gäller alla Apple tillbehören nr man köper iMac. För att sedan när han behöver kan uppgradera med en bra t ex high end LG/Dell skärm som sekundär.

Jag kör Mac personligen och tycker jämfört med Windows, att i Mac är inte dubbla skärmar lika ”viktigt” som i Windows. Det är väldigt enkelt jobba med 1 skärm.

I nuläget har han även en MacBook Pro, men pga dålig syn vill han se allt i större bild.

Min röst ligger på iMac mest pga den skärmen.
Vad säger ni?

Permalänk
Medlem

macOS ser inte så bra ut på så lågupplösta skärmar, så det skulle absolut tala för en iMac. Om vi tar baskonfigurationen men med 16GB minne kostar de:
iMac 18495kr
Mac mini 10995kr

Är skärmen + alla tillbehör värda 7500kr? Utan tvekan ja, men bara om man behöver dem.

Visa signatur

Sakura gaming: Ryzen 5 5600X, 16GB 3600MHz CL16, RTX 3080, X570 Aorus Elite, 1TB MP600, NH-D15 Chromax, H510, Varmilo VA88M Sakura
Arbetshäst: Macbook Pro 14" M2 Max
Golden oldies: ThinkPad 600, ThinkPad T400, ThinkPad T400s x2, iMac 27" 2010 & 2017, Mac Pro 2010, Mac mini 2011 & 2021, Mac Pro 2012, Macbook Air 13" 2013, Macbook Pro Retina 15" 2013, 2017 & 2019

Permalänk
Inaktiv

Om han ser dåligt, varför bry sig om skärmen? Vad värderar han själv? Uppenbarligen duger de han har, det är byta till Mac som han är intresserad av, inte nya skärmar. Skulle han vilja ha en bättre skärm så är väl det rätt lätt fixat.

Det snygga med iMac är att uppställningen blir så ren. Nackdelen är att vill man byta en del av uppställningen så ryker hela uppställningen. Vill han ha det rent men oflexibelt?

Permalänk
Medlem

Han är väl iaf native begränsad till 2 skärmar med en Mac mini.. osäker på hur en iMac med m1 skulle jämföras där, förmodligen bara 1 extern som kan köras utan special setup med displaylink grejer