Vad bör jag uppgradera först (i5-6600K, 1080, 16GB-ram)?

Permalänk
Medlem

Vad bör jag uppgradera först (i5-6600K, 1080, 16GB-ram)?

Köpte mig en begagnad dator och är generellt väldigt nöjd, speciellt vad jag gav för den, men skulle trots det be om råd gällande vad jag bör uppgradera först ifall jag skulle vilja kräma ut några FPS till i spel som Fortnite, CoD etc.
Detta till en rimlig peng såklart

Datorn har idag
*ASUS GTX 1080
*Intel i5 6600K
* 16GB ram DDR4-2400

Moderkort är ASUS STRIX Z270H Gaming.

Misstänker att CPU:n är flaskhals men tar gärna emot tips från mer insatta
Processorn kyls med en AIO vattenkylning, hur avancerat är det att byta CPU med en sådan jämfört med "vanlig" fläkt?
Vinner man mycket med snabbare alt mer minne?

Tack!

Permalänk
Viking

Det här kan vara en bra början:

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Tack!, uppgraderingen kostar lika mycket som datorn då ungefär
Hmm, jag bör alltså byta moderkort då för att få en vettig CPU.
Minnena ser bra ut!

EDIT: kan en begagnad intel core i7-7700k vara ett alternativ? Då slipper man byta MB.

Permalänk
Medlem

Kan du få tag på en begagnad och billig 6700k eller 7700k så är det en ok mellanväg. Då bör du kunna leva med datorn ett tag till tills det finns komponenter att köpa igen

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddyL:

Köpte mig en begagnad dator och är generellt väldigt nöjd, speciellt vad jag gav för den, men skulle trots det be om råd gällande vad jag bör uppgradera först ifall jag skulle vilja kräma ut några FPS till i spel som Fortnite, CoD etc.
Detta till en rimlig peng såklart

Datorn har idag
*ASUS GTX 1080
*Intel i5 6600K
* 16GB ram DDR4-2400

Moderkort är ASUS STRIX Z270H Gaming.

Misstänker att CPU:n är flaskhals men tar gärna emot tips från mer insatta
Processorn kyls med en AIO vattenkylning, hur avancerat är det att byta CPU med en sådan jämfört med "vanlig" fläkt?
Vinner man mycket med snabbare alt mer minne?

Tack!

Knappt lönt att försöka hitta en begagnad 7700k. Det kostar över 1000kr begagnat allt som oftast, då kan man lika bra lägga lite till på tex 11400F som är 6c12t för 1600kr.
Det är dessutom lättare att sälja det som blir över som ett paket och inte en ensam 6600k.

Jag är inne på Donnetals linje, uppgradera med ett komplett paket med nya minnen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Knappt lönt att försöka hitta en begagnad 7700k. Det kostar över 1000kr begagnat allt som oftast, då kan man lika bra lägga lite till på tex 11400F som är 6c12t för 1600kr.
Det är dessutom lättare att sälja det som blir över som ett paket och inte en ensam 6600k.

Jag är inne på Donnetals linje, uppgradera med ett komplett paket med nya minnen.

Sant, kanske lättare att sälja CPU+MB än bara CPU
Dock så kräver ju en 11400F ett nytt MB vilket en 7700K inte gör så det blir ju 3k vs 1k i uppgraderingskostnad.
Men visst, man får nog mer för pengarna.

Permalänk
Inaktiv

Behåll GPUn. Sälj resten som ett paket.

Permalänk
Medlem

Jag hade liknande setup och bytte till en 10600k med nytt moderkort och skillnaden är inte natt och dag men märkbar i tyngre spel.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Jag hade liknande setup och bytte till en 10600k med nytt moderkort och skillnaden är inte natt och dag men märkbar i tyngre spel.

Tack för input, frågan är om jag kommer märka någon större skillnad då.
Får fundera lite om det är värt det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FreddyL:

Tack för input, frågan är om jag kommer märka någon större skillnad då.
Får fundera lite om det är värt det.

Det är rätt galna priser nu, men du har ju ett bra system så rent ekonomiskt så är det bra att behålla det nuvarande systemet. Men att uppgradera för att det är kul. Det kostar alltid mer än vad det smakar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddyL:

Tack för input, frågan är om jag kommer märka någon större skillnad då.
Får fundera lite om det är värt det.

Om du inte upplever några problem och vet att de beror på cpun så lär du inte märka mycket och det är inte värt det.
Största skillnaden är i minimum fps i snabba shooters och stora open worlds

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Det är rätt galna priser nu, men du har ju ett bra system så rent ekonomiskt så är det bra att behålla det nuvarande systemet. Men att uppgradera för att det är kul. Det kostar alltid mer än vad det smakar.

Jo det verkar vara lite crazy på komponentmarknaden nu, märker att bara min GPU går för nästan lika mycket jag gav för hela datorn.

Skrivet av Ferrat:

Om du inte upplever några problem och vet att de beror på cpun så lär du inte märka mycket och det är inte värt det.
Största skillnaden är i minimum fps i snabba shooters och stora open worlds

Ligger runt 100 fps runt nu i Fortnite och det är kanske ok. Vet dock inte om en ny CPU hade gjort större förändring, allt mer ram

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FreddyL:

Jo det verkar vara lite crazy på komponentmarknaden nu, märker att bara min GPU går för nästan lika mycket jag gav för hela datorn.

Ligger runt 100 fps runt nu i Fortnite och det är kanske ok. Vet dock inte om en ny CPU hade gjort större förändring, allt mer ram

Kör du 1080p så blir du mer cpu-bunden (och det kan motivera en uppgradering) än om du kör 1440p.

Permalänk
Medlem

Spelar 1440p och märker nu att CPU maxar 100%. Så ser ut som om att nytt mb och cpu är vägen att gå.

Något att tänka på om man byter mb/cpu gällande kylningen? Sitter en AIO vattenkylning på nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddyL:

Spelar 1440p och märker nu att CPU maxar 100%. Så ser ut som om att nytt mb och cpu är vägen att gå.

Något att tänka på om man byter mb/cpu gällande kylningen? Sitter en AIO vattenkylning på nu

Jag flyttade bara över min aio (corsair H110i), många bör vara att bara flytta över, tror fästen mm är samma men dubbelkolla just din och glöm inte kylpasta

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FreddyL:

Jo det verkar vara lite crazy på komponentmarknaden nu, märker att bara min GPU går för nästan lika mycket jag gav för hela datorn.

Ligger runt 100 fps runt nu i Fortnite och det är kanske ok. Vet dock inte om en ny CPU hade gjort större förändring, allt mer ram

Om du ligger runt 100 fps. Sen då tänker som du gör när det kommer till ekonomi. Så skulle jag inte gjort något alls.
Bara spelen rullat på utan stuttering och andra saker som stör.
Om spelen rullar på så varför göra något. Spara pengarna istället så du kan köpa något senare.

Visa signatur

ASUS X299-DELUXE II.Asus RTX 2070 SUPER.i7-7820X 4.5 GHz.Sound Blaster AE-7.Logitech Z-906.3 Samsung 970 EVO 500G.1 Samsung 970 EVO Plus 500GB.1 850 EVO 500GB.Dell S2716DG 144 Hz.Samsung 27 120 Hz.2 Radiators 5 Fans.Dominator Platinum 32GB.Windows 10 Pro.Phanteks Enthoo Pro 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paul50:

Om du ligger runt 100 fps. Sen då tänker som du gör när det kommer till ekonomi. Så skulle jag inte gjort något alls.
Bara spelen rullat på utan stuttering och andra saker som stör.
Om spelen rullar på så varför göra något. Spara pengarna istället så du kan köpa något senare.

Upplever att CPUn maxar 100% ibland vilket märks i spel. Så en ny cpu och mb kan nog vara bra trots allt