Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Intel-forskare visar upp fotorealistiskt Grand Theft Auto V

Permalänk
Melding Plague

Intel-forskare visar upp fotorealistiskt Grand Theft Auto V

Med hjälp av maskininlärning får spelet ett nytt fotorealistiskt utseende baserat på bilder från tyska städer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Detta är så sjukt coolt alltså.

Permalänk
Medlem

Vill se detta i senaste DOOM och worms armageddon.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Originalbilden: Soligt, varma färger, asfalt i dåligt skick

Kombinerat med tyska städer: Grått, trist, men vägen ser nyasfalterad ut

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

De lyckas rätt bra med att få spelet att se ut som videobilderna, men tyvärr ser videobilderna inte ut som verkligheten.

Permalänk
Medlem

720p..

Permalänk
Avstängd

Ser framemot Two Minute Papers genomgång av studien!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Skrivmaskin

Ett väldigt spännande resultat. Känns som något som skulle kunna vara väldigt användbart i filmbranschen.

Skrivet av AplAy:

Ser framemot Two Minute Papers genomgång av studien!

Verkligen! Lätt en av de bästa kanalerna Upptäckte den så sent som för ett par månader sedan, så jag har en del att titta ikapp!

Permalänk
Medlem

Tycker orginal spelet så trevligare ut. Deras verklighet var så grå och trist, den jag försöker fly när jag spelar.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Aka_The_Barf:

Tycker orginal spelet så trevligare ut. Deras verklighet var så grå och trist, den jag försöker fly när jag spelar.

Detta tror jag är något som kan lyftas med hjälp av färgkorrigering i form av PostProcessing-filter, förmodligen.

En stor del av 'grafik' i spel är just hur man designar ett grafiskt språk i allt från texturer, modeller till färg. Denna form av förbättring löser åtminstone texturer och modeller (till varierande grad), men animationer och färgkorrigering lär förmodligen fortfarande göras på ett annat plan.

Sedan ser detta extremt taxerande ut för hårdvaran, då videon till synes verkar vara inspelad i 720p och närmare 15 – 20 FPS, ser därmed inte detta appliceras i realtid i dagsläget för någon direkt gaming, åtminstone inte i nyare titlar.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Skulle vilja se detta på minecraft!

Visa signatur

[I]YouTube.Com/WalkthroughHeroes[/I]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Tycker orginal spelet så trevligare ut. Deras verklighet var så grå och trist, den jag försöker fly när jag spelar.

Själv vill jag att spelet ska se ut som verkligheten, för att därefter göra saker jag inte kan/får i verkligheten. Typ allt man gör i GTA.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Citat:

Our method integrates learning-based approaches withconventional real-time rendering pipelines. We expect ourmethod to continue to benefit future graphics pipelines andto be compatible with real-time ray tracing. Inference withour approach in its current unoptimized implementationtakes half a second on a Geforce RTX 3090 GPU. Since G-buffers that are used as input are produced natively on theGPU, our method could be integrated more deeply into gameengines, increasing efficiency and possibly further advancingthe level of realism.

Så 2< FPS i nuläget på en 3090. Notera att detta är 500ms utöver renderingstiden för spelet (som är någonstans runt ~5-33ms). Utöver det så verkar upplösningen inte vara den bästa, hittar inte direkt något om det i rapporten.

Det är roligt och häftigt, men ospelbart. Jag gillar att implementationen använder sig av speldata för att generera en segmenteringsmappning, och är antagligen anledningen till att det finns så förhållandevis få hallucinationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mir0:

*när man inte förstår vad man tittar på*

Permalänk

Tekniken är intressant på flera sätt hur de kan förbättra grafiken. Men den aktuella implementationen rent grafikmässigt för att spela tycker jag det ser skit ut. Alldeles för mörkt, grått och suddigt. Vilket såklart handlar om att det krävs ofantligt mycket mer datorgrafik att få till det bra.

Det jag och säkerligen många efterfrågar är grafik som ser ut som att man själv sitter i en bil att kör, inte få så realistisk bild som möjligt emot inspelad körning från en vhsvideokamera år 1985.

*edit*
Rubriken står ordet fotorealistisk. Och det jag efterfrågar är snarare "realistisk bild". Då just foton, kamera etc brukar färga bilder på olika sätt. En datorgenerad bild vill jag inte att den ska se ut som att jag tittar på ett foto av något, utan snarare att jag tittar på detta direkt.

Permalänk
Medlem

Bra hint om "whats to come".
Om X antal år när hårdvaran finns då man inte längre pratar om stora prestanda tapp av AI förbättringar och RT etc

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

*när man inte förstår vad man tittar på*

jo jag fattar att den tyska videon är 720p och därav så måste spelet också vara det men ändå jag kan liksom räkna alla pixlar.

Permalänk
Medlem

TMP

Skrivet av AplAy:

Ser framemot Two Minute Papers genomgång av studien!

Skrivet av Wittwang:

Ett väldigt spännande resultat. Känns som något som skulle kunna vara väldigt användbart i filmbranschen.

Verkligen! Lätt en av de bästa kanalerna Upptäckte den så sent som för ett par månader sedan, så jag har en del att titta ikapp!

Han har gjort flera videos om liknande tekniker som jag varmt rekommenderar. From Video Games To Reality
AI images

Permalänk
Medlem

Bilduppdateringen var ju verkligen inte fotorealistisk

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Själv vill jag att spelet ska se ut som verkligheten, för att därefter göra saker jag inte kan/får i verkligheten. Typ allt man gör i GTA.

Skulle vara det då men en extra klick sol hade inte skadat. Fast i en "mörkt" spel hade detta nog blivit perfekt.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

GTA: Deep Fake

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem

Anatar att vi endast såg video från en vy över motorhuven dör att den data modellen är tränad på inte blir så glad om man kör bilen i eller om man springer runt i stan med tredjepersonskarmeran?

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Fin färgpalett. Men hade hoppats på mer än gammal vhs-kvalitet på bilden

Så därav får det 6/10 i betyg.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Anatar att vi endast såg video från en vy över motorhuven dör att den data modellen är tränad på inte blir så glad om man kör bilen i eller om man springer runt i stan med tredjepersonskarmeran?

Eller kanske var det för att komma nära vägdetaljerna istället för ett utzoomat läge där sådant inte syns.

Permalänk
Hedersmedlem

Det var väl det här vi fick till battlefield 3?
Typ iaf. Fast lite mer blå tint då.

Både för att stätta en viss stämning och att det skulle se ut som viss typ av filmning

Folk var rätt sura på den dassiga tonen vill jag minnas. Flera trixade med färgprofiler för att få in mer färger. En del bannades. Yadda yadda. Det var väl en het potatis iaf.

Eller ja - maskininlärning och sådant fanns inte med som benämningar då. Men just att man förskjuter färgskalan en del för att uppnå en viss typ av känsla eller look.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Bra att det blev en nyhet här. Alltid kul att ibland få information om mer än bara hårdvara.

I videon nämns tensor när han beskriver processer, är det belastningar för specifikt tensor kärnor?

Permalänk
Medlem

Kunde de inte tagit indata från ”The Golden state”. För tillfället är färgtemperaturen är helt fel. Häftigt demo, dock anser jag att GTA V ser bättre ut.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Detta tror jag är något som kan lyftas med hjälp av färgkorrigering i form av PostProcessing-filter, förmodligen.

En stor del av 'grafik' i spel är just hur man designar ett grafiskt språk i allt från texturer, modeller till färg. Denna form av förbättring löser åtminstone texturer och modeller (till varierande grad), men animationer och färgkorrigering lär förmodligen fortfarande göras på ett annat plan.

Sedan ser detta extremt taxerande ut för hårdvaran, då videon till synes verkar vara inspelad i 720p och närmare 15 – 20 FPS, ser därmed inte detta appliceras i realtid i dagsläget för någon direkt gaming, åtminstone inte i nyare titlar.

Skrivet av Noob I am:

Kunde de inte tagit indata från ”The Golden state”. För tillfället är färgtemperaturen är helt fel. Häftigt demo, dock anser jag att GTA V ser bättre ut.

I paperet så visar de även modeller med olika dataset som träningsdata och får olika "färgfilter". Där visar de även upp mer färgglada modeller som är tränade på städer även utanför Tyskland. ett post-filter känns som en omväg där modellen ändå kan fixa det. Läs papperet, finns på arxiv

Visa signatur

citera!

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Dosshell:

I paperet så visar de även modeller med olika dataset som träningsdata och får olika "färgfilter". Där visar de även upp mer färgglada modeller som är tränade på städer även utanför Tyskland. ett post-filter känns som en omväg där modellen ändå kan fixa det. Läs papperet, finns på arxiv

Finns "papperet" i video-format?

Stor risk att jag inte kommer finna tiden eller ro att 'läsa' igenom annars
#ADHD

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Mycket av det som anmärks på här i tråden gällande bildkvalitén känns spontant som det beror på kvalitén på träningsdatan framför något annat, dvs kvalitét / upplösning för kameran och ganska hård komprimering. Detaljer som också plockas upp av den tränade modellen och appliceras på inströmmen.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com