Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Säkring går i mitt rum när jag startar upp portabel AC, men inte alltid....

Permalänk
Medlem

Säkring går i mitt rum när jag startar upp portabel AC, men inte alltid....

Som titeln säger så brukar säkringen gå i rummet när jag startar upp min portabla ac. Är inte alls bra eller kunning på el saker som detta men en 6A säkring är det iallafall.

Det konstiga är dock att detta inte alltid händer. haft på AC'n av och på flera gånger denna veckan men just ibland går säkringen när jag startar upp den. Har också datorn på samma säkring som alltid är på. Hade detta problemet hela förra året också.

Man kan ju tycka att om säkringen är överbelastad så skulle säkringen gå varje gång men det verkar nästan vara slumpvis. Nästan exakt 50/50.

Och efter att säkringen gått och jag satt i en ny så hör jag hur AC'n startar, jag sätter på datorn och sedan händer inget....?

En vän sa att det kan vara att just när kompressorn i AC'n startar upp så drar den extra mycket ström vilken gör att proppen går men varför går den inte varje gång då?

Proppen är inte varm heller när jag ska byta den vilken jag har för mig dom brukar vara om det är överbelastning.

Finns det något man kan göra? dra hit en dyr elektriker osv... Eller är det maskinen det är fel på?

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Gx rade:

En vän sa att det kan vara att just när kompressorn i AC'n startar upp så drar den extra mycket ström vilken gör att proppen går men varför går den inte varje gång då?

Montera en automatpropp, tyvärr är de normalt på 10A eller större. Eftersom det inte är leksaker utan det rör sig om 240 volt rekommenderar jag att du kontaktar en elektriker med ditt problem. Denne kan avgöra vad det är för grovlek på befintlig dragning och informera om lämplig åtgärd.

Att motorer kräver hög startström är helt normalt och beroende på i vilket rotationsläge motorn befinner sig i vid start drar den mer eller mindre startström.

Permalänk

Det låter definitivt som att du helt enkelt överbelastat säkringen. Om säkringen är på 6A ska du kunna ta ut ca 1380W kolla vad din AC är specad på och datorn, så gissar jag att du landar nån stans strax över den summan.
Sen är både förbrukningen på båda maskinerna varierande över tid och effektuttaget och vad säkringen klarar inte det exakta måttet utan rätt grova uppskattningar egentligen, liksom hur mycket ström som passerar genom ledningen vid varje givet tillfälle och när dom råkar toppa samtidigt går säkringen.

Om du inte nosar på säkringens maxlast och problemet bara händer när AC är inkopplad kan det troligen vara kontaktfel i ACn i stället.

Visa signatur

"If you know the answers beforehand, it isn't research" - J. Allen Hynek
Dator högtidligen döpt till Dame Stephen Mongrella von FrankenPC:
|Asus P5Q PRO(socket 775)|Xeon E5430(socket 771 oh yeah!)|8gb ddr2 800MHz: 2x2gb Corsair XMS2(1066 uc till 800MHz)2x2gb Team Elite||XFX 5850BE(combo av stock & AC Twin Turbo kylare och limmad kondning!)|Define r3|Samsung 830 120gb|1750gb misc WD diskar|

Permalänk
Medlem

Säkringar kan klara dubbla sin effekt i en minut eller något sådant just för att klara höga start strömmar. Känns som att du kanske är på gränsen.
Kolla med elektriker. Är kablarna tillräckliga så är det enkelt att byta till en 10A säkring.
Har du testat acn i ett rum med en 10A säkring?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Säkringar kan klara dubbla sin effekt i en minut eller något sådant just för att klara höga start strömmar. Känns som att du kanske är på gränsen.
Kolla med elektriker. Är kablarna tillräckliga så är det enkelt att byta till en 10A säkring.
Har du testat acn i ett rum med en 10A säkring?

Det som jag tycker är så konstigt. HELA förra veckan hade jag på AC'n och datorn samtidigt utan problem. Och helt plötsligt senaste dagarna så flög proppen 3-4 gånger på 2 dagar

Permalänk
Medlem
Skrivet av EverGrowingNoob:

Det låter definitivt som att du helt enkelt överbelastat säkringen. Om säkringen är på 6A ska du kunna ta ut ca 1380W kolla vad din AC är specad på och datorn, så gissar jag att du landar nån stans strax över den summan.
Sen är både förbrukningen på båda maskinerna varierande över tid och effektuttaget och vad säkringen klarar inte det exakta måttet utan rätt grova uppskattningar egentligen, liksom hur mycket ström som passerar genom ledningen vid varje givet tillfälle och när dom råkar toppa samtidigt går säkringen.

Om du inte nosar på säkringens maxlast och problemet bara händer när AC är inkopplad kan det troligen vara kontaktfel i ACn i stället.

Vi har ett kontaktuttag utanför fönstret som är brevid garaget som inte används. Tror du man kan ta en förlängningskabel genom fönstret och använda det uttaget istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gx rade:

Vi har ett kontaktuttag utanför fönstret som är brevid garaget som inte används. Tror du man kan ta en förlängningskabel genom fönstret och använda det uttaget istället?

Du får inte dra förlängningskabel från ett jordat uttag till ett ojordat rum.

Har du 6 A diazed bör du kunna byta till 10 A propp. Ring upp en elfirma och förklara vad du har för anläggning så kommer de säkert informera dig direkt över telefon.

Permalänk
Medlem

Säkringar är lite sega, dom kan hantera en liten överlast en stund. Och ACn, liksom datorn varierar rätt bra i förbrukning. Att säkringen inte gått är nog mest tur/slump men du överbelastar troligen din säkring. Säg att hälften av gångerna som kompressorn sparkar igång så drar datorn lite mer än andra gånger och håller den effekten tillräckligt länge för att säkringen går. Om det går så be en elektriker eller hyresbolaget kolla på det, känns dumt att ligga konstant på gränsen.

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Medlem

6 Ampere är för liten säkring för portabel AC - startströmmen kan vara 4-8 ggr bruksströmmen så drar kompressorn 4 Ampere vid normallast (ca 1 kW eller 700 Watt med lite motorreaktanser) så kan startströmmen vara 16 -32 ampere under någon halvsekund.

Det är lite för mycket för en 6A diazed-säkring och därför att det smäller ibland - det du kan prova med är att starta när din dator är avstängd om de är kopplade på samma säkring då dessa säkert drar 2 ampere bara dom när dessa är igång och kan vara avgörande om säkringen klarar sig eller inte vid start av portabel-AC.

Permalänk
Medlem

Eftersom det är 6A säkring så finns det nog en anledning till att det är just 6A säkring. Är det ett gammalt hus? Om det är ett gammalt hus så finns det äldre installationsmaterial som inte är specade för att klara värmeutvecklingen som 10A skulle generera.
Om du tar en titt i proppskåpet. Om bottenplattan är röd där säkringen skall sitta så är det ok för 10A är den grön så är den inte ok för 10A.
Men gamla kablar är inte att leka då de torkar ut och blir vädligt otrevliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gx rade:

Det som jag tycker är så konstigt. HELA förra veckan hade jag på AC'n och datorn samtidigt utan problem. Och helt plötsligt senaste dagarna så flög proppen 3-4 gånger på 2 dagar

Datorn och acn drar inte konstant med ström hela tiden. Kan svaja rätt kraftigt beroende på omgivnings temp mm.
Låter som annat fel. Jag skulle testa den i ett annat rum med 10A säkring eller koppla in en mätare så du kan se vad den drar.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Skrivet av Gx rade:

Vi har ett kontaktuttag utanför fönstret som är brevid garaget som inte används. Tror du man kan ta en förlängningskabel genom fönstret och använda det uttaget istället?

Tror du har rätt bra svar i tråden nu men som direkt svar på frågan: är båda uttagen jordade (mot samma jord) och du kan ha kabeln så den löper 0 risk att bli skadad så är det nog lugnt, MEN drar du in en jordad kabel i ett ojordat rum är det en potentiell livsfara då du kan bli jord till det jordade uttaget så att säga.

Är det jordfel i ACn bör den blåsa säkringar oavsett uttag.
Är det halvtaskig kontakt i ledningarna eller ACn är det dessutom en brandfara så har du gamla elinstallationer eller ACn blåser andra säkringar är det bättre att ta kostnaden för elektriker eller service.

Visa signatur

"If you know the answers beforehand, it isn't research" - J. Allen Hynek
Dator högtidligen döpt till Dame Stephen Mongrella von FrankenPC:
|Asus P5Q PRO(socket 775)|Xeon E5430(socket 771 oh yeah!)|8gb ddr2 800MHz: 2x2gb Corsair XMS2(1066 uc till 800MHz)2x2gb Team Elite||XFX 5850BE(combo av stock & AC Twin Turbo kylare och limmad kondning!)|Define r3|Samsung 830 120gb|1750gb misc WD diskar|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Datorn och acn drar inte konstant med ström hela tiden. Kan svaja rätt kraftigt beroende på omgivnings temp mm.
Låter som annat fel. Jag skulle testa den i ett annat rum med 10A säkring eller koppla in en mätare så du kan se vad den drar.

Det är inte annat fel, Säkringen är för klen för AC:n och speciellt om den också driver en dator samtidigt parallellt, och kör man inte med en fluke 289 eller liknande som samplar väldigt fort så kommer man aldrig se strömspiken vid starten då det är dom första 20-200 ms vid start som drar säkringen.

Klassiker förr var stora HiFi-förstärkare med ringkärnetrafo som kunde släcka ett halvt hus vid påslag - även med tröga 10A Diazed...

Bättre att ta dit elektriker som bedömmer om befintliga ledningar räcker (och han byter botten i säkringsskåpet, du får inte göra det) eller dra in ny kabel enkom för AC - vilket kan innebära att dra vidare till de andra uttagen i rummet som också måste dras om med nya kablar (då det inte finns tillräckligt med ledare i de gamla) och nya uttag monteras (man får inte blanda jordat och ojordade uttag i samma rum och allt som installeras nytt är jordat).

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Bättre att ta dit elektriker som bedömmer om befintliga ledningar räcker (och han byter botten i säkringsskåpet, du får inte göra det) eller dra in ny kabel enkom för AC - vilket kan innebära att dra vidare till de andra uttagen i rummet som också måste dras om med nya kablar (då det inte finns tillräckligt med ledare i de gamla) och nya uttag monteras (man får inte blanda jordat och ojordade uttag i samma rum och allt som installeras nytt är jordat).

Håller med om ovanstående, med tillägget att kolla vad det är för botten först. Man kan ju montera en för liten säkring, så om någon mindre kunnig har monterat i en 6A i ett uttag för 10A så är ju lösning enkel. Har varit med om det, nämligen.

Till TS: ”botten” här är vad du ser om du skruvar ur säkringen. Den är färgkodad - grön för 6A, röd för 10A.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Det är inte annat fel, Säkringen är för klen för AC:n och speciellt om den också driver en dator samtidigt parallellt, och kör man inte med en fluke 289 eller liknande som samplar väldigt fort så kommer man aldrig se strömspiken vid starten då det är dom första 20-200 ms vid start som drar säkringen.

Klassiker förr var stora HiFi-förstärkare med ringkärnetrafo som kunde släcka ett halvt hus vid påslag - även med tröga 10A Diazed...

Bättre att ta dit elektriker som bedömmer om befintliga ledningar räcker (och han byter botten i säkringsskåpet, du får inte göra det) eller dra in ny kabel enkom för AC - vilket kan innebära att dra vidare till de andra uttagen i rummet som också måste dras om med nya kablar (då det inte finns tillräckligt med ledare i de gamla) och nya uttag monteras (man får inte blanda jordat och ojordade uttag i samma rum och allt som installeras nytt är jordat).

är endast 20 och bor fortfarande hemma. Vet du vad det skulle kosta om man bad farsan dra hit en elektriker?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Håller med om ovanstående, med tillägget att kolla vad det är för botten först. Man kan ju montera en för liten säkring, så om någon mindre kunnig har monterat i en 6A i ett uttag för 10A så är ju lösning enkel. Har varit med om det, nämligen.

Till TS: ”botten” här är vad du ser om du skruvar ur säkringen. Den är färgkodad - grön för 6A, röd för 10A.

Ja tyvärr är den grön. Alltså för en 6A. Blir nog att försöka övertala farsan att dra hit en elektriker. Men vet inte vad något sånt brukar kosta...

Permalänk
Medlem

Att byta passdelar är nog inte många lappar, ring elektrikern bara. Typ minimumdebiteringen på elfirman du får stå för. Rådgivning över telefon kostar inget, så finns ingen ursäkt att inte ringa och kolla med de.

Det är samma kabeldimensionskrav oavsett om det är 6A eller 10A.

Permalänk
Medlem

Ta prisuppgifter från några olika elektriker. Det bör inte bli allt för dyrt att byta från 6A till 10A.
6A är som sagt i minsta laget för en AC.

Permalänk
Medlem

Det jag tänker är att rummets säkring har fler uttag än ditt rum, vet att föräldrarnas hus hade kopplat på nått skumt sätt där säkringarna gick till olika rum osv

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Portabel AC fungerar, finns ingen vits i att tjafsa där. Är det en villa med självdrag så förstörs inte ventilationen mer än att ditt rum kommer dra in luft från övriga huset, alltså att luftutbytet i huset ökar något. Förväntar mig inte att du ska spendera 15-20k för värmepump till ditt rum. Typ hörselskydd kan vara en bra idé om du ska köra enheten däremot

Kabeldimensionen är inget problem, kraven är samma för 6 A som för 10 A. Att byta passdel kommer i princip bli elektrikerns minimumdebitering, bara ringa ett par firmor och förklara vad du behöver hjälp med.

Permalänk
Medlem

Billigast i längden vore att täcka över fönstret på utsidan så solens värme aldrig fick en chans att ta sig in genom fönstret.
Provat det själv på ett mindre än 10m² rum med solen direkt mot söder där jag täckte över fönstret med säckväv blev otroligt mycket svalare där inne.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd lätt rensad*

Tog bort ett lite onödigt hätskt sidospår

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord