Just nu pluggar jag i en YH som javautvecklare, jag har typ 1,5 år kvar, och vi börjar vår första LIA moment (ungefär som praktik) efter summaren. Jag fick VG på de kurserna som vi har haft (java, js, html/css, vue, typ backend frontend), jag menar inte att jag är duktig på programering fast jag är mycket intresserant av det och jag pluggare ganska mycket.
Just nu har jag för lite kunskap om branchen så jag är lite förvirrad när det gäller framtid. Hur ser vår framtid ut? Vilken inriktning ska man satsa på? Hur ser betalning och uppgifter ut i olika IT jobb? Vad gjorde ni när ni har precis kommit ut från YH eller Universitet? Jag är inte den typen som bara vill sitta i källaren och kod, själv tycker jag mycket om att göra presentation, möter kunder mm.
Enligt hemsidan på vår program, dessa kunskaper ska vi ha efter 2 år:
Programmering och utveckling av databaser och appar.
Produktion och leverans av säker mjukvara.
Problemlösning inom versionshantering, debugging, buggrapportering och dokumentation.
Problemlösning inom interaktionsdesign samt integration mellan befintligt och nytt system.
Agila metoder, UX och backend-utveckling.
Arbetsprocesser och kvalitetskriterier inom programmering.
Jag är tacksam om ni kan ge lite råd/rekommendation eller bara share your own story