Microsoft: "Nästa version av Windows avslöjas inom kort"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Då var det ju enbart closed source-kärnor va? Nu är ju Linux inbyggt

Jag tror du missförstått begreppet. En hybridkärna är en hybrid mellan en micro-kärna och en monolitisk kärna.

Permalänk
Medlem

Windows 11. Skräddarsydd upplevelse.
Köp bara de delar du behöver.
Erbjudande just nu: Kontrollpanelen DLC 29.99$

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600 | RX 9070XT | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Moton:

Nej. Eftersom jag har köpt Windows så är jag kunden. På vilket sätt skulle man vara produkten?

Jag vet inte, Microsoft har hittat en affärsmodell där man låter användarna betala för något som hos i princip alla andra konkurrenter är gratis. Men behandlar ändå användarna som boskap. Gillar man inte den ordningen får man väl byta OS. Något i alla fall inte är aktuellt för mig då många program och spel jag kör inte finns annat än till Windows.

Så ser det ut att missbruka en monopolställning.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Shudnawz:

Lite fatalistisk får man väl vara? Men det jag citerade tidigare var rätt talande tycker jag:
"(...)unlock greater economic opportunity for developers and creators."

Med tanke på vart resten av branschen är på väg så vet jag inte hur annars jag ska tolka det.

EDIT:
Dessutom har det ju bevisligen redan hänt med Patiens.

Ja man kan visserligen anta det värsta.

Men att ställa någon till svars för något de inte gjort - det blir lite märkligt ;).
"Hur fan tror de att de ska komma undan med det?"

Svaret här är att MS inte har gjort såhär. Det är en gissning.

Anyways.
Det finns givetvis klara motiv och önskningar sedan många år om att upprätta en egen appbutik. Fördelarna för MS är väldigt tydliga.

Men!

Windows är inte stort för att det har snyggast startskärm, bäst filhanteringssystem, bäst inbyggd webläsare eller så.
Nä det är stort för att det är anpassningsbart. Vi kan hämta hem steam och skriva egna program utan konstigheter.
En låst appmarknad som i iphone vill ingen användare ha på datorer.
Tar MS bort det här så kommer de också tappa kundbasen. Det kommer inte gå att ta bort möjligheten att själv installera det man önskar från nätet. Inte med alternativen som finns tillgängliga.
Så visst kan MS släppa ett mer avskalat windows om de nu vill ha en lättare produkt. Men man kommer givetvis kunna hämta och installera de program man själv vill om det nu finns mer luckor i det systemet som levereras.
Problemet för MS här är om de verkligen vill leverera en produkt som känns mer ofullständig out of the box. Jag är inte helt övertygad om att det är av intresse för dem heller.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

Jag tycker en rimlig gissning är att Windows kommer bli mer likt MacOS, med ytterligare satsningar på deras appbutik och bättre API;er. Det kan säkert blir bra men jag hoppas också att de satsar mer på design och användarupplevelse.

Permalänk
Medlem

Citat "With the Windows Subsystem for Linux, developers no longer need to dual-boot a Windows and Linux system, as you can now install all the Linux stuff a developer would need right on top of Windows instead." Slut Citat Windows Central Windows subsystem 2 for Linux

Detta skulle enkelt innebära att MS bara byter kärna där Linux kärnan blir huvud kärnan (och man tillåter Windows program köras under Linux).
Varför programmera tycker oftast Linux är bättre plattform att utveckla på är Windows (Varför, har ingen Aning)
Sedan skulle jag inte tro att MS skulle anamma Open Scorce filosofi för då skulle MS ha det ekonomiskt väldigt tufft.
Utan jag tror det kan bli en låsning som med Mac Os X som är byggd på FreeBSD men är lika låst som Windows.

Dock fördelen för Ms är som sagt stora att gå över till Linux pga att Ms slipper utveckla Kärnan vilket redan görs "gratis" För MS av Linux. Sedan behöver MS bara fokusera på skalet till Linux kärnan.

Om man tittar t.ex. Steam så funkar väldigt många spel på Linux rakt av, om inte via en "omtolkar Win till Linux" från Steam som gör att nästan alla spel fungerar under Linux. Så detta hinder är mer eller mindre borta för MS.
Sedan skulle många spel och program komma nativ till Linux.

Skulle Ms gå över till Linux Kärna så går jag över till Manjaro Linux 100%! Har idag (50% Win 50% Linux Manjaro användning)

Visa signatur

AMD Ryzen 9950x, med Rog Hero X870e
Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 6400MHz CL32 Vengeance
Intel Arc B580 Special Edition
Corsair Force MP700 Pro M .2 NVMe 2.0 Gen 5 1TB och en 2TB & 4TB SSD Samsung
Operativsystem är - Arch Linux!!!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Meathim:

Server Core?

Det finns ju Nano Server nu också. Headless men det är väl helt enligt önskemålen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av playguu:

Windows 10 Max Pro Plus?

Windows 10 2.0

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Windows 10 2.0

Ja, det är ju lite intressant i sig om det skulle visa sig att de ger denna version ett nytt namn, tidigare versioner (är väl ett dussin vid det här laget?) har ju allihopa hetat "Windows 10" på ytan.

(Det känns iaf för mig som att "Windows 10" har blivit ett namn i sig, särskilt då de har ett tillhörande versionsnummer efter i det fall det spelar roll vilken Windowsversion det är.)

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Jag är helt och hållet inne på samma sak, det blir Windows Cloud helt enkelt. En snabb uppstart av en internetuppkoppling och sen loggas du in på ditt virtuella skrivbord där du lägger in dina appar efter eget tycke och smak.

Fy fan alltså ...

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Avstängd

Windows 20

Permalänk
Avstängd

Windows One Cloud

Permalänk
Medlem

Jag tror inte det kommer heta annat än Windows 10 framöver heller. "Next generation Windows" betyder nog inte mer än att de tänker ta ett större kliv framåt med nästa version.

Permalänk
Avstängd

Windows 10 ++++++++++

Hoppas att på mer en blandning av en Linux kärna och Windows kärna och sen Win 7 gui, och bort med allt skit som finns i win 10.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag tror inte det kommer heta annat än Windows 10 framöver heller. "Next generation Windows" betyder nog inte mer än att de tänker ta ett större kliv framåt med nästa version.

Det jag skulle misstänka är att de kanske i något läge (inte nödvändigtvis just nu) väljer att bara plocka bort "10" ur namnet eftersom det i princip inte betyder något.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

Nej. Eftersom jag har köpt Windows så är jag kunden. På vilket sätt skulle man vara produkten?

Det går också att vara både och, Du har väl inte missat att Windows samlar in data plus att de visar annonser i startmenyn?

Permalänk
Inaktiv

Detta känns lite som att MS markförbereder inför att ta det slutgiltiga steget mot windows som prenumeration snarare än en "köpt" ("licenserad" *spott*) produkt.

Skrivet av Shudnawz:

Alltså det får mig att kräkas lite i munnen av att bara tänka på det. Hur fan tror de att de ska komma undan med det?

Du vet, multinationella storföretag är precis hur fräcka som helst. MS rök ju på en dom mot sig här i EU över Internet Explorers dominans, på den tiden de fortfarande var dominanta och tvingades lägga till en uppdatering till XP där man fick välja väbbläsare själv.

Tydligen struntar de i den domen numera eller så är den inte längre giltig, för om man går till inställningsappen i Win10 med en annan väbbläsare än Edge och en annan sökmotor än Bung inställd, så finns det en jordglobsikon med en blå blipp intill i överkanten på fönstret med undertexten "återställ rekommenderade inställningar", ungefär som att något är fel för att man inte har MS' egna produkter inställda.

Skrivet av Mr_Lazy:

one word, fönsterhantering

Finns en app för det, har jag hört.

Inte provat den själv, men i standardutförande har windows bättre fönsterhantering ja. Förutom att jag aldrig varit med om att ett programs fönster buggat och hamnat utanför skärmen, vilket hänt ett antal gånger under årens lopp i windows... Plus att macOS' fullskärmsläge är rätt skönt också, likt gamla Amigans Workbench, förutom att man inte kan dra macOS-appar vertikalt - men det tyckte jag i och för sig alltid var mer en gimmick i vilket fall som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det jag skulle misstänka är att de kanske i något läge (inte nödvändigtvis just nu) väljer att bara plocka bort "10" ur namnet eftersom det i princip inte betyder något.

Låter inte helt orimligt att de gör så.

Permalänk
Medlem

MS Dörr 11

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk

Windows Me reforged

Visa signatur

ϟ AMD Ryssen 5900X64 GB DDR4 2080 TI NVMe SSD 500GB + 1TB ϟ
Former q-net master with power of twenty +N and 100 +M ...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av superapan:

Varför inte skippa versioner? Bara köra på "Microsoft Windows"? 10 11 22 100 vad spelar det för roll?

Rent estetiskt visst, spelar ingen roll, men rent tekniskt så behöver folk veta vilken version då de är olika i grunden och hantera program på olika sätt. Vissa program fungerar inte i 10 men i 8.1 eller inte i Vista etc. Finns en hel drös med anledningar till varför man behöver versionsbestämma. Sen om de istället går över till något i still med typ V. 2021010152.2221.001 elelr liknande som spela eller andra program har så kanske det går, men tror inte det är tekniskt en bra ide. Notera hur jag använder tror i mina meningar för jag har inte den kunskap att säga definitivt. Någon får gärna inflika.

Permalänk
Medlem

Här skulle man vilja se en remaster version av Windows 7, nu när det är så populärt med remake/remasters.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Dold text

Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av calvinclown:

Windows Me reforged

Eller Windows Me 2.

I dare you Satya Nadella, I double dare you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Det går också att vara både och, Du har väl inte missat att Windows samlar in data plus att de visar annonser i startmenyn?

Visas ingen reklam i min startmeny

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Widows ?

Permalänk
Medlem

Windows Reforge ME!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av superapan:

Varför inte skippa versioner? Bara köra på "Microsoft Windows"? 10 11 22 100 vad spelar det för roll?

Som jag uppfattat det är poängen att så länge det heter Windows 10 så är det en uppdatering och då behöver inte Microsoft fråga användaren om tillåtelse för att köra in uppdateringen.

En Windows 11 skulle vara en uppgradering och det kan användaren tacka nej till. Microsoft vill tvinga alla att köra den senaste versionen av Windows därför att det är bäst/enklast för Microsoft.

Finns säkert många Windows-admin på tråden som kan korrigera mig om jag har fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Visas ingen reklam i min startmeny

Det finns tyvärr. Såvida du inte aktivt stänger av eller tar bort det. Vilket är lite tråkigt för ett OS som till och med har en prislapp.

Något jag stör mig ännu mer på är dom förinstallerade spelen och programmen. Snacka om att trycka ned skräp i halsen på en.

Visa signatur

Dator: R5 3600 + RX6800XT
Telefon: OnePlus 5T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Lite fatalistisk får man väl vara? Men det jag citerade tidigare var rätt talande tycker jag:
"(...)unlock greater economic opportunity for developers and creators."

Med tanke på vart resten av branschen är på väg så vet jag inte hur annars jag ska tolka det.

EDIT:
Dessutom har det ju bevisligen redan hänt med Patiens.

Konstigt att det inte finns något som ens hintar att man kan betala för det när jag öppnar solitaire då.

@Xian vad av det där är reklam?