Microsoft: "Nästa version av Windows avslöjas inom kort"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Det är faktiskt en mindre skandal att Windows fortfarande kostar pengar att köpa med tanke på utvecklingen.

Vilken utveckling tänker du på?
Jag gissar att de som jobbar med utvecklingen vill ha betalt för sitt jobb.

/ B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bill50x:

/ B

Det jag syftar på är att Windows rört sig i en riktning där du som användare är produkten som Microsoft sen säljer till andra som använder Windows för att nå oss som använder operativsystemet i hemmamiljö. På så sätt liknar det väldigt mycket Googles Android som är "gratis".

För företag, i servermiljö och liknande så bör Microsoft ta betalt givetvis.

Skulle inte skrivit en one-liner!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Jag drömmer om en ordentligt nedbantad version som installerar enbart vad jag behöver för att starta OS.
Sen är det upp till mig med drivrutiner osv. Ett OS där jag är Administrator på riktigt.

Googla på Arch, eller Linux from scratch

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Finns en app för det, har jag hört.

Inte provat den själv, men i standardutförande har windows bättre fönsterhantering ja. Förutom att jag aldrig varit med om att ett programs fönster buggat och hamnat utanför skärmen, vilket hänt ett antal gånger under årens lopp i windows... Plus att macOS' fullskärmsläge är rätt skönt också, likt gamla Amigans Workbench, förutom att man inte kan dra macOS-appar vertikalt - men det tyckte jag i och för sig alltid var mer en gimmick i vilket fall som helst.

Absolut, det finns extraprogram till allt. Ganska basala funktioner som att lägga ett fönster till vänster och ett till höger bredvid varandra kan tyckas vara en grundläggande OS-funktion. Speciellt när de har skärmar i 5K och en herre jösses upplösning.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Ta win7 designen och smacka in alla nya funktioner, sen får man välja om man vill lägga till "lul lul" som kom med win10

Visa signatur

Quake, världens bästa e-sport!
5800x @ 4.85Ghz 1.35v // 2070 super @ 1935Mhz 0.875v // 4x8Gb 3733 cl16-16-16-32 @1.42v

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Det jag syftar på är att Windows rört sig i en riktning där du som användare är produkten som Microsoft sen säljer till andra som använder Windows för att nå oss som använder operativsystemet i hemmamiljö. På så sätt liknar det väldigt mycket Googles Android som är "gratis".

Det är i princip gratis idag när du väl köpt en maskin får du Windows med sen är alla nya funktioner och uppdateringar gratis. Ska du köpa en licens till ett nybygge kostar det givetvis en slant eller om du ska uppgradera till proffessional men för en användare som bara köper en vanlig Windows laptop är faktiskt operativsystemet idag helt gratis!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sorten:

Det är i princip gratis idag när du väl köpt en maskin får du Windows med sen är alla nya funktioner och uppdateringar gratis.

Windows har väl aldrig varit gratis på annat än datorer/pekplattor på under 8".

Min Dell XPS 13 med Ubuntu var 500:- billigare än motsvarande version med Windows 10 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Windows har väl aldrig varit gratis på annat än datorer/pekplattor på under 8".

Min Dell XPS 13 med Ubuntu var 500:- billigare än motsvarande version med Windows 10 Home.

Jo, så är det ju.
Det är väl det vanliga med att folk har en tendens att kalla kostnader som inte går eller är besvärliga att undvika för "gratis".

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Microsoft edge

de kanske gör så att man måste ha Microsoft edge och att man inte kan välja bort det. Då floppar det nog 😂😂😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bill50x:

/ B

Är det därför Microsoft fyller Windows med annonser och annat skräp? Det räcker inte med att man redan betalt dyrt för mjukvaran längre. Roligt att man måste använda en tredjeparts mjukvara eller guider på nätet för att stänga av all skit Microsoft fyller Windows med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ts05PRO:

de kanske gör så att man måste ha Microsoft edge och att man inte kan välja bort det. Då floppar det nog 😂😂😂

Det får de inte göra pga en nu rätt gammal (2010) konkurrensregel från EU-kommissionen. Så ingen risk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Det får de inte göra pga en nu rätt gammal (2010) konkurrensregel från EU-kommissionen. Så ingen risk.

Men de tjatar och tjatar och varje stor uppdatering så börjar de om. Ska du inte prova Edge? Oj nu uppdaterade vi lite, nu är det dags att fråga igen om du inte vill prova Edge.

Det är inte bara Edge heller. Jag kör en tredjeparts bildvisare som jag associerat med bild-filer. I ett par stora uppdateringar (en om året typ) har Microsoft fått för sig att ta bort den associeringen och tvinga upp en ruta när jag dubbelklickar på en fil där de föreslår att man ska öppna filen med Fotos istället, så måste jag välja om det program jag tidigare valt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Men de tjatar och tjatar och varje stor uppdatering så börjar de om. Ska du inte prova Edge? Oj nu uppdaterade vi lite, nu är det dags att fråga igen om du inte vill prova Edge.

Det är inte bara Edge heller. Jag kör en tredjeparts bildvisare som jag associerat med bild-filer. I ett par stora uppdateringar (en om året typ) har Microsoft fått för sig att ta bort den associeringen och tvinga upp en ruta när jag dubbelklickar på en fil där de föreslår att man ska öppna filen med Fotos istället, så måste jag välja om det program jag tidigare valt.

Jag har inte fått någon sån fråga från Windows och jag uppdaterar min dator varje månad

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Tänker inte hålla andan efter några omvälvande förändringar.

Men jag laddar för ett...meeh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag har inte fått någon sån fråga från Windows och jag uppdaterar min dator varje månad

Frågan om Edge kommer faktiskt lite överallt. Kommer upp med jämna mellanrum i sökfunktionen osv osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lastninja:

Oavsett vad, så lär det nya knappast vara nått som kommer uppskattas av kunderna.

Nej du har rätt, Windows installationsbas är minimal, på gränsen till obefintlig, så alla tecken finns där på att det är en produkt alla är missnöjda med.

Det känns som att ni alla tillbringar för mycket tid i Windows.
Om ni startar datorn och tillbringar mer än 10 sekunder att titta på Windows så har ni misslyckats, inte Windows.

Skrivet av pv2b:

Jag vet inte, Microsoft har hittat en affärsmodell där man låter användarna betala för något som hos i princip alla andra konkurrenter är gratis.

Vilka är konkurrenterna och dom konkurrerande produkterna som är gratis?

Kommer Windows bli en prenumerations-produkt/tjänst?
Kanske, det är oundvikligt att vi går åt det hållet, men det är ju ni (the royal "ni") som är desillusionerade om vad som är gratis och inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Frågan om Edge kommer faktiskt lite överallt. Kommer upp med jämna mellanrum i sökfunktionen osv osv.

Inte för mig. Inte fått den alls, eller om jag fått den så är det 1 gång och för flera år sedan när Edge lanserades

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Avstängd

Förfrågan om att pröva Edge har visat sig några gånger för mig men den är ju ganska lätt att ignorera och inget jämfört med hur ofta Google vill att jag ska byta till Chrome för att det funkar bäst för deras tjänster och så.

Skrivet av Novdid:

Nja, det är inte många kronor ens FB eller Google tjänar per användare och år, och MS är ju verkligen en lättviktare jämfört med dem när det gäller annonser och segmentering. Googles intäkter är ungefär 10 dollar per år och användare men det innefattar ju alla deras intäkter, företagsabonnemang, licenskostnader för Android (eller GApps snarare) på i princip alla Android-enheter, prenumerationer på Google Drive, köp i app-butiken, hårdvara och så vidare, så även om annonserna är merparten av det så handlar det om enstaka dollar. MS kanske tar rätt bra betalt för att göra reklam för Candy Crush i startmenyn förstås men det är ändå enstaka annonser jämfört med de sannolikt många tusen som Google visar för varje användare varje år liksom.

Ser man till kostnaden för Windows så har den också stadigt gått nedåt (även bortsett från alla konstiga uppgraderings- och lanseringspriser). Billigaste XP Home kostade ungefär $200 direkt från MS, Vista var aningen billigare och sjuan aningen billigare igen, åttan och framåt har legat på ungefär $120 samtidigt som inflationen förstås bara har gått uppåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Förfrågan om att pröva Edge har visat sig några gånger för mig men den är ju ganska lätt att ignorera och inget jämfört med hur ofta Google vill att jag ska byta till Chrome för att det funkar bäst för deras tjänster och så.

Ja, frågan om att byta till Chrome har jag fått en hel del gånger.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

Nej. Eftersom jag har köpt Windows så är jag kunden. På vilket sätt skulle man vara produkten?

När det stora värdet inte finns i vad du betalar för produkten utan vad producenten kan få indirekt genom att ha dig som kund har du plötsligt förvandlats till varan. Tag ett sådant företag som Facebook, värderat till 10 biljoner. Men erbjuder samtidigt en kostnadsfri tjänst till sina 2 miljarder användare. Hur tjänar Facebook pengar? Jo, de tjänar pengar på att sälja dig som en produkt till andra företag. Ergo - du har blivit varan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nja, det är inte många kronor ens FB eller Google tjänar per användare och år, och MS är ju verkligen en lättviktare jämfört med dem när det gäller annonser och segmentering. Googles intäkter är ungefär 10 dollar per år och användare men det innefattar ju alla deras intäkter, företagsabonnemang, licenskostnader för Android (eller GApps snarare) på i princip alla Android-enheter, prenumerationer på Google Drive, köp i app-butiken, hårdvara och så vidare, så även om annonserna är merparten av det så handlar det om enstaka dollar. MS kanske tar rätt bra betalt för att göra reklam för Candy Crush i startmenyn förstås men det är ändå enstaka annonser jämfört med de sannolikt många tusen som Google visar för varje användare varje år liksom.

Ser man till kostnaden för Windows så har den också stadigt gått nedåt (även bortsett från alla konstiga uppgraderings- och lanseringspriser). Billigaste XP Home kostade ungefär $200 direkt från MS, Vista var aningen billigare och sjuan aningen billigare igen, åttan och framåt har legat på ungefär $120 samtidigt som inflationen förstås bara har gått uppåt.

Du rätt just nu. Men det är också enormt tydligt vilken väg Microsoft vill att Windows för hemmabruk ska gå. Trenden pekar på att Microsoft mer och mer börjar se Windows användarbas som en ytterligare inkomstkälla som kan marknadsföras till deras "creators" som de uttrycker det.

Jag har aldrig sett en företrädare för Microsoft vara så tydlig med det förut som nu.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Xeonist:

Vilka är konkurrenterna och dom konkurrerande produkterna som är gratis?

Det finns en hel uppsjö av Linuxdistributioner som man skulle kunna kalla för konkurrerande som är kostnadsfria.

macOS skulle man kunna kalla för konkurrerande också, fast det är lite annorlunda för det går inte ens att köpa fristående, och uppdateringar är gratis så länge man har en kompatibel enhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Jo, de tjänar pengar på att sälja dig som en produkt till andra företag. Ergo - du har blivit varan.

Fast om du inte går med på att inte bli köpt, så blir du heller aldrig varan.
Det är väl snarare så att Windows ska jämföras med spelkonsolerna, alltså, en inkörsport för att försäljning av andra produkter/tjänster överhuvudtaget ska vara möjlig, vilket inte är samma sak som att du är varan.

Det är möjligtvis off-topic i den här tråden, men en anledning till att det var synd att AGM fick sparken som Apples reklamchef var att han har väldigt intressanta synpunkter om just det där att vi är produkterna, han var en av dom som introducerade det som idé, och han säger att det är bullsh*t (väldigt förenklat såklart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det finns en hel uppsjö av Linuxdistributioner som man skulle kunna kalla för konkurrerande som är kostnadsfria.

Låt mig gissa, 2021 är året Linux slår igenom på skrivbordet?

Skrivet av pv2b:

macOS skulle man kunna kalla för konkurrerande också, fast det är lite annorlunda för det går inte ens att köpa fristående, och uppdateringar är gratis så länge man har en kompatibel enhet.

Som någon redan har sagt, det faktum att man inte kan undvika att betala är inte samma sak som att något är gratis.

Det här gäller även Linux, är det någon som har fått betalt för att göra jobbet, så är det också någon som har betalat, och det var ganska länge sen Linux var någon hobby-produkt som random script-kid bidrog till från mammas källare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Novdid:

Du rätt just nu. Men det är också enormt tydligt vilken väg Microsoft vill att Windows för hemmabruk ska gå. Trenden pekar på att Microsoft mer och mer börjar se Windows användarbas som en ytterligare inkomstkälla som kan marknadsföras till deras "creators" som de uttrycker det.

Jag har aldrig sett en företrädare för Microsoft vara så tydlig med det förut som nu.

Nja, man får ju se till målgruppen. Självklart pratar de om hur utvecklare kan tjäna pengar på deras användare på en konferens för utvecklare. Det är heller inget nytt utan så har det "alltid" varit. MS har ju ett problem i att få utvecklare att lägga tid på Windowsversionerna av sina program när de tjänar rätt bra på att släppa förenklade flashiga versioner till IOS exempelvis.

Samtidigt har du ju en poäng. Man får titta på varifrån MS får sina pengar och det är inte så mycket privatanvändare som köper saker, speciellt om man bortser från allt spelrelaterat, men det är ju inte från riktade annonser heller utan mestadels från företagskunder. Men om MS vill att företag ska fortsätta använda Windows så behöver de ju behålla både privatmarknaden och utbildningsmarknaden. Kommer det en nyexad person till något kontor som aldrig har använt något annat än telefoner och ipads så är steget ganska stort att få den att börja använda Excel eller så.

Sen finns det absolut en chans att de går mer mot någon prenumerationsmodell och jag förstår att det tar emot. Jag är också i allmänhet negativt inställd till att börja betala löpande för saker som man tidigare betalade för en gång. Samtidigt spelar ju priset in rätt mycket i hur gångbar en sådan modell är. När Adobe helt gick över till prenumerationer för deras bättre program kändes det ganska surt exempelvis för det var ju väldigt dyrt för en hemanvändare. För företag var det inga problem dock, kostnaden skiljde sig inte så mycket från vad mjukvarorna kostade tidigare och de får säkert en massa volymrabatter och så. Och studenter får ju också riktigt bra rabatter. Men för oss vanliga hemanvändare så finns det ju inte på kartan att betala hundralappar varje månad för att redigera lite familjebilder liksom. På sikt kan det innebära ett problem för Adobe, om allt fler i första hand lär sig något billigare alternativ så kan det ju sluta med att företagen också slutar köpa deras produkter åt sina anställda. Själv kommer jag att hålla hårt i m in CS2-licens.

Men å andra sidan betalar jag för Office 365. Inte för att jag är så värst intresserad av Office, behöver jag det av någon anledning så kan jag använda jobbdatorn exempelvis och jag är rätt säker på att licensen från mitt jobb medger installation hemma också. Men jag vill ha molnlagring och då var det väldigt prisvärt. Sen vill exempelvis min farsa gärna ha Office då han är van vid det. Och min morsa och hennes man behövde någon form av backup för alla bilder och så. Så nu betalar jag ungefär en femhundring om året för att lösa allt det. Om Windows skulle börja ingå där i för ytterligare en hundring eller nåt så hade det varit helt ok för min del. Däremot hade det förstås inte varit så kul om man hade varit tvungen att betala för Office bara för att få Windows eller något sånt, men det lär inte hända. Med tanke på hur viktig spridningen av Windows är för dem så tror jag det hade blivit en rätt billig prenumeration och sannolikt hade det funnits en gratisvariant av något slag, och för OEM-installationer så hade det säkert ingått ett antal år.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Xeonist:

Låt mig gissa, 2021 är året Linux slår igenom på skrivbordet?

Det har jag inte sagt (i alla fall inte i den här tråden )

Det jag sagt är att det är ett konkurrerande operativsystem, sedan att Windows är marknadsledande på skrivbordet ändrar ju inte det.

Permalänk
Medlem

@snajk

Jag vill ju gärna att reklam och annat tramsigt inte trycks på mig om jag ska betala för ett operativsystem eller programvara. Oavsett om det är en prenumeration eller engångskostnad. Microsoft gör inte så med Office 365 och inte Adobe heller.

Angående Adobes pris för studenter så är det inte helt schysst. 200:- i månaden blir över 2000 kr varje år. Det är mycket för en student men inte så mycket att det är omöjligt, Adobe vet hur man prissätter. Microsoft tillhandahåller Office gratis till studenter (i Lund i alla fall) och det gör andra företag som Autodesk också med sina programvaror som krävs för vissa utbildningar. Men Adobes ställning är väl så stark att de inte behöver ge bort programvara till studenter för att håva in användare som ska betala för sig sen professionellt antar jag. Sorry, blev lite off-topic och jag vet inte riktigt vad jag ville med utlägget.

Jag hade uppskattat om Microsoft på ett enkelt sätt hade gjort fler saker valfria i Windows, en produkt som vi alla betalat för. Jag vet att det mesta går att fila bort men det kräver en vilja, kunskap och kunnande på en nivå som inte gemene man besitter. Det är poängen här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det jag sagt är att det är ett konkurrerande operativsystem, sedan att Windows är marknadsledande på skrivbordet ändrar ju inte det.

Visst är Linux en konkurrent till Windows även som desktop-OS, men på ungefär samma nivå som Trabant är konkurrent till Mercedes inom lyxbilar

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
GTX 4070 12 GB
Samsung 990 Pro 4 TB | WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Novdid:

@snajk

Jag vill ju gärna att reklam och annat tramsigt inte trycks på mig om jag ska betala för ett operativsystem eller programvara. Oavsett om det är en prenumeration eller engångskostnad. Microsoft gör inte så med Office 365 och inte Adobe heller.

Nej jag säger inte att det är bra på något sätt, bara att det inte är ett så stort problem i praktiken. Sen är ju en skillnad på Office och CS jämfört med Windows att Windows innehåller en butik, därav är det lite mer naturligt att de "tipsar" om saker som finns i butiken. Teams har exempelvis en typ av app-butik och där händer det också att jag får "tips" om att installera någon app i Teams. Adobes mer konsumentinriktade mjukvaror gör väl också gärna reklam för deras molntjänst exempelvis.

Citat:

Angående Adobes pris för studenter så är det inte helt schysst. 200:- i månaden blir över 2000 kr varje år. Det är mycket för en student men inte så mycket att det är omöjligt, Adobe vet hur man prissätter.

Jo de har alltid varit dyra, skillnaden tidigare var ju att folk använde piratversioner hemma istället, men det är inte så enkelt längre (vad jag vet, det var länge sedan jag höll på med sånt). Men 200 för en student är ju ändå bra mycket bättre än 600 för en icke-student liksom. Däremot är det lite tråkigt att de inte har studentrabatter på annat än hela sviten, behöver man inte Illustrator och Premiere exempelvis så får man antingen betala för dem ändå eller betala fullpris för foto-abonnemanget.

Citat:

Microsoft tillhandahåller Office gratis till studenter (i Lund i alla fall) och det gör andra företag som Autodesk också med sina programvaror som krävs för vissa utbildningar. Men Adobes ställning är väl så stark att de inte behöver ge bort programvara till studenter för att håva in användare som ska betala för sig sen professionellt antar jag. Sorry, blev lite off-topic och jag vet inte riktigt vad jag ville med utlägget.

Jaså. Nu var det några år sedan jag pluggade men då var Office alltid exkluderat, däremot fick man ju Windows, Visual Studio och typ allt annat MS gjorde.

Citat:

Jag hade uppskattat om Microsoft på ett enkelt sätt hade gjort fler saker valfria i Windows, en produkt som vi alla betalat för. Jag vet att det mesta går att fila bort men det kräver en vilja, kunskap och kunnande på en nivå som inte gemene man besitter. Det är poängen här.

Tja, de har ju gjort valen ganska tydliga tycker jag, inte alla kanske men vid installation får man ju välja vad man vill dela med sig av, om man vill ha "förslag" och liknande och att få bort exempelvis (ikonen för) Candy Crush handlar ju bara om att högerklicka och välja ta bort eller avinstallera. Det är inte så svårt för "gemene man", dock tror jag att de flesta inte bryr sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Tja, de har ju gjort valen ganska tydliga tycker jag, inte alla kanske men vid installation får man ju välja vad man vill dela med sig av, om man vill ha "förslag" och liknande och att få bort exempelvis (ikonen för) Candy Crush handlar ju bara om att högerklicka och välja ta bort eller avinstallera. Det är inte så svårt för "gemene man", dock tror jag att de flesta inte bryr sig.

Man kan välja mellan att få annonserna skräddarsydda efter ens historik eller mer generella. Antalet påverkas inte i de valen.

Men ja, tyvärr finns det en stor majoritet som faktiskt inte riktigt bryr sig innan de sätter sig in i det. Och jag försöker inte käfta emot dig helt och hållet du har en hel del poänger.