Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

DDR5 har ej riktig ECC?

När jag har läst om DDR5, så har det pratats om att det ska få ECC inbyggt i specen. Antingen har jag missat något eller så har marknadsföringen förvrängt saker och ting för att låta bättre än vad det är.

Såg precis den här videon som förklarade att det som menas med "on-die ECC" är inte samma sak som riktig ECC.

"DDR5, when it was announced, had a new feature called 'On-Die ECC'. Too many of the press, and even the DRAM company marketing materials misunderstood this important technology. It is *not* traditional ECC, and in fact won't do much if you really need an ECC system."

Någon här som kanske har lite bättre förståelse kring detta? Jag behöver själv inte ECC men tyckte det hade varit en nice feature att ha.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

DDR5 har on-die ECC, vilket skyddar mot bitfel inuti RAM-modulerna. Detta skyddar dock inte mot bitfel som kan uppstå under datatransport till/från CPU <-> RAM. För "full" ECC måste även felkodning implementeras för transporten, vilket t.ex. kan göras med side-band ECC över flera ram-moduler. Detta kommer fortsatt kräva stöd från moderkort, CPU och ram-moduler

Permalänk
Medlem

DDR före DDR5 har ingen ECC i specen alls. Däremot kan memory controllern (som sitter inuti processorn numer) själv köra ECC genom att helt enkelt lagra lite för mycket information i RAM och sedan använda den för att göra felkorrektionen i memory controllern. Rent praktiskt gör man detta genom att göra bussen och kretsarna bredare, men för RAM-chippet är det ingen skillnad.

DDR5 har ECC i minnet självt - dvs, det som skickas in i minnet skall vara det samma som kommer ut. Samma sak, eller? Nej, inte riktigt, för datan kan förvanskas när den skickas från memory controllern till minnet, eller tillbaka. Detta skyddar inte DDR5-ECC mot. Redan DDR4 har paritet på adress-bussen, men fortfarande inget på databussen.

DDR5 ECC kommer att hjälpa mot Rowhammer, och den kommer att hjälpa mot trasiga RAM-kretsar. Det kommer inte att hjälpa mot ett kasst moderkort.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

En funktion hos "vanlig" ECC är att man får veta varje gång ett fel korrigeras (förutsatt att moderkortet eller OS loggar det), och därigenom upptäcka om t.ex. en minnessticka (eller något i databussen) är trasigt innan datorn börjar krascha. Samt att dubbla bitfel rapporteras även om de inte korrigeras.

Jag vet inte om on-die ECC har något sätt att rapportera korrigeringar eller dubbla bitfel?

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem

Okej, tack för förklaringarna. Men känns inte som att det har specificerats i nyheter kring DDR5 vad "On-Die ECC" egentligen innebär.
Som han säger i videon och som ni säger så hjälper det ju bara med bitfel på minnesmodulerna, vilket hjälper till att tillverka ram-stickor med högre densitet.

Men som servrar och andra som behöver ECC så kommer det fortfarande att kräva ett ECC-chip på ramminnet + kompatibelt moderkort och cpu. Detta var något jag trodde skulle bli "löst" med DDR5 när man läst nyheter om det. Verkar inte heller ensam om det när man läst kommentarer.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Det är riktigt att många har missuppfattat vad ECC i DDR5 innebär, och jag är inte riktigt klar över varför man inte har åtminstone paritet på databussen (så att man kan skicka om data om det blev fel), men det är ändå ett steg framåt. Rowhammer är ett jävla skit som aldrig riktigt fått en bra lösning tidigare, och det här ser ut att äntligen lösa det problemet.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Hellre "lite" ECC än ingen ECC?

Absolut! Säger inte att det är dåligt i sig. Bara lite förvirrande vad det egentligen innebär i praktiken, kanske missvisande i värsta fall.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850