Telia fast bredband via mobilnätet - sänkt hastighet på gammalt abb

Permalänk
Medlem

Det finns ju lösningar via satellit men det kostar en del.

http://www.rbcom.se/tooway-prislista/

Iofs bra mycket billigare numera än vad det en gång i tiden var. Så bor man i buskarna där det inte ens finns 4G eller mobiltäckning så är det ju en lösning för att kunna få Internet access. Om jag inte minns fel var det någon i ett forum som sa att ett problem är att man får norsk (nörskt) IP nummer för att trafiken går den vägen till deras markcentral.

@btr, bor du centralt i GBG så är ju saken helt klar. Prata med andra på båtarna och hör dig för, då är det värt montera upp Ubiquiti WiFi länk och betala någon annan person för att köra via deras bredband eller om ni kan gå ihop med andra som har båtar i hamnen och skaffa en fiberuppkoppling till någon fysisk plats i närheten. Sedan köra WiFi länk mellan dessa två punkter. Helt klart värt det med tanke på dina kostnader, dessutom får du högre fart än vad du har nu och det blir en stabil länk.

Andra har berättat för mig att 4G funkar men det går upp och ner beroende på vart man är, belastning på dygnet osv och vilken mast man kör mot. Så det är inte lika bra även om du har mycket bra 4G jämfört med många andra som bor mer ute på landet.

Permalänk
Medlem

Instämmer

Har i två år haft mobilt bredband plus. Där åkte jag inte på någon begränsning tankade som mest 3,5-4TB per månad.

Men sa upp det för FWA som inte fungerade och har efter reklamation av FWA mobilt bredband obegränsad. Där jag nu efter tankat 1.5TB fått bandbredd begränsad till 3Mb/s.

Permalänk
Medlem

Jag har inte blivit begränsad. Skaffade bredband via mobilnätet i augusti och ligger enligt fakturorna på 1,3-1,5 tb i månaden. Bor dock i en stad med runt 70k invånare, kan det ha med saken att göra eller ska jag vänta mig en begränsning?🙄

Permalänk
Medlem

Tror att det har plockat bort detta.
Kör med 4G på landet, extra surfkort till vanlig abonnemang, hade 1Tb i September och 3 i Oktober.
Har inte upplevt någon begräsning någonsin.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W