Permalänk
Medlem

Monster mini-kyl?

Tjena, har varit på jakt efter en Monster mini-kyl som skulle passa perfekt i vårt gaming-rum. Tyvärr verkar det otroligt svårt att hitta, finns dock en hel del som säljs inom USA men det är lite väl hög fraktkostnad. Någon som vet vart detta skulle kunna säljas inom EU/Sverige?

Permalänk
Snusfri

Enklast vore väl att köpa en valfri minikyl och sedan klistra dit en Monster-dekal?

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Enklast vore väl att köpa en valfri minikyl och sedan klistra dit en Monster-dekal?

Jo det skulle väl kunna fungera men då gäller det att hitta en mini-kyl som ser ut som ovanstående bild, något jag inte kunnat hitta.

Permalänk
Inaktiv

vinkylar har ju det utseendet med hel glasruta, dok så får du burkarna liggandes

https://adexanordic.se/Professional-Wine-cooler-51-bottles-Ad...

https://letsdeal.se/deal/j2n6s0asmxnn/camry-vinkyl-for-12-st-...

finns ju även barkyl med samma utssende såg jag nu

https://adexanordic.se/Beer-bottle-cooler-Glass-door-85-litre...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

Den första är väldigt stor och den andra är nog lite klumpig och inte i stil med monster-kylen.

Den var faktiskt jävligt lik. Lite Monster-dekaler på den så är det så lik som den kan bli. Tackar!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ninami:

Den första är väldigt stor och den andra är nog lite klumpig och inte i stil med monster-kylen.

Den var faktiskt jävligt lik. Lite Monster-dekaler på den så är det så lik som den kan bli. Tackar!

var bara ett par exempel, lär nog finnas alla möjliga storlekar.

https://adexanordic.se/Hotel-Minibar-Fridge-Glass-door-46-lit...

45l

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Ninami:

Tjena, har varit på jakt efter en Monster mini-kyl som skulle passa perfekt i vårt gaming-rum. Tyvärr verkar det otroligt svårt att hitta, finns dock en hel del som säljs inom USA men det är lite väl hög fraktkostnad. Någon som vet vart detta skulle kunna säljas inom EU/Sverige?

https://d3vsguwj4bxh9r.cloudfront.net/uploads/auction/item/image/395638/big_image_Fridg.png

De är svåra och få tag i då de såldes som ett PR projekt i princip är det bara ta reda på ungefär hur stor kyl ni behöver, hitta den i helsvart och sedan sätt på en logga. Bara söka på vinkyl/dryckeskyl så lär du hitta massor Just svarta kylare är enkla det är svårare om du inte hittar ex en Redbull kyl

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem

Köp inte elanslutna prylar från USA, alltifrån hårfönar till olika köksmaskiner inklusive vitvaror hur billigt det än är - deras 110V och 60 Hz kan ge stora problem och tom. brand om man försöker använda dessa i Sverige även med 230/110V trafo. Till detta måste grejorna också vara CE-märkta vilket knappast finns på 110V amerikanska maskiner

Inkompabiliteten med spänning och frekvens skall inte underskattas då tex. transformatorer och elmotorer (som kompressor) går varma och överhettas även med korrekt spänning via trafo för att frekvensen är 50 Hz här och det är för lite plåt i trafo och motorer och det blir varmgång (magnetisk kärnmättnad) när de är designat för 60 Hz.

Internationella prylar (dvs tillverkat i Asien) brukar inte vara några problem med då deras ribba (iom. att klara CE-kraven) är mycket högre satt än den amerikanska regelverket när det gäller elsäkerhet etc.

Permalänk
Medlem

Verkar vara dessa som är distributörer av monsterkylar i Europa så du kan ju fråga om en offert hos dem: https://www.facebook.com/sandenintercoolitalysrl/

Modellerna som finns:
https://idw.global/products/g-series/monster/

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | Aorus Xtreme WB 3080 | Samsung 970 EVO Plus | Corsair HX1000i | Windows 10

Permalänk
Medlem

just monsterdekal-utförande verkar bara finnas i 110V utförande medans 230V 'international' har nog förvisso skåpstorlekarna (G-1 i TS fall) men inte färdigdekalerad - sedan handlar det om pris och fraktkostnad också...

försök inte med 110V varianterna om det är kompressorskåp om du inte är beredd med roterande 50/60 Hz omformare hemma... - de till CRAY1 av samma orsak med 50/60Hz problemet på 1980-talat var rätt stora och 3-fas 16 A avsäkring räcker inte på långa vägar

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Köp inte elanslutna prylar från USA, alltifrån hårfönar till olika köksmaskiner inklusive vitvaror hur billigt det än är - deras 110V och 60 Hz kan ge stora problem och tom. brand om man försöker använda dessa i Sverige även med 230/110V trafo. Till detta måste grejorna också vara CE-märkta vilket knappast finns på 110V amerikanska maskiner

Inkompabiliteten med spänning och frekvens skall inte underskattas då tex. transformatorer och elmotorer (som kompressor) går varma och överhettas även med korrekt spänning via trafo för att frekvensen är 50 Hz här och det är för lite plåt i trafo och motorer och det blir varmgång (magnetisk kärnmättnad) när de är designat för 60 Hz.

Internationella prylar (dvs tillverkat i Asien) brukar inte vara några problem med då deras ribba (iom. att klara CE-kraven) är mycket högre satt än den amerikanska regelverket när det gäller elsäkerhet etc.

Tack, hade inte riktigt tänkt på detta vilket kunde ha slutat illa. Jag tror det bästa är att köra på en svart/glas mini-kyl och köpa dekaler med Monster märket isåfall.

Permalänk
Medlem

Det är mer än en som åkt ifrån USA med fina och påkostade hushållsmaskiner eller påkostade HiFi-förstärkare för att finna att de inte går att använda i Europa... så man skall verkligen se upp med US-made prylar då fel spänning och fel frekvens inte är trivialt att fixa i efterhand då tex. en 110V motor/trafo vid 60 Hz får inte drivas med mer än ca 90 Volt vid 50 Hz för att inte bli för varm.

Detta gäller också ha koll på vid köp från Amazon, ebay mfl. internationella webbutiker, lika så att enheterna kan vara annorlunda och ibland glömmer att skriva vilken enhet som gäller då oz och gallon är lika självklar i USA som Liter i resten av världen...

tittar man på tex isolerglas-fönster eller isolermaterial så är tex. R-värdet baserat på BTU per kvadratfot och Fahrenheit medans europeisk R-värde avser Watt per kvadratmeter och grad Kelvin (eller tvärt om då R-värdet är 1/K-värdet) - och det står inget om det och vilken R-värde som används utan du måste ha koll om siten du besöker är amerikansk eller utanför USA...

Permalänk
Medlem

Blir knappast billigt med tull och frakt, men https://www.ebay.com/itm/324681399264?hash=item4b9884fbe0:g:L... https://www.ebay.com/itm/114882263481?hash=item1abf8439b9:g:k...
Plus att strömförsörjningen måste fixas.
Är ju ett alternativ om budgeten finns.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Inaktiv

jag tror TS la ner USA spåret om man kollar några rader upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Kloka ord.
Sedan är TS fråga rätt knepig:
Jag fick för mig för 10-15 år sedan att jag skulle ha en "mini-kyl" vid min desktop. Vi kan låtsas att jag skulle ha Jolt i den, men mest för starkare saker..

Bestämde mig för en "mini-bar", sådan man har på hotellrum utomlands. Valde en med kompressor, då jag såg att de med peltier-element bara kunde dra ner kylningen runt 15 grander under omgivande temperatur. Så det blev en "mini-bar" modell hotellrum. Kylen funkar jättebra, inget snack om saken! "Energieffektivitetsklass A2" enligt EU-standard.

Problemet med kompressorkyl dådå?
Kompressorjäkelen sätter igång då och då när man ligger och sover. Trodde inte detta, då de är monterade i miljontals hotellrum, men är faktiskt störande hemma i sovrummet. Jag vaknar alltså när kompressorn drar igång. Den låter inte mycket, men jag är tydligen lättväckt.

Så TS bör skaffa en kyl med peltier. Peltier är helt tysta. Men totalt ineffektiva. Drickan blir knappt kall.
Gällande "modden" så skaffa kylen i samma färg, och fixa fram ett klistermärke du klistrar på. Funkar jättebra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Man ska ta elsäkerhet på allvar. Dock måste jag säga att skrockfullt säga att det är no-no att köra amerikanska elprodukter med trafo. Har efter hemflytt från staterna drivit alltifrån TV och verktyg med trafo. Det har aldrig varit några problem. Det är ganska enkel ellära och inget man ska vara rädd för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

jag tror TS la ner USA spåret om man kollar några rader upp.

Ah missade det. Då är det inte direkt aktuellt.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

var bara ett par exempel, lär nog finnas alla möjliga storlekar.

https://adexanordic.se/Hotel-Minibar-Fridge-Glass-door-46-lit...

45l

Kommer man endast få plats med monsterburkar på översta hyllan med denna? Ser inte om man kan justera höjden på hyllan!

Permalänk
Inaktiv

ingen aning du.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lurvas99:

Kommer man endast få plats med monsterburkar på översta hyllan med denna? Ser inte om man kan justera höjden på hyllan!

Enklast är nog att malla och fråga.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 9800x3D | GPU: Asus Prime 5070 Ti OC | Mobo: Asus ROG Strix B650E-F | RAM: 32GB Kingston FURY Beast 6000MHz CL30 | M.2 2 x Kingston FURY Renegade 2TB | SSD: Samsung 860 EVO 1TB | PSU: Phanteks AMP GH 850W ATX 3.1 | Kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | Chassi: Lian Li LANCOOL 216 RGB | Monitor: Lenovo Legion Y27q-20 | Tangentbord: Mountain Everest Max MX Brown | Mus: Glorious PC Gaming Race Model I | Hörlurar: Sennheiser HD 560S