Lian Li SP750 – välslipad SFX-nätdel på 750 W med kass fläktkurva

Permalänk
Melding Plague

Lian Li SP750 – välslipad SFX-nätdel på 750 W med kass fläktkurva

Lian Li äntrar marknaden för SFX-nätaggregat med sin modell SP750, vilken idag får bekänna färg i testlabbet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Först, som vanligt en enastående recension @JonasT

Första spontana tanken om denna:
Priset känns högt, speciellt med tanke på att det "bara" är 80+ GOLD. Eller?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Leta efter den som kan slå min Corsair SF750 80 PLUS Platinum, väldigt tyst därmed

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av RVX:

Första spontana tanken om denna:
Priset känns högt, speciellt med tanke på att det "bara" är 80+ GOLD. Eller?

Skulle säga att det är ett hyffsat rimligt pris sett till att det är SFX och 750 W. Men Corsair har fortfarande fjädern i hatten som erbjuder 80 Plus Platinum i samma effektklass för någon hundralapp mer med SF750 (och därtill en fläktkurva som inte suger).

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Skulle säga att det är ett hyffsat rimligt pris sett till att det är SFX och 750 W. Men Corsair har fortfarande fjädern i hatten som erbjuder 80 Plus Platinum i samma effektklass för någon hundralapp mer med SF750 (och därtill en fläktkurva som inte suger).

Är just det, platinum för nästintill samma pris. Denna skulle behöva ligga 2-300:- billigare för att det (åtminstone för mig) skulle vara värt det.
Men, finslipar dom fläktkurvan så är det ändå ett trevligt agg.
Återigen, toppenrecension 🙂

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Skulle säga att det är ett hyffsat rimligt pris sett till att det är SFX och 750 W. Men Corsair har fortfarande fjädern i hatten som erbjuder 80 Plus Platinum i samma effektklass för någon hundralapp mer med SF750 (och därtill en fläktkurva som inte suger).

SF750 ligger 1490-1590 på prisjakt just nu, så har lite svårt att se vem som skulle välja detta agg. Blir säkert någon hundring i prisskillnad i butik, men är man så priskänslig så väljer man nog att bygga med ATX agg i 750W klassen istället.

+1 på toppenrecension (som vanligt, vi förväntar oss inte mindre, så när vi inte säger nåt så tycker vi det ändå! )

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

När Corsair har sina SF-agg, är det då ens någon poäng att släppa produkter som inte är on-par med dem? I alla fall om prisskillnaden är så pass liten och dessutom är många SFF/ITX-entusiaster notoriskt känsliga vad det gäller störande ljud.

Permalänk
99:e percentilen

Inte heller denna gång förstår jag varför företag väljer att släppa produkter som det inte finns någon som helst anledning att köpa. Hade inte rekommenderat någon att ge ens en tusenlapp för detta agg, när SF750 kostar 1500 spänn och är bra.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av RVX:

Är just det, platinum för nästintill samma pris. Denna skulle behöva ligga 2-300:- billigare för att det (åtminstone för mig) skulle vara värt det.
Men, finslipar dom fläktkurvan så är det ändå ett trevligt agg.
Återigen, toppenrecension 🙂

Hade du verkligen i något läge köpt SP750 för 1200 kr när SF750 kostar 1500:-? Tänker att 300 kr utgör absolut max 5 % av totalkostnaden för hela datorn, om man har någon nytta av en så kraftfull nätdel till att börja med. Varför spara in dem på något som riskerar att vara direkt störande? Vore intressant om du ville utveckla.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Hade du verkligen i något läge köpt SP750 för 1200 kr när SF750 kostar 1500:-? Tänker att 300 kr utgör absolut max 5 % av totalkostnaden för hela datorn, om man har någon nytta av en så kraftfull nätdel till att börja med. Varför spara in dem på något som riskerar att vara direkt störande? Vore intressant om du ville utveckla.

Hade valt Corsair alla dagar i veckan 🙂
Nej vart lite konstigt formulerat.
Menade att den hade behövt ligga totalt ` vad, 400:- under corsairs dito för att det skulle kunna vara ett prisvärt alternativ om man har en strikt budget att gå efter.
Jag hade aldrig sparat in 300;- vara bra om man verkligen har en strikt budget att gå efter.
Problemet är ju att nya modeller, även från erkända tillverkare har svårt att slå sig in och bli attraktiva. Marknaden är ju stenhård. Säger inte att detta är huvudvalet efter corsair, ser nu att det kanske ser ut så tidigare.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Hade du verkligen i något läge köpt SP750 för 1200 kr när SF750 kostar 1500:-? Tänker att 300 kr utgör absolut max 5 % av totalkostnaden för hela datorn, om man har någon nytta av en så kraftfull nätdel till att börja med. Varför spara in dem på något som riskerar att vara direkt störande? Vore intressant om du ville utveckla.

Nu får du ett till svar, blev väldigt rörigt märker jag med mina svar 😆
Det är i grund och botten ett bra agg, är vad jag säger. Det skulle dock behöva vara billigare för att vara ett alternativ. Hopp that makes sence 🙂

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av RVX:

Nu får du ett till svar, blev väldigt rörigt märker jag med mina svar 😆
Det är i grund och botten ett bra agg, är vad jag säger. Det skulle dock behöva vara billigare för att vara ett alternativ. Hopp that makes sence 🙂

Aha. Då har vi lite olika uppfattning om produkten i sig, för jag tycker inte att det är ett bra agg. I mina ögon öron är det en direkt dålig produkt pga fläkten. Priset hade jag kunnat tänka mig att placera i andra vågskålen om det var ett 450-watts ATX-agg, men inte när det är ett agg som i praktiken endast riktar sig mot entusiaster.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Aha. Då har vi lite olika uppfattning om produkten i sig, för jag tycker inte att det är ett bra agg. I mina ögon öron är det en direkt dålig produkt pga fläkten. Priset hade jag kunnat tänka mig att placera i andra vågskålen om det var ett 450-watts ATX-agg, men inte när det är ett agg som i praktiken endast riktar sig mot entusiaster.

Hehe ja, men det är ju alltid intressant med olika synpunkter
Men kanske en rev 2 med nackdelarna fixade helt enkelt skulle vara något? I mina ögon är det fläkten som till stor del är den största nackdelen 🙂
En sån svår marknad nätaggregats-marknaden att slå sig in på. Är ju stenhård konkurrens, och corsair är svåra att rå på.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Är fläktkurvan egentligen för aggressiv?
Låt oss bortse från att de borde slopa marknadsföringsplojen "semipassiv" och låta fläkten snurra med lågt varvtal även när aggregatet är svalt.
Hur "aggressiv" är fläktinställningen när aggregatet belastas i en varmare omgivning? Den intressanta aspekten är vilka temperaturer de känsliga och värmealstrande komponenterna kommer upp i. Det finns inte mycket till kylflänsar och luftvägar i den lilla lådan, så högt luftflöde/tryck behövs för effektiv kylning. Om sedan fläkten snabbt går upp i hastighet när temperaturen börjar öka (vid varierande belastning) så kan man ofta förekomma ett behov av ännu högre (maximal) fläkthastighet senare.

Frågan som uppstår här blir då vad MOS-kretsarna (som tillverkaren hänvisar till) når för temperaturer vid de olika belastningsnivåerna.