Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Avstängd

RTX 3070 TI Datorn bottleneckar??

Har ett MSI GeForce RTX 3070 Ti 8GB GAMING X TRIO och en i9-9900k i kombination med Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance LPX.

Får bara ur 50-80% av min GPU usage på Rust, Warzone så får inte så bra FPS som jag skall ha. Vad kan felet vara? har följt alla guider och installerat om drivrutiner. Stängt av MSI afterburner osv. Någon som har tips eller är det mina ramminnen som slöar ner allt?

Har XMP1 på ram i BIOS så dom är 3000mhz o AI overklockern är på för processorn.

Glömde lite info
Permalänk
Medlem

I värmen kanske cpun throttlar?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Har du aktiverat Resizable Bar genom BIOS uppdatering? Userbenchmarks säger att min GPU bottleneckar om jag har det avstängt.

Sitter RAM i dual channel?

Permalänk
Medlem

Stäng av RTX och klocka upp CPUn en aning.
9900k går att pressa bra om du har vettig kylning

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Warzone är kasst optimerat och tar inte full nytta av systemet. Jag har likdant i Warzone, GPUn ligger och chillar i usage. Verkar vara ett ganska känt fenomen nu.

Med datorn jag har i sign får jag inte ut mer än 130-200 fps beroende på miljön jag är i (jag vet stort gap), verkar inte spela roll vilka settings jag sätter heller.

Så generellt ligger min fps på 130-150 average, men är man och inomhus eller stirrar in i en vägg så når det 200+.

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xSean145:

Har du aktiverat Resizable Bar genom BIOS uppdatering? Userbenchmarks säger att min GPU bottleneckar om jag har det avstängt.

Sitter RAM i dual channel?

Ram sitter i rätt kanaler. Har senaste BIOS uppdateringen

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chris_Kadaver:

I värmen kanske cpun throttlar?

Den är inte varm den är inte över 50c grader

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hakd:

Stäng av RTX och klocka upp CPUn en aning.
9900k går att pressa bra om du har vettig kylning

Den behövs inte klockas mer än dens turboläge då den är snabb nog endå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bergzerian:

Den behövs inte klockas mer än dens turboläge då den är snabb nog endå.

Läste du mitt inlägg alls? Finns flera på andra forum som beskriver samma fenomen om låg GPU usage. Rust vet jag inte men iaf i Warzone.

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bergzerian:

Den är inte varm den är inte över 50c grader

Har du upplåst powerlimit på 9900k? 50C med den processorn är extremt svalt, även i spel

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon201296:

Har du upplåst powerlimit på 9900k? 50C med den processorn är extremt svalt, även i spel

klart jag har. Behöver inte noob svar har gjort alla noob saker man kan göra redan

Permalänk
Medlem

Vilken hårdvara jämför du med när du kommer fram till den FPS du "borde ha"? Är det rakt av från recensioner av grafikkort? Det vore intressant att veta vilken uppsättning hårdvara du jämför med då det skulle kunna ge lite ledtrådar.

Vilken upplösning pratar vi om? Märker du av liknande problem i andra spel också? I så fall vilka?

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bergzerian:

klart jag har. Behöver inte noob svar har gjort alla noob saker man kan göra redan

Det är generellt en fördel att inte bete sig som en noob på ett forum om man förväntar sig få hjälp/svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bergzerian:

klart jag har. Behöver inte noob svar har gjort alla noob saker man kan göra redan

Tror du någon kommer vela hjälpa dig ifall du beter dig så där?

Visa signatur

Corsair iCUE 5000X | Corsair RM850x Vit | ASUS TUF GAMING Z690-PLUS | Intel i5-12600k
Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC | Team Group 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bergzerian:

klart jag har. Behöver inte noob svar har gjort alla noob saker man kan göra redan

Folk brukar vara trevliga på den här sidan så ifall du inte kan uppföra dig som folk kanske det finns en annan teknik sida för dig, vi försöker bara hjälpa dig grabben

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd låst*

Vi stänger den där och hoppas att TS löser sitt problem till slut.

Skrivet av Bergzerian:

har gjort alla noob saker man kan göra redan

Förutom att läsa forumets regler

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord