Använder ni eran C64?

Permalänk
Medlem

Använder ni eran C64?

Syftar alltså på C64, inte originalet Commodore64.
C64 är nästan en "exakt" men modern kopia av Commodore64 som har HDMI, USB etc.

Jag köpte en (faktiskt två!) av C64 2019.
Har kört C64-"klonerna" typ 20 gånger sedan 2019, vilket jag anser vara lite lite, av vad jag hade tänkt..

Min äkta C64 sålde jag typ 1993, vilket jag ångrar idag. Men ändå inte. Jag behövde pengarna då, för att skaffa en DX2!

I alla fall: Använder ni er äkta eller fejk-64 på daglig basis?
Reklamfilm

-Känns lite som fusk att inte använda "bandspelaren", givetvis skadet vara "tyskt turbo", om ni fattar vad jag menar..

(Någon här förutom jag som köpte plottern?)

Permalänk
Medlem

Vilken C64 med HDMI/etc menar du?
Gissar på C64mini/maxi https://www.spelbutiken.se/produkt/c64-full-sized/AB32HX/

Men finns en hel del andra med har dålig koll och skulle gissa på minst 8st andra men troligen ett par till (alla kanske inte har hdmi dock).

Hade en C-64C dvs den nyare inte brödburken och sen ett år efter det köpte en diskdrive och en Final Cartridge III.
Det var då en Westfalia Technica som var en klon/kopia av OC-118N som var en 1541 klon fast med "enhanched rom" så den var snabbare, inte så mycket men klart märkbart än en vanlig 1541.
https://www.pagetable.com/?p=1146
Kan säga att efter diskdrive köpet så användes inte kassettdäcket speciellt mycket.

Allt såldes tyvärr efter några 2-3år.

Vad jag använder nu är MiSTer som nu under sommaren/våren fått väldigt mycket C-64 love från folket bakom MiSTer och är nu extremt bra, finns dock ett par andra FPGA c-64 system som är något bättre.
Men skillnaden minskar väldigt snabbt.
http://www.tvspelsdagboken.se/dagboken/en-kvall-med-mister-de...
https://misterfpga.org/
https://github.com/MiSTer-devel/Main_MiSTer/wiki
Scrolla nere en bit och på höger sida ser man vilka "cores" som MiSTer stödjer, det är MÅNGA och dom funkar oerhört bra.

AO486 förvillar dom flesta men är en 486 dator som klarar av många DOS spel och även win95 och en del win95 spel funkar med.

C64 mini/maxi är ju ett ARM system och sen emulator typ raspberry pi med c-64 emulator, vilket har en del nackdelar.
Går man över till FPGA emulation (som ja är emulation men av hårdvaran istället för mjukvaran) istälet så får man en mycket "närmare" känsla till orginalet.
Då det är mer som att man kör orginal hårdvaran än kör en emulator, med ingen inputlag alls så länge man ej har en skärm som tillför det.

Med emulatorer så har man alltid lite inputlag (som går att vänja sig vid men blir svårare och svårare att vänja sig vid ju högre den är) och väldigt ofta även variabel inputlag (som är omöjlig att vänja sig vid, tex svåra hopp osv kan bli nästan omöjliga att tajma rätt).
Och det gäller även på snabba datorer med snabb cpu/gpu, och ännu mer på slöare plattformar.

Sedan mitt MiSTer köp så kan jag ej gå tillbaks till emulatorer på dator som jag körde tidigare.
Det skulle troligen ta mig många timmar innan jag ens skulle springa igenom super mario på NES, vilket jag gör med ett liv på MiSTer och kunde göra med 2-3 liv med emulatorer.

Nackdelen med MiSTer är att det är inte en "färdig" lösning visst det finns "paket" att köpa men man behöver pilla en hel del själv för att installera/ställa in allt.
C64maxi har två fördelar enligt mig.
1, Tangentbordet med C64 specifika knappar/osv, vilket mini saknar.
2, Det är en betydligt mer "färdig" lösning, men har för mig att den blir bättre om man installerar en annan emulator vilket troligen kräver root/hackande.
Så nr 2 är inte nån stor fördel.

MiSTer är det bästa elektronik köp jag gjort på minst 10år och då har jag byggt 4 olika datorer/köpt skärmar/tv/ps4pro/plus massa annat.
Skulle idag hellre köpa en MiSTer för samma pengar än en Ps5 plus en xbone x plus ett tiotal spel till båda.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Sålde min original 64 med 1541 1988 när jag köpte min Amiga 500. Tyvärr. Fick dock en 64C med 1541II av en kompis för sisådär 20 år sedan men har i princip bara testat att den fungerar. Har inga disketter eller något att göra på den så därför har det blivit så. Har 4 datorer uppställda redan i kryptan och den får inte riktigt plats, så någon av dessa fusk-64or intresserar mig inte alls. Ska jag leka med en 64 ska det vara en äkta, annars får det vara.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Jag har programmerar lite assembler på min, men inte så mycket. Programmerar Amiga utan och innan men hade inte pysslat mycket med c64 eller 8bit så kul att testa på. Men mycket har det inte blivit, lite rasterbars och Sprites typ... Detta kan man ju förstås göra på PC, vilket var också vad jag gjorde. Men coolt att ladda det på något som iallafall ser ut som en c64.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Sålde min original 64 med 1541 1988 när jag köpte min Amiga 500. Tyvärr. Fick dock en 64C med 1541II av en kompis för sisådär 20 år sedan men har i princip bara testat att den fungerar. Har inga disketter eller något att göra på den så därför har det blivit så. Har 4 datorer uppställda redan i kryptan och den får inte riktigt plats, så någon av dessa fusk-64or intresserar mig inte alls. Ska jag leka med en 64 ska det vara en äkta, annars får det vara.

Om du inte är så originaltokig att det måste klabbas med band eller floppies för sakens egen skull, kan du alltid skaffa en SD2IEC. Kostar typ några hundringar. Förvisso är den inte kompatibel med exakt all programvara, men har fortfarande inte stött på något spel som inte funkar med den. Vill man ha full kompatibilitet är det väl 1541 Ultimate som gäller. Den är dock betydligt dyrare, kanske för dyr om man bara tänkt leka runt litegranna när man känner för det.

För att svara på trådens frågeställning; lirar en del av barndomens spel på C64:an till och från - samma dator jag fick som liten grabb - men det är långt från dagligen.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Om du inte är så originaltokig att det måste klabbas med band eller floppies för sakens egen skull, kan du alltid skaffa en SD2IEC. Kostar typ några hundringar. Förvisso är den inte kompatibel med exakt all programvara, men har fortfarande inte stött på något spel som inte funkar med den. Vill man ha full kompatibilitet är det väl 1541 Ultimate som gäller. Den är dock betydligt dyrare, kanske för dyr om man bara tänkt leka runt litegranna när man känner för det.

För att svara på trådens frågeställning; lirar en del av barndomens spel på C64:an till och från - samma dator jag fick som liten grabb - men det är långt från dagligen.

Har funderat i de banorna men känns onödigt köpa något som jag kanske inte kommer använda. Ska stuva om lite här inne och se om jag inte kan få plats med 64an trots allt, då kommer saken i ett annat ljus. Fördelen är ju att den kan dela 1084 med 500an då jag ändå inte lär ha igång båda samtidigt.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk

aldrig ägt en c64...

har dock en c128 men den står o morsans föråd sen säkert 15år tillbaks när man flytta hemifrånom de inte slängt den för de behövde utrymmet.

ska väl finnas ett par hundra disketter och kassetter med spel och div program. om de forfarande fungerar kan man dock inte veta iom att ja inte äns tittat åt den sen 2004 eller nå sånt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Har endast testat min morbrors gamla C64 som jag hittade på vinden. Insåg ganska snabbt att jag är glad över att tekniken gått framåt

Jag förstår dock charmen med retro, särskilt nostalgin om det var något man växte upp med.

Permalänk
Medlem

Fick ett nostalgi kick och köpte denna samling for någon mån sen:

Annars har jag en SX-64 som jag har dragit med mig från Norge till Danmark och så till Sverige, använder den sällan men eftersom jag var en auktoriserad Commodore tekniker på 80-90 talet så är det rent utav kärlek till en dator som har givit mig mycket glädje i många år, allt från demo-Scen programmering till reparation och service. Har även en Mini-c64 som jag köpte på Inet för några år sen, använder inte den heller, mera som en prydnadsgrej.

Men jag gillar konceptet med att bara starta datorn - och så kan du programmera direkt, det förde till att jag investerade i ett märkligt projekt vid namn Colour Maximite 2.

Den kan du programmera med direkt i Basic (och BARA Basic) vid uppstart, det är ett typ hemma byggare projekt som du konstruerar själva eller köper färdig av entusiaster som gör det frivillig mot en pris (och lite tid, det tar ungefär 1-6 mån att få den hem i lådan då den är mkt. populär och eftertraktat pryl).

En liten test jag gjorde utan att läsa den aslånga Basic manualen för att testa om jag fortfarande kan "koda" i Basic:

en frogger klon utan färdig grafik, ihop på 1 timme, vilket bevittnar lite om hur enkel den är att programmera med.

Den kan köra Basic i real-time (ingen kompiler, runtime only!) och klarar 270.000 linjers kod per sekund!
Så snabb att folk även har programmerat Wolfenstein 3D som kör 20-30 FPS, och SNES spel med den med BASIC kod!

Rolig grej till vinterkvällarna.

Permalänk
Medlem

Jag har en C64 men har inte använt den på kanske 2 år eftersom jag använder originaltransformatorn och jag har läst att den har en tendens att förstöra datorn och jag antar risken ökar ju äldre den blir.
Har dock funderat på att skaffa en MiSTer men har inte bestämt mig än, tänkte jag skulle testa C64-emulatorer på PC först om dom håller måttet från senaste gången jag kollade upp dom vilket säkert var över 15 år sedan

Visa signatur

◍◯◍ AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz ◍◯◍ Gigabyte RTX 3080 10GB GAMING OC V2.0 ◍◯◍ Gigabyte X570 UD
◍◯◍ Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 ◍◯◍ Corsair HX750i 750W
◍◯◍ Logitech G915 TKL Tactile ◍◯◍ 2x Samsung 870 QVO 8TB ◍◯◍ be quiet! Silent Base 601
◍◯◍ Sony 65" KD65XH9005 ◍◯◍ Audio Pro A36 ◍◯◍ Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefan_JL:

Jag har en C64 men har inte använt den på kanske 2 år eftersom jag använder originaltransformatorn och jag har läst att den har en tendens att förstöra datorn och jag antar risken ökar ju äldre den blir.
Har dock funderat på att skaffa en MiSTer men har inte bestämt mig än, tänkte jag skulle testa C64-emulatorer på PC först om dom håller måttet från senaste gången jag kollade upp dom vilket säkert var över 15 år sedan

Ja, dom gamla skall man passa sig för, skall du använda den, mät upp spänningen innan du kopplar den i datorn. Har för mig det är likströms delen som brukar spåra ut, men mät båda.
Jag köpte ett nytt mordernt aggregat här https://www.c64psu.com/ , det har funkat utmärkt så här långt.

Permalänk
Medlem

C-64 och amiga emulatorer är väldigt bra idag.
Och det är väldigt vanligt att dom som gör nya spel/program idag använder dom först och sen provar på antingen riktig hårdvara heller på nån av FPGA klonerna.
Det händer att det dom behöver fixa till nån bug/etc som märks först på dessa.

För dom existerande spel/programmen från när C-64/amiga fortfarande såldes så är kompatibiliteten i emulatorerna extremt hög troligen runt eller över 99%.

Enda nackdelen är inputlagg som är nästintill helt omöjligt att komma ifrån med dagens hårdvara.
Är det ett stort problem?
För dom flesta nej!
MEN för personer som ej använt riktig hårdvara/FPGA på länge så kan det bli att man dör ofta och kanske tror att det var så här det var även förr.
När det egentligen är att man har lite inputlagg som gör att kontrollen inte är helt hundra.

Är inte direkt ovanligt inom retro världen att folk provat emulatorer/diverse "mini" system och sen pratat med folk som har riktig hårdvara/FPGA och säger eeeeh det var inte alls lika kul som jag minns.
För att sen prova deras setup och det blir en blixt från klar himmel och ett brett smile och vips dom dör betydligt mindre.

Bob på RetroRGB sa i ett youtube avsnitt för 1-2år sedan att en tjejkompis var hemma hos honom och hade tidigare sagt nåt om emulator och att det inte var lika kul längre.
Hon fick prova en riktig NES på en CRT tv och efter bara nån minut så kom frågan, varför hoppar mario direkt när jag trycker på knappen det gör han inte hemma hos mig på datorn?
Dvs hon både kände och såg skillnaden direkt!

SiDi-FPGA kan vara ett alternativ för dom som vill prova på då SiDi är billigare än mister.
Nackdelen är mindre FPGA så större cores finns inte/kommer ej komma men finns en hel del 8/16bits cores där och C-64/amiga finns.
Vet dock inte hur bra dom är jämfört med misters cores.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!