Datorn stendog, vägrar boota, moderkortet kört?

Permalänk
Medlem

Datorn stendog, vägrar boota, moderkortet kört?

Hej,

Min stationära dator (specs finns i signaturen) har fungerat bra i ca 1,5 år nu men igår dog den helt plötsligt när jag satt och spelade. Ingen överhettning vad jag vet (spelade inte ens nåt särskilt krävande) utan jag trodde först att det var strömavbrott.

Efter dess vägrar den boota. Moderkortets LEDs lyser (statuslampan lyser konstant vitt) men trycker jag på knappen (oavsett på chassit eller på moderkortet) så händer inget. Har jag inte försökt på en stund så klickar det till men händer inget. Inget pip, ingen felkod, inga fläktar som går. Bara nada förutom att LEDsen lyser.

Trodde det var nätaggregatet så köpte ett likadant och bytte (dock inte kablarna) men det är exakt samma sak. Testat olika kablar och vägguttag också.

Har även bytt CMOS-batteri (fast hade det varit det så hade väl inte datorn kraschat?) utan skillnad.

Moderkortet som gått eller? Har köpt ett nytt men vill inte in och pilla. Jag byggde ihop den under kraftig ångest och lovade mig själv att aldrig göra det igen.

Nån som har något tips eller, kanske mer troligt, tips på någon bra datorservice (bor i Solna i Stockholm) som kan felsöka och montera det nya kortet på helgen? Har lite småpanik då jag är beroende av datorn på jobbet samt känner mig helt naken just nu. Är också jäkligt rädd att hårddiskarna pajat.

Stort tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Det låter som en kortslutning någonstans i datorn. Att det klickar brukar vara nätaggets överspänningsskydd som slår ifrån. Det är ju omöjligt att säga vad det är som har orsakat det. Enda sättet att ta reda på det är att prova.

Jag personligen hade börjat med att bort precis allt från moderkortet, lagt det på en bit kartong och testat att starta med endast moderkort + nättagg för att se om nätagget klickar eller om moderkortet går igång och klagar på att det saknar cpu OSV.

Ett annat alternativ är ju att ta det nya moderkortet på en bit kartong och sen sakta men säkert lägga till del för del för att se när nätagget klickar.

Tredje alternativet hade ju varit att ta bort en sak i taget för att se när det slutar att klicka. Den stora nackdelen här är ju att du försöker starta datorn med ett potentiellt fel som skulle kunna skada den fram tills dess att du hittar felet. Och du litar på att nätagget räddar datorn från att gå sönder

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk

Som ovanstående. Lugnt och metodiskt - men de är ju lätt att säga.

Visst finns de folk som bor i Solna😁

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Har du kollat så alla kablar sitter som dom ska?
Sånt här är en mardröm, lider verkligen med dig.

Permalänk
Medlem

Update: Nu - peppar peppar - fungerar det igen!

Det visade sig vara grafikkortet som pajat; vet inte hur det har gått till men det har förmodligen blivit nån kortslutning. Typ en på tusen eller ännu mer sällsynt... Klicket när jag försökte starta datorn var troligen överspänningsskyddet i nätagget som slog ifrån. Jag kopplade bort en av PCIE-kontakterna (3090 strix ska ha tre) och då bootade datorn men fick ingen bild via displayport så GPUn verkade bränd ändå. Kopplade bort alla tre och körde via den interna grafiken och datorn verkade hel i övrigt. Borde ju ha testat det från början, men ville helst inte in och pilla. Nu har jag iaf bytt nätagget och kablage också för säkerhets skull.

Ringde Inet och de tyckte jag skulle komma in med GPUn, den har bara gått 9 månader (kändes som mer när jag skrev 1,5 år men det är tydligen inte ens ett år). De testade den i deras maskin och den kom inte igång där heller. Och där hade jag en JÄVLA tur i oturen. De hade kvar ett 3090 Strix som hade öronmärkt för reklamationer, som jag fick på garantin. Visserligen vitt, så det ser inte alltför vackert ut, men det var ju 100% taget om alternativet var att få ett sämre kort och/eller vänta länge utan dator. Jag vet ju själv hur jäkla svårt det är att få tag på 3090 i världen. Har nyss pluggat i allt och det verkar lira. Vågar inte riktigt hoppas, men har kört lite stresstester så det ska nog vara lugnt.

Stort tack till Inet som var bussiga och felsökte + ersatte på direkten!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Werner:

Update: Nu - peppar peppar - fungerar det igen!

Det visade sig vara grafikkortet som pajat; vet inte hur det har gått till men det har förmodligen blivit nån kortslutning. Typ en på tusen eller ännu mer sällsynt... Klicket när jag försökte starta datorn var troligen överspänningsskyddet i nätagget som slog ifrån. Jag kopplade bort en av PCIE-kontakterna (3090 strix ska ha tre) och då bootade datorn men fick ingen bild via displayport så GPUn verkade bränd ändå. Kopplade bort alla tre och körde via den interna grafiken och datorn verkade hel i övrigt. Borde ju ha testat det från början, men ville helst inte in och pilla. Nu har jag iaf bytt nätagget och kablage också för säkerhets skull.

Ringde Inet och de tyckte jag skulle komma in med GPUn, den har bara gått 9 månader (kändes som mer när jag skrev 1,5 år men det är tydligen inte ens ett år). De testade den i deras maskin och den kom inte igång där heller. Och där hade jag en JÄVLA tur i oturen. De hade kvar ett 3090 Strix som hade öronmärkt för reklamationer, som jag fick på garantin. Visserligen vitt, så det ser inte alltför vackert ut, men det var ju 100% taget om alternativet var att få ett sämre kort och/eller vänta länge utan dator. Jag vet ju själv hur jäkla svårt det är att få tag på 3090 i världen. Har nyss pluggat i allt och det verkar lira. Vågar inte riktigt hoppas, men har kört lite stresstester så det ska nog vara lugnt.

Stort tack till Inet som var bussiga och felsökte + ersatte på direkten!

Skönt att det löste sig. Om du har kört mining så måste du kyla minnena på baksidan. GDDR6X utan aktiv kylning är feldesign. Under den korta tiden jag hade ett 3090 ROg OC STrix så var backplaten så varm att man brände fingrarna. Det kan aldrig vara rätt. Det var en av anledningarna att det åkte tillbaka. Dock är det skillnad på OC-varianten av ROG Strix 3090. Så du har egentligen fått ett sämre kort än det du betalat för.

Just 3090 finns det gott om. Inet har 10+ MSI Suprim 3090.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Skönt att det löste sig. Om du har kört mining så måste du kyla minnena på baksidan. GDDR6X utan aktiv kylning är feldesign. Under den korta tiden jag hade ett 3090 ROg OC STrix så var backplaten så varm att man brände fingrarna. Det kan aldrig vara rätt. Det var en av anledningarna att det åkte tillbaka. Dock är det skillnad på OC-varianten av ROG Strix 3090. Så du har egentligen fått ett sämre kort än det du betalat för.

Just 3090 finns det gott om. Inet har 10+ MSI Suprim 3090.

Aha, kanske inte var tydlig. Det är ett Strix OC jag fick; ett exakt likadant som det som gick åt skogen. Enda skillnaden är att det är vitt istället för svart, men det gör inte jättemycket just nu.

Har dock inte kört någon som helst mining, har bara spelat, inte kört nån överklockning etc. Det var egentligen inte tänkt att köpa 3090 från början, men 3080 var störtomöjligt att få så jag betalade extra för att ens få ett kort då jag satt lite i sjön vid release.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Werner:

Aha, kanske inte var tydlig. Det är ett Strix OC jag fick; ett exakt likadant som det som gick åt skogen. Enda skillnaden är att det är vitt istället för svart, men det gör inte jättemycket just nu.

Har dock inte kört någon som helst mining, har bara spelat, inte kört nån överklockning etc. Det var egentligen inte tänkt att köpa 3090 från början, men 3080 var störtomöjligt att få så jag betalade extra för att ens få ett kort då jag satt lite i sjön vid release.

Grymt! Kan bara föreställa mig den ångesten när datorn dog. Håller tummarna att ditt nya kort kommer överleva. Jag tycker att du borde ta ned Hwinfo64 och ha igång det , gärna i en sekundär skärm så du kan hålla ett öga på temperaturerna. I och med att du köpte ett annat nätagg så skulle jag även byta ut PCI-E-kablarna. Bara för att utesluta fel på PCI-E-kablarna.

Sen är vi ett härligt community här. Bor ju inte allt för långt från Solna och har byggt datorer sen sent 90-tal. Så bara fråga om det är något du undrar över.

Permalänk
Medlem

Liten update igen:

Allt har fungerat bra, har kört Furmark några gånger och det har sett bra ut. MEN! Så skulle jag testa att spela, och det kraschade inom några sekunder. Efter det började 99% av alla appar att krascha, även efter omstarter och nollställning av BIOS osv. Jag kunde öppna discord, VLC och Windows Explorer. Alla browsers, installationsprogram, osv kraschade direkt när jag försökte öppna.

Fick då lite ångest, men kände väl att det ändå måste vara något mjukvarumässigt. Jag menar, om det nya grafikkortet inte får ström eller blir för varmt eller vad det nu kan vara så ska väl inte appar krascha, utan då är det väl snarare datorn som kraschar, stänger av sig eller liknande. Funderade på att blåsa om Windows 10, men efter lite metodisk felsökning visade det sig att det var Asus GPU Tweak II som gjorde det!

What the hell liksom. Avinstallerade skiten och nu funkar allt klockrent.

Blir mest lite nyfiken... Nån som känner igen detta? Vad kan det ha berott på? Nån mismatch där GPU Tweak var "synkad" mot gamla GPUn antar jag? Så jäkla märkligt fel. Är INTE glad på Asus bloatware just nu - GPU Tweak och Armoury Crate är djävulens påfund men det senare vill jag ha för RGB-settings på kortet.

Men men; nu håller jag tummarna att det fortsätter att funka bra. Helt skärrad efter de här två dagarna.

EDIT: Efter lite googlande så verkar ju detta vara ett relativt känt problem. Får köra Afterburner, om jag ens behöver tweaka nåt. Får se hur kortet beter sig; känner typ inte för att röra ett dugg just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Werner:

Liten update igen:

Allt har fungerat bra, har kört Furmark några gånger och det har sett bra ut. MEN! Så skulle jag testa att spela, och det kraschade inom några sekunder. Efter det började 99% av alla appar att krascha, även efter omstarter och nollställning av BIOS osv. Jag kunde öppna discord, VLC och Windows Explorer. Alla browsers, installationsprogram, osv kraschade direkt när jag försökte öppna.

Fick då lite ångest, men kände väl att det ändå måste vara något mjukvarumässigt. Jag menar, om det nya grafikkortet inte får ström eller blir för varmt eller vad det nu kan vara så ska väl inte appar krascha, utan då är det väl snarare datorn som kraschar, stänger av sig eller liknande. Funderade på att blåsa om Windows 10, men efter lite metodisk felsökning visade det sig att det var Asus GPU Tweak II som gjorde det!

What the hell liksom. Avinstallerade skiten och nu funkar allt klockrent.

Blir mest lite nyfiken... Nån som känner igen detta? Vad kan det ha berott på? Nån mismatch där GPU Tweak var "synkad" mot gamla GPUn antar jag? Så jäkla märkligt fel. Är INTE glad på Asus bloatware just nu - GPU Tweak och Armoury Crate är djävulens påfund men det senare vill jag ha för RGB-settings på kortet.

Men men; nu håller jag tummarna att det fortsätter att funka bra. Helt skärrad efter de här två dagarna.

EDIT: Efter lite googlande så verkar ju detta vara ett relativt känt problem. Får köra Afterburner, om jag ens behöver tweaka nåt. Får se hur kortet beter sig; känner typ inte för att röra ett dugg just nu.

Jag vet inte varför, men ASUS kan inte göra mjukvara. Tankade hem Armoury Crate för RGB till mitt tangentbord, och sen dess började datorn frysa till i några millisekunder när jag öppnade program, klickade på länkar etc. Dessutom blev jag utkastad ur CSGO-matcher med meddelandet "VAC (Valve anti cheat) could not verify your game session". Inte ens en vanlig avinstallation av Armoury Crate hjälpte, utan ASUS hade lagt in ett eller två andra små skitprogram som låg och körde i bakgrunden som inte fanns med i Windows lista över program. Var tvungen att radera filer i mappar som hette något helt annat än Armoury Crate, och det löste alla problem.

Fattar verkligen inte varför en av världens största datorkomponents/gamingutrustningsföretag kan misslyckas så hårt med mjukvaran, skamligt.