Liten update igen:
Allt har fungerat bra, har kört Furmark några gånger och det har sett bra ut. MEN! Så skulle jag testa att spela, och det kraschade inom några sekunder. Efter det började 99% av alla appar att krascha, även efter omstarter och nollställning av BIOS osv. Jag kunde öppna discord, VLC och Windows Explorer. Alla browsers, installationsprogram, osv kraschade direkt när jag försökte öppna.
Fick då lite ångest, men kände väl att det ändå måste vara något mjukvarumässigt. Jag menar, om det nya grafikkortet inte får ström eller blir för varmt eller vad det nu kan vara så ska väl inte appar krascha, utan då är det väl snarare datorn som kraschar, stänger av sig eller liknande. Funderade på att blåsa om Windows 10, men efter lite metodisk felsökning visade det sig att det var Asus GPU Tweak II som gjorde det!
What the hell liksom. Avinstallerade skiten och nu funkar allt klockrent.
Blir mest lite nyfiken... Nån som känner igen detta? Vad kan det ha berott på? Nån mismatch där GPU Tweak var "synkad" mot gamla GPUn antar jag? Så jäkla märkligt fel. Är INTE glad på Asus bloatware just nu - GPU Tweak och Armoury Crate är djävulens påfund men det senare vill jag ha för RGB-settings på kortet.
Men men; nu håller jag tummarna att det fortsätter att funka bra. Helt skärrad efter de här två dagarna.
EDIT: Efter lite googlande så verkar ju detta vara ett relativt känt problem. Får köra Afterburner, om jag ens behöver tweaka nåt. Får se hur kortet beter sig; känner typ inte för att röra ett dugg just nu.