Western Digital bekräftar försämrad SSD-prestanda efter byte av minne

Permalänk
Melding Plague

Western Digital bekräftar försämrad SSD-prestanda efter byte av minne

Lagringsjätten bekräftar att populära SSD-enheten Blue SN550 får försämrad prestanda efter byte av NAND-minne och lovar ökad transparens.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Synd om vanliga kunden som köper pre builts.
Inte att de spelar så stor roll för den kundgruppen, men om de visste vad de egentligen skulle kunna få. Förstår att WD rättfärdigar detta när t.ex Samsung släpper 980 Pro med TLC och inte MLC.

Permalänk
Medlem

"lovar ökad transparens"

Så sa de även när de smög in SMR i Red.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Avstängd

Gäller det även 850 eller enbart 550?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd

Först lögner om SMR och nu detta..

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Hur vet man om man är drabbad? Har haft min 550 i snart 6 månader (tror jag). Nu kör jag iofs den mest som lagringsdisk så prestanda är sekundärt för den.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Perrablerra:

Hur vet man om man är drabbad? Har haft min 550 i snart 6 månader (tror jag). Nu kör jag iofs den mest som lagringsdisk så prestanda är sekundärt för den.

"In June 2021, we replaced the NAND in the WD Blue SN550 NVMe SSD and updated the firmware" låter som att du inte kan vara drabbad eftersom ändringen gjordes senare.

Men oklart hur man vet för enheter från och med juni 2021.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Jag antar att det här beror på den allmänna kretsbristen och att SSD tillverkarna inte kan få tag i de kretsar de tidigare använt i tillräckligt stora volymer.

Vad jag sett hittills så är det Western Digital och Crucial som bytt nand på nån modell, och Samsung har bytt controler på m.2 970 Evo.

Kan ha missat någon då jag inte följt det hela så noga.

Jag har förståelse för att de kan ha blivit tvungna att byta nån komponent pga kretsbrist, men tyvärr verkar en del försöka göra detta i tystnad vilket närmar sig bedrägeri. Produkten som nu säljs har samma namn som tidigare men presterar oftast sämre (eller som i Crucials fall ner mot 80% sämre på vissa uppgifter).
Om man har tur så skiljer det på serienumret som i Samsungs fall, men det blir inte lätt för oss kunder att se skillnaden, så om man köper en SSD baserat på tester som är gjord på den ursprungliga snabba versionen av ssd'n men istället får den här nya långsammare versionen så känner man ju sig lurad.
Om det sen är lagligt för tillverkarna att göra så här kan jag inte svara på men mitt förtroende börjar dala kraftigt.

Permalänk
Medlem

De borde som sagt byta namn på den också, om det inte ovillkorligen är förbättringar. Just rejäla dippar i hastighet på SSD är något som recensenter bör fokusera mer på. På min OS-disk slår jag bara i taket när jag återställer hela skivan från en backup (vilket har hänt, eftersom jag kör MacOS på PC), och det är irriterande, men på min "scratch"-skiva med QLC slog jag i taket så ofta att jag köpte en äldre Intel-SSD som inte slår i något tak i min dator (SATA) och reducerade QLC-disken till Windows 10 startskiva, vilket går utmärkt.

Jag brukar dra upp min TV som exempel, en Samsung i 5xx-serien, den tillverkades med 3 olika paneler och 2 olika chipset under ca 1 år. Samma beteckning på alla, man var tvungen att öppna apparaten för att få bekräftat vilken panel man hade. Den tillverkades i 2-3 fabriker dessutom, och det blandades paneler lite hur som helst. Formellt sett nådde väl alla upp till spec, men rätt garanterat var recensionsexen från början av serien bäst. Hade man otur kunde man få rätt sopiga skärmpaneler tydligen. Jag fick "mellanskärmen" som har skarp bild men inte lika bra betraktningsvinklar som de andra TV-apparater jag hade då.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Trist att WD ännu en gång visar sig försöka vilseleda konsumenter, har alltid haft en positiv bild av deras produkter tidigare.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | MSI MAG X570 Tomahawk Wifi | AMD Ryzen 9 5900x | Nvidia RTX 2060 | Noctua NH-D15 | Samsung 970 Evo Plus 1TB | G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3200MHz CL14

Permalänk
Moderator
Testpilot

Hur många gånger har de (företagen) dragit denna varianten?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Fattas bara att deras SSD's börjar brinna också så har de snart lika "högt" förtroende som Gigabyte.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Musikälskare

Det är enkelt att lova

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Skall man tro LTT så är detta satt i system...

Permalänk
Medlem

Och jag som köpte en sån till farsan för en månadsedan... Som tidigare sagts hade man ju velat veta hur man tar reda på vilken version man har... Nu kommer ju inte far min jobba med filer större än 12 GB så inte hela världen men hade jag vetat detta hade jag ju köpt en annan modell...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybertsen:

Skall man tro LTT så är detta satt i system...

Har gjorts sedan andra och tredje gen SSDs.

OCZ nedgraderade Remaining Life time till 50% med firmware upgradering på Vertex serien.

Visade sig i en PDF jag hittade att samsung nedgraderat förväntade erase cycles från 10K till 5K på NAND'et, jo dom hade så hög på den tiden.

Så OCZ smög in det i en firmware trots att dom såldes med 10K erase cycles som marketing.
Sedan vägrade dom RMA/Garanti på diskar som hade mer än 5K använda erase cycles.

Mina gick från ca 50% liv kvar till 0% efter en firmware uppgradering och på den tiden fick man uppgradera rätt friskt för dom kom oftast inte med TRIM och bra Garbage collection utan det var en "senare" feature man fick upgradera till när dom fixat.

Istället fick man sin garanti nukad.

Sedan började OCZ sälja 60Gb och 120Gb Vertex 2 fast tidigare var på 64Gb och 128Gb och folk som köpt en extra med raid började undra varför det skiljde 4 respektive 8Gb.

Samma sak en smyg förändring dom inte nämde.
Blev ett jävla liv i båda fallen med Vertex och Vertex 2 på deras forum.

Tur det jävla skitföretaget dog, efter att fifflat med finans böckerna gick dom under.

Så tyvärr har SSD marknaden alltid varit buffel och båg, inget nytt.

Permalänk
Medlem

Bara som allmän info så är det ovanligt många produkter som ändrats under året vad gäller flashminnen och styrkretsar. Hade det inte varit för osäkerheten kring tillgång på kretsar så hade säkert flera nya modellbeteckningar lanserats, men det ursäktar förstås inte smygändringar av specifikationer.
En del tillverkare och kanske ett ökande antal i dagsläget har dock redan på sätt och vis förberett sig genom att inte vara så exakt i specifikationerna för vilka komponenter som används i en modell, vilket öppnar upp för ett visst mått av variation över tid utan egentligt fulspel.

Vill man vara noga med ett köp så lusläs tillverkarens aktuella specifikationer. Gå inte bara på uppgifter i exempelvis en recension som är x månader gammal. Själv skulle jag exempelvis aldrig köpa en disk av en modell där tillverkaren inte tydligt listar en sån grundläggande specifikation som hur mycket skriven data enheten garanteras tåla.

Permalänk
Medlem

Menar de att de ändrar modellnummer, eller bara någon obskyr siffra någonstans som ingen kommer märka? Jag misstänker ju det senare.

Skithögar.

WD Blue Shit Edition är ett passande namn, så det inte går att missa.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Inaktiv

En klassiker är ju Kingstons V300. De första var bra, sen bytte de nand och då blev de skit.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Modus operandi för WD, de lärde sig ingenting med fiaskot med RED.
Skulle aldrig få för mig att köpa någon SSD från skojarna.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

En klassiker är ju Kingstons V300. De första var bra, sen bytte de nand och då blev de skit.

Skrivet av Deimos Sweden:

Som sagt, WD är långt ifrån ensamma. Hoppas bara att de håller ordet och slutar använda samma modellnummer framöver, och att de andra faktiskt också bättrar sig

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Lurad

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Jaha vad ska man köpa för 1 tb NVME idag då för att inte få skit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karazhan:

Jaha vad ska man köpa för 1 tb NVME idag då för att inte få skit?

Samsung.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Karazhan:

Jaha vad ska man köpa för 1 tb NVME idag då för att inte få skit?

Kingston A2000 eller KC2500. TLC och har DRAM. Skit i NV1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karazhan:

Jaha vad ska man köpa för 1 tb NVME idag då för att inte få skit?

Samsung 970 Pro. Sista versionen med MLC, och det märks verkligen på responstid och uthållighet att det inte är TLC. Köpte den dock mest för resiliens och dataretention. 980 Pro med TLC går fetbort för mig.

Permalänk
Hjälpsam

Bra pris på WD Blue SN550 M.2 2280 1TB, 870 på Komplett och 805 på Amazon.
Att det är bra pris gör att det känns bättre, även om WD givetvis borde vara ärliga med förändringar.
https://www.prisjakt.nu/c/solid-state-diskar-ssd?775=24843&78...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av anon333222:

Kingston A2000 eller KC2500. TLC och har DRAM. Skit i NV1.

Läste detta om Kingston A2000.

SSDn har en bugg i controllern som gör att den kan säga att den vaknatur ett strömsparläge lite innan den är redo att ta emot information. Detta gör att datorn riskerar att frysa till och inte återhämta sig, framförallt om man har swap på SSDn. För mig hände det 2-4 ggr per dag, och kunde framtvingas genom att använda swap.

Det finns en workaround som stänger av det mest strömsnåla strömsparläget. Jag vet dock inte om det kommer påverka SSDns livstid (då den bör bli lite varmare). Och det påverkar hur mycket ström SSDn drar, så jag skulle överväga en annan SSD, framförallt om du har en laptop.

Här kan ni läsa mer om problemet och hur det kan jobbas runt: https://forums.linuxmint.com/viewtopic.php?f=90&t=339194&p=19...

Om du har planer att köra Linux på SSDn läs:

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=5174888

Riktig djungel där ute.

Edit finns tydligen en firmware som fixar problemet, uppdatering måste dock ske under Windows, saknas stöd under Linux.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |