Western Digital bekräftar försämrad SSD-prestanda efter byte av minne

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Marida:

Samsung 970 Pro. Sista versionen med MLC, och det märks verkligen på responstid och uthållighet att det inte är TLC. Köpte den dock mest för resiliens och dataretention. 980 Pro med TLC går fetbort för mig.

Beror på vilka krav man har, Samsung 970 Pro kostar tre gånger så mycket.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Läste detta om Kingston A2000.

SSDn har en bugg i controllern som gör att den kan säga att den vaknatur ett strömsparläge lite innan den är redo att ta emot information. Detta gör att datorn riskerar att frysa till och inte återhämta sig, framförallt om man har swap på SSDn. För mig hände det 2-4 ggr per dag, och kunde framtvingas genom att använda swap.

Det finns en workaround som stänger av det mest strömsnåla strömsparläget. Jag vet dock inte om det kommer påverka SSDns livstid (då den bör bli lite varmare). Och det påverkar hur mycket ström SSDn drar, så jag skulle överväga en annan SSD, framförallt om du har en laptop.

Här kan ni läsa mer om problemet och hur det kan jobbas runt: https://forums.linuxmint.com/viewtopic.php?f=90&t=339194&p=19...

Om du har planer att köra Linux på SSDn läs:

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=5174888

Riktig djungel där ute.

har en A2000 själv och den verkar alltid rekommenderad.
Dock inte missnöjd för fick den på rea för 1KKr i februari och den har ju DRAM buffert vilket jag har som krav, och inget QLC (hoppas jag XD).
Kör linux mint med och skiten vaknar inte ur sleep men kan lika väl vara mobo/grafikkort men jag har visserligen alltid sleep avstängt i mina linux distar såvida det inte är en laptop.

Men problemet påminner mig om Crucial MX100.
Den hade också liknande problem, precis som folk nämner i tråden du postade.

Jag har 2st, en i varje Gentoo Linux server och inga problem.

Päronen har en i sin Windows 10 dator och ett par gånger om året efter sleep så kan den inte hitta SSD'n efter viloläge och det kräver en coold boot för att får SSDn att vakna.

Problemet med SSD's anser jag är att det finns så många modeller, revisioner och tillverkare att till skillnad från HDD's som folk accepterat som relativt stabila i mins 30 år så är SSD's fortfarande lite vilda västern.

Secret on a stick!

Permalänk
Avstängd

" I samband med bytet av minne uppdaterade Western Digital i tysthet specifikationerna på den egna webbplatsen."

Så problemet är snarare att människor numera inte är tillräckligt läskunniga?

Möjligen i kombination med att återförsäljare inte uppdaterat sina specifikationer vilket då såklart är deras fel.

Kunskapsresistenta konsumenter är normalt sett omöjligt att skydda sig emot som företag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Beror på vilka krav man har, Samsung 970 Pro kostar tre gånger så mycket.

Sant. Bra saker kostar så det är ju en avvägning beroende på ändamål. Jag ser på diskar på samma sätt som med PSUer, det är inte värt att stoppa in något billigt som riskerar att gå sönder för det gör mer skada än nytta när det väl händer något.

Nu ligger 970 Pro i toppklass även för mig, men värt att ha i åtanke är att 50% av det högre priset/TB är för att det är just MLC (2 bit per cell) istället för TLC (3 bit per cell). Det går helt enkelt åt mer antal celler när det är MLC. Det är en självklar skillnad i pris, som jag visserligen är beredd att betala för de mångdubblade säkerhets/hållbarhetsfördelarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

" I samband med bytet av minne uppdaterade Western Digital i tysthet specifikationerna på den egna webbplatsen."

Så problemet är snarare att människor numera inte är tillräckligt läskunniga?

Möjligen i kombination med att återförsäljare inte uppdaterat sina specifikationer vilket då såklart är deras fel.

Kunskapsresistenta konsumenter är normalt sett omöjligt att skydda sig emot som företag.

Fast då ska den ju också få ett nytt modellnamn och inte bara modellnummer.
Säger en recension att den är si och så bra då de testat en enhet med en viss spec så ska man kunna lita på det. Recensenten kan visserligen ha fel, men specen ska inte ändras bara så där.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ELF:

Fast då ska den ju också få ett nytt modellnamn och inte bara modellnummer.
Säger en recension att den är si och så bra då de testat en enhet med en viss spec så ska man kunna lita på det. Recensenten kan visserligen ha fel, men specen ska inte ändras bara så där.

Det kan man ju önska och nästan kräva.

Dock är ett test just ett test på den enskilda enheten och i detta fallet har den specifikationen inte ändrats "bara sådär" utan de har även ändrat informationen om produkten på hemsidan och troligen även i medföljande dokumentation.

Du som konsument måste fortfarande undersöka vad du köper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Det kan man ju önska och nästan kräva.

Dock är ett test just ett test på den enskilda enheten och i detta fallet har den specifikationen inte ändrats "bara sådär" utan de har även ändrat informationen om produkten på hemsidan och troligen även i medföljande dokumentation.

Du som konsument måste fortfarande undersöka vad du köper.

Instämmer
Vi kan ta andra exempel när mjukvara uppdateras över tid. Skall allt testas om hela tiden? Nej, det är förstås omöjligt. Mjukvara har som alla känner till enorm påverkan på våra prylar.

Mycket gnäll över något som folk har missat att läsa. De ljuger inte i de specifikationer som uppdaterats.
Har alla som klagar samma nogrannhet på era hushållsprodukter och vitvaror? En komponent hit och dit.

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BMac:

Det kan man ju önska och nästan kräva.

Dock är ett test just ett test på den enskilda enheten och i detta fallet har den specifikationen inte ändrats "bara sådär" utan de har även ändrat informationen om produkten på hemsidan och troligen även i medföljande dokumentation.

Du som konsument måste fortfarande undersöka vad du köper.

Det här är anledningen att Nvidia krävde att att boxen skulle märkas med LHR / V2. Man ville inte få shitstormen som kommer när kunder tror att de har köpt ostrypta kort. AIBs skulle fula sig som WD gjorde med SN550.

Det där med att konsumenten ska undersöka vad man köper köper jag inte. Hur många lusläser varje spec när man köper en ny dator? Kollar du vilken revision av CPUn innan du lägger beställningen?

Frågan du borde ställa dig är varför WD/Kingston valde att ägna sig att byta till sämre komponenter utan att ändra modellnamnet? Eller tror du att de skulle göra likadant om de hade bytt till MLC och förbättrat prestandan och hållbarheten.

Det där är konsumentfientligt som WD gjorde med Red-serien och nu SN550.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av yoggan:

Instämmer
Vi kan ta andra exempel när mjukvara uppdateras över tid. Skall allt testas om hela tiden? Nej, det är förstås omöjligt. Mjukvara har som alla känner till enorm påverkan på våra prylar.

Mycket gnäll över något som folk har missat att läsa. De ljuger inte i de specifikationer som uppdaterats.
Har alla som klagar samma nogrannhet på era hushållsprodukter och vitvaror? En komponent hit och dit.

Du kan ju fundera vad som händer ifall du har en klass A kylskåp och sen gör tillverkaren en WD och smäller dit en ny kompressor med sämre effektivitet och den hamnar i klass C. Utan att märka om eller klassa om.

Jävligt höga hästar du sitter på. WD smög in SMR i Red-serien och de blev stämda.

Frågan är varför WD inte gjorde en rev2. Det där härliga draget gör ju det jävligt svårt för konsumenterna och ÅF att hålla koll på produkterna. De vill ju surfa på de goda betygen och sen gör en försämring och hoppas att kunden inte skulle märka det. Varför tycker du att det är ett acceptabelt drag? Är du inte konsument?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ratatosk:

Läste detta om Kingston A2000.

SSDn har en bugg i controllern som gör att den kan säga att den vaknatur ett strömsparläge lite innan den är redo att ta emot information. Detta gör att datorn riskerar att frysa till och inte återhämta sig, framförallt om man har swap på SSDn. För mig hände det 2-4 ggr per dag, och kunde framtvingas genom att använda swap.

Det finns en workaround som stänger av det mest strömsnåla strömsparläget. Jag vet dock inte om det kommer påverka SSDns livstid (då den bör bli lite varmare). Och det påverkar hur mycket ström SSDn drar, så jag skulle överväga en annan SSD, framförallt om du har en laptop.

Här kan ni läsa mer om problemet och hur det kan jobbas runt: https://forums.linuxmint.com/viewtopic.php?f=90&t=339194&p=19...

Om du har planer att köra Linux på SSDn läs:

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=5174888

Riktig djungel där ute.

Kingston släppte en ny firmware som skall lösa problemet. Tyvärr funkar det bara i Windows 10.

https://www.kingston.com/sweden/en/support/technical/ksm-firm...

Permalänk
Hjälpsam

Vad jag undrar är om de bytt till QLC eller om de fortfarande kör med TLC, fast en sämre version.
De framgår inte i deras produktblad.
https://documents.westerndigital.com/content/dam/doc-library/...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av anon333222:

Kingston släppte en ny firmware som skall lösa problemet. Tyvärr funkar det bara i Windows 10.

https://www.kingston.com/sweden/en/support/technical/ksm-firm...

Man behöver bara flasha i Windows kan tilläggas, när det väl är gjort kan valfritt operativ användas. 👍🏼

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av andreas_dock:

Man behöver bara flasha i Windows kan tilläggas, när det väl är gjort kan valfritt operativ användas. 👍🏼

Helt rätt! Var lite otydlig där.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ratatosk:

Vad jag undrar är om de bytt till QLC eller om de fortfarande kör med TLC, fast en sämre version.
De framgår inte i deras produktblad.
https://documents.westerndigital.com/content/dam/doc-library/...

Alla rykten säger QLC då prestandan blir tyvärr gång på gång lidande när densiteten ökar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av monoleg:

Sorry, de är också drabbade nu.
https://arstechnica.com/gadgets/2021/08/samsung-seemingly-cau...

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Thomas:

Vadå kunden borde läsa på och veta vad man köper…. Eller så skippar man kalsongrycket och gör en rev 2.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon333222:

Det där med att konsumenten ska undersöka vad man köper köper jag inte.

Nästa gång jag ska köpa en tandpetare så förväntar jag mig en kista med rent guld...Det stod ju inte att en guldkista inte följde med.

/flevskrivet

Attans.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BMac:

Nästa gång jag ska köpa en tandpetare så förväntar jag mig en kista med rent guld...Det stod ju inte att en guldkista följde med.

Attans.

Fast den är analogin är ju….helt obegripligt. Det är ju inte då att jag går in till HM och ber om ett par kalsonger och så kommer expediten med ett par mammatrosor. Du kunde inte svara på varför det var så bra att Tillverkarna producerar en bra produkt och ersätter med sämre grejer och behåller namnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Nästa gång jag ska köpa en tandpetare så förväntar jag mig en kista med rent guld...Det stod ju inte att en guldkista följde med.

Attans.

Är väl lite mer som att köpa en ny BMW 7-serie och sen när den levereras upptäcker du att den bara har 100hk och BWM svarar: "Jo, på grund av komponentbrist har vi ändrat lite. Vi blir lite mer tydliga nästa gång. Men vi lovar att den är snabb nog för en vanlig motorväg!"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av thomas_skane:

Är väl lite mer som att köpa en ny BMW 7-serie och sen när den levereras upptäcker du att den bara har 100hk och BWM svarar: "Jo, på grund av komponentbrist har vi ändrat lite. Vi blir lite mer tydliga nästa gång. Men vi lovar att den är snabb nog för en vanlig motorväg!"

Volvo begränsade sina maskiner till 180 km/h från 2021 och framåt helt utan att byta namn på vagnarna. Det funkade ju.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BMac:

Volvo begränsade sina maskiner till 180 km/h från 2021 och framåt helt utan att byta namn på vagnarna. Det funkade ju.

Nog bryr man sig om vilken årsmodell, vilket kan jämföras med en ny revision så 2021 modeller är strypta av Volvo. Tydlig märkning då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Det kan man ju önska och nästan kräva.

Dock är ett test just ett test på den enskilda enheten och i detta fallet har den specifikationen inte ändrats "bara sådär" utan de har även ändrat informationen om produkten på hemsidan och troligen även i medföljande dokumentation.

Du som konsument måste fortfarande undersöka vad du köper.

Skrivet av yoggan:

Instämmer
Vi kan ta andra exempel när mjukvara uppdateras över tid. Skall allt testas om hela tiden? Nej, det är förstås omöjligt. Mjukvara har som alla känner till enorm påverkan på våra prylar.

Mycket gnäll över något som folk har missat att läsa. De ljuger inte i de specifikationer som uppdaterats.
Har alla som klagar samma nogrannhet på era hushållsprodukter och vitvaror? En komponent hit och dit.

Visst, nya produkter kommer hela tiden och det kan komma lågpris och lågkvalitéts versioner. Det motsäger jag dem inte att göra. De går även ut med nya specs. Men det ändrar ju ändå inte att de försöker mygla. De använder tidigare högre resultat från recensioner och betyg för att sälja "skräp".
Släpp inte en nya produkt med exakt samma namn som en tidigare "högpresterande" produkt, släpp den istället med ett nytt namn.

Det jag nämnde i tidigare inlägg gäller förövrigt inte bara recensioner, utan det kan t.ex även gälla mellan kompisar. Skulle en person be om råd och man säger att ssdn man har är jättebra och man kan till och med visa prestandaresultat. Då ska den andra personen kunna lita på att den han/hon köper är lika bra, om det inte är något fel på den d.v.s. Det ska enbart vara marginella skillnader då det aldrig kan vara perfekt, men är det stor försämring gentemot tidigare släppta enheter så är det något som är fel.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Halverar dom prestanda så ska dom ju tydligt gå ut med det, kanske tillåmed i modellnamnet som står när man inhandlar (typ W350). Ett par % i prestanda kan nog många leva med, men detta är ju heltokigt.

Tro fan att dom skulle ta betydligt mer betalt om dom skulle ha dubblerat skrivhastigheten istället för halverat den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

" I samband med bytet av minne uppdaterade Western Digital i tysthet specifikationerna på den egna webbplatsen."

Så problemet är snarare att människor numera inte är tillräckligt läskunniga?

Möjligen i kombination med att återförsäljare inte uppdaterat sina specifikationer vilket då såklart är deras fel.

Kunskapsresistenta konsumenter är normalt sett omöjligt att skydda sig emot som företag.

Har Western Digital tydligt gått ut med info till alla återförsäljare att produkten är ändrad och inte längre har samma egenskaper på en så central punkt för en SSD som prestandan? Självklart har de inte det, för i så fall hade det ju behövts marknadsföras åtminstone som en rev2 eller liknande för butiker måste ju kunna skilja på produkter med olika spec.

Så Western Digital är skyldiga eftersom de inte ändrar produktens namn så att återförsäljare kan sälja det som en annan produkt med rätt specifikation.

Kunder behöver absolut inte gå till tillverkarnas sida för att läsa gällande spec, det är säljarnas spec som gäller. Och som sagt ovan så har Western Digital inte gett säljarna den möjligheten.

Permalänk
Medlem

Som kund vill jag inte behöva gå till tillverkarens sida för att veta vilken spec just min har utifrån ett serienummer, det skall följa modellbeteckningen. Är det bara mindre ändringar som är till det bättre så kan det räcka med att ange "v2", "v3" etc. (Se en annan dragning som gjorts på YouTube någonstans om Netgears små switchar)

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ratatosk:

Läste detta om Kingston A2000.

SSDn har en bugg i controllern som gör att den kan säga att den vaknatur ett strömsparläge lite innan den är redo att ta emot information. Detta gör att datorn riskerar att frysa till och inte återhämta sig, framförallt om man har swap på SSDn. För mig hände det 2-4 ggr per dag, och kunde framtvingas genom att använda swap.

Det finns en workaround som stänger av det mest strömsnåla strömsparläget. Jag vet dock inte om det kommer påverka SSDns livstid (då den bör bli lite varmare). Och det påverkar hur mycket ström SSDn drar, så jag skulle överväga en annan SSD, framförallt om du har en laptop.

Här kan ni läsa mer om problemet och hur det kan jobbas runt: https://forums.linuxmint.com/viewtopic.php?f=90&t=339194&p=19...

Om du har planer att köra Linux på SSDn läs:

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=5174888

Riktig djungel där ute.

Aj rackarns, jag som precis satt i tankarna att använda att A2000 på 1 eller 2 TB som lagringsdisk för spel och fildelning.

Några rekommendationer på annan budgetdisk som är välrenommerad?
Har tre m.2-uttag på moderkortet, så dags att använda de, anser jag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ricerunner:

Aj rackarns, jag som precis satt i tankarna att använda att A2000 på 1 eller 2 TB som lagringsdisk för spel och fildelning.

Några rekommendationer på annan budgetdisk som är välrenommerad?
Har tre m.2-uttag på moderkortet, så dags att använda de, anser jag.

Köpte denna:
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/harddisk/ssdm2/k...

Skulle nog inte ens få problemet med A2000 eftersom jag kör utan sleep funktionen..

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Har Western Digital tydligt gått ut med info till alla återförsäljare att produkten är ändrad och inte längre har samma egenskaper på en så central punkt för en SSD som prestandan? Självklart har de inte det, för i så fall hade det ju behövts marknadsföras åtminstone som en rev2 eller liknande för butiker måste ju kunna skilja på produkter med olika spec.

Så Western Digital är skyldiga eftersom de inte ändrar produktens namn så att återförsäljare kan sälja det som en annan produkt med rätt specifikation.

Kunder behöver absolut inte gå till tillverkarnas sida för att läsa gällande spec, det är säljarnas spec som gäller. Och som sagt ovan så har Western Digital inte gett säljarna den möjligheten.

Det är ingen som kan gå in och ändra på utskriven text på ett papper eller nedladdade pdfer på folks datorer. Om model 290 är 1000 MB/s snabb och den senare ändras till 500MB/s utan att den lanseras som en ny version 291 eller 290 v2 så är det tveklöst falsk marknadsföring. Är snarare förvånad över att det finns folk som rättfärdigar bedrägeri.

Permalänk
Medlem

Björn Rosenströms sång kommer aldrig bli gammal...

Citat:

Du skrev nåt om ett slott, det här är ett skjul
Jag har blivit lurad...

Det börjar nästan blåsa storm kring för många varumärken snart så man måste välja det minst sämsta...

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO