Permalänk
Medlem

Taskig uppkoppling hos föräldrarna

Tjaba.

Föräldrarna klagar på att deras Apple tv inte funkar som det ska och deras 100/100 internet är segt.

Dom kör Telias Router med avstängt wifi, Telias Wifi extender som dom skickade ut till sina tv. samt netgear orbi för meshnätverk för resten av nätverket (tvn är inte inkopplad på detta nätverk)

Tänkte börja felsöka innan man ringer till Telia supporten som säger att man ska starta om routern.
Tänkte kasta upp en laptop som får ligga och logga nätverket ett tag.

Finns de något program som pingar och loggar resutatet på ett smidigt sätt.
Vet att de finns cmd commandon för detta men jag kommer inte ihåg dom eller hur dom funkar
Även något fortlöpande speedtest vore smidigt

Visa signatur

.:Cpu:. AMD Ryzen 9 5950x 3.4GHz:. .:Motherbord:. Asus ROG strix X570-I .:Ram:. 32 GB .:SSD M.2 1TB .:Gpu:.ASUS GeForce RTX 2070 SUPER 8GB ROG STRIX GAMING OC 2560 x 1440 (144Hz), .:OS:. Windows 10 Pro 64-bit .:Chassi:. BitFenix Prodigy M .:Skräm:. Main Acer 24" Predator XB241YU Second Viewsonic VX2268wm 120Hz

Permalänk
Rekordmedlem

Varför använda en separat wifi extender när det tekniskt inte behövs, visserligen bör de använda kabel men tvingas de använda wifi och inte har en iptvlösning som kräver dedikerad box bör wifiextendern troligen tas bort för att inte störa meshnätet i onödan, de ansluter ju allt mot internet så en extender tänkt för ett separat tv nät skapar nog mer problem än den bidrar med nått.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DwarF:

Finns de något program som pingar och loggar resutatet på ett smidigt sätt.

Pingplotter på Windows verkar kompetent. Det mäter exakt det man säger åt det att mäta och inget annat, så det krävs att man förstår manualen och har lite baskunskaper.

Det känns dock inte så troligt att det är själva abbonnemanget som det är fel på, utan snarare att någon har ställt till med en halvtaskig radiomiljö redan innan man tar med grannar i beräkningen.

Skrivet av mrqaffe:

Varför använda en separat wifi extender när det tekniskt inte behövs, visserligen bör de använda kabel men tvingas de använda wifi och inte har en iptvlösning som kräver dedikerad box bör wifiextendern troligen tas bort för att inte störa meshnätet i onödan, de ansluter ju allt mot internet så en extender tänkt för ett separat tv nät skapar nog mer problem än den bidrar med nått.

Det här handlar uppenbarligen om några som gått all-in på Telias tillbehörsutbud och "routrar"...

Utmaningen är att Telias Arris-TV-boxar behöver trådad uppkoppling, vilket Telias extendrar "löser" till rum dit man inte har sladd dragen. Alternativet är Telia Play (det brukar ingå i abbonnemanget) i en app/webbläsare på TV:n eller på någon extra-box/TV-dator, men det är ju inte alls lika bekvämt att använda som en dedikerad TV-box.

Åtgärder jag hade övervägt:
1) Om möjligt, använd befintlig/dra ny ethernet-kabel, dvs skrota extendrarna.
2) Få koll på vilka WiFi-kanaler som används, inklusive av grannarna, gör inställningar efter det (om det alls går med den utrustning som är tillgänglig).
3) Nätverk över elnätet, "Powerplug" för TV-nätet, dvs skrota extendrarna.
4) Ta bort backhaul-kanalerna ur ekvationen, dvs skrota meshen.

Så vitt jag kommer ihåg från när jag pillade med mina föräldrars Telia-TV (på Telia öppen fiber) så behöver man inte krångla med VLAN eller liknande om man anväder boxarna. Men det kan kanske skilja sig åt beroende på var i Sverige man befinner sig.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av KAD:

Pingplotter på Windows verkar kompetent. Det mäter exakt det man säger åt det att mäta och inget annat, så det krävs att man förstår manualen och har lite baskunskaper.

Det känns dock inte så troligt att det är själva abbonnemanget som det är fel på, utan snarare att någon har ställt till med en halvtaskig radiomiljö redan innan man tar med grannar i beräkningen.

Det här handlar uppenbarligen om några som gått all-in på Telias tillbehörsutbud och "routrar"...

Utmaningen är att Telias Arris-TV-boxar behöver trådad uppkoppling, vilket Telias extendrar "löser" till rum dit man inte har sladd dragen. Alternativet är Telia Play (det brukar ingå i abbonnemanget) i en app/webbläsare på TV:n eller på någon extra-box/TV-dator, men det är ju inte alls lika bekvämt att använda som en dedikerad TV-box.

Åtgärder jag hade övervägt:
1) Om möjligt, använd befintlig/dra ny ethernet-kabel, dvs skrota extendrarna.
2) Få koll på vilka WiFi-kanaler som används, inklusive av grannarna, gör inställningar efter det (om det alls går med den utrustning som är tillgänglig).
3) Nätverk över elnätet, "Powerplug" för TV-nätet, dvs skrota extendrarna.
4) Ta bort backhaul-kanalerna ur ekvationen, dvs skrota meshen.

Så vitt jag kommer ihåg från när jag pillade med mina föräldrars Telia-TV (på Telia öppen fiber) så behöver man inte krångla med VLAN eller liknande om man anväder boxarna. Men det kan kanske skilja sig åt beroende på var i Sverige man befinner sig.

Ja bryggan/"extendern" är bra om man har iptv för då används vlan och multicast vilket kräver konfiguration men har man inte en iptvbox utan en Appletv så är det troligen ingen bra sak att ha inkopplad för den lär försämra för det vanliga wifinätet som ska ge internetåtkomst.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.