Bahnhof: "Endast Telia-kunder får utpressningsbrev i år"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Det är dock inte Telias fel.

De måste ju få informationen någonstans ifrån. För det vore ju kontraproduktivt om de började skicka ut utpressningsbrev till folk som inte är Teliakunder..

Skrivet av griid:

Statligt ägt bolag där IT-säkerhet är medioker. Det har vi sett tidigare när institutioner mfl. läckt säkerhetsklassade uppgifter. Killgissar på att databaser med personuppgifter läckt ut, utan att det vet något.

Staten har inte ägt Telia på över 10 år.. sedan kan man ju undra hur ägarstrukturen har relevans här. Finns ju tusentals privata företag som har haft exakt samma problem.

Skrivet av coopish:

Ja det gör dom, dom som fildelar. Tror inte så många äldre tankar ner filmer?

Utpressningsbrev är sällan länkad till nedladdning dock. Finns många fall där de skickats ut till folk som inte har laddat ned.

Skrivet av FireFox:

Om man har Telia öppen fiber och väljer exempelvis Bahnhof som leverantör, kommer Telia att logga ens aktivitet på nätet med tanke på att de äger nätet?

Telia äger nätet och därför betalar Bahnhof en licensavgift för att få ta det av det. Din nätverksinformation går dock igenom Bahnhofs servrar och hårdvara. Så loggarna sköts av Bahnhof.. inte Telia.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Det är dock inte Telias fel.

Mja. Att Telia har så "gott" rykte bland utpressare måste ju på något sätt hängs samman med deras aktivitet, tänker jag. Men även om det inte vore Telias fel att de får förfrågningar så är det definitivt Telias fel att de lämnar ut uppgifterna. Kan Bahnhof låta bli utan att få näringsförbud så kan andra operatörer också.

Att det råder sådan vurm för ett gammalt statligt bolag här är ganska häpnadsväckande tycker jag med tanke på hur snacket brukar gå annars.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nayiki:

VPN ger i de flesta fall bara en falsk trygghet och de samarbetar ibland med olika länders myndigheter (läs USA/Kina).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Mja. Att Telia har så "gott" rykte bland utpressare måste ju på något sätt hängs samman med deras aktivitet, tänker jag. Men även om det inte vore Telias fel att de får förfrågningar så är det definitivt Telias fel att de lämnar ut uppgifterna. Kan Bahnhof låta bli utan att få näringsförbud så kan andra operatörer också.

Att det råder sådan vurm för ett gammalt statligt bolag här är ganska häpnadsväckande tycker jag med tanke på hur snacket brukar gå annars.

Titta på Utpressningskollen så ser du massor bolag som aldrig är omnämnda och således aldrig lämnat ut något. Telia och de andra omnämnda sparar helt enkelt uppgifter i andra syften än brottsbekämpning enligt LEK. Bahnhof gör inget annorlunda än de flesta andra som aldrig omnämns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Titta på Utpressningskollen så ser du massor bolag som aldrig är omnämnda och således aldrig lämnat ut något. Telia och de andra omnämnda sparar helt enkelt uppgifter i andra syften än brottsbekämpning enligt LEK. Bahnhof gör inget annorlunda än de andra som aldrig omnämns.

Det är inte relevant. Rimligen är det så att om man har rätt att begära ut uppgifter så struntar man i om den man frågar faktiskt har uppgifterna eller ej. Om man inte kan ställa frågan till den som inget har att lämna ut så skulle även Telia kunna slippa den negativa uppmärksamheten genom att vara "ett av de bolagen som aldrig nämns", men så pass gammal som lagen nu är får man helt enkelt anta att Telia gjort ett aktivt val och gärna samarbetar med utpressarna då de bryr sig mer om bokstavstrogen laglydighet än sina kunders integritet.

Som jag skrivit i tidigare trådar i ämnet så borde Bahnhof vara ett viktigt symboliskt mål för utpressarna. Varför låta dem skryta med att de inte lämnar ut saker år efter år och dra ner byxorna på rättighetshavarna gång på gång om Bahnhof nu "är som alla andra". Vore jag upphovsrättsmaffian så skulle jag tycka att det skulle ha ett oerhört symbolvärde att få tyst på Bahnhof, då deras retorik och trotsighet idag utgör ett an av de sista trygga hamnarna för fildelare i Sverige.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det är inte relevant. Rimligen är det så att om man har rätt att begära ut uppgifter så struntar man i om den man frågar faktiskt har uppgifterna eller ej. Om man inte kan ställa frågan till den som inget har att lämna ut så skulle även Telia kunna slippa den negativa uppmärksamheten genom att vara "ett av de bolagen som aldrig nämns", men så pass gammal som lagen nu är får man helt enkelt anta att Telia gjort ett aktivt val och gärna samarbetar med utpressarna då de bryr sig mer om bokstavstrogen laglydighet än sina kunders integritet.

Som jag skrivit i tidigare trådar i ämnet så borde Bahnhof vara ett viktigt symboliskt mål för utpressarna. Varför låta dem skryta med att de inte lämnar ut saker år efter år och dra ner byxorna på rättighetshavarna gång på gång om Bahnhof nu "är som alla andra". Vore jag upphovsrättsmaffian så skulle jag tycka att det skulle ha ett oerhört symbolvärde att få tyst på Bahnhof, då deras retorik och trotsighet idag utgör ett an av de sista trygga hamnarna för fildelare i Sverige.

Men de har inte rätt att begära ut uppgifter!

Sparar operatören uppgifterna enligt lagen (LEK) finns det inga uppgifter som får lämnas ut i ett informationsföreläggande. Informationsföreläggande handlar inte om brott.

Bahnhof följer lagen inget annat. Om de vill åtala någon för brott tvingas Bahnhof lämna ut om de hinner begära ut uppgifterna inom sex månader. Fildelningsmål är något helt annat än informationsföreläggande och hotbrev.

Permalänk
Medlem

Som jag har sagt i snart tio år. Telia är det sämsta valet för dig som seglar under pirat flagg.
Är du tvingad att använda telia, skaffa dig en router som kan agera tunnel för alla dina enheter.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Som att det behövdes fler anledningar till att inte välja Felia.

Enda anledningen jag ser till att någonsin använda dem är för mobiltäckning norrut.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | MSI MAG X570 Tomahawk Wifi | AMD Ryzen 9 5900x | Nvidia RTX 2060 | Noctua NH-D15 | Samsung 970 Evo Plus 1TB | G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3200MHz CL14

Permalänk
Medlem

Har vad jag kan minnas alltid haft telia som isp.
I stort sett pga att Telia är de enda som jag kunnat haft.
I nuvarande lägenhet har jag bott i 6.5 år med telia fiber.
Har ej fått ett enda utpressningskrev.
Jag är genuint intresserad av varför vissa får sådana brev och andra inte?
Pågår det nerladdning fortfarande eller är det något indrivarna hittar på?
Vilken typ av nerladdning handlar det om.
Åsa-nisse filmer eller vuxet?

Ca15år sen (30+ idag) satt jag självklart och laddade ner musik, filmer och spel via limewire, bearshare och utorrent.
Endast för privat bruk.
Ingenting idag då jag köper, hyr och streamar det jag vill bruka. Det är så pass bra utbud att jag ser inget behov av att behov ladda ner.
Visst jämfört med bl.a USA har vi ett rätt dåligt utbud på t.ex Netflix vad jag förstått men tillräckligt för att sitta flera timmar om dagen.

Edit: kommer flytta inom 2-3 veckor och då blir det tele2/comhem coax då föreningen har gruppavtal så det blir gratis internet en stund

tillägg
Visa signatur

"When elephants fight, it is the grass that suffers"

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

VPN ger i de flesta fall bara en falsk trygghet och de samarbetar ibland med olika länders myndigheter (läs USA/Kina).

Man får välja med omsorg och inte ta första bästa som pushas av iNfLuEnSeRs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Men de har inte rätt att begära ut uppgifter!

Sparar operatören uppgifterna enligt lagen (LEK) finns det inga uppgifter som får lämnas ut i ett informationsföreläggande. Informationsföreläggande handlar inte om brott.

Bahnhof följer lagen inget annat. Om de vill åtala någon för brott tvingas Bahnhof lämna ut om de hinner begära ut uppgifterna inom sex månader. Fildelningsmål är något helt annat än informationsföreläggande och hotbrev.

Självfallet måste Bahnhof följa lagen. Men skillnaden verkar vara hur hårt de slåss när det kommer till lagring och utdelning av informationen..

Telia verkar dela ut informationen så fort de får ett brev från någon obskyr och halvseriös advokatfirma. Vilket ökar antalet brev som skickas ut per automatik.

Bahnhof däremot har gjort bra PR på att mena att de kommer bestrida detta fram tills ett domstolsbeslut. Vilket är betydligt längre än Telia verkar vilja dra det.

Så det handlar egentligen om i vilket stadium som internetleverantören ger ut informationen.. vilket verkar ske betydligt tidigare och enklare hos Telia än hos Bahnhof.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Som jag har sagt i snart tio år. Telia är det sämsta valet för dig som seglar under pirat flagg.
Är du tvingad att använda telia, skaffa dig en router som kan agera tunnel för alla dina enheter.

20år av fildelning på Telia utan ett enda brev här.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av walkir:

VPN ger i de flesta fall bara en falsk trygghet och de samarbetar ibland med olika länders myndigheter (läs USA/Kina).

https://www.ovpn.com/en/blog/ovpn-wins-court-order
Beror på hur seriösa VPN företagen är! Sparas inga loggar så..... vilket inte är ett krav när det kommer till VPN leverantörer!

Sen tankar man på TB så får man skylla sig lite själv!

Permalänk
Medlem

@Mathrohas:

Förstår inte riktigt vad du frågar efter?

I teorin hämtar de uppgifterna från 1-2 tyska firmor som har programvara som ansluter till bittorrentsvärmar. I praktiken går det inte att säga att det faktiskt är så. I Danmark har rätten i flera fall kastat ut dessa förfrågningar för att de inte tycks stämma.

Kollar du på domarna där de får informationsföreläggandet så handlar det nästan uteslutande om porr. När det väl handlar om vanliga filmer är det ofta obskyra titlar du knappt kan köpa och som de flesta som får breven inte vill titta på. Det handlar inte om storfilmerna som hundratusentals i landet garanterat piratkopierar. IPRED-mål har aldrig prövats i rätten och de som skickar breven vill inte stämma dig. De tjänar pengar på att folk får panik av dessa brev så om de håller i rätten eller inte har de inget som helst intresse i, det skulle inte tjäna de att gå till rätten då vi bara skulle prövat att de inte håller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Självfallet måste Bahnhof följa lagen. Men skillnaden verkar vara hur hårt de slåss när det kommer till lagring och utdelning av informationen..

Telia verkar dela ut informationen så fort de får ett brev från någon obskyr och halvseriös advokatfirma. Vilket ökar antalet brev som skickas ut per automatik.

Bahnhof däremot har gjort bra PR på att mena att de kommer bestrida detta fram tills ett domstolsbeslut. Vilket är betydligt längre än Telia verkar vilja dra det.

Så det handlar egentligen om i vilket stadium som internetleverantören ger ut informationen.. vilket verkar ske betydligt tidigare och enklare hos Telia än hos Bahnhof.

Nej, Telia sparar uppgifter i andra syften är brottsbekämpning och när juristen vunnit ett informationsföreläggande hos Patent- och marknadsdomstolen vid Stockholms tingsrätt lämnar de ut informationen.

Telia får inte lämna ut uppgifterna utan informationsföreläggande, då begår de brott.

Så det du åstadkommer är i princip att du sitter och ljuger ihop hela inlägget. Världen ser inte ut som du beskriven den överhuvudtaget.

Det Telia gör är att de sparar på uppgifter utöver de som krävs för att följa lagen. I övrigt så slåss de mot att lämna ut uppgifter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Ja jag kanske var lite otydlig men ditt inlägg besvarade mina funderingar väldigt bra. Tack.

Visa signatur

"When elephants fight, it is the grass that suffers"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Men de har inte rätt att begära ut uppgifter!

Sparar operatören uppgifterna enligt lagen (LEK) finns det inga uppgifter som får lämnas ut i ett informationsföreläggande. Informationsföreläggande handlar inte om brott.

Bahnhof följer lagen inget annat. Om de vill åtala någon för brott tvingas Bahnhof lämna ut om de hinner begära ut uppgifterna inom sex månader. Fildelningsmål är något helt annat än informationsföreläggande och hotbrev.

Hur menar du? Vad jag vet så gäller IPRED fortfarande och det är med stöd av den lagen som de begär uppgifter. Att Bahnhof och andra sedan inte har något att lämna ut är en helt annan sak.

IPRED ålägger inte operatörerna att lagra något. Men ger Njord och andra rätt att begära ut uppgifter. Så mot den bakgrunden så är ditt resonemang en smula märkligt.

Jag tycker självklart inte att IPRED är bra eller att operatörer skall böja sig oavsett om det finns något att lämna ut eller ej, men rent juridiskt så har Njord rätt att begära ut uppgifterna om de agerar på uppdrag av rättighetshavarna.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Telia är statligt ägt och vi har ju sett att dom har inga problem med allt med spårning, hemlig avlyssning och massa annat.

Permalänk
Skrivet av Frispel:

Lite o.t. men det stämmer nog inte riktigt - om man räknar in utdelningen så skulle jag tro att aktien faktiskt slagit de flesta sparkonton

Det stämmer faktiskt väldigt bra att Telia varit sämre än de flesta sparkonton.

Telia introducerades på 85 kronor per aktie (år 2000). Idag kostar aktien 36.72 kronor. Total utdelning sen år 2000 är 59.12 kronor. En totalavkastning på 10.84 kronor på 21 år eller 12.75%. Bara för att man numera får 0% i ränta hos storbankerna så har det inte varit så de senaste 21 åren. I snitt har du nog kunna får minst 3% ränta över perioden (med en top 2007 på drygt 6%).
Så ett vanligt sparkonto skulle ge en totalavkastning på runt 85% mot Telias 12.75%. VSB.

Visa signatur

Ryzen 3900X || ASUS ROG Strix X570-E Gaming || ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL EVO || Corsair Vengeance RGB PRO DDR4-3200 || ACER - XB280HK 28

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

20år av fildelning på Telia utan ett enda brev här.

Utan någon form av tunnel eller vpn ? friskt vågat isf.

Även om jag sitter i en säkrare bil (bredbandsleverantör) så använder jag bälte (vpn).
Kostar som en glass i månaden och är en billig försäkran.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Telia är statligt ägt och vi har ju sett att dom har inga problem med allt med spårning, hemlig avlyssning och massa annat.

Japp. Skulle se illa ut om Pappa Statens lilla kelgris inte gjorde som Pappa sa.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

Då rubriken innehöll ett citat som sägs komma från Bahnhof så vore det väl snyggt om ni kunde länka till källan?

"Endast Telia-kunder får utpressningsbrev i år"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Hur menar du? Vad jag vet så gäller IPRED fortfarande och det är med stöd av den lagen som de begär uppgifter. Att Bahnhof och andra sedan inte har något att lämna ut är en helt annan sak.

IPRED ålägger inte operatörerna att lagra något. Men ger Njord och andra rätt att begära ut uppgifter. Så mot den bakgrunden så är ditt resonemang en smula märkligt.

Jag tycker självklart inte att IPRED är bra eller att operatörer skall böja sig oavsett om det finns något att lämna ut eller ej, men rent juridiskt så har Njord rätt att begära ut uppgifterna om de agerar på uppdrag av rättighetshavarna.

Jag vet inte vad du menar.

IPRED handlar om civilrättsliga sanktioner, uppgifter som sparas enligt LEK får inte lämnas ut i dessa fall. Uppgifter som sparas enligt LEK får bara lämnas ut vid brottmål.

Sparar operatören uppgifterna för att t.ex. datamina trafikuppgifterna får de lämna ut uppgifterna. Hotbreven handlar inte om brottmål.

Lagar är ganska enkla så jag vet inte varför vi fastnar här. Lagrar du inte uppgifterna för andra syften än att följa LEK så är det olagligt att lämna över uppgifterna till hotbrevsmakarna och rätten har ingen annan väg än att följa lagen och neka informationsföreläggande. Syftet med lagringen styr alltså, detta eftersom LEK är utformad för att skydda dina uppgifter. Bahnhof har uppgifterna, men syftet med uppgifterna är att myndigheterna vill kunna utreda brott inte att hota med civilrättsliga sanktioner. Andra operatörer som delar uppgifter efter informationsföreläggande har det alltså i sina villkor att de får använda uppgifterna i andra syften. Sen ses ju vissa operatörer som för små/obskyra för att de ska orka bry sig, så självklart kommer de med massor kunder vara de de riktar in sig på. Bahnhof följer lagen och har uppgifterna i sex månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Utan någon form av tunnel eller vpn ? friskt vågat isf.

Även om jag sitter i en säkrare bil (bredbandsleverantör) så använder jag bälte (vpn).
Kostar som en glass i månaden och är en billig försäkran.

Inte alls, det finns ingen risk så är inget att oroa sig för.

Skulle man råka få några olagliga utpressningsbrev är det bara elda upp det i badtunnan

Allt du gör när du köper VPN är att betala för att VPN ägaren ska få din "känsliga" data, bättre gömma sig i högen med all annan data

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk

Vad fildelar folk nu för tiden egentligen? Alla legala alternativ är lika snabbt tillgängliga och okej priser på.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BMac:

Då rubriken innehöll ett citat som sägs komma från Bahnhof så vore det väl snyggt om ni kunde länka till källan?

"Endast Telia-kunder får utpressningsbrev i år"

Hittade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Jag vet inte vad du menar.

IPRED handlar om civilrättsliga sanktioner, uppgifter som sparas enligt LEK får inte lämnas ut i dessa fall. Uppgifter som sparas enligt LEK får bara lämnas ut vid brottmål.

Sparar operatören uppgifterna för att t.ex. datamina trafikuppgifterna får de lämna ut uppgifterna. Hotbreven handlar inte om brottmål.

Lagar är ganska enkla så jag vet inte varför vi fastnar här. Lagrar du inte uppgifterna för andra syften än att följa LEK så är det olagligt att lämna över uppgifterna till hotbrevsmakarna och rätten har ingen annan väg än att följa lagen och neka informationsföreläggande. Syftet med lagringen styr alltså, detta eftersom LEK är utformad för att skydda dina uppgifter. Bahnhof har uppgifterna, men syftet med uppgifterna är att myndigheterna vill kunna utreda brott inte att hota med civilrättsliga sanktioner. Andra operatörer som delar uppgifter efter informationsföreläggande har det alltså i sina villkor att de får använda uppgifterna i andra syften. Sen ses ju vissa operatörer som för små/obskyra för att de ska orka bry sig, så självklart kommer de med massor kunder vara de de riktar in sig på. Bahnhof följer lagen och har uppgifterna i sex månader.

Jag säger inte emot dig angående hur uppgifterna lagras, men man kan fortfarande begära ut dem. IPRED vore ju rätt meningslöst om inte rättighetshavarna gjort en beställning för att kunna runda det straffrättsliga och istället ta det civilrättsligt. Fildelning är fortfarande ett brott som kan ge upp till 2 års fängelse och jag har för mig de höjde den gränsen rätt lägligt till att LEK implementerades

Poängen är att när det nu är solklart att man som operatör kan runda utlämningskraven så finns det ingen "ojsan!"-faktor som Telia och andra kan luta sig emot. Bahmhof säger det bäst själva: "Om alla operatörer datalagrade på vårt sätt skulle vi slippa utpressningsbreven helt och hållet"

https://bahnhof.se/press/press-releases/2016/09/06/darfor-mas...

Och det här kryphålet, eller vad man ska kalla det, har varit känt länge, så man får väl då anta att det är ett aktivt val av Telia att sälja ut sina kunder.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av highspeed:

Vad fildelar folk nu för tiden egentligen? Alla legala alternativ är lika snabbt tillgängliga och okej priser på.

Nej jag fattar inte heller varför folk fildelar. Allt man vill se finns ju på en och samma tjänst och till ett humant pris... :/

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Ferrat:

Bahnhof har visat hur man kan följa både lagar om att spara data för polisiära syften och ändå inte ha data att ge till utpressningsföretag.

Tyvärr är det så att, om det inte är Bahnhof hela vägen, kan kommunikationsoperatören godtyckligt stänga kranen för dig pga av den trafik du genererar. För att slippa denna begränsning rekommenderas en VPN-anslutning mellan din router och väl vald VPN-tjänst.

Permalänk
Skrivet av highspeed:

Vad fildelar folk nu för tiden egentligen? Alla legala alternativ är lika snabbt tillgängliga och okej priser på.

Jag fildelar inget nuförtiden så jag kan bara spekulera och dra slutsatser från mina tidigare erfarenheter.

Folk som verkligen har dåligt med pengar kan jag förstå att de laddar ner en film eller ett spel. Går man på soc, kanske kämpar och får avslag pga skäl man inte råder över eller misstag hos ens handläggare, man kanske mår psykiskt dåligt och ens psykologs intyg ratas av handläggaren. Och sen orkar man kanske inte överklaga eller ens förstår hur man skulle överklaga eller om det finns någon chans att lyckas med det.

Har man vanan inne sedan många år av fildelning är det kanske trots allt ändå smidigaste sättet?

Vissa saker går inte att hitta på laglig väg, och då menar jag inte olagligt material till att börja med, utan kanske snarare obskyra gamla spel, filmer ja kanske t.o.m. att viss musik inte riktigt går att hitta lagligt?

Vissa är kanske frustrerade över de många olika streamingtjänsterna och känner sig lite rebelliska och vill protestera med plånboken genom att inte betala för sig?

Vissa kanske fildelar för att de minns tiden då man kunde få demos, eller oavsett vill ha möjligheten att testa innan de betalar och känner att de inte gör något fel om de sedan betalar om de faktiskt gillade det de laddade ner?

Det finns nog många skäl även idag.