Permalänk
Medlem

Felsökning äldre dator

Tänkte höra om lite tips på hur jag kan felsöka min dator, både innan jag börjar beställa nytt och gärna utan att behöva köpa nytt!

Datorn startar och fram till inlogg-skärmen går allt bra, men så snart jag loggar in blir den otroligt seg och verkar inte riktigt starta upp ordentligt. Tänker väldigt lägga innan jag väl bli inloggad och väl inloggad så går det inte att använda startknappen (eller vad den nya startknappen nu heter), inga av apparna/programmen visas på skrivbordet osv. Lyckades få igång aktivitetshanteraren, men ser inga belastande processer/applikationer igång, men däremot ligger processoraktiviteten på 100% hela tiden.

Datorn har en längre tid stått i källarförrådet (uppvärmt, ventilerat) i vår förening, därefter magasinerat (ventilerat, ej uppvärmt) och sedan inomhus igen och stod inomhus ca 10 dagar innan jag satte igång den.

Har inte felsökt så mycket mer än att jag startat om datorn ett par gånger utan ändrat resultat. Jag har öppnat datorn och så vitt jag kan se sitter allt där det ska (vet ganska väl vad jag ska kolla efter).

Det jag inte prövat än är att ta ut grafikkortet och köra på mobots interna grafik-krets, men skall pröva imorgon ( om nu mobot har någon, kommer ej ihåg men ska väl finnas).

Tankar jag tänkte få feedback på från er:
1. Är väldigt säker på att jag har en legit windows8, men OM jag inte har det (såg något på datorn om att jag ska in i inställningar för att aktivera windows), kan en ej aktiverad OS vara anledningen till att datorn segar ner?
2. Kan jag boota in i bios och kolla något där som säger något om vad det kan vara som är fel (ex cpu-belastning, cpu-temp osv?).
3. Har nyligen köpt en 4k-skärm på runt 40", kan det vara så enkelt att datorn är för dålig för att orka med skärmen?

Rigg:
PSU: AX850
Mobo: Z170 pro gaming
CpU: Intel 6600
Fläkt Noctua NH-14 om jag kommer ihåg rätt?
GPU: Nvidia 970 strix typ

Tack på förhand

Permalänk
Keeper of the Bamse

Din CPU ska ju inte dra 100%. Vilken process är det som drar cpu?

Och som vanligt; en stor nackdel med crackade operativsystem är att du kanske inte får full insyn i vad som körs i bakgrunden, du kanske sitter och minar kryptovaluta utan att du valt det själv.

Har du möjlighet att installera om Windows?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Din CPU ska ju inte dra 100%. Vilken process är det som drar cpu?

Och som vanligt; en stor nackdel med crackade operativsystem är att du kanske inte får full insyn i vad som körs i bakgrunden, du kanske sitter och minar kryptovaluta utan att du valt det själv.

Har du möjlighet att installera om Windows?

Som sagt inga applikationer (vanliga eller i bakgrunden) som belstar CPU mer än några procent enligt aktivitetshanteraren.
Ang OS så tänkte jag mest om det kan vara något microsoft byggt in att en icke verifierad blir segare och segare med tiden?

Närmsta dagarna är möjligheten att installera nytt begränsat, men får jag ingen rättsida på det känns en oem på 90kr helt klart som en potenitellt billig lösning, så det ska jag absolut kika på!

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av SM-LoD:

Som sagt inga applikationer (vanliga eller i bakgrunden) som belstar CPU mer än några procent enligt aktivitetshanteraren.
Ang OS så tänkte jag mest om det kan vara något microsoft byggt in att en icke verifierad blir segare och segare med tiden?

Närmsta dagarna är möjligheten att installera nytt begränsat, men får jag ingen rättsida på det känns en oem på 90kr helt klart som en potenitellt billig lösning, så det ska jag absolut kika på!

Så, task manager rapporterar 100% cpu usage, men ingen applikation (Om du sorterar på just cpu usage) drar speciellt mycket? Det låter som en gömd process då i såna fall, som inte ens task manager kan se.

Kan du kolla dina temperaturer? Din datorn kanske trottlar något infernaliskt... Du kan se din processorhastighet i aktivitetshanteraren också, under CPU-delen under performance-fliken.

Hwinfo64 funkar, men realtemp kanske är lättare att installera om datorn är superseg.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SM-LoD:

2. Kan jag boota in i bios och kolla något där som säger något om vad det kan vara som är fel (ex cpu-belastning, cpu-temp osv?).

Du kan troligtvis se CPU-temp i BIOS, om den ligger väldigt högt där så kan kylningen vara trasig (vilket kan visa sig som hög CPU-belastning för att CPUn klockar ner kraftigt för att undvika överhettning). Däremot visar BIOS inte CPU-belastning eftersom det inte är relevant innan något OS startat.

Skrivet av SM-LoD:

3. Har nyligen köpt en 4k-skärm på runt 40", kan det vara så enkelt att datorn är för dålig för att orka med skärmen?

Nej, det är främst att bandbreddsproblem, antingen fungerar det eller så fungerar det inte. Högre upplösning kan förstås belasta datorn mer, men då främst grafikkortet snarare än processorn. Du kan förstås bara sänka upplösningen på skärmen om du ändå vill eliminera upplösningen som felkälla (fast då har du något annat problem eftersom ett 970 lätt ska klara ett flertal 4K-skärmar).