Köpråd för nybörjare?

Permalänk
Medlem

Köpråd för nybörjare?

Jag behöver lite tips på att komma igång med något system. Viktigt för mig är att det ska vara enkelt att starta upp och koppla ihop.

Har följande behov;

# Ringklocka
# Tempsensor, bl a i garage (ca 10 meter från router)
# Sensor på garageport (öppen/stängd)
# Några fönsterlampor (plugg eller lampa)
# Yale doorman
# Kanske nåt mer...

Jag tror det vore uppskattat med en "fast" styrenhet i huset (med skärm) för ungar och sambo som komplement till mobil app.

Jag läste nåt test där Samsung smartthings verkar fått bra betyg och vart enkelt att hantera, men det verkar ha blivit Aeotec? Eller missar jag nåt?

Skulle jag t ex kunna köpa Google home nest och koppla in enheter enligt lista ovan?

Hur vet man vilka enheter som fungerar ihop med vilken styrenhet? 🧐

//Calle

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlbanan:

Jag behöver lite tips på att komma igång med något system. Viktigt för mig är att det ska vara enkelt att starta upp och koppla ihop.

Har följande behov;

# Ringklocka
# Tempsensor, bl a i garage (ca 10 meter från router)
# Sensor på garageport (öppen/stängd)
# Några fönsterlampor (plugg eller lampa)
# Yale doorman
# Kanske nåt mer...

Jag tror det vore uppskattat med en "fast" styrenhet i huset (med skärm) för ungar och sambo som komplement till mobil app.

Jag läste nåt test där Samsung smartthings verkar fått bra betyg och vart enkelt att hantera, men det verkar ha blivit Aeotec? Eller missar jag nåt?

Skulle jag t ex kunna köpa Google home nest och koppla in enheter enligt lista ovan?

Hur vet man vilka enheter som fungerar ihop med vilken styrenhet? 🧐

//Calle

1:Vad får det kosta?
2:Hur stabilt ska systemet vara? (Dvs måste det alltid fungera eller det gör inget om det strular ibland tex att du får para om en enhet osv
3: är chansen stor att du kommer gör som väldigt många andra dvs när du väll börjar kommer du lägga till fler och fler enheter, eller kommer du hålla dig med ett litet system?

4: hur viktigt är lokal kontroll, dvs att du kan göra helt lokalt och med tex ringklockan om den har video att det gör utan qloud?

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

1:Vad får det kosta?
2:Hur stabilt ska systemet vara? (Dvs måste det alltid fungera eller det gör inget om det strular ibland tex att du får para om en enhet osv
3: är chansen stor att du kommer gör som väldigt många andra dvs när du väll börjar kommer du lägga till fler och fler enheter, eller kommer du hålla dig med ett litet system?

4: hur viktigt är lokal kontroll, dvs att du kan göra helt lokalt och med tex ringklockan om den har video att det gör utan qloud?

Har kanske svårt att motivera det allra dyraste. Får man nåt system med de saker jag listade upp ovan (exklusive Yale doorman) inkl styrenhet för 5000? Ingen aning om kostnader

Det är kanske inte hela världen om det strular nån gång ibland, så länge det är enkelt och smidigt att åtgärda.

Det är väl inte omöjligt att man lägger till mer grejer framöver, men det kommer sannolikt inte vara på någon avancerad nivå. Endast enklare tillägg isf.

Vet inte riktigt vad som avses med "lokal kontroll". Tänker att det vore fint att komma åt systemet via appen även om man inte är hemma?

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlbanan:

Har kanske svårt att motivera det allra dyraste. Får man nåt system med de saker jag listade upp ovan (exklusive Yale doorman) inkl styrenhet för 5000? Ingen aning om kostnader

Det är kanske inte hela världen om det strular nån gång ibland, så länge det är enkelt och smidigt att åtgärda.

Det är väl inte omöjligt att man lägger till mer grejer framöver, men det kommer sannolikt inte vara på någon avancerad nivå. Endast enklare tillägg isf.

Vet inte riktigt vad som avses med "lokal kontroll". Tänker att det vore fint att komma åt systemet via appen även om man inte är hemma?

ok, det du bör fundera på först är vilket protokoll du vill köra, detta är grunden för systemet.
dessa är dom vanligaste protokollen.

z-wave
zigbee
blåtand
wifi
knx
433mhz

z-wave eller knx är det jag rekommenderar för dom som kräver stabilitet och kommer bygga stora system
båda kräver att man vet vad man gör, z-wave blir det viktigt när du får många enheter.
används av tex Fibaro,nexa,Qubino,Heltun,Aeotec,popp, Neo coolcam osv
obs att det är stor skillnad mellan kontroller för z-wave och vad som behövs göras (blir dock först viktigt vid större antal enheter)

zigbee,blåtand,wifi dessa jobbar alla på 2.4ghz dvs det är lätt att störa ut enheterna, dessa är dock billiga
det funkar rätt bra på mindre system och om man kanal planerar dvs ser till att minska störningarna genom att ställa vilken kanal som används. zigbee används av, Ikea,Hue,xiaomi,sunricher mm
wifi används av tex shelly (kräver ingen hub utan körs mot routern, med andra ord ökar du airtime och riskera säkerhetshål, är dock extremt lätt att installera då det kräver noll kunskaper och behöver egentligen bara vettig täckning på wifi)
blåtand används av tex plejd (elektrikens favorit, väldigt lätt att störa ut om man få fler än ett par st enheter)

433mhz det absolut simplaste systemet, säljer ofta dessa i flerpack i varuhusen, dessa är till 99.9% enkelriktad kommunikation (du får inget svar som säger om lampan är tänd eller släckt)
samt är det okrypterade dvs har du grannar kan dom ta över och styra dessa med en rfxtrx modul.
används av tex: nexa (433),anslut,Cotech mm

Knx: ett trådburet system som är dyrt och svårt att programmera själv

vill du ha ett super simpelt system med bra support är smartthings hub svår att slå, fördelen är att den har väldigt bra stöd för både z-wave och zigbee, nackdelen är att den är beroende av qloud för många funktioner och blir seg när man ökar antalet enheter (du kör dock så få enheter så det är inget större problem)

tänk dock på att både zigbee och z-wave använder mesh dvs enheter som får matning (ström) skickar vidare signalen till andra enheter, så jag rekommenderar att man försöker hålla sig till det protokoll som dessa enheter kommer använda för att få ett stabilt system. (dvs köp inte tex zigbee magnetkontakter som saknar fast matning och sedan z-wave uttag)

när det gäller lås; kolla på norska id-lock, jag har två bekanta som körde doorman tidigare där båda blev utelåsta,
id-lock finns både med zigbee och z-wave modul. (jag kör fortfarande ett id-lock 101 som funkar kalas efter väldigt många år)
du kan använda 3-part taggar med deras lås (jag kör en tagg som sitter i handen)

kamera, ring är simpel och rätt poppis (kört flera av deras modeller) jag föredrar dock dahua vto system eller deras budet lösning imou, jag kör dessa mot en lokal nvr med Ai så det känner igen mig och jag slipper falsklarm.
dessa includeras utan problem till alexa för att högtalarna ska meddela när någon är vid dörren.
med dahua kan du även sätta en elektronisk låskista och styra det via ringklockan.

skulle du vilja gå på mer stabilitet för ditt smarta hus är min favorit lösning antingen en vera plus/secure som styrs av HA (homeassistant) dvs vera används bara för z-wave, alternativt fibaro hc3 som har mycket bättre antenner och kräver väldigt lite konfigurering jämfört med vera, även att vera går köpa begagnad för några hundra så det fortfarande den som har varit stabilast för mig med ett par hundra enheter. (fibaro hc3 har kraschat, dvs fått startas om enskilda tillfällen)
Fibaro hc3 funkar lika bra utan HA som med och du kan köra ringklocka direkt i den. (kostar dock väldigt mycket mer)

en annan lösning då du har så få enheter är att ta en rpi, installera ha med en razberry hat, eller kör usb pinne.
med denna lösningen kan du inkludera närmast allt. MEN ska du bygga stora system rekommenderar jag absolut att man inte kör protokollen i ha utan via en hubb som HA styr.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

ok, det du bör fundera på först är vilket protokoll du vill köra, detta är grunden för systemet.
dessa är dom vanligaste protokollen.

z-wave
zigbee
blåtand
wifi
knx
433mhz

z-wave eller knx är det jag rekommenderar för dom som kräver stabilitet och kommer bygga stora system
båda kräver att man vet vad man gör, z-wave blir det viktigt när du får många enheter.
används av tex Fibaro,nexa,Qubino,Heltun,Aeotec,popp, Neo coolcam osv
obs att det är stor skillnad mellan kontroller för z-wave och vad som behövs göras (blir dock först viktigt vid större antal enheter)

zigbee,blåtand,wifi dessa jobbar alla på 2.4ghz dvs det är lätt att störa ut enheterna, dessa är dock billiga
det funkar rätt bra på mindre system och om man kanal planerar dvs ser till att minska störningarna genom att ställa vilken kanal som används. zigbee används av, Ikea,Hue,xiaomi,sunricher mm
wifi används av tex shelly (kräver ingen hub utan körs mot routern, med andra ord ökar du airtime och riskera säkerhetshål, är dock extremt lätt att installera då det kräver noll kunskaper och behöver egentligen bara vettig täckning på wifi)
blåtand används av tex plejd (elektrikens favorit, väldigt lätt att störa ut om man få fler än ett par st enheter)

433mhz det absolut simplaste systemet, säljer ofta dessa i flerpack i varuhusen, dessa är till 99.9% enkelriktad kommunikation (du får inget svar som säger om lampan är tänd eller släckt)
samt är det okrypterade dvs har du grannar kan dom ta över och styra dessa med en rfxtrx modul.
används av tex: nexa (433),anslut,Cotech mm

Knx: ett trådburet system som är dyrt och svårt att programmera själv

vill du ha ett super simpelt system med bra support är smartthings hub svår att slå, fördelen är att den har väldigt bra stöd för både z-wave och zigbee, nackdelen är att den är beroende av qloud för många funktioner och blir seg när man ökar antalet enheter (du kör dock så få enheter så det är inget större problem)

tänk dock på att både zigbee och z-wave använder mesh dvs enheter som får matning (ström) skickar vidare signalen till andra enheter, så jag rekommenderar att man försöker hålla sig till det protokoll som dessa enheter kommer använda för att få ett stabilt system. (dvs köp inte tex zigbee magnetkontakter som saknar fast matning och sedan z-wave uttag)

när det gäller lås; kolla på norska id-lock, jag har två bekanta som körde doorman tidigare där båda blev utelåsta,
id-lock finns både med zigbee och z-wave modul. (jag kör fortfarande ett id-lock 101 som funkar kalas efter väldigt många år)
du kan använda 3-part taggar med deras lås (jag kör en tagg som sitter i handen)

kamera, ring är simpel och rätt poppis (kört flera av deras modeller) jag föredrar dock dahua vto system eller deras budet lösning imou, jag kör dessa mot en lokal nvr med Ai så det känner igen mig och jag slipper falsklarm.
dessa includeras utan problem till alexa för att högtalarna ska meddela när någon är vid dörren.
med dahua kan du även sätta en elektronisk låskista och styra det via ringklockan.

skulle du vilja gå på mer stabilitet för ditt smarta hus är min favorit lösning antingen en vera plus/secure som styrs av HA (homeassistant) dvs vera används bara för z-wave, alternativt fibaro hc3 som har mycket bättre antenner och kräver väldigt lite konfigurering jämfört med vera, även att vera går köpa begagnad för några hundra så det fortfarande den som har varit stabilast för mig med ett par hundra enheter. (fibaro hc3 har kraschat, dvs fått startas om enskilda tillfällen)
Fibaro hc3 funkar lika bra utan HA som med och du kan köra ringklocka direkt i den. (kostar dock väldigt mycket mer)

en annan lösning då du har så få enheter är att ta en rpi, installera ha med en razberry hat, eller kör usb pinne.
med denna lösningen kan du inkludera närmast allt. MEN ska du bygga stora system rekommenderar jag absolut att man inte kör protokollen i ha utan via en hubb som HA styr.

Tack för ett så utförligt svar. Jag försöker tolka lite, tänker mig följande inköp;

  • Aeotec smarthub (vilken verkar vara samma som Samsungs smart hub?)

  • Aeotec multisensor till garaget, ev koppla någon lampa till den också, samt sensor till garageportarna

  • Dörrklocka enligt ditt tips

Utöver dessa produkter så behöver jag lite glödlampor till diverse fönsterlampor (och andra som i princip alltid står på...), kan man köpa vilken lampa som helst då (t ex Ikea eller Hue)? Eller köper man hellre pluggar? Båda skulle fungera för min del.

Kikade också på tipset om lås, och det är såklart intressant med halva priset jämfört med Doorman. Ska ha det i åtanke.

Det här kalaset blir ju inte särskilt dyrt 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlbanan:

Tack för ett så utförligt svar. Jag försöker tolka lite, tänker mig följande inköp;

  • Aeotec smarthub (vilken verkar vara samma som Samsungs smart hub?)

  • Aeotec multisensor till garaget, ev koppla någon lampa till den också, samt sensor till garageportarna

  • Dörrklocka enligt ditt tips

Utöver dessa produkter så behöver jag lite glödlampor till diverse fönsterlampor (och andra som i princip alltid står på...), kan man köpa vilken lampa som helst då (t ex Ikea eller Hue)? Eller köper man hellre pluggar? Båda skulle fungera för min del.

Kikade också på tipset om lås, och det är såklart intressant med halva priset jämfört med Doorman. Ska ha det i åtanke.

Det här kalaset blir ju inte särskilt dyrt 🙂

aeotec har som jag förstått det tagit över tillverkningen av smartthings hubben dock ska det skilja i mjukvaran (osäker på vad)
den lär fungera utmärkt i början, skulle du efter ett par år bygga vidare och känner att den börjar bli seg så byter man kontroller till något starkare, förhoppningsvis finns då även kontrollers med z-wave 7LR ute då. (klarar ett par tusen enheter i stället för ca 250st)

aeotec har två sensorer en som heter multisensor 6 och en som heter tri sensor den förstnämnda kör jag själv och kan drivas av batteri eller usb, usb är att föredra då vidarebefordrar den även signalen.
https://www.m.nu/sensorer/multisensor-6

ett tips är att du kollar sensorer mm på aliexpress, dom har börjat sälja en hel del z-wave 5 och 7 (plus/plus v2) till väldigt låga priser, tex aeotec sensor 6 kan man hitta för halva pengen, neo coolcam sensorer tex deras magnetsensorer går att hitta för 100-150kr osv heiman brandlarm 200-300kr osv

samma sak ringklocka, kolla på aliexpress på dahua eller imou som sälj direkt av dahua, det blir väldigt mycket billigare att köpa direkt av dom, dom skickar dessutom ofta från eu så man slipper tull avgifter mm.
dom gånger jag har fått en defekt vara eller att den gått sönder efter ett par månaderna har det skickats en ny direkt eller återbetalats direkt.

när det gäller lås, om du bara 1 dörr då skulle jag istället valt ett lås med nödnyckel, även om jag litar på id-lock och aldrig hört någon bli utelåst på grund av defekt lås så är det aningen surt att stå kl 02.00 i regnet med ungarna som skriker
har du två dörrar är det inget problem.
Jag tittar på detta låset just nu till klubben där vi bara har en dörr:
https://www.aliexpress.com/item/32982793598.html?spm=a2g0o.pr...

(hoppas dock id-lock släpper ett lås med nödnyckel)

Personligen köper jag aldrig "smarta" lampor av 4 anledningar.
1 sitter den i en amatur av metall kan man räkna med strul då metall blockar nästan alla trådlösa signaler väldigt bra.
2: bryter någon strömmen på väggen kan du inte styra lampan samt förstör du meshen, dvs andra enhter kanske använder den lampan för att få sin signal, utan ström skickas inte signalen vidare.
3: lampor går sönder, dvs det är aningen dyrare att köpa ny "smart" lampa vs att köpa en lampa på ica, + att du kan välja färg och styrka helt utan att behöva begränsas.
4: du kan behålla din ordinarie tryckknapp på väggen och använda lampan som vanligt men ändå kunna styra den via smarthubben. dvs du kan även dimra med en vanlig knapp både med och utan återfjädrande funktion.
har du tex en trappa med 1 knapp på ovanvåning och 1 på nedervåning då ansluter du båda knapparna till qubino så funkar den som trappbrytare.

för att styra lampor som går att dimma är min favoritmodell, qubino mini dimmer (kräver ej nolla)
för att styra lysrör använder jag qubino flush relä 1
för att styra uttag med hög motorlast använder jag Heltun 16A (klarar alla 3 typer av last på 16A)
för att styra uttag där jag har brödrost,kaffekokare kör jag qubino flush 1 relä
sensorer för dörren och fönster kör jag neo coolcam med laddbara batterier

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Jag hittar ju inte riktigt produkterna du menar på aliexpress, är inte heller skitsugen att handla därifrån

Iaf, satte ihop följande hos Proshop (då de verkar ha lägst pris på typ alla produkter);

  • Aeotec smarthub, 1100kr

  • Aeotec multisensor 6, 530kr

  • Aeotec multisensor fäste, 149kr

  • Aeotec door/window sensor 7 x2, 766kr

  • Aeotec smart switch 7 x4, 1828kr

  • Ring video doorbell 3, 1760kr

  • Ring chime gen 2, 359kr

Totalt 6 492 kr.

Misstänker att jag inte köper det optimala eller billigaste, men det kanske är enkelt och smidigt att få ihop?

Utifrån vad du skrivit så borde jag väl kunna komplettera med några fler pluggar, kanske nån kamera och ev några rullgardiner framöver utan att allt säckar ihop?

//Calle

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlbanan:

Jag hittar ju inte riktigt produkterna du menar på aliexpress, är inte heller skitsugen att handla därifrån

Iaf, satte ihop följande hos Proshop (då de verkar ha lägst pris på typ alla produkter);

  • Aeotec smarthub, 1100kr

  • Aeotec multisensor 6, 530kr

  • Aeotec multisensor fäste, 149kr

  • Aeotec door/window sensor 7 x2, 766kr

  • Aeotec smart switch 7 x4, 1828kr

  • Ring video doorbell 3, 1760kr

  • Ring chime gen 2, 359kr

Totalt 6 492 kr.

Misstänker att jag inte köper det optimala eller billigaste, men det kanske är enkelt och smidigt att få ihop?

Utifrån vad du skrivit så borde jag väl kunna komplettera med några fler pluggar, kanske nån kamera och ev några rullgardiner framöver utan att allt säckar ihop?

//Calle

det du valt kommer fungera, det kommer inte vara ett problem att lägga till fler enheter så länge som du inte mångdubblar antalet.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Skulle nog chilla ett tag tills Matter kommer i rullning. https://buildwithmatter.com/ Är väl sagt i början på 2022.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fa-me:

Skulle nog chilla ett tag tills Matter kommer i rullning. https://buildwithmatter.com/ Är väl sagt i början på 2022.

nackdelen med Matter/chip är ju att det fortfarande kommer vara främst 2.4ghz protokollen som kommer använda det
dvs man lär får samma problem som redan är idag med zigbee,blåtand,wifi skiten störs lätt.
enda fördelen är ju att dom kan prata med varandra.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

det du valt kommer fungera, det kommer inte vara ett problem att lägga till fler enheter så länge som du inte mångdubblar antalet.

Tack för hjälpen. Beställde hela rasket, återstår väl att se om man får ihop det... Eller om man åker dit och börjar komplettera med mer och mer onödigt... 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlbanan:

Tack för hjälpen. Beställde hela rasket, återstår väl att se om man får ihop det... Eller om man åker dit och börjar komplettera med mer och mer onödigt... 😁

det brukar blir så... när jag började skulle jag bara styra 3 lampor
det slutade med att jag hunnit testa närmast all vanliga protokoll och ett jäkla gäng kontrollers och styr i stort sätt hela huset.
största problemet nu är att komma på nya saker att styra, för inte fan blir man nöjd nä nu letar man aktivt efter saker som man kan kontrollera. (det är så illa att jag börjar automatisera släktingars/polares hus och klubben när jag inte kommer på nya saker att göra hemma)

när du lägger till sakerna tänk på att inte stressa.
lägg till dom sakerna som har fast matning först och jobba dig ut från kontrollen i en cirkel.
lägg till batteri enheterna på samma sätt efter att alla andra saker är inne.
ska du lägga till enhet i säkert läge, ta kontrollen till enheten, aldrig tvärt om (blir lätt strul med meshen annars)

//Lycka till.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Så där, då var allt inköpt installerat (förutom Id lock). Var väldigt enkelt och smidigt. Verkar dock som att ring chime inte kan användas till annat än ring doorbell, men det spelar ingen större roll.

Jag vill också dela med mig av följande tips som jag hittade på Youtube, som visar hur man enklast monterar dörrsensorer på garageportar. Han är helt enkelt ett geni.

https://youtu.be/x1cWL8OxzFY

Jag gjorde exakt så, monterade gångjärnet rätt högt upp på porten så kontakten bryts redan vid 10 cm öppning.

Permalänk
Medlem

Jag fortsätter med lite frågor här. Köpte 3 stycken Aqara tempsensors https://www.webhallen.com/se/product/296842-Aqara-Temp-and-Humidity-sensor?ref=Prisjakt, då någon skrivit en recension om att det fungerade jättebra att koppla ihop med Smartthings hub.

Jag kan avslöja att det sannolikt inte är så lätt...

Jag har följt instruktionerna här https://community.smartthings.com/t/original-aqara-xiaomi-zigbee-sensors-contact-temp-motion-button-outlet-leak-etc/113253, och innan dess lagt till de rekommenderade "device handler".

Problemet nu är att enheterna kommer upp i appen, men det går inte att ansluta till dem. Jag kan alltså döpa om och tilldela rum osv, men det går inte att ansluta till enheterna ("det går inte att ansluta till enheten, kontrollera den och försök igen"). För att lägga till den, så behövde man söka på enheter i närheten, och då läggs den till men den installeras eller konfigureras inte så som de tidigare enheterna gjorde när man la till dem.

Jag funderar på om jag gjort något fel när jag la till device handlers? Så här ser det ut i listorna;

Tips på hur man kommer vidare? Kasta sensorerna i soptunnan och köpa nya som passar direkt?

Ett litet tillägg;

När jag först går in på https://graph.api.smartthings.com/ så ser jag att det finns en koppling mellan github och smartthings och att det finns massa Xiaomi device handlers "published". Däremot finns inget under "my device" eller "my hub". Om jag däremot klickar på "my location" så hittar jag på min hub och därifrån mina enheter. När jag sedan klickar på "my device handlers" så har den blivit tom. Om jag däremot öppnar en ny flik och går in i device handler, så finns alla kopplingar sparade...

Permalänk
Medlem

Jag har nyligen lagt till två stycken.

Drog hem någon device handler från en forumtråd. Båda sensorerna visar cirka 5% högre luftfuktighet än avfuktaren.

Ena tycks fungera (vill minnas att den tappade anslutning en stund från början dock) men andra har inte uppdaterats sedan i onsdags och är offline nu. Verkar ganska hopplöst att få det att fungera bra.

Du behöver lägga in device handlers i en separat flik. Sedan ändra befintliga enheter och välja device handler. Säg gärna till om du hittar någon som fungerar.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Jag har nyligen lagt till två stycken.

Drog hem någon device handler från en forumtråd. Båda sensorerna visar cirka 5% högre luftfuktighet än avfuktaren.

Ena tycks fungera kanon men andra har inte uppdaterats sedan i onsdags och är offline nu. Verkar ganska hopplöst att få det att fungera bra.

Men när du kopplar ihop enheterna i appen, hittar du dom direkt då? Jag hittar ju en enhet med namnet "thing", men det går inte att konfigurera den eller nåt ..

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlbanan:

Men när du kopplar ihop enheterna i appen, hittar du dom direkt då? Jag hittar ju en enhet med namnet "thing", men det går inte att konfigurera den eller nåt ..

Nä, de bli en "thing".

Sedan lägger du till en device handler i webbapplikationen. Därefter ändrar du själva enheten under "devices" och väljer tillagd device handler.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

Jag forkar inom IT-säkerhet och jag vill bara nämna att jag hade _aldrig_ installerat ett 'smart dörrlås' till mitt hem och kopplat upp det mot nätet. Jag hade inte haft ett smart dörrlås alls, men verkligen inget som är uppkopplat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Nä, de bli en "thing".

Sedan lägger du till en device handler i webbapplikationen. Därefter ändrar du själva enheten under "devices" och väljer tillagd device handler.

Tackar, nu har jag fått det att fungera. Däremot känns webbapplikationen lite buggig. När jag kommer åt mina enheter och mitt system så verkar inte kopplingen till github fungera, och tvärt om. Det är som att det är olika url:er...

Det jag fick göra nu var att manuellt skapa en device handler utifrån raw-filen på github (bspangler), och sedan koppla devicen mot den manuellt skapade device handlern. Nåväl, alla sätt fungerar kanske

Nu ska jag bara fixa de andra två tempsensorerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolexius:

Jag forkar inom IT-säkerhet och jag vill bara nämna att jag hade _aldrig_ installerat ett 'smart dörrlås' till mitt hem och kopplat upp det mot nätet. Jag hade inte haft ett smart dörrlås alls, men verkligen inget som är uppkopplat.

tänker du lås via nätverk eller tänker du hubbar som använder tex z-wave?
vanliga dörrlås kan man ju dyka med tex dyrkpistol för några hundra eller helt enkelt sno nyckeln.
(känner du till något fall det blivit intrång hos en privatperson med godkänt smartlås?)

Sedan är ju risken väldigt mycket större att dom går via fönster eller altandörr på en villa
än att dom försöker hacka/dyrka låset på ytterdörren som vanligen är synlig för grannar.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.