Billigt alternativ till en Euroscreen Frame Vision Light ReAct 3.0 / Grå högkontrast projektorduk

Permalänk
Medlem

Billigt alternativ till en Euroscreen Frame Vision Light ReAct 3.0 / Grå högkontrast projektorduk

Halloj!

Det är så att jag kör projektor till vardags hemma och även om mitt vardagsrum går att få ganska mörkt så hade jag gärna haft en duk som är mer anpassad för ljusare miljöer.

En sådan duk som nog hade passat väldigt fint här hemma är en sådan här: https://www.hembiobutiken.se/produkter/dukar/ramspand-16-9/15...

Den största som de erbjuder är 104 tum vilket såklart är på tok för litet, men priset är nog större problemet i sammanhanget.

Min uppsättning är väldigt mycket bang for the buck-anpassad. 4k Projektor som jag köpte för 10k, atmosljudsystem som köptes för ca 10-13k inklusive förstärkare. Därför känns det orealistiskt att lägga +20k på en duk.

Har googlat runt en hel del men inte funnits så mycket information alls. Det måste ju finnas något sätt att få tag på liknande material tex? Har i dagsläget en hemmabyggd ramspänd duk som fungerar väldigt bra förutom just när hela rummet är ljust.

Är det någon annan här som har lyckats hitta en billigare duk via kina tex? Bra material så man kan göra egen?

Tar väldigt gärna emot era tips då att lägga 20 000 till inte är ett alternativ.

Visa signatur

5700X3D | 5080 Prime OC | Katt

Permalänk
Bildexpert 📺

React har alltid varit dukmaterialet som kombinerar pris + prestanda i betydelsen lågt + mediokert. Har aldrig sett något material som gett mer för mindre pengar, utan React har alltid varit bang-for-the-buck-alternativet för de som inte ville betala för en Stewart Firehawk, DNP 08-85 eller Black Diamond. Det vill säga 20–40 kkr och högre för en bra duk på ≈90 tum. Kan finnas bättre material idag, men det är ändå material som kostar mer än React.

Få konsumentprojektorer har i vilket fall kapaciteten för att använda mer än 80 kanske 90 tum React med lampan på maxläge. Behovet av större än 100 tum är ganska litet eftersom det inte blir så bra med hotspotting och tydligt glitter – utöver för låg ljusstyrka.

Problemet med hela "bang for the buck"-tänket och projektorer är att det är en självmotsägelse när du idag kan köpa en 86-tums LG UP8 och få bättre prestanda i ett vardagsrum och ändå landa på lägre kostnad jämfört med en 86-tums React plus en medelmåttig projektor som måste modulera fram 4K snarare än 4K native.

Tyvärr, tråkigt, men det är så här det ligger till med en projektor på 20-talet. Var en annan historia för 10 år sedan.

Skulle jag idag pressa vidare på att få liv i en projektor så vore det inte en ny duk utan att lägga pengarna på bättre mörkläggning istället.