Microsoft avslutar stöd för Onedrive i Windows 7 och Windows 8

Permalänk
Melding Plague

Microsoft avslutar stöd för Onedrive i Windows 7 och Windows 8

Användare med äldre operativsystem får ladda upp sina filer manuellt från mars nästa år.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Såg lite komiskt ut "Användare med äldre operativsystem får ladda upp sina filer manuellt från mars nästa år."
Åker man till Mars så kan man ladda upp filerna därifrån men skit samma då jag inte använder Ondrive

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Det måste vara ett jävla jobb att ta sig ända till Mars för att ladda upp sina filer. Tur man har Win 11

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Schysst av dem ändå att sätta upp en nod på Mars så man har en lösning i drift, utan att behöva uppdatera/byta ut operativsystem. Det som är så jobbigt. 😄

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Inte helt otippat att Microsoft tar sig till Mars före Elon Musk, ändå bra gjort av Microsoft får jag säga!

Permalänk
Medlem

Vad glad jag blir såhär på morgonen. Vi ska alla åka till Mars

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Vad glad jag blir såhär på morgonen. Vi ska alla åka till Mars

Nu tar du allt i. Det gäller ju bara användare av äldre OS.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Nu råder det väl ändå rätt sund konkurrens på molnlagringsmarknaden, så det känns märkligt att de lämnar öppet mål för andra att härja fritt bland de som har äldre OS, men i vanlig Microsoft-ordning tror de kanske att folk tycker att Onedrive är så bra att det blir ett incitament att byta till någon av deras senare OS. Om det är så så tror jag det slår fel

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv

Helt rätt, sitter man kvar på Windows 7 2021 förtjänar man inte OneDrive.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nu råder det väl ändå rätt sund konkurrens på molnlagringsmarknaden, så det känns märkligt att de lämnar öppet mål för andra att härja fritt bland de som har äldre OS, men i vanlig Microsoft-ordning tror de kanske att folk tycker att Onedrive är så bra att det blir ett incitament att byta till någon av deras senare OS. Om det är så så tror jag det slår fel

Det kan ju vara så att man inte vill ge stöd till något som inte får säkerhetsuppdateringar längre. För det var det väl också tal om, om jag inte minns fel?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon291473:

Helt rätt, sitter man kvar på Windows 7 2021 förtjänar man inte OneDrive.

Tvärtom - man förtjänar Onededrive som straff. För det är vad det är.

Permalänk
Medlem

Jag gillar OneDrive.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nu råder det väl ändå rätt sund konkurrens på molnlagringsmarknaden, så det känns märkligt att de lämnar öppet mål för andra att härja fritt bland de som har äldre OS, men i vanlig Microsoft-ordning tror de kanske att folk tycker att Onedrive är så bra att det blir ett incitament att byta till någon av deras senare OS. Om det är så så tror jag det slår fel

Jag tror inte de lider så stora förluster med att inte supporta gamla OS, är nog inte så många procent som kör med Windows 7 eller 8 samtidigt som de betalar till Onedrive varje år.

För mig efter testande av många olika landade det på Onedrive och det fungerar riktigt bra. Köpte givetvis personal och uppgraderade till family nästan gratis, så kostnaden för Onedrive och Office blev rätt billig.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaevel:

Det kan ju vara så att man inte vill ge stöd till något som inte får säkerhetsuppdateringar längre. För det var det väl också tal om, om jag inte minns fel?

Jo visst, men det är ju Microsoft själva som sett till att Windows 7 inte får säkerhetsuppdateringar längre så de är liksom part i målet här

Men som sagt, just vad gäller molnlagring är det ju sund konkurrens så någon annan aktör fyller säkert gärna "tomrummet" efter Onedrive.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Hatar onedrive, speceillt med tanke på hur Microsoft trycker den i halsen på en som användare....

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Skrivet av m3lk0r:

Jag gillar OneDrive.

"I like trains."

Visa signatur

Kattlåda med sand i | Mössa | Klösträd

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yasko:

Hatar onedrive, speceillt med tanke på hur Microsoft trycker den i halsen på en som användare....

Högerklicka på ikonen i startmenyn, avinstallera. Vad är problemet?

Permalänk
Medlem

Borde finnas ett alernativ:
Ja - Bara i jobbet

Därför tog jag Nej då jag inte använder det privat då man har en NAS hemma.

Permalänk
Skrivet av anon291473:

Högerklicka på ikonen i startmenyn, avinstallera. Vad är problemet?

Sist jag kollade så är onedrive en "systemapp" i win 10/11 så bara avinstallera den går tyvärr inte på det viset du beskriver.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jo visst, men det är ju Microsoft själva som sett till att Windows 7 inte får säkerhetsuppdateringar längre så de är liksom part i målet här

Men som sagt, just vad gäller molnlagring är det ju sund konkurrens så någon annan aktör fyller säkert gärna "tomrummet" efter Onedrive.

Ja visst är det så, det handlar väl bara om att man inte längre ser poängen i att underhålla en sedan gammalt ersatt hyllprodukt.

Där finns ju redan många konkurrenter så där går nog ingen nöd på den som klamrar sig fast vid win7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Sist jag kollade så är onedrive en "systemapp" i win 10/11 så bara avinstallera den går tyvärr inte på det viset du beskriver.

https://github.com/Sycnex/Windows10Debloater

Här har du om du vill ta bort Onedrive och massor mer som MS tvingar på en

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon291473:

Högerklicka på ikonen i startmenyn, avinstallera. Vad är problemet?

Problemet är att det du beskriver inte går och även om man klickar igenom alla menyer som krävs för att dölja den så poppar den upp rätt som det är igen. Samma med teams som man måste skapa konto och logga in i innan man kan dölja den, helt sjukt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Sist jag kollade så är onedrive en "systemapp" i win 10/11 så bara avinstallera den går tyvärr inte på det viset du beskriver.

Ändå så finns de en guide på Microsoft som säger det motsatta. "Hide or uninstall OneDrive"
https://support.microsoft.com/en-us/office/turn-off-disable-o...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Problemet är att det du beskriver inte går och även om man klickar igenom alla menyer som krävs för att dölja den så poppar den upp rätt som det är igen. Samma med teams som man måste skapa konto och logga in i innan man kan dölja den, helt sjukt.

Klart man kan stänga av både OneDrive och Teams. Båda UTAN att registrera ett konto först.
Första träffen efter kort googling:
https://answers.microsoft.com/en-us/education_ms/forum/all/ho...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jo visst, men det är ju Microsoft själva som sett till att Windows 7 inte får säkerhetsuppdateringar längre så de är liksom part i målet här

Trams. Ingen underhåller äldre operativsystem hur länge som helst. INGEN. Det som sker är fullt naturligt och tillåter produkter att utvecklas med nya funktioner och samtidigt bli säkrare på modernare plattformar.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Klart man kan stänga av både OneDrive och Teams. Båda UTAN att registrera ett konto först.
Första träffen efter kort googling:
https://answers.microsoft.com/en-us/education_ms/forum/all/ho...

Metod två måste du registrera konto för och metod 1 är ett skämt. Ska saker starta automatiskt med en ren installation så ska man kunna klicka bort dom från startfältet direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Klart man kan stänga av både OneDrive och Teams. Båda UTAN att registrera ett konto först.
Första träffen efter kort googling:
https://answers.microsoft.com/en-us/education_ms/forum/all/ho...

Beror väl på vilken version av Windows 10 man kör?

Utifrån egen erfarenhet, så är det enbart Group Policies som Microsoft respekterar (om ens det). Andra inställningar och program har en tendens att komma tillbaka efter en vanlig uppdatering eller en feature update.

Har dålig koll på senaste Windows 10, men att enbart avinstallera OneDrive-klienten som någon föreslog gör inte mycket mer än tar bort systray-ikonen.

Permalänk
Medlem

De får gärna släppa stödet för Win 10 och 11 också för min del.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Snusfri

Tror inte jag använt onedrive sedan min Lumia 1520.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Problemet är att det du beskriver inte går och även om man klickar igenom alla menyer som krävs för att dölja den så poppar den upp rätt som det är igen. Samma med teams som man måste skapa konto och logga in i innan man kan dölja den, helt sjukt.

Vad ska en vanlig privatperson med Teams till för övrigt? Företagsanvändare fattar jag såklart, men det är ju knappast Skype väl?