Microsoft avslutar stöd för Onedrive i Windows 7 och Windows 8

Permalänk
Medlem

Jag har Onedrive och har använt det några år, tycker det funkar bra och är smidigt.

Visa signatur

CPU: AMD FX-8320
GPU: MSI GeForce GTX 760 2GB
Moderkort: Gigabyte 970A-DS3P
RAM: Crucial DDR3 BallistiX 1600Mhz 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon291473:

Högerklicka på ikonen i startmenyn, avinstallera. Vad är problemet?

Problemet med Windows är vissa saker fungerar olika i olika versioner. Jag verkar ha sluppit mycket skit med W10 Pro.

Permalänk
Skrivet av Hcz:

https://github.com/Sycnex/Windows10Debloater

Här har du om du vill ta bort Onedrive och massor mer som MS tvingar på en

Tackar men redan avinstallerat det för länge sen.

Skrivet av Dr.Mabuse:

Ändå så finns de en guide på Microsoft som säger det motsatta. "Hide or uninstall OneDrive"
https://support.microsoft.com/en-us/office/turn-off-disable-o...

Installerat förskt både win 10 och 11 ganska nyligen och på samtliga så är uninstall knappen ej tillgänglig.

Win10/11 pro f.ö.

Har tagit bort den med debloatern ovan så det går men att bara trycka uninstall på appen fungerar inte då uninstall knappen ej är aktiv.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaevel:

Ja visst är det så, det handlar väl bara om att man inte längre ser poängen i att underhålla en sedan gammalt ersatt hyllprodukt.

Där finns ju redan många konkurrenter så där går nog ingen nöd på den som klamrar sig fast vid win7.

Nej precis. Men det blir ändå lite märkligt när det finns folk som kanske vill betala för OneDrive men då inte längre kan använfa produkter. Det brukar inte ingå i ett företags agenda att ge bort inkomster till konkurrenter

Skrivet av Dr.Mabuse:

Trams. Ingen underhåller äldre operativsystem hur länge som helst. INGEN. Det som sker är fullt naturligt och tillåter produkter att utvecklas med nya funktioner och samtidigt bli säkrare på modernare plattformar.

Mhm? Vilka nya funktioner och produktförbättringar tillkommer i OneDrive för att stödet för äldre operativsystem droppas? Har du en lista för jag hittar inget. Ellwer är OneDrive en så fantastisk produkt att den automagiskt blir bättre för att stödet för äldre plattformar försvinner? Jag hittar ingen information om det?

Nej du. Det du precis skrev är trams. Det handlar naturligtvis antingen om att man antingen vill spara pengar åt chefterna genom att slippa test och validering för äldre plattformar, eller att man hoppas att OneDrive ska vara någon slags dragplåster för att få folk att uppgradera. Båda anledningarna är corporate bullshit enligt mig. Det finns masxsor av mjukvara som fortfarande rullar finfint på till och med Windoews XP, så att Windows 7 skulle vara "för gammalt" för att kunna köra moderna program, DET är trams.

Jag sitter själv med Windows 10 så jag är ingen Windows 7-kramare, men det betyder inte att jag tycker illa om de som väljer att fortfarande sitta med Windows 7. Det är deras val och inget som Microsoft eller någon annan har något att säga till om.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nej precis. Men det blir ändå lite märkligt när det finns folk som kanske vill betala för OneDrive men då inte längre kan använfa produkter. Det brukar inte ingå i ett företags agenda att ge bort inkomster till konkurrenter

Det är kanske bara ren huvudräkning från deras sida. Hur många utvecklingstimmar behöver de lägga i månaden på fortsatt win7-stöd jämfört med intäkterna därifrån. Vi kan bara spekulera, sånt underlag kommer vi inte få från microsoft själva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Trams. Ingen underhåller äldre operativsystem hur länge som helst. INGEN. Det som sker är fullt naturligt och tillåter produkter att utvecklas med nya funktioner och samtidigt bli säkrare på modernare plattformar.

Har du testat att göra en Android app någon gång? För att få över 95% täckning på tillgängliga devices behöver man ha stöd för Lollipop (Android 5) som släpptes 2014, om 90% räcker så kan man köra Android 6 från 2015.

Det tar mycket extra tid och testning att underhålla nya versioner på gamla system, något som @ozzed gärna vill förbise, men det är vardag för extremt många utvecklare. Problemet som MS har i det här fallet är nog den tighta integrationen mellan OS och OneDrive som ändrats över tid, säkerligen har de kollat användardata och sett att det inte längre är värt att underhålla det

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Har du testat att göra en Android app någon gång? För att få över 95% täckning på tillgängliga devices behöver man ha stöd för Lollipop (Android 5) som släpptes 2014, om 90% räcker så kan man köra Android 6 från 2015.

Det tar mycket extra tid och testning att underhålla nya versioner på gamla system, något som @ozzed gärna vill förbise, men det är vardag för extremt många utvecklare. Problemet som MS har i det här fallet är nog den tighta integrationen mellan OS och OneDrive som ändrats över tid, säkerligen har de kollat användardata och sett att det inte längre är värt att underhålla det

Det är inget jag förbiser. Men jag har aldrig förstått att man som företag har hållningen "Nej, just dina pengar vill jag inte ha". Det är inte så konstigt att man är skeptisk. Företag ska tjäna pengar, och att då tacka nej till inkomster känns ju rätt bakvänt. Särskillt om man är ett publikt bolag med investerare att stå till svars inför.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Lite OffTopic, men det är lite det som är baksidan med att Google, Microsoft m.fl. överger äldre fullt fungerande hårdvara.

Brukar inte skrivas så mycket om det, men Windows 10 1607 har stöd för långt fler system än Windows 10 21H1. Nu har vi även Windows 11 med i mixen som effektivt tog bort stöd för alla datorer äldre än 2017 (även om det går att ta sig förbi).

Rätt imponerande att se allt (dvs uppdatarade appar) som fortfararande fungerar på min gamla iMac från 2010 eller iPhone 5S från 2013.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Rätt imponerande att se allt (dvs uppdatarade appar) som fortfararande fungerar på min gamla iMac från 2010 eller iPhone 5S från 2013.

Du är ett gäng versioner av operativsystemen efter dock.
Rätt mycket som fungerar i win7 än så länge med

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

[b]Mhm? Vilka nya funktioner och produktförbättringar tillkommer i OneDrive för att stödet för äldre operativsystem droppas? Har du en lista för jag hittar inget. Ellwer är OneDrive en så fantastisk produkt att den automagiskt blir bättre för att stödet för äldre plattformar försvinner? Jag hittar ingen information om det? ;)[b\]

Microsofts officiella ståndpunkt är säkerhet. Du kanske har noterat att äldre operativsystem - och program - som inte längre uppdateras inte heller klarar av nya protokoll?

Skrivet av Ozzed:

Nej du. Det du precis skrev är trams. Det handlar naturligtvis antingen om att man antingen vill spara pengar åt chefterna genom att slippa test och validering för äldre plattformar, eller att man hoppas att OneDrive ska vara någon slags dragplåster för att få folk att uppgradera. Båda anledningarna är corporate bullshit enligt mig. Det finns masxsor av mjukvara som fortfarande rullar finfint på till och med Windoews XP, så att Windows 7 skulle vara "för gammalt" för att kunna köra moderna program, DET är trams.

No shit Sherlock! Självklart kostar det pengar att underhålla gamla system och det ÄR ett argument. Att det finns "masxsor av mjukvara som fortfarande rullar finfint " är inget argument i sig, det säger inget om förutsättningarna.

Skrivet av Ozzed:

Jag sitter själv med Windows 10 så jag är ingen Windows 7-kramare, men det betyder inte att jag tycker illa om de som väljer att fortfarande sitta med Windows 7. Det är deras val och inget som Microsoft eller någon annan har något att säga till om.

Relevans?

formatering
Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon291473:

Högerklicka på ikonen i startmenyn, avinstallera. Vad är problemet?

Fick ominstallera engång hela Windows för att jag hade glömt ta bort malware-skitet, det gick bara inte att avinstallera. Hade varit bättre om de som vill ha eländet laddar ner det från appstore.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: AMD Radeon™ RX 9070 XT Taichi 16GB OC Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Meshify 2 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Lite OffTopic, men det är lite det som är baksidan med att Google, Microsoft m.fl. överger äldre fullt fungerande hårdvara.

Brukar inte skrivas så mycket om det, men Windows 10 1607 har stöd för långt fler system än Windows 10 21H1. Nu har vi även Windows 11 med i mixen som effektivt tog bort stöd för alla datorer äldre än 2017 (även om det går att ta sig förbi).

Förstår inte din poäng. Menar du att gamla appar fungera på gammal hårdvara ska vara imponerande?
Jag har en MBP från 2011 och den går inte att längre att uppgradera efter Sierra (?). Flera funktioner och appar som slutat fungera ju närmare Sierra jag kom så Apple är inte sämre dom heller på att sluta supportera äldre OS och hårdvara.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Metod två måste du registrera konto för och metod 1 är ett skämt. Ska saker starta automatiskt med en ren installation så ska man kunna klicka bort dom från startfältet direkt.

Jag startar alltid Aktivitetshanteraren och väljer inaktivera både Team och OneDrive i fliken Autostart på mina VM:ar i lab.
Även om jag inte hunnit verifiera detta på 21H1 ännu så är jag övertygad om att det går.

Edit: Noterade att Autostart-fliken saknas på Windows 2019 som session host men där högerklickar jag på ikonen och väljer Starta inte med Windows. Detta utan att skapa konto.

Uppdatering
Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Microsofts officiella ståndpunkt är säkerhet. Du kanske har noterat att äldre operativsystem - och program - som inte längre uppdateras inte heller klarar av nya protokoll?

No shit Sherlock! Självklart kostar det pengar att underhålla gamla system och det ÄR ett argument. Att det finns "masxsor av mjukvara som fortfarande rullar finfint " är inget argument i sig, det säger inget om förutsättningarna.

Relevans?

Som sagt, Microsoft har gjort en annan bedömning än de tiotals andra liknande tjänsterna som kommer fortsätta fungera. När man är i klar minoritet sådär så är det svårt att hävda att ens egna argument om säkerhet och bla bla bla är universellt gångbara. Hade de bara varit ärliga och sagt att de gjort cexlnjjvgrv att de kommer tjäna mer pengar på det här sättet och att de skiter fullständigt i alla som en gång gett dem pengar för Windows 7, för att de nu har nya grejer som de vill dra in ännu mer pengar på, så hade det inte behövt bli något bråk.

Jag är inget fan av när företag låtsas ett de gör användarna en tjänst när det verkliga motivet är att tjäna mer pengar åt sig själva. Men självklart står det andra fritt att tycka annorlunda.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det är inget jag förbiser. Men jag har aldrig förstått att man som företag har hållningen "Nej, just dina pengar vill jag inte ha". Det är inte så konstigt att man är skeptisk. Företag ska tjäna pengar, och att då tacka nej till inkomster känns ju rätt bakvänt. Särskillt om man är ett publikt bolag med investerare att stå till svars inför.

Jo men det är ju inte gratis pengar, de måste lägga resurser på bugfixar på de specifika plattformarna, testning, QA, ...

Ställer man det mot de potentiella minimala intäkterna hos alla bolag som skiter i EOL och att säkerhetsuppdateringar har upphört... tror inte just de kunderna är villiga att betala så mycket heller (därför de kör uråldriga system till att blrja med)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Du är ett gäng versioner av operativsystemen efter dock.
Rätt mycket som fungerar i win7 än så länge med

Lite värre med Windows 10 däremot, där viss hårdvara förlorade stöd efter version 1703. Många program kräver däremot version 1809 eller nyare.

Min reflektion till iMac och High Sierra beror på att jag just nu håller på att städa bort den. Många utilities funkar just med 10.4 - 12.x

Permalänk
Rekordmedlem

Mycket bra, väntar på att det ska bli lätt att välja bort automatik oavsett os och bättre stöd för det i Linux. Onedrive är bra men automatiken är kass.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hcz:

Borde finnas ett alernativ:
Ja - Bara i jobbet

Därför tog jag Nej då jag inte använder det privat då man har en NAS hemma.

Vad gör "en NAS hemma" för nytta när hemmet brinner ner eller diskarna i den gjort sitt?

Permalänk
Medlem

Det finns inget moln, det är bara någon annans data.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Det finns inget moln, det är bara någon annans data.

Du har inte sett molnet med den magiska röken som får datorn att fungera ? När man släpper ut den så mister datorn sin själ och dör

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Som sagt, Microsoft har gjort en annan bedömning än de tiotals andra liknande tjänsterna som kommer fortsätta fungera. När man är i klar minoritet sådär så är det svårt att hävda att ens egna argument om säkerhet och bla bla bla är universellt gångbara. Hade de bara varit ärliga och sagt att de gjort PASSWORD_OBFUSCATED att de kommer tjäna mer pengar på det här sättet och att de skiter fullständigt i alla som en gång gett dem pengar för Windows 7, för att de nu har nya grejer som de vill dra in ännu mer pengar på, så hade det inte behövt bli något bråk.

Jag är inget fan av när företag låtsas ett de gör användarna en tjänst när det verkliga motivet är att tjäna mer pengar åt sig själva. Men självklart står det andra fritt att tycka annorlunda.

Det var inget viktigt lösenord du råkade klistra in där va?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Som sagt, Microsoft har gjort en annan bedömning än de tiotals andra liknande tjänsterna som kommer fortsätta fungera. När man är i klar minoritet sådär så är det svårt att hävda att ens egna argument om säkerhet och bla bla bla är universellt gångbara. Hade de bara varit ärliga och sagt att de gjort cexlnjjvgrv att de kommer tjäna mer pengar på det här sättet och att de skiter fullständigt i alla som en gång gett dem pengar för Windows 7, för att de nu har nya grejer som de vill dra in ännu mer pengar på, så hade det inte behövt bli något bråk.

Kan du konkretisera ditt svammel med något som har substans? Lite svårt att bemöta antagande utan saklig grund.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tråkigt att man stänger av funktionaliteten på något.
Att man inte längre erbjuder support, och att det kanske är dumt att köra något som saknar säkerhetsuppdateringar, är ju förståeligt. Men om någonting fungerar, och inte är hackat, så funkar det ju lika bra som det gjorde vid senaste uppdateringen. Men som det är nu så slutar det bara funka.
tråkigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

De får gärna släppa stödet för Win 10 och 11 också för min del.

Lite så jag tänkte med.
Jag blir lika irriterad varje gång jag måste avinstallera ondrive från ett av mina W10 VM, jag har eget moln dit jävla skit OS!

Microsoft är som en våldtäktsman som inte kan ta nej som svar, varje jävla update så är allt tillbaks igen dom tycker man ska ha XD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Det var inget viktigt lösenord du råkade klistra in där va?

Nej, bara Swiftkey, som Microsoft förövrigt nu äger, som kräktes lite, inget att oroa sig för

Skrivet av Dr.Mabuse:

Kan du konkretisera ditt svammel med något som har substans? Lite svårt att bemöta antagande utan saklig grund.

Vad har inte substans? Att Microsoft väljer att inte stödja ett operativsystem som många andra med liknande tjänster fortsatt kommer stödja är det flummiga. Om det var konsensus att man inte ska stödja Windows 7 längre så hade det varit logiskt. Men deras eget uttalande är ju liksom något de tagit ur luften. De svalmar, hittar på, och tramsar. Lite ärlighet från deras sida är inte i något sammanhang för mycket begärt.

"In order to focus resources on new technologies and operating systems, and to provide users with the most up-to-date and secure experience, beginning January 1, 2022, updates will no longer be provided for the OneDrive desktop application on your personal Windows 7, 8, and 8.1 devices.
Personal OneDrive desktop applications running on these operating systems will stop syncing to the cloud on March 1, 2022. "

Visa signatur

Permalänk
Medlem

nice för win7 och 8 användare, mindre bloatware man får kämpa för att avinstallera

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

varje jävla update så är allt tillbaks igen dom tycker man ska ha XD

Ja, det är lite som datorernas herpes.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Jag har alltid kunnat avinstallera OneDrive från Windows 10 oavsett om det är pro eller Home version. Bara varit att gå in där man kan ta bort appar och tryckt på OneDrive och sedan avinstallera

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Detta handlar nog mycket om att microsoft förnyar sin kodbas, och vill bli av med legacy-beroenden. Och eftersom win7/8 inte har support längre så är det lättare att säga att stödet försvinner än att "du behöver på något sätt få in beroenden för .NET 6 på ditt OS" eller vad det nu kan vara.

Ingen bör köra med win7 kopplat till internet ändå.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det du säger är att om man inte kan programmering så får man inte klaga på dålig mjukvara. Inte med de orden men du förstår väl själv att det blir resultatet av ditt resonemang.
.
Mitt och andras "gnäll" är förövrigt skälet till att miljontals kinder nu kan njuta av Zen3 på äldre plattformar. Sålänge det ger resultat att klaga på det som man tycker är rent fel så tänker i alla fall inte jag ändra något. Jag har alltid stått på den svaga partens sida och aldrig hållit tyst om det jag upplever som orättvisor. Så jag kan inte påstå att saker ändrats nämnvärt under de åren jag varit aktiv här.

Helt ärligt så fanns det ju ganska många tekniska bekymmer med potentiellt brickade moderbrädor och för små minneschip för att kunna få stöd för alla processorer samtidigt. Inte nog med att man behöver ha en CPU bara för att uppgradera bios som sen kanske inte fungerar i moderkortet efter uppgraderingen

Sen att ta personlig cred för att AMD ändrade sig och inte förbjöd tillverkare att släppa beta-bios... jag vet inte hur mycket de lyssnade på just dig