Hur investerar ni i Krypto?

Permalänk
Medlem

Hur investerar ni i Krypto?

Det finns en tråd med samma namn under Akademiska ämnen och arbetsliv, dock brukar den spåra ur när någon nämner Bitcoin eller Ethereum så jag tänkte att det kan vara på sin plats med en tråd med samma namn under denna delen av forumet.

Personligen så har jag varit med några år i kryptomarknaden och har därför >90% av min investeringsportfölj i krypto, svårt att inte hamna där om man inte konstant ombalanserar.

Detta har jag för tillfället i värdeordning, Bitcoin, Ethereum, Solana, Celsius, Hex, Binance Coin.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem

Kanske ska döpa den till "Hur investerar ni i krypto?"
För nu trodde jag det var den vanliga tråden på sidan och tänkte läsa i den lite.

Permalänk
Medlem

Har under omgångar försökt komma igång "på riktigt" men helt enkelt slutat bort det vid registreringen då det känts för olustigt att skicka in foto på körkort till någon sorts godtycklig manuell registrering på kryptobörserna. Har inte känts seriöst att det inte räcker med BankID för att styrka identiteten.

Har lite certifikat hos Avanza istället, men ser att det nyss kommit något som heter Safello som tydligen ska kunna göra det jag efterfrågat ovan. Inte provat det ännu men visar det sig bra så kan det ju vara ett alternativ.

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadMantiz:

Har under omgångar försökt komma igång "på riktigt" men helt enkelt slutat bort det vid registreringen då det känts för olustigt att skicka in foto på körkort till någon sorts godtycklig manuell registrering på kryptobörserna. Har inte känts seriöst att det inte räcker med BankID för att styrka identiteten.

Det är ett Know Your Customer Anti-Money Laundering krav från myndigheterna. Det finns inga banker utanför den Svenska marknaden som har implementerat BankID men det gör inte att de är oseriösa för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadMantiz:

Har under omgångar försökt komma igång "på riktigt" men helt enkelt slutat bort det vid registreringen då det känts för olustigt att skicka in foto på körkort till någon sorts godtycklig manuell registrering på kryptobörserna. Har inte känts seriöst att det inte räcker med BankID för att styrka identiteten.

Har lite certifikat hos Avanza istället, men ser att det nyss kommit något som heter Safello som tydligen ska kunna göra det jag efterfrågat ovan. Inte provat det ännu men visar det sig bra så kan det ju vara ett alternativ.

Safello har funnits sen typ 2012 eller 2013, så jag vet inte om man kan kalla det nyss

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det är ett Know Your Customer Anti-Money Laundering krav från myndigheterna. Det finns inga banker utanför den Svenska marknaden som har implementerat BankID men det gör inte att de är oseriösa för det.

Det är sant, det är väl det att jag saknar något svenskt alternativ. Klart de utrikiska måste göra det de måste.

Skrivet av PatrickP:

Safello har funnits sen typ 2012 eller 2013, så jag vet inte om man kan kalla det nyss

Safello har funnits länge, jag hittade bara via en snabb sökning att de verkar erbjuda en möjlighet nu att handla med stöd av BankID och det som sådant verkar nytt. Ingen aning om det fungerat edan 2013 men verkar inte så.

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadMantiz:

Safello har funnits länge, jag hittade bara via en snabb sökning att de verkar erbjuda en möjlighet nu att handla med stöd av BankID och det som sådant verkar nytt. Ingen aning om det fungerat edan 2013 men verkar inte så.

Okej, då är jag med på vad du menar
Tror jag använde Safello en gång kring 2014, men kommer inte ihåg hur mycket information jag behövde ge dem.

Permalänk
Skrivet av Teval:

Det finns en tråd med samma namn under Akademiska ämnen och arbetsliv, dock brukar den spåra ur när någon nämner Bitcoin eller Ethereum så jag tänkte att det kan vara på sin plats med en tråd med samma namn under denna delen av forumet.

Personligen så har jag varit med några år i kryptomarknaden och har därför >90% av min investeringsportfölj i krypto, svårt att inte hamna där om man inte konstant ombalanserar.

Detta har jag för tillfället i värdeordning, Bitcoin, Ethereum, Solana, Celsius, Hex, Binance Coin.

Mestadels i ISK för skatten.
Cert i BTC och DOT.

Sen har jag en bag med EGLD som jag stakear i Maiar appen.

Skrivet av MadMantiz:

Har under omgångar försökt komma igång "på riktigt" men helt enkelt slutat bort det vid registreringen då det känts för olustigt att skicka in foto på körkort till någon sorts godtycklig manuell registrering på kryptobörserna. Har inte känts seriöst att det inte räcker med BankID för att styrka identiteten.

Har lite certifikat hos Avanza istället, men ser att det nyss kommit något som heter Safello som tydligen ska kunna göra det jag efterfrågat ovan. Inte provat det ännu men visar det sig bra så kan det ju vara ett alternativ.

Kollat in Trijo ? Också en svensk börs, om det är vad du måste ha.

Permalänk
Medlem

Eat your own dogfood brukar det ju heta, brukar alltid rekommendera riktig kryptovaluta och att faktiskt använda produkterna istället för att bara spekulera på ett pris via ett certifikat. Någon mer som köpt en .eth-domän och kunde claima lite ENS tokens nu i veckan?

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Skrivet av Teval:

Det finns en tråd med samma namn under Akademiska ämnen och arbetsliv, dock brukar den spåra ur när någon nämner Bitcoin eller Ethereum så jag tänkte att det kan vara på sin plats med en tråd med samma namn under denna delen av forumet.

Personligen så har jag varit med några år i kryptomarknaden och har därför >90% av min investeringsportfölj i krypto, svårt att inte hamna där om man inte konstant ombalanserar.

Detta har jag för tillfället i värdeordning, Bitcoin, Ethereum, Solana, Celsius, Hex, Binance Coin.

Har investerat väldigt likt dig. Håller just nu ETH, BTC, SOL, BNB, ADA, CEL och AXS. Hade Hex för ett tag sen men övergav den ganska snabbt när jag fick höra rykten om att snubben som ligger bakom det har tidigare historik av fiffel. Jag är ingen expert och har ingen aning om ifall det stämmer.. men kände det fanns andra alternativ som lockade mer.

Skrivet av Teval:

Eat your own dogfood brukar det ju heta, brukar alltid rekommendera riktig kryptovaluta och att faktiskt använda produkterna istället för att bara spekulera på ett pris via ett certifikat. Någon mer som köpt en .eth-domän och kunde claima lite ENS tokens nu i veckan?

Nej faktiskt inte, hur funkar det? Värt att titta mer på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Makkaninho:

Har investerat väldigt likt dig. Håller just nu ETH, BTC, SOL, BNB, ADA, CEL och AXS. Hade Hex för ett tag sen men övergav den ganska snabbt när jag fick höra rykten om att snubben som ligger bakom det har tidigare historik av fiffel. Jag är ingen expert och har ingen aning om ifall det stämmer.. men kände det fanns andra alternativ som lockade mer.

Nej faktiskt inte, hur funkar det? Värt att titta mer på?

Jag har bara HEX för att jag tog del av airdropen dom gjorde på Bitcoinägare.

Ethereum Naming System är rätt likt det Unstoppable Domains gör om du har tittat på det? Domäner som kan användas istället för att behöva komma ihåg en lång address.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem

Richard Heart på youtube som ligger bakom HEX tyckte jag verkade seriös förut men nu verkar det vara mer "köpa saker och flexa" som gäller. Dock en hel del intressanta debatter med andra aktörer inom krypto världen.

Hade jag investerat i krypto så är det de större "klassiska" som gäller och inget bitconnect liknande upplägg där man lovar guld och gröna skogar Sen är det bara att hålla. Köp vid dip och håll

Visa signatur

🖥️ 12900K | EK 360 | PRIME Z690-A | DDR5 | 3080TI | 1000W

Permalänk
Medlem

För ungefär en månad sedan flyttade jag all min krypto som är Proof of Work till sådanna som är Proof of Stake istället. Elförbrukningen för PoW tycker jag är en av de större nackdelarna med Crypto.
Har fortfarande kvar mina Eth då de går över till PoF i och med ETH2 men i övrigt kommer jag nog bara satsa på PoS nu.

Min portfölj i storleksordning är: ETH, ADA, XRP, XLM

Sen har jag en ganska stor insats i ett wildcard, GRLC! som jag i princip tror har chans att bli nästa Dogecoin. Det finne inte på så många exchanges än vilket betyder att man fortfarande kan hoppa in "innan det blir stort". Man kan se hur det går samt vart du kan köpa på https://www.garlicwatch.com/

GRLC är baserad på Litecoin vilket betyder att den är PoW men det är enda gången jag valde att bortse från min PoS princip för tillfället.

Permalänk
Medlem

Jag investerar enbart i PoW privacycoins.
Gillar inte PoS då det innebär centralisering och enbart för att gynna de som är rika.
Privacycoins är min grej eftersom jag inte gillar massövervakning.
Memecoins såsom alla dessa hundar (Doge, Shiba o.s.v.) samt NFT ger jag inte mycket för.

Gillar innovativa projekt.
Så nu är det mest Haven och dero som jag investerat i.

Tror vi närmar oss toppen för denna cykel snart.
När folk på jobbet och i gammelmedia börjar nämna kryptovalutor inser man att det snart vänder neråt.
Det har redan börjat ske.

Investera skulle man fokuserat på 2019-2020. Jag gjorde det så gott jag kunde.
Nu är det snarare dags att börja sälja av vinsterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Tror vi närmar oss toppen för denna cykel snart.
När folk på jobbet och i gammelmedia börjar nämna kryptovalutor inser man att det snart vänder neråt.
Det har redan börjat ske.

Investera skulle man fokuserat på 2019-2020. Jag gjorde det så gott jag kunde.
Nu är det snarare dags att börja sälja av vinsterna.

Jämfört med samma tid 2017 så tycker jag ändå det är rätt lugnt nu, kan ju vända närsom men personligen tror jag vi har en del kvar. Har inga planer på att sälja något personligen men hade jag legat med större summor i mindre projekt så hade jag nog varit lite skakig.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Hela min portfölj bestod i början enbart av Ethereum men det kändes inte så smart att ha alla ägg i samma korg. Har nu diversifierat i små mängder Bitcoin och Ergo men främst aktie- och räntefonder som komplement till rena aktier. Lite guld hade även varit trevligt nu när inflationen är så hög som den är.

Permalänk
Medlem

Funderar på att försöka få avkastning på stablecoins.
Ska testa med UST (Luna) via Anchor protocol, det ger knappt 20 % APY.
Finns det andra intressanta alternativ med bra avkastning i förhållande till risk?
Vill lägga äggen i olika korgar. Ju högre risk desto mindre korg tänker jag.
Kan alltså tänka mig högre risk för bättre avkastning men då blir det mindre mängd pengar investerat.

Vill ha det som "bankkonto" för vinsthemtagningar som får ligga där i väntan på nya köptillfällen.
Så vill inte låsa pengar någon längre tid utan det ska gå att plocka ut dem med hyfsat kort varsel utan massor av krångel.
Minimikravet är bättre än inflationen vilket betyder minst 5 % per år som det ser ut nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Funderar på att försöka få avkastning på stablecoins.
Ska testa med UST (Luna) via Anchor protocol, det ger knappt 20 % APY.
Finns det andra intressanta alternativ med bra avkastning i förhållande till risk?
Vill lägga äggen i olika korgar. Ju högre risk desto mindre korg tänker jag.
Kan alltså tänka mig högre risk för bättre avkastning men då blir det mindre mängd pengar investerat.

Vill ha det som "bankkonto" för vinsthemtagningar som får ligga där i väntan på nya köptillfällen.
Så vill inte låsa pengar någon längre tid utan det ska gå att plocka ut dem med hyfsat kort varsel utan massor av krångel.
Minimikravet är bättre än inflationen vilket betyder minst 5 % per år som det ser ut nu.

Min röst går på celsius.network. Dom håller dessutom på att rulla ut swaps utan avgift så att du kan swappa dina stablecoins till annan krypto vid behov.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Min röst går på celsius.network. Dom håller dessutom på att rulla ut swaps utan avgift så att du kan swappa dina stablecoins till annan krypto vid behov.

Jag har även kollat på youhodler. De har något bättre APY än celsius.

Permalänk
Medlem

Just nu blir det köp av BTC, MATIC, LRC och LINK, och sen minar jag ETH vid sidan om. Låter det mesta ligga i earn via binance just nu. Har inte funnit något bättre där jag kan få in lite passiv inkomst. Har tänkt på staking för mina ETH men vet inte än.

Permalänk
Medlem

På vilket sätt investerar ni i? I certifikat på ett ISK eller hos en exchange (Binance, Kucoin etc.) Jag står mellan valet och kvalet vilket jag ska välja. Bekvämlighet vs säkerhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tinkerbeard:

På vilket sätt investerar ni i? I certifikat på ett ISK eller hos en exchange (Binance, Kucoin etc.) Jag står mellan valet och kvalet vilket jag ska välja. Bekvämlighet vs säkerhet.

Jag kör Ethereum-cert hos Avanza, på ISK.

Fördelar är väl att du schablonskattas som för allt annat på ISK, köp och sälj som du vill. Och ingen risk att exchangen blir hackad, eller du tappar bort din wallet eller vad det nu kan vara (har aldrig kört på exchange/egen wallet så jag vet inte hur det funkar).

Nackdelen är att du inte äger den faktiska kryptovalutan. Så om man tror att alla valutor kommer krascha och framtiden är krypto så bör man nog äga själva krypton. I mitt fall ser jag det mer som en investering, jag tror på tekniken bakom krypto (främst ethereum).

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielwerner:

Jag kör Ethereum-cert hos Avanza, på ISK.

Fördelar är väl att du schablonskattas som för allt annat på ISK, köp och sälj som du vill. Och ingen risk att exchangen blir hackad, eller du tappar bort din wallet eller vad det nu kan vara (har aldrig kört på exchange/egen wallet så jag vet inte hur det funkar).

Nackdelen är att du inte äger den faktiska kryptovalutan. Så om man tror att alla valutor kommer krascha och framtiden är krypto så bör man nog äga själva krypton. I mitt fall ser jag det mer som en investering, jag tror på tekniken bakom krypto (främst ethereum).

Du har en motpartsrisk till de som utfärdar certen dock, går de i konkurs så kan du förlora alla pengar.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Du har en motpartsrisk till de som utfärdar certen dock, går de i konkurs så kan du förlora alla pengar.

Exakt
Jag känner mig definitivt mer trygg med krypton jag håller själv än certifikaten jag håller på Avanza. Dock håller jag på båda dessa sätt eftersom jag bedömer dem som "safe enough" för de summorna det handlar om

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Du har en motpartsrisk till de som utfärdar certen dock, går de i konkurs så kan du förlora alla pengar.

Japp, ingenting är 100% safe. Och all krypto är volatil och en risktagning; jag har ca 10% av min portfölj i det. Hade aldrig vågat gå all in med så hög risk.

Dock att XBT Provider, i detta fall, går i konkurs ser jag som osannolikt. Åtminstone om deras företagsstruktur och affärsidé stämmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielwerner:

Japp, ingenting är 100% safe. Och all krypto är volatil och en risktagning; jag har ca 10% av min portfölj i det. Hade aldrig vågat gå all in med så hög risk.

Dock att XBT Provider, i detta fall, går i konkurs ser jag som osannolikt. Åtminstone om deras företagsstruktur och affärsidé stämmer.

https://www.di.se/digital/kritiserat-bitcoinbolag-kan-saljas-...

Har redan hänt en gång, personligen sover jag bättre med min krypto i andra händer än cert-utfärdarna vi har på svenska marknaden, men alla tar sina egna beslut.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED