Google tar Android-spelande till Windows år 2022

Permalänk
Melding Plague

Google tar Android-spelande till Windows år 2022

Utan samarbete med Microsoft ska Google under nästa år öppna dörren för att sömlöst växla mellan Android-spelande på telefonen och Windows-enhet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Fast det är inte lika glasklart varför man skulle välja att spela på en Windowsburk när telefonen alltid är där. Tillgängligheten är ju en del av skälet till att mobilspel är större än PC och spelkonsoler tillsammans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Fast det är inte lika glasklart varför man skulle välja att spela på en Windowsburk när telefonen alltid är där. Tillgängligheten är ju en del av skälet till att mobilspel är större än PC och spelkonsoler tillsammans.

Plus mobilspel brukar hålla en klart lägre nivå än pc-spel.

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Medlem

Det är enklare att streama mobilspel från pc är väl ett av skälen jagkan tänka mig.

Visa signatur

——————
It’s life…

Permalänk
Medlem

Varför man skulle vilja spela på mobilen är en gåta för mig. Varenda spel verkar handla om att manipulera dig för att du ska köpa skräp i spelen för att slippa vänta på timers. Finns det några spel som inte gör det?

Permalänk
Medlem

Mobilspelsindustrin: Nu kan du köpa 50 gems för 99$ och uppleva hur man skippar grind vi kodat in i spelet så du tvingas köpa gems även på PC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Varför man skulle vilja spela på mobilen är en gåta för mig. Varenda spel verkar handla om att manipulera dig för att du ska köpa skräp i spelen för att slippa vänta på timers. Finns det några spel som inte gör det?

Det finns otroligt många spel och därmed ekonomiska modeller. En del nöjer sig med att data-mina dig och sälja allt de hittar, andra pepprar dig med annonser, många gör alltihop, en del gör, surprise, inget av det.
Men det är vilda västern, och att hitta det justa kräver i praktiken guidning. Precis som på PC är 90% skit, med den skillnaden att 99% är skit på telefonerna så sannolikheten att hitta bra spel på slump är ännu mindre.

Permalänk
Medlem

Om man nu har en dator med Windows på känns det ju lätt ovärt att med jämna mellanrum behöva vänta på reklam (du kommer säkert få lov att ha rutan aktiv). Jag tror det här blir svårt att genomföra snyggt.

Visa signatur

🖥️ - R7 3800X ◾ 5700XT ◾ B450M ◾ 32GB 3800MHz 16-19-12-36 @1,4V
🖥️ - Synology DiskStation DS1817+ 28TB
⌨️ - Corsair Gaming K95 Cherry MX Red / 🖱️ - Logitech G903 Lightspeed

Permalänk
Inaktiv

Enda frågan är varför? Hur löser de touch-funktion? Kommer användarna förlika sig med non-stop 30 sekunders reklam varje gång man gör något?

Nej, det låter mer kod i Windows som kan skapa mer problem.

Permalänk
Medlem

Virus i windows från sideloadade apk's 2022

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

För mer spel fokuserade på micro transactions och grind med enda målet att få spelaren att trycka in pengar är ju vad PC plattformen skriker efter.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

RIP Google Play Games for Windows. Ännu ett nytt projekt från Google-utvecklare som endast existerar därför att Google-utvecklare behöver ett nytt projekt att genomföra för att avancera sin karriär inom Google, få en bonus och sätta en ny rad på CV:t.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem

Låt oss hoppas att det här får nya aktörer att snegla på mobilmarknaden och skapa ett bättre klimat där, för mobila spel har potential men det nyttjas inte och har blivit en riktig jävla skithög.

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Fast det är inte lika glasklart varför man skulle välja att spela på en Windowsburk när telefonen alltid är där. Tillgängligheten är ju en del av skälet till att mobilspel är större än PC och spelkonsoler tillsammans.

Kan finnas fler än en anledning, man kanske har dåligt batteri eller så vill man spela på en större skärm, eller för att din telefon kanske inte är lika snabb som din dator. Diablo Immortal släpps nästa år, ett sådan spel om jag skulle spela det, hade jag nog helst spelat på datorn istället för telefonen.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

R.I.P. alla som spelar multiplayer-spel på mobiler.

Visa signatur

Windows 11 Pro - Asus ROG Strix B550-F Gaming Wi-Fi - AMD Ryzen 3700X - Nvidia GeForce GTX 970 - Corsair 16 GB DDR4 3600Mhz - WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Kan finnas fler än en anledning, man kanske har dåligt batteri eller så vill man spela på en större skärm, eller för att din telefon kanske inte är lika snabb som din dator. Diablo Immortal släpps nästa år, ett sådan spel om jag skulle spela det, hade jag nog helst spelat på datorn istället för telefonen.

Sant. Som iOS-användare med iPads skiftar jag dit istället i såna lägen, men tablets är mindre utbredda i Androidsfären. Så visst kommer det att finnas ett visst intresse. Men det väcker också frågan om företag som Activision/Bethesda/Square-Enix vill konkurrera med sina egna Windowsprodukter. Det borde inte vara någon nackdel, men gud vet hur marknadsföringsavdelningarna resonerar.

Permalänk
Keeper of Traditions

Detta görs redan i stor utsträckning. Typ alla som spelar seriöst emulerar redan Androidspelen på PC. Kanske lyckas Google göra en bättre emulator, men tror inte att det plötsligt skulle bli fler som emulerar.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yonaz333:

R.I.P. alla som spelar multiplayer-spel på mobiler.

ja detta blir ju inte fair ? en som spelar med mus o tangentbord kommer ju ha en stor fördel mot nån som spelar på en liten fjutt mobilskärm....

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

ja detta blir ju inte fair ? en som spelar med mus o tangentbord kommer ju ha en stor fördel mot nån som spelar på en liten fjutt mobilskärm....

Mobilspel har sällan handlat om vad som är rättvist med deras microtransactions 😅

Permalänk
Medlem

Detta har väl fungerat med bluestacks i många år redan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

ja detta blir ju inte fair ? en som spelar med mus o tangentbord kommer ju ha en stor fördel mot nån som spelar på en liten fjutt mobilskärm....

Det har väl gått att köra mus och tangentbord till Android-plattor och iPad i många år redan? Sedan har vi haft Bluestacks om motsvarande länge.

Har större avsky mot alla bots i mobilspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rymdriddaren:

Mobilspelsindustrin: Nu kan du köpa 50 gems för 99$ och uppleva hur man skippar grind vi kodat in i spelet så du tvingas köpa gems även på PC.

Som ett vanligt AAA spel till pc alltså.

Hata stavningskontroll
Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem

Ohh, vänta... detta kanske betyder Diablo Immortal officiellt för oss ’utan telefoner’

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikgus:

Som ett vanligt AAA spel till och alltså.

Genuint intresserad av vilka AAA har sånt? Jag har nämligen inte stött på detta på PC än.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av rymdriddaren:

Genuint intresserad av vilka AAA har sånt? Jag har nämligen inte stött på detta på PC än.

Alla Ubisoft:s spel har väl sånt. Deus Ex hade det också. Typ alla MMO:n har det.

Det är en vanlig förekommelse idag.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Jag brukar lira lite Schack och Risk på telefonen (online/multiplayer). Är samma spel som går köras via datorn så det är inte så stor skillnad på vilken enhet man lirar dessa spel på.

Permalänk
Medlem

KIllgissning:
När mobilspel utvecklat för android kan köras på windows datorer så kommer det i längden leda till att spel utvecklat för android blir det dominerande på windows i framtiden och även AAA titlar om ca 15 år kommer vara utvecklade för android spelas genom liknande emulatorer på pc.
Detta för att få en/så få plattformar som möjligt att utveckla mot och att mobilanvändarna är så många fler än pc användarna så de mobila plattformarna kommer bli de/den dominerande i framtiden och emuleras på pc. Ni vet var ni hörde det först...

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

KIllgissning:
När mobilspel utvecklat för android kan köras på windows datorer så kommer det i längden leda till att spel utvecklat för android blir det dominerande på windows i framtiden och även AAA titlar om ca 15 år kommer vara utvecklade för android spelas genom liknande emulatorer på pc.
Detta för att få en/så få plattformar som möjligt att utveckla mot och att mobilanvändarna är så många fler än pc användarna så de mobila plattformarna kommer bli de/den dominerande i framtiden och emuleras på pc. Ni vet var ni hörde det först...

Ja, vi kommer att docka in våra telefoner i en skärm, kanske trådlöst. Provade med min Galaxy S21 tidigare ikväll på en 24" skärm, känns som att den har bra mycket mer fräs än vår Nintendo Switch exv. Ok, ingen match mot PC, men snart nog kommer folk flest att klara sig med mobilprestanda överallt.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Ja, vi kommer att docka in våra telefoner i en skärm, kanske trådlöst. Provade med min Galaxy S21 tidigare ikväll på en 24" skärm, känns som att den har bra mycket mer fräs än vår Nintendo Switch exv. Ok, ingen match mot PC, men snart nog kommer folk flest att klara sig med mobilprestanda överallt.

Speciellt om man tänker på M1 från apple också...
Finns en del mobilspel som hade varit kul att kunna spela fullt ut på PC, men det är inte jättemånga, men antar att man kanske skulle kunna ge spel man ratat på mobil på grund av kontroller en chans

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Rekordmedlem

Finns definitivt en del appar jag vill köra på datorn men spel är kanske inte prio ett men det finns ett par spel som inte finns till pc som är bra men jag tror samtidigt det blir svårt med styrningen för man behöver touch för att det ska kännas bra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.