Rösta fram t-shirt till communityt!

Diskussion om bästa PC-filoptimeringsprogram 2021

Permalänk
Medlem

Diskussion om bästa PC-filoptimeringsprogram 2021

Jag använde Ccleaner fram tills de gick över till den mörka sidan för 4-5 år sedan och började lägga filer på ens dator och söla ned.

De sista fyra åren har jag använt Privazer och jag tycker det är en seriöst grundlig programvara, den tänker på alla avdelningar av en dators filbruk och optimering.

Finns det någon annan programvara (betal eller gratis) ni använder som toppar Privazer?

Om detta var fel sub, vilken är rätt för filoptimeringsprogram?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 5600X 3.7GHz
MOBO: MSI B550 Gaming+
RAM: Corsair DDR4-3200/PC4-25600 1600MHz 16Gb
GPU: AMD Sapphire Radeon R9 290 4Gb + 2 st 120mm Noctua-fläktar
MONITOR: Dell U2414H 24" - HD: Kingston A2000 - PSU: Seasonic Focus GX 650W - CHASSIS: Fractal Design Focus G

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Diskrensning & Josh Cell uncleaner, har ccleaner installerat men använder det inte alltför ofta.

Permalänk
Medlem

Jag gillar Wise Disk Cleaner. Finns även som portable.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-E GAMING WiFi * I9-14900K
DDR5 64GB 6933 CL32 * MSI RTX 5090 VANGUARD SOC
Samsung NVMe M.2 990 PRO 2 TB & Samsung SATA 960 EVO 2 TB
Win 11 Pro

Permalänk
Medlem

Kul med nya tips!

Ang Josh Cell Uncleaner: verkar ha lätt fotavtryck, men inte uppdaterad sedan 2012? Känns som att lite saker har tillkommit inom filhantering som skulle behöva patchas sedan dess.

Ang: Wise Disk Cleaner: denna verkar fräsch, ska testa när jag kommer hem, men jag hoppas man kan bocka bort den defragmentering hemsidan pratar om, jag tror inte defrag är bra för min NVMe-SSD.

Jag har fått annat tips om att Bleachbit kan vara bra. Nån som prövat det? https://www.bleachbit.org/

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 5600X 3.7GHz
MOBO: MSI B550 Gaming+
RAM: Corsair DDR4-3200/PC4-25600 1600MHz 16Gb
GPU: AMD Sapphire Radeon R9 290 4Gb + 2 st 120mm Noctua-fläktar
MONITOR: Dell U2414H 24" - HD: Kingston A2000 - PSU: Seasonic Focus GX 650W - CHASSIS: Fractal Design Focus G

Permalänk
Medlem

Jag har inte riktigt hittat någon fullvärdig ersättare för CCleaner, men jag har börjat köra BCUninstaller då och då vilket iallafall rensar bort rester från program som inte avinstallerats till 100%.
Bleachbit ser intressant ut men verkar fortfarande sakna en hel del av det som CC erbjudit men ska ge det en chans nu.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

SSD kan behövas defragmenteras om det är på NTFS-filsystem - men inte så ofta, typ 1 ggr per halvår ungefär med tex. defraggler.

Visst det sliter lite på disken men de alla flesta i konsumentanvändning kommer inte skriva mer än 10-20% av diskens skrivkapacitet ändå innan SSD:n byts ut till större i de flesta fallen, att en fullvolymskrivning 2 ggr per år kommer inte att göra synlig skillnad ändå när det gäller totala skrivslitage

Första körningen kan ta flera timmar och visar att behovet är stort medans nästa körning 6 månader senare är ofta klar inom 20 minuter. Defraggler skriver inte om alla filer varenda gång, bara det som behövs för ommöblering och packning av filer mot början av disken och de som är upphackade i många små bitar.

Är filerna mycket fragmenterade så tar de längre tid att läsa in än filerna som till största delen är sekventiellt skriven på disken - många anrop i tiotusentals för olika små fragment tar tid även på SSD trots att söktiden är långt under ms per sökning - och det märks tydligt om man kör över USB då den tungdrivna transaktionshanteraren för USB orkar inte mer än bara enstaka tusentals anrop i sekunden medans med lagringen direkt på SATA och NVMe kan vara flera 10-falt, ja 100-falt gånger snabbare...

Detta märktes mycket väl när jag gjorde tester med att skriva 10 miljoner småfiler med bara några tiotal byte i varje fil (hashsumman närmare bestämt) i en mapp i NTFS att det kunde anses som ogörbart över USB-docka till SSD-disk om man skall ha resultat på rimlig tid (dvs. inom dygnet...) och dessutom upptäckte att windows gjort 10 fysiska skrivningar i $MFT på disken per fil (räknat som skrivna sektorer med hjälp av information från SMART) vilket knappast hjälpte upp hastigheten mot USB-dockan...

För filstädning av skräpfiler så använder jag numera bara bleachbit då skillnaden är mycket liten mellan bleachbit och CCleaner vid jämförelse - dvs. är inte mycket kvar att städa för den efterföljande när man kört den andre innan oavsett ordningsföljd.